Tyhmä kysyy MLL lastenhoitajista ja palkanmaksusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en kehtaa mustua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
verot ja sos.maksut menee vasta isommasta summasta (vuoden aika saa tulla melkoisesti tunteja), ja tapaturmavakuutus pitää ottaa, jos hoitokertoja tulee vuodessa kymmenen tai enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Tarvitsee maksaa tyEL maksut JOS maksaa samalla hoitajalle enemmän kuin about 48e/kk ja hoitaja on yli 18v.

Juuri tänään soitin ja kysyin.

Mihin ne maksetaan? Onko se monimutkaistakin?

esim niin, että soitat kuun lopussa vakuutusyhtiöön ja ilmoitat maksamasi palkan. he laskevat prosenttiosuuden mukaan TyElin ja lähettävät laskun sinulle!

Nyt on tainnut vellit ja jauhot mennä sekaisin.

Jos palkkaat MLL:n tai jonkun muun yrityksen leivissä olevan lastenhoitajan (yritys ennakkoperintärekisterissä sen voi tarkisistaa www.ytj.fi sivustoilta) niin silloin sinun tulee maksaa vain saamasi laskut kiltisti yritykselle.

MUTTA

Jos palkaat suoraan itsellesi, jonkun lastenhoitajan niin silloin sinun tulee maksaa hänelle sovittu palkka ja pidättää hänen palkastaan ennakonpidätys, tyel/tel yms. lakisääteiset asiat ja maksaa tyel/tel vakuutusyhtiöön.

Helpoimmalla pääsee kun käy tutustumassa palkka.fi sivustoihin (ohjeet, lakisäädökset yms löytyvät sieltä) ja perustat itsellesi sinne käyttäjä tunnuksen. Näin naillä yksillä sivustoilla voit tehdä asianmukaiset palkkakuitit työntekijöille, maksaa tel,tyel yms maksut ajallaan vakuutusyhtiöille, verottajalle ja tehdä parilla napin panialluksella kaikki vuosi-ilmoitukset jne...

nämä kaikki muistettavat asiat kuulostavat vaikeilta, mutta sitä ne eivät ole. Alussa vaan vaatii vähän perehtymistä ja tutustumista palkka.fi sivustoihin, joilta löytyy kaikki tarvittavat läkipykälät, ohjeet, jopa ihan tavallisen pulliasien kielellä (ymmärrettävät siis)

alla muutamia hyviä ja helppoja linkkejä

https://www.palkka.fi/
www.vero.fi
www.ytj.fi
http://www.hoitopaikka.net/

mutta muista silloin kun itse olet työnantaja tarvitsee muistaa vain näitä jos ostat palvelut yritykseltä esim mll näitä ei tarvi huomioida.

MLL llä on sääntö että minimi hoitoaika on 4h kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja SMP:

mutta muista silloin kun itse olet työnantaja tarvitsee muistaa vain näitä jos ostat palvelut yritykseltä esim mll näitä ei tarvi huomioida.

höpö höpö!

nyt on kuule sulla mennyt puurot ja vellit sekaisin. perehdyhän asiaan ennen kirjoittelua. Mll:n hoitajan minimipalkkausaika ensinnäkin on 2 tuntia, ja ..."Lasten hoitajat eivät ole työsuhteessa Mannerheimin Lastensuojeluliittoon.
Perhe toimii perheessä työskentelevän, MLL:n välittämän lasten hoitajan työnantajana:

Perhe vastaa työnantajana kaikista työnantajavelvoitteista"

http://www.mll.fi/tukea_ja_apua/lastenhoitoapua/perhe_tyonantajana/

Alkuperäinen kirjoittaja ja:

höpö höpö!

nyt on kuule sulla mennyt puurot ja vellit sekaisin.
-
-
http://www.mll.fi/tukea_ja_apua/lastenhoitoapua/perhe_tyonantajana/

Peesi!

Pyytäisin teitä PipariSuu ja vierailija joka et edes uskalla omalla nimellä kirjoittaa soittamaan uudenmaan mll ja tarkistamaan asian. Valitettavasti olen oikeassa tässä tapauksessa. meillä on käynyt 1 v ajan joka toinen viikko vähintäänkin mlln hoitaja. mll laskuttaa tunneistaan meitä kerran kuukaudessa eikä me makseta mitään muuta kun emme ole hoitajan työnantajia vaan se on mll. Soittakaapa ja tarkistakaapa uudenmaan mll:stä asia.

toisaalta voihan olla että jokin toinen mll osasto toimii toisella tavalla. mutta näin pääkaupunkiseudulla toimitaan.

MLL:n Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiö

Uudenmaan perhepalvelut

Ruusulankatu 10, 2krs

00260 Helsinki

puh 075 324 5434

fax 075 324 5450

perhepalvelu.uusimaa@mll.fi

http://www.lastenkuntoutus.net/palvelut_perheille/palvelut/perhepalvelu_kotiin_tarjottuna_o/

Näitä palveluita saavat myös ihan ns. normaalit perheet - kuten mekin. Ei siis tarvi olla mitään erikoista sairautta tmv.

Täällä taidettiin puhua MLL:n hoitajavälityksestä, eli "Mannerheimin Lastensuojeluliiton lastenhoitoapu on tarkoitettu tilapäiseen ja lyhytaikaiseen lastenhoidon tarpeeseen."

Siinä MLL:n sivujen mukaan "MLL:n lastenhoitotoiminnassa työsuhde on hoitajan ja perheen välillä.", eli palkka maksetaan suoraan hoitajalle.

Pyytäisin teitä PipariSuu ja vierailija joka et edes uskalla omalla nimellä kirjoittaa soittamaan uudenmaan mll ja tarkistamaan asian. Valitettavasti olen oikeassa tässä tapauksessa. meillä on käynyt 1 v ajan joka toinen viikko vähintäänkin mlln hoitaja. mll laskuttaa tunneistaan meitä kerran kuukaudessa eikä me makseta mitään muuta kun emme ole hoitajan työnantajia vaan se on mll. Soittakaapa ja tarkistakaapa uudenmaan mll:stä asia.

toisaalta voihan olla että jokin toinen mll osasto toimii toisella tavalla. mutta näin pääkaupunkiseudulla toimitaan.

no, meillä on käynyt viikottain hoitaja mll:n hoitajavälityksen kautta jo puoli vuotta, että taidan silti tietää mistä puhun. pääkaupunkiseudulla asumme.

tässä ketjussa puhuttiin mll:n hoitajavälityksestä, ei perhetyöstä, eli älähän sotke asioita. perhetyötä mll tekee ostopalveluna, kuten linkistäsikin kävi ilmi.

ja vielä yksi asia: missä sinun nimesi lukikaan?

terv. Riikka

Olen viesteissäni selostanut molemmat asiat eli jos palkkaa itselleen hoitajan täytyy lakisääteiset maksut pidättää työntekijän palkasta ja maksaa ne verottajalle/vakuutusyhtiölle jne.

mutta jos käyttää ostopalveuita tai ENNAKKOPERINTÄREKISTERISSÄ OLEVAA YRITYSTÄ kuten esim MLL tmv on . ei välttämättä tarvitse huolehtia muusta kuin laskun maksusta ja kotitalousvähennyksen tekemisestä.

Summa sum laarum: MLL on kaksi erillaista palvelua on ostopalvelu ja työntekijöiden välityspalvelu jolloin kotitalous toimii työnantajana.

Miksi hikeennyt ihan selvästä asiasta. Jokaisen tulee miettiä että haluaako työnantaja rumbaan vai ei - kun vaihtoehtojakin on. Miksi ei saisi tarjota eri vaihtoehtoja ja vastaat myös alkuperäiseen kysymykseen vähän pitemmän kaavan mukaan?

"Jos palkkaat MLL:n tai jonkun muun yrityksen leivissä olevan lastenhoitajan (yritys ennakkoperintärekisterissä sen voi tarkisistaa www.ytj.fi sivustoilta) niin silloin sinun tulee maksaa vain saamasi laskut kiltisti yritykselle.

MUTTA

Jos palkaat suoraan itsellesi, jonkun lastenhoitajan niin silloin sinun tulee maksaa hänelle sovittu palkka ja pidättää hänen palkastaan ennakonpidätys, tyel/tel yms. lakisääteiset asiat ja maksaa tyel/tel vakuutusyhtiöön."

Et puhu nyt samasta asiasta kuin muut täällä. Tuo MLL:n Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiö ei ole se sama asia, kuin ne hoitajat, joita MLL välittää (huom VÄLITTÄÄ) normaalisti. Nämä hoitajat EIVÄT OLE työsuhteessa MLL:n. Vaan ovat työsuhteessa PERHEESEEN, jossa ovat hoitajina. MLL EI LASKUTA perheitä, vaan perheet maksavat suoraan hoitajalle, ja näin ollen huolehtivat myös työnantajasivukuluista.

Ja kyllä, me käytämme tällaista välitettyä hoitajaa, joten tiedän kyllä mistä puhun.

Tässä lainaus heidän sivuiltaan:'
"MLL:n Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiön tarkoituksena on edistää sairaiden ja vammaisten sekä psyykkisissä ja sosiaalisissa vaikeuksissa olevien lasten, nuorten ja heidän perheidensä mahdollisuuksia hyvään ja tasavertaiseen elämään."

Normaaliperheet käyttää välitettäviä hoitajia, ja ovat siis velvollisia tilittämään työnantajamaksut itse.

Normaaliperheet voivat myös tilata ostopalvelu hoitajia mllstä kuten edellä sanottu niitä on vaikea saada. Joten mll välittää molempia ja kuten jo useampaan kertaan olenkin kertonut niin edellä on selostettu molemmat tavat hoitajien saantiin niin mllstä kuin muualtakin. onhan noita paikkoja muitakin kuin mll. ei kannata jäädä tankkaan samaa levyä....se ei hyödytä mitään.

jos palkaa itse hoitajan ja toimii työnantajana niin silloin menkää sivulle www.palkka.fi josta löytyy asianmukaiset päivitetyt ohjeet. kaikkien tässä ketjussa olleiden henkilöiden ohjeistukset eivät ole kaiken kattavat. pelkästään tyel tilitykset eivät riitä, pitää muistaa pidättää palkasta myös ennakonpidätys. nehän pitää myös ilmoittaa ja tilittää tiettyihin päivämääriin mennessä .

Tärkeimmät linkit ostopalveluihin ja palkan maksuun liittyen löytyvät

www.ytj.fi
www.vero.fi
www.palkka.fi (verottajan ylläpitämä)
www.hoitopaikka.net

ne jotka ovat kiinnostuneita hankkimaan hoitjan ostopalveluina voivat laittaa mulle yvtä niin lähetän listan eri yrityksistä ja muista vaihtoehdoista

Ainakin kun minä olen ollut hoitajan täällä rovaniemellä, en ole työsuhteessa mll vaan perheeseen. Minimiaika taisi olla kaksi tuntia silloin. Voi olla siis tuntikin mutta kahdesta maksetaan. Koskaan minusta ei ole mitään maksuja makseltu enkä itse veroja. Ja uskon tämän olevan erittäin yleistä. Jos hoitaja vaatimalla vaatii että työeläkemaksu pitää maksaa niin sitten maksat. Jos nyt kerranpari vuodessa käyttää niin en usko että kiinni jää. Anteeksi vaan kun kannusta laittomuuteen mutta turha tehdä asiasta liian hankalaa. Itse kävin samalla perheelle muutaman kerran ja he soittivat ekan kerran jälkee suoraan mulle, ei niitä tartte sen jälkee välttämättä edes mll ilmoittaa.

Yhteistyössä