Tyhjin käsin häihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
joko laittaisin kiitos kortin ja siihen tekstin: kiitos ihanasta muistamisesta, lahja tuli tarpeeseen. tai sitten en laittaisi kiitos korttia ollenkaan, riippuen että kummasta ottais enemmän haaviinsa.

Aika tökeröä on kytätä myös että kuka antaa mitäkin. Kyseessä kuitenkin sisarus joten kai jokainen tahtoo lähisuvun häihinsä ilman odotuksia. Karmeeta laitella tilinumeroa perään kun ei lahjaa tuonnu. Joululahjoistakin sen verran että itse en osta lahjaakaan niin että odotan jotain takasinpäin. En myöskään ole velvollinen ostamaan kelleen, ostan koska haluan antaa lahjan en vaihtaa tavaroita,,,

[QUOTE="Joo";29265341]Onpa erikoista käytöstä. Mutta en olisi kyllä laittanut sitä tilinumeroa..[/QUOTE]

Samaa mieltä. Tosi törkeitä tyyppejä, mutta itse en olisi kyllä kehdannut sitä tilinumeroa laittaa perästäpäin.

Törkeää käytöstähän tuo on mutta jos sillä lahjalla ei oikeasti ole merkitystä niin unohda koko juttu. Jos välit on muuten hyvät niin olette niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Se on häävieraan häpeä, jos ei tajua että lahjan tuominen kuuluu hyviin tapoihin.

[QUOTE="pöh";29266964]Aika tökeröä on kytätä myös että kuka antaa mitäkin. Kyseessä kuitenkin sisarus joten kai jokainen tahtoo lähisuvun häihinsä ilman odotuksia. Karmeeta laitella tilinumeroa perään kun ei lahjaa tuonnu. Joululahjoistakin sen verran että itse en osta lahjaakaan niin että odotan jotain takasinpäin. En myöskään ole velvollinen ostamaan kelleen, ostan koska haluan antaa lahjan en vaihtaa tavaroita,,,[/QUOTE]

Käsittääkseni tässä ei ollut kyttäämisestä kyse vaan tuo sisarus oli itse asian ottanut puheeksi ja pyytänyt sitä tilinubaa?
Korjatkaa jos olen väärässä.
Jos minun sisaruksistani joku olisi tullut meidän häihimme noin ja ilmoittanut että laita tilinuba jälkikäteen niin voisin kuvitella että he pyytää se oikeasti vilpittömästi ja haluaa muistaa ja oikeasti on ollut vaikka kiirett jne ettei ole vaan kerenneet hankkia häälahjaa ja ajatteli että näin helpolla sekin hoituu kun kysytään tilinumero.

Minulle sisarukset ovat niin läheisiä, että jos he pyytävät tilinumeroa, laitan sen myös enkä pitäisi sitä kerjäämisenä. Tietty pyyntö oli muotoiltu "jos haluatte lahjan", mutta silti. Ilman lahjaa (tai edes sitä korttia) tuleminen on minusta tökeröä, joten siihen voi ihan hyvin vastata tökerösti pistämällä sen tilinumeron, josta toinen on puhunut.

Lahjan ei tarvitse olla suuri, mutta tollanen välinpitämättömyys tuntuu pahalta (lastenkin annettu hajottaa tavaroita). Välittääkö ne yleisesti muutenkaan? Antaako ne teille joululahjoja? Te lahjotte heidän lapsia, mutta koska teillä ei ole lapsia ette saa vastalahjoja? Edes konvehtirasiaa?

En yhtään ihmettele, että asia pyörii mielessä, onhan tuo poikkeuksellista ja mieleenjäävää käytöstä. Miten reagoitte siihen viimeisimpään siskon vastaukseen kun annoitte tilinron? Onko asiaa nostanut kukaan puheenaiheeksi sen jälkeen? Onko kysytty tarvitsevatko he apua, kun on "rahasta tiukkaa"? Ehkä kannattaa jättää asia omaan arvoonsa, mutta toivon että tuntevat omassa sydämmessään piston sitten kun kiitos-kortti tulee. Jos lahjojen antamattomuus jatkuu tulevaisuudessakin, jossain vaiheessa se näkyisi omissa lahjoissani, on se sitten oikein tai ei.

Siis kiitoskortit kyllä on jo postitettu loppukesästä, heillekin laitettiin. Eivät sanoneet kortista mitään, mutta eipä niistä taida olla tapana kiitellä.

Niin, en minäkään olisi "kelle tahansa" kehdannut tilinumeroa laittaa, mutta kun itse pyysivät ja kyseessä miehen noin läheinen sukulainen. Luultiin että ihan vilpittömästi sitä tilinumeroa kysyivät. Ja ei mennyt mitenkään viikkoja sen pyytämisestä, tuskin parissa päivässä voi rahatilanne täysin muuttua.

Ei vastattu siihen heidän viimeiseen viestiin sitten mitään :/ Kun tilanne tuntui tosi nololta ja se tuntui jotenkin niin hyökkäävältä viestiltä. Ei olla puhuttu lahja-aiheesta mitään kenenkään kanssa. Me ei saada heiltä muulloinkaan lahjoja, mutta lapseton pariskunta ollaan.

He eivät kyllä muuten elä siten että rahasta olisi tiukkaa, sen kummemmin kertomatta ovat tässä häiden jälkeen tehneet aika isojakin hankintoja.

Tiedän, että maailmassa on isompiakin ongelmia ja kuten todettua ei me kieli pitkällä odotettu kalliita lahjoja tai "kytätty" kuka toi mitäkin. Nyt kun eivät muistaneet meitä mitenkään, edes sillä kortilla, niin tuntuu että heille oli ihan se ja sama menimmekö naimisiin. En edes muista että olisivat onnitelleet meitä kun tulivat hääpaikalle, monet onnittelivat samalla kun antoivat kortit yms. tuomiset. Minulla on mielikuva että tämä perhe livahti vaan pöytään odottamaan ruokaa. Voi olla, että onnittelivat sitten miestäni jossain muussa vaiheessa.

Ymmärrän, että tuollainen jää kaivelemaan. Kyse läheisistä ihmisistä, joilta voi olettaa välittämisen ja huomaavaisuuden osoitusta häiden johdosta. Kyse on kenen tahansa kohdalla peruskohteliaisuudesta, että jonkinlainen muistaminen annetaan juhliin saapuessa.

Meillä kävi vähän vastaavasti häissämme sillä, yksi ystäväni, vaikka työssäkäyvä onkin, ei tuonut lahjaa, kun "on niin tiukkaa". No, kelpas kuitenkin opiskelijapariskunnan maksamat ravintolaruoat ja juomat. Mulle kyse ei ollut tai ylipäätänsä muistamisessa ole rahasta vaan välittämisestä. Jos ei edes korttia viitsi itse tehdä tai jonkinlaista muistamista, niin ei se viestitä muusta kuin piittaamattomuudesta. Mulle paras häälahja olikin erään ystävän itse tekemä askartelujuttu, johon ei ollut paljon rahaa mennyt, mutta joka oli itsetehty ja nähty vaivaa. Lämmöllä muistan myös itsetehtyä maalausta jne. Köyhäkin voi tehdä itse lahjan, jos ei osaa askarrella niin voi antaa lahjakortin siivouksesta/lastenhodiosta tms. (eli itse tulisi siivoamaan)

Musta on itsestään selvää muistaa lahjoin juhlasankareita, vaikka opiskelija olen. Kummaa, että joillakin työssäkäyvillä ei ole "varaa" muistaa, mekot ja kampaukset ym. on varaa laittaa.

Musta te ootte ihan turhaan syyllistyneet. Itse pyysivät tilinumeroa ja saivat sen. mä olisin siihen vastannut, että ite pyysitte tilinumeroa. Mä en laittaisi heille kiitos korttia, mistä sä oikein edes kiittäisit? Jos kyselisivät perään, sanot, että "laitoimme niille kiitoskortin, jotka meitä muistivat" tai "meillä ei oo varaa laittaa kiitoskorttia teille". Enkä ostaisi lahjaa muille kuin kummilapsille.

Onko teidän suhde muutenkin sellainen, että te käytätte rahaa heidän ja heidän lastenne muistamiseen ja näette ehkä enemmän vaivaa ja he eivät tee samoin teille, vaan odottavat teidän passausta?

Ei vastattu siihen heidän viimeiseen viestiin sitten mitään :/ Kun tilanne tuntui tosi nololta ja se tuntui jotenkin niin hyökkäävältä viestiltä. Ei olla puhuttu lahja-aiheesta mitään kenenkään kanssa. Me ei saada heiltä muulloinkaan lahjoja, mutta lapseton pariskunta ollaan.
No nyt on varmaan myöhäistä ottaa asiaa tapetille enää, joten parempi kai antaa olla. Veikkaan, että turha odottaa mahdollisesti tuleville lapsillenne kovinkaan kummoisia lahjoja. Luultavasti ovat semmoisia ihmisiä, jotka eivät piittaa tai välitä toisten muistamisesta.

Kunhan pääsette siitä omasta syyllisyydestä, he käyttäytyivät typerästi, ette te. Jos heillä ei oikeasti ollut lahjaan varaa, niin sen olisi varmasti voinut ilmaista jotenkin nätimminkin.

En ikinä kehtaisi tehdä noin. Mitä ihmeen moukkia tollaiset oikein ovat? Kyllä nyt ainakin kortin voisi tuoda ja jonkun kukan, vaikka vaan yhden ainoan ruusun vaikkei mihinkään muuhun olisi varaa. Ihan ääliöitä.

Olisitte lähettäneet kiitoskortin ja laittaneet siihen että KIITOS, kun saimme osaltamme osallistua persaukisen perheenne nälkiintymisen estämiseen ruokajakelun muodossa, häissämme xx.xx. 2012 T. "Matti ja Maija Meikäläinen"

Mekin saatiin todella kivoja lahjoja, joiden arvo ei varmasti olisi kenenkään taloutta kaatanut, saatiin mm. talkooapua yhteen remonttijuttuun. Apu tuli tarpeeseen ja jäi hyvät muistot.

Ehkä sitten ovat jotenkin ajattelmattomia/piittaamattomia. Jospa yhteydenpito onkin heille sitä että voivat pyytää meiltä apua tai palveluksia :/ Nyt tuli nimittäin mieleen, että minä ja mieheni oltiin mm. apuna heidän vanhimman lapsen ristiäisissä, tehtiin ruokia ja tarjoiltiin jne. Siitäkään ei kiitoksen sanaa kuulunut, joten eipä tullut muiden ristiäisiin apua edes tarjottua sitten. (Eli varmaan olemme monen palstalaisen mielestä itsekkäitä.) Ovat kyllä luonteeltaan sellaisia että jos on kieltäytynyt jostain heidän pyytämästä palveluksesta niin sitten tulee sellaisia viikkojen taukoja yhteydenpitoon. Kerrankin olisivat tarvinneet muuttoapua mutta olimme molemmat sen päivän töissä, seurauksena tuli lähes luuri korvaan.

Ja tuo pyyntö muuttoavuksi vielä tuli vasta sinä päivänä kun he sitä muuttoapua tarvitsi, eivät voineet vaikka viikkoa etukäteen pyytää vaan olettivat että ollaan HETI heidän käytettävissään :O

Mun mielestä todella typerää ja moukkamaista mennä häihin tyhjin käsin. Voisi edes sen kortin ostaa/tehdä. Ei voi olla niin tiukkaa rahasta.

Mulla on ollu rahasta todella tiukkaa ja silti oon ostanu häälahjan tai laittanu rahaa. Jos mulla opiskelevan yh:na on ollu tuohon varaa niin luulis jumaliste muillaki olevan varaa. Ja ku ei ne häät yllätyksenä tuu vaan kutsu tulee yleensä hyvis aijoon. Voi vaikka säästää edes sen pari euroa korttia varte jos muuhun ei oo varaa.

Mä en edes kehtaasi mennä häihin ilman muistamisia. En kyllä yo-juhliin, rippijuhliin tms. vaan aina pitää olla vähintään se kortti. Kaverin tyttärelle tein pari villasukkaparia yo-lahjaksi ku sukille on käyttöä.

Laitettiin sitten vain kummilapsellemme paketti (miehen vanhemmat toimittivat viikonloppuna kun olivat käymässä ensin meillä ja menossa toisen lapsensa luokse heti tästä). Ei ole kuulunut mitään, ei kiitosta tms :o Oisivatko nyt sitten loukkaantuneet, kun yleensä olemme ostaneet kaikille lapsille jotain ja laittaneet vielä yhteiseksi lahjaksi esim. suklaata tai joulukahvia. Kuitenkin jo kohta viikko mennyt paketin saamisesta.

Eipä ole heiltä (tänäkään jouluna) meillekään päin tullut yhtään mitään muistamista. Ärsyttää koko tilanne, ei ole paljoa huvittanut soitella.

Laitettiin sitten vain kummilapsellemme paketti (miehen vanhemmat toimittivat viikonloppuna kun olivat käymässä ensin meillä ja menossa toisen lapsensa luokse heti tästä). Ei ole kuulunut mitään, ei kiitosta tms :o Oisivatko nyt sitten loukkaantuneet, kun yleensä olemme ostaneet kaikille lapsille jotain ja laittaneet vielä yhteiseksi lahjaksi esim. suklaata tai joulukahvia. Kuitenkin jo kohta viikko mennyt paketin saamisesta.

Eipä ole heiltä (tänäkään jouluna) meillekään päin tullut yhtään mitään muistamista. Ärsyttää koko tilanne, ei ole paljoa huvittanut soitella.

No ehkä he on näitä naama norsunvitulla olevia jotka on vaan päättäneet ettei aikuisia ihmisiä lahjota, sehän on nyt ollut päivän kova sana palstallakin :D

Noin muuten tosi hämmentävää käytöstä. Mutta tuohon viimeiseen - jos saisin joulupaketin lapsellemme nyt, en kyllä kiittäisi siitä vielä, vaan joulun jälkeen, kun paketti on avattu.

ei kenenkään OLE PAKKO ostaa lahjaa, varsinkaan, jos on talous tiukoilla. Vai oliko teidän häissä "lahjapakko"? Eikö se juhliminen ole kuitenkin pääasia, ei lahjat??
Mitä tulee kummilapseen ja kummilapsen sisaruksiin (ja tuleviin joululahjoihin), ei kai se heidän vika ole, jos vanhemmilla ei ole rahaa muistaa sinua häissäsi?
ethän sen takia evää lapsilta joululahjoja? Melko lapsellinen olet.

Ai, no minun mielestäni taas ap:lla ei ole mitään velvollisuutta hankkia kummilapsensa sisaruksille/vanhemmille lahjaa. Vai onko oma tuttavapiirini sitten jotenkin outo, kun meillä ei ole tapana ollut kuin että kumit muistavat omaa kummilastaan, eivät muita sisaruksia. Sama homma siis jouluna ja syntymäpäivinä. Ja itse en kehtaisi mennä ilman mitään muistamista toisen häihin, jos rahatilanne ei salli pientäkään muistamista, niin silloin olisin jäänyt kotiin koko häistä.

Kyllä oli outoa käytöstä ja voi kuvitella, ettei se käytös tuolla pariskunnalla muutenkaan ole aivan korrektia aina. En laittaisi itsekään muuta kuin kummilapselle vain lahjan. Miten muu suku/ystävät tulevat tuon pariskunnan kanssa toimeen?

Alkuperäinen kirjoittaja ettäs kehtaat;29323826:
ei kenenkään OLE PAKKO ostaa lahjaa, varsinkaan, jos on talous tiukoilla. Vai oliko teidän häissä "lahjapakko"? Eikö se juhliminen ole kuitenkin pääasia, ei lahjat??
Mitä tulee kummilapseen ja kummilapsen sisaruksiin (ja tuleviin joululahjoihin), ei kai se heidän vika ole, jos vanhemmilla ei ole rahaa muistaa sinua häissäsi?
ethän sen takia evää lapsilta joululahjoja? Melko lapsellinen olet.

Minut on kasvatettu niin että häät on yhtä iso ja arvokas juhla kuin hautajaiset, menetkö hautajaisiin ilman kukkia tai edes adressia?
Etenkin kun aloittajan tapauksessa nuo vieraat eli sukulaiset oli pyytäneet erikseen sen tilinumeron johon voisi jälkikäteen muistaa,
joten minusta oli ok laittaa se tilinumero,ilmainen ruoka heille kuitenkin kelpasi.
Miksi pitäsi kummilapsen sisaruksia muistaa? Tämä meni niin yli hilseen minulta että vihelti mennessään :D :D

Yhteistyössä