TV1 uutiset: pitkä imetys ei suojaakaan allergioilta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imetettyjen allergikkojen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imetettyjen allergikkojen äiti

Vieras
Nyt se on todistettu se minkä oon tienny jo vuosikaudet: ei se pitkä imetys allergioilta suojaa.
Omat muksut olen imettäny 1,3, 1,5 v ja 1v. Esikoinen oli korvalapsi, jolla oli eka vuoden aikana 9 korvatulehdusta. Kuopus on atoopikko ja allerginen sitruksile. Keskimmäinen on "terve".
Ärsyttää kun kaikki aina toitottanu, että pitkä imetys muka suojaa allergioilta. Ja nyt se onkin päinvastoin!!!! Kyllä ne pitkän imetyksen syyt kannattaa ettiä jostain muualta... Ite imetin koska ei ollu mitään syytä aiemminkaan lopettaa. Allergioita en juuri ajatellu.

Minä olen imettäny tyttöä 2 kk (maito ei riittääny ), sen jälkeen siirty kokonaan pullolle eikä ole sairastanu juuri mitään, eikä ole allerginen millekään...

No niin.. Esikoista imetin 4kk ja kuopusta melkein 6kk ja molemmat atoopikkoja... :headwall: Ei taas olisi pitänyt :D B) Että onko se sitten pitkään imettämistä? Mä luulin että pitkään imetys on taaperoimetystä tms..

Siis sehän oli niin että yli 4 kk täysimetyksellä on sellainen aika että vaikuttaa allergioihin ehkäisevästi. Ja yli 9 kk imetyksellä saattaa olla jopa haittaava vaikutus.

Mutta siis ekat 4 kk täysimetyksellä on kyllä edelleen hyväksi koettu asia.

Toivottavasti taas ei ala keskustelu siitä kuinka pitkään imettävät syyllistävät aina vähemmän imettäneitä ja kuinka pitkään imettävät ovatkin jotenkin outoja/kummallisia ihmisiä, jotka ei ajattele kuin omaa napaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi88:
No onpahan nyt todettu sekin onneksi.. Ikinä en minäkään ole uskonut että imetys suojaisi allergioilta..

Onneksi? Miten niin onneksi? Kyllä minusta on harmillista ettei (ilmeisesti, tämän yhden tietyn tutkimuksen mukaan) olekaan olemassa luonnonmukaista suojaa ja keinoa ehkäistä allergioita.

Kuka ny toikeasti olisi uskonu imetyksen ihmeeseen?sehän on vaan yksi juttu miten äidit saadaan pitkään imettämään ja syyllistämään ne äidit jotka ei voi imettää..äitien tekopyhä keksintö ollut alun alkaen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Imetyshän LISÄÄ allergioita. Sen voi todeta ihan maalaisjärjellä.
Äidinmaitohan on nykyään pelkkää myrkkylitkua.

No niinhän toi tutkija tossa totesi.... Tai tarkemmin sanottuna, että jos TÄYSimettää yli 6kk niin se lisää allergioita.

Alkuperäinen kirjoittaja Imetystä yht. 5vuotta:
Kuka ny toikeasti olisi uskonu imetyksen ihmeeseen?sehän on vaan yksi juttu miten äidit saadaan pitkään imettämään ja syyllistämään ne äidit jotka ei voi imettää..äitien tekopyhä keksintö ollut alun alkaen.

Ethän sinä vaan oikeasti ole niin naiivi että ajattelet nyt tutkimustuloksen olevan yhtä kuin että pitkä imetys on huono asia? :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No niinhän toi tutkija tossa totesi.... Tai tarkemmin sanottuna, että jos TÄYSimettää yli 6kk niin se lisää allergioita.

Se tutkija muuten sanoi että yli 6 kk, tarkemmin sanottuna yli 9kk...

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala Amalia:

Ethän sinä vaan oikeasti ole niin naiivi että ajattelet nyt tutkimustuloksen olevan yhtä kuin että pitkä imetys on huono asia? :headwall:

Mutta niinhän se on :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala Amalia:

Mutta niinhän se on :)

Niin siis yli kuuden kk:n täysimetys on huono asia, ei yli 6kk osittaisimetys.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

Mitä kauemmin myrkkyä juotetaan, sitä pahempihan se on.
Olen jauhanut tästä jo iät ja ajat, joko se valkenis teillekin, kun oikein tutkijan suusta todetaan.
Minua pidetään aina hulluna, kun puhun totuuksia etuajassa. ei ole ensimmäinen kerta.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

Mitä kauemmin myrkkyä juotetaan, sitä pahempihan se on.
Olen jauhanut tästä jo iät ja ajat, joko se valkenis teillekin, kun oikein tutkijan suusta todetaan.
Minua pidetään aina hulluna, kun puhun faktoista etuajassa. ei ole ensimmäinen kerta.

Näinhän se on ollut monien merkittävien henkilöiden kohtalla B)

Ylipitkä täysimetys saattaakin lisätä allergiariskiä

Allergialasten äitejä on patistettu ruokkimaan vauvojaan pelkällä rintamaidolla puolivuotiaaksi asti. Tätä pidemmästä imetyksestä ei välttämättä olekaan hyötyä - pikemminkin päinvastoin, paljastaa tuore väitöstutkimus.

Tutkimuksen mukaan yksinomainen rintaruokinta puolivuotiaaksi asti suojaa lasta allergialta, mutta pelkän rintaruokinnan jatkaminen tätä kauemmin ei enää tuo lisäsuojaa, vaan saattaa jopa lisätä allergiariskiä.

Lapsilla, jotka olivat olleet yksinomaisella rintaruokinnalla yli yhdeksän kuukauden ikään, todettiin enemmän atooppista ihottumaa ja ruoka-aineyliherkkyysoireita viisivuotiaana kuin lyhyemmän aikaa yksinomaista rintaruokintaa saaneilla. Ruokayliherkkyysoireiden ylimäärä oli havaittavissa näillä lapsilla vielä 11 vuoden iässä.

Lääketieteen lisensiaatti Maria Pesosen väitöskirja tarkistetaan Helsingin yliopistossa tämän viikon perjantaina.

Allerginen herkistyminen ja allerginen nuha, astma ja atooppinen ihottuma ovat lisääntyneet viime vuosikymmeninä, ja näistä sairauksista kärsii tällä hetkellä jopa miljoona suomalaista. Allergisten sairauksien puhkeamiseen johtava kehitys riippuu perimästä ja alkaa jo varhaislapsuudessa, mutta siihen vaikuttavat tekijät tunnetaan vielä puutteellisesti.

Aamulehti

ELI nykyiset neuvolan suositukset ovat ihan paikkansa pitäviä. Mahdollisuuksien mukaan täysimetystä 6kk ikään asti ja sen jälkeen osittaisimetys ja kiinteät.

ihan vain siksi laitoin jos joku nyt tulkitsee että normaali imetys lisäisi allergiariskiä :saint: .

Mä totesin tuon saman kuopuksen kohdalla. Esikoisen kohdalla olisin vielä vannonnut äidinmaidonnimeen.
Esikoinen siis täysin terve ja eka korvatulehdus 4,5vuotiaana. Imetystä 2 vuotta joista 6kk täysimetystä.
Kuopuksella lehmänmaito ja kananmuna allergia sekä mm. joillekin viljoille yliherkkyyttä. Täysimetystä 6kk ja edelleen siis imetän...
Tosin olen sitä mieltäkin, että meidän ravinto on muuttunut tänä melkein 10 vuoden aikana niin paljon, että se ei enää ole niin "terveellistä" kuin vielä tuolloin kun esikoista imetin. Lisäaineiden saanti on lisääntynyt mikä ei taas tee hyvää äidinmaidolle... (Ja tämä on taas vain minun maalaisjärki ajattelua, ei sen enempää faktaa kuin mitään muutakaan ;) )

Yhteistyössä