Tyhmä(?) kysymys Matkahuollosta ja bussilla matkustamisesta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietääkö joku?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietääkö joku?

Vieras
Tarttisin rattaat toiselta puolelta suomee. Matkahuollon kautta maksaa sen vajaa 30euroa.

Jos joku sattuu matkustamaan bussilla ko. kylästä tänne päin, niin meneekö (-hän?) rattaat normimatkatavarana, ettei tartteis maksaa kuin henkilön bussilipun hinta?
 
Tyhmä minä kysyin eka ja sit menin matkahuollon sivuille. :laugh: Tiedoks muillekin...


"Miten paljon ja minkä kokoisia matkatavaroita voin ottaa mukaan bussiin?

Linja-autoliiton suosituksen mukaan tavanomaiset käsimatkatavarat kuljetetaan bussissa maksutta matkustajan jalkatilassa tai hyllyillä. Muut matkatavarat kuljetetaan bussin tavaratiloissa. Käsimatkatavaroiden kuljettaminen matkustamossa ei saa viedä tilaa kanssamatkustajilta. Kaukoliikenteen matkustaja voi kuljettaa mukanaan maksutta bussin tavaratiloissa kahta matkalaukkua tai kassia. Polkupyörän tai lastenvaunujen tai muiden tilaa vievien matkatavaroiden kuljettamisesta matkustajien tulisi ilmoittaa vuorokautta aikaisemmin liikennöinnistä vastaavalle bussiyritykselle. Yritys saattaa periä yrityskohtaisen maksun tilaa vievien tavaroiden kuljettamisesta."
 
Käytännössä riippuu täysin kuskista ja rahdin määrästä sillä vuorolla, ottaako rahtimaksun vai ei. Paljon bussilla kulkevana oon nähnyt monenlaista versiota, siis kun mukanaan tavaraa vie, esim. just polkupyörän. Vitosen on tainnut aika usein maksaa, jos ei ihan muisti nyt petä. Itse en oo tarvinnut, mutta väittäisin et omat tutut vakkarikuskit antais mun viedä ilmaseks. ;)

Jos rahtina lähettää, ni sit maksaa aina normimaksun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ventti:
Käytännössä riippuu täysin kuskista ja rahdin määrästä sillä vuorolla, ottaako rahtimaksun vai ei. Paljon bussilla kulkevana oon nähnyt monenlaista versiota, siis kun mukanaan tavaraa vie, esim. just polkupyörän. Vitosen on tainnut aika usein maksaa, jos ei ihan muisti nyt petä. Itse en oo tarvinnut, mutta väittäisin et omat tutut vakkarikuskit antais mun viedä ilmaseks. ;)

Jos rahtina lähettää, ni sit maksaa aina normimaksun.

Ok. Mutta ilmeisesti se mahdollisesti perittävä maksu ei kuitenkaan ole tuota liki 30euroa, vaan pienempi nimellisempi summa?!

 
Ainakin joka kerta kun oon nähnyt jonkun jotain vievän, ja siitä maksun otettavan se on ollut luokkaa 5e. Tuleehan siihen sit se matkustajan matkalipun hinta kumminkin kans... sitä en tiedä riippuuko jotenkin matkan pituudesta, mun kokemukset on 95km matkalta. (MUOKS: siis matkalipun hintahan määrittyy matkan pituuden mukaan, mutta tosta päälle tulevasta rahtimaksusta en tiedä, en kyl usko et se muuttuis)

Liikennöitsijöiden välillä saattaa olla eroja, eli saattais kannattaa katsoa tuolta www.matkahuolto.fi ensin sopiva vuoro ja sen liikennöitsijä, ja soittaa ja kysyä se hinta. Tietäis ainakin maksimin sit, ja vois laskea mikä kannattaa.
 
no riippuu tietty matkasta. turuku-helsinki välillä emme ole matkatavaroista joutuneet maksamaan mutta maksu ollut 26e/henki eli riippuu matkastakin kuinka paljon kyseessä.
mainitsit että toiselta puolelta suomea? niin voihan jo henkilön matkakulutkin olla lähemmäs sen 30e
 
tinni, 26e/hlö pelkistä matkatavaroista??? Vai siis yhteensä matkalippu + tavarat? Vai siis pelkkä matkalippu? Mä putosin... :)

Matkalipun hintahan riippuu matkan pituudesta suoraan, 10km välein nousee taksa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ventti:
Ainakin joka kerta kun oon nähnyt jonkun jotain vievän, ja siitä maksun otettavan se on ollut luokkaa 5e. Tuleehan siihen sit se matkustajan matkalipun hinta kumminkin kans... sitä en tiedä riippuuko jotenkin matkan pituudesta, mun kokemukset on 95km matkalta. (MUOKS: siis matkalipun hintahan määrittyy matkan pituuden mukaan, mutta tosta päälle tulevasta rahtimaksusta en tiedä, en kyl usko et se muuttuis)

Liikennöitsijöiden välillä saattaa olla eroja, eli saattais kannattaa katsoa tuolta www.matkahuolto.fi ensin sopiva vuoro ja sen liikennöitsijä, ja soittaa ja kysyä se hinta. Tietäis ainakin maksimin sit, ja vois laskea mikä kannattaa.

Onko tietoa mitkä liikennöitsijät voisivat olla myötämielisimpiä? :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko tietoa mitkä liikennöitsijät voisivat olla myötämielisimpiä? :)

Enempi taitaa riippua kuskista, mutta jos kaveris on muutenkin tulossa, niin sittenhän toi suunnilleen vitonen ei paljoa ole verrattuna siihen 30e maksuun. Mutta varmista se taksa liikennöitsijältä niin ei tuu yllätyksiä. Sit on vaan hiljaa lippua ostaessa ja toivoo, ettei kuski ota maksua. :)

Jos ostaa lipun etukäteen matkahuollosta ja siellä kertoo, että on matkatavaroita, niin ne ottaa varmasti kaik mahdolliset maksut, mutta kun suoraan kuskilta ostaa, niin ne voi katsoa sormien välistä.

Opiskelijana kulkiessani jäi kerran opiskelijakortti kotiin, ja hyvin pääsin silti opiskelijahinnalla kun mennessä oli tuttu kuski ja tullessa kerroin tilanteen ja lupasin tulla vaikka seuraavana päivänä näyttämään korttia. Matkahuollossa olisin joutunut maksamaan täyden hinnan.
 

Similar threads

Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä