Tyhmä äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jane
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jane

Jäsen
08.06.2004
158
0
16
Kuulostaako tutulta? Meidän 5-vuotiaamme laukoo sitä tuon tuosta. Tietenkin kun joku asia ei mene lapsen oman toiveen mukaan tai äiti laittaa rajoja, lapsi haukkuu tyhmäksi. Ja totta maar se tuntuu pahalta aikuisestakin. Olen jutellut asiasta lapsen kanssa useaan otteeseen ja laittanut hänet huoneeseensa miettimään, miltä toisista tuollainen haukkuminen tuntuu. Toki osansa saa myös isoveljet ja isä. Malli ei tule isommilta, sillä he eivät juurikaan nimittele ketään (ainakaan minun kuulteni). Juttelu 5-vuotiaamme kanssa alkaa yleensä niin, että lapsi pelleilee eikä halua puhua asiasta. Hän lähinnä naureskelee asialle eikä vetoaminen siihen, että haukkuminen satuttaa toisia, auta. Hänestä se on vain hauskaa. Ongelma ilmenee vain kotona. Hoidossa lapsi on sopeutuvainen ja kiltti. Kotona hän myös puhui aiemmin paljon kikkeli-tissi- yms. juttuja ja sitä on kesti todella kauan. Reilun vuoden ainakin. Lopulta pesin hänen suunsa soijalla ja se auttoi pahimpaan "kiroiluun". Taasko olisi suun pesu paikallaan? Mikä siis neuvoksi? Odottelenko vain, että aika ja kärsivällisyys tekevät tehtävänsä? Kokemuksia kaivataan.

Meillä on myös 5-vuotias, neiti-ihminen onpi hän. Saamme myös kuulla olevamme tyhmiä rajoja asettaessamme, ei hirveän usein, mutta varmasti viikottain kuitenkin. Mä en ole osannut asiaa ajatella niin, että minua siinä haukuttaisiin. Olen ajatellut niin, että siinä lapsi kertoo tunteesta, joka tulee, kun ei saa tehdä oman mielen mukaan. Saatan tyhmättelyyn todeta, että "nyt äiti on tyhmä" tms, ja myöhemmin sitten, tunnekuohun laannuttua, ollaan rajoittamisesta keskusteltu.

Itse olen joutunut varomaan kovasti sanojani omalle äidilleni. Hän ei nuoruuden "olet paska" kommetteja ole koskaan unohtanut, vaan niitä vieläkin (asioista aikaa yli 15 vuotta) joskus miettii ja mua syyllistää. Olenkin ajatellut, että meillä äiti saa rauhassa olla tyhmä ja paska jne, en mene siitä rikki. Parempi, että purkavat pahanolonsa kotona (rajansa tietty kaikella tässäkin) eikä tuolla pihoilla.

minäpäs olenkin tyhmä pas...pää. vähemmän tyhmä olen ollut kuukauden ajan koska pesin tytön suun saippualla. tyttö on 4v. sanoin että kun minä olen tyhmä niin olenkin niin tyhmä että pesen rumat sanat suusta. kaverini joka nyt jo 30v joutui aikanaan sylkemään rumat sanat suusta, oli ollut vessassa n.15 min sylkemässä pyttyyn ja todennut että nyt tuli kaikki.

Meillä usein sanotaan lapselle että eikun viisas :D Vaikka asiasta ei joka kerta pidetä konferenssia niin ei ole haukkuminen yhtään lisääntynyt, pikemminkin päin vastoin. Pääasia meillä on että lapsi ei nimittelemällä saa tahtoaan läpi, eikä vanhempi edes suutu ja lähde kinaan mukaan. Välillä sit keskustellaan enemmän toisten nimittelemisestä ja siitä kuinka pahalta se tuntuu, ja että koskaan ei saa toiselle rumasti sanoa.

hihhih.. nää on niin tuttuja kuvioita. Meidän 3-vuotias kiekui mulle tuossa just, että "äiti olet JÄRKYTTÄVÄ, minä en KESTÄ sua enää!!!". Vielä ei ole yhtään kirosanaa tullut, mutta kun se tapahtuu, saippuaa vaan suukkoseen, niin johan puheet puhdistuu. Tyhmäksi ei ole viime aikoina kovin paljon haukkunut kun on itse pikkuvanhana aina oikomassa, että "ihmiset eivät ole tyhmiä, mutta asiat voivat olla" ;)

kyllä täältäkin löytyy monta nimeä äidiltä:tyhmä,paskapää,hullu,lehmä jne. juu poika on 5v mutta kyllä sitä on kuultu jo viime kesästä. paras juttu on ollu ku suuttu ja sano "äiti sinua ei kyllä täällä tarvita joutasit roskapönttöön viikonlopunajaksi" sattu sillon oleen vkl vapaa.kyllä se joskus kirpasee mutta yleensä sanon vaan "no sitten äiti on minkäs sille voi" mutta isäänsä poitsun ei kärsi nimitellä siitä kyllä ukko pitää kiinni on kuulema kotona opetettu että vanhempia kunnioitetaan eikä haukuta.jos erehtyy isäänsä nimittelemään tulee puhuttelu ja vähän aikaan omassa kamarissa istumista

pahoittaa. Lapset nimittelevät tyhmäksi, minkäs sille voi muuta kuin olla jämpti ja sanoa, ettei toisia saa nimitellä. Itse olen yrittänyt selittää, että ihmiset eivät ole tyhmiä, mutta he voivat tehdä tyhmiä asioita. Kulunut sanonta ainakin eskarilaisten keskuudessa tuntui olevan ite oot mitä sanot...

kuulostaa tutulta myös meillä. Olemme päässeet jonninmoiseen ratkaisuun niin, että kun tyttö 4v näin suustansa laukoo, korotamme ääntä kysymällä "mitä sanoit?" ja likka pyytää pahoillansa anteeksi, eikä enää nimittele. Ihan ekalla kertaa taisi saada motkotusta asiasta enemmänkin ja iskä oikoi ettei semmoisia puhuta. Mutta tyhmäksi nimittelyä ei tapahdu enää kovinkaan usein.

Minä vastaan 4-vuotiaalle pojalle siinä vaiheessa, että sinä olet sitten tyhmän lapsi ja juttu menee sillä ohi. Kiroilua poika ei ole harrastanut (kotona ei kukaan muukaan kiroile) mutta olen varautunut ajatukseen Esim. Tabascon tms. käytöstä kielen päälle siinä tilanteessa, jos puhe ei auta.

Yhteistyössä