Tyhmää tai ei, ni me nyt sit tehtiin se :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kävin just äsken kakalla. Koska söin aamulla tattaripuuroa, niin oli oikein iso kakka. Se kyllä vähän haisi, mutta eihän se mitään. Niinhän ne kakat yleensä vähän haisee.

Veikkaus: Parin päivän päästä ap:lla on epämääräisiä alavatsakipuja ja outoa vuotoa yms. ja se kyselee täällä että onko sillä joku tulehdus vai onko oireet raskausoireita

myös miehen kanssa seksiä 3-viikkoa synnytyksestä, oltiin tosin fiksumpia ostettiin liukkaria jo valmiiksi.;)
Mut ei se gutaa kyllä tehnyt:O, teki vaan niin pirusti mieli et oli pakko saada.:D

Sanotaanko niin, että kyllä tuo melkoisen hullua hommaa on :O :D

Meillä ikäeroa kakkosen ja kolmosen välillä on vajaa 14kk, enkä mä nyt ihan ensitöikseni toista samanlaista ikäeroa ottaisi. En mä sano, että se varsinaisesti huono olisi (likat on kuin paita ja peppu ja onnekkaita sen suhteen, että rinnalla on aina samassa kehitysvaiheessa oleva leikkikaveri), mutta kyllä mä itse haluaisin nauttia yhdestä vauvasta kerrallaan ja keskittyä häneen.

Mutta me ihmiset ollaan toki erilaisia.

Meillä ikäeroa kakkosen ja kolmosen välillä on vajaa 14kk, enkä mä nyt ihan ensitöikseni toista samanlaista ikäeroa ottaisi. En mä sano, että se varsinaisesti huono olisi (likat on kuin paita ja peppu ja onnekkaita sen suhteen, että rinnalla on aina samassa kehitysvaiheessa oleva leikkikaveri), mutta kyllä mä itse haluaisin nauttia yhdestä vauvasta kerrallaan ja keskittyä häneen.

Miten voi tuolla ikäerolla aina olla samassa kehitysvaiheessa? Väitätkö että sun lapset esim. oppi samaan aikaan kävelemään, puhumaan, kaikki "ei"- "minä itse"- ja muut uhmavaiheetkin oli samaan aikaan?

Jos en nyt vväärin muista ni eikös tää edellinenkin raskaus ollut iso juttu ja jos viikkoja olis ollu vähemmän olisittee harkinneet keskeytystä. Et jos ny vaan pidät jalat ristissä jooko.

[QUOTE="hölmö";29266585]Miten voi tuolla ikäerolla aina olla samassa kehitysvaiheessa? Väitätkö että sun lapset esim. oppi samaan aikaan kävelemään, puhumaan, kaikki "ei"- "minä itse"- ja muut uhmavaiheetkin oli samaan aikaan?[/QUOTE]

Ei, lapset eivät oppineet samaan aikaan kävelemään, mutta siinä vaiheessa, kun lapset ovat tulleet leikki-ikään, on heillä tosiaan ollut siinä vierellä kaveri, joka leikkii samanlaisia leikkejä. Ja siitä mä tuossa yllä puhuin...heillä on samassa kehitysvaiheessa oleva leikkikaveri.

Leikki-ikä alkaa siinä 2-2,5v kinttaalla, eli nuorempi on ollut vuoden ja isompi kaksi vuotta siinä kohtaa, kun isommalla on alkanut leikki-ikä...ja alusta saakka he ovat samat lelut ja leikit jakaneet. Tai siis alkuunhan leikit olivat rinnakkaisleikkejä, mutta samat lelut kiinnostivat molempia samaan aikaan jne.

Tietenkään pienempi ei välttämättä ole aina ihan yhtä taitava, kuin mitä isompi (esim. legojen rakentelussa), mutta molemmat silti leikkivät samaa leikkiä, koska molempia juuri ne lelut (esim. ne legot) kiinnostaa.

Suurimmat erot kehityksessä on silloin, kun lapset ovat ihan pieniä...mutta mitä isommiksi lapset kasvavat, sitä pienemmäksi ne erot tasoittuvat. Nyt, kun lapset ovat kohta 4v ja 5v, ovat erot hyvin pieniä. Isommalla on parempi hienomotoriikka, pienemmällä puolestaan parempi karkeamotoriikka. Eli ei voida sanoa, että isompi olisi kaikessa edellä, koska on vanhempi. Hänellä on omat vahvuutensa, kuin myös heikkoutensa. Jos hänen heikkoutensa on pikkusisaren vahvuus, saattaa se pikkusisar olla etevämpi jossakin asiassa iästään huolimatta. Kuten onkin.

Vaikka isompi oppi puhumaan ensimmäiset sanansa ensin, niin pienempi puhuu paremmin. Oppi siis nopeampaa. Isommalta puuttuu vielä S-kirjain, pienempi on osannut sen jo vissiin vuoden. Myös R-kirjain löytyi pienemmältä alta 2v iässä, kun isommalta sen löytäminen vei noin 3 vuotta. Käytännössä lapset oppivat sen siis hyvin samoihin aikoihin. Joten kyllä se puheen kehitys voi tällä ikäerolla mennä hyvinkin samaan tahtiin. Ja kuten jo sanoin, meillä se pienempi puhuu paremmin.

Uhman osalta isompi on päästänyt melko helpolta, mutta kyllä meillä on samaan aikaan ollut talossa 2 lasta, joilla molemmilla on ollut enemmän, tai vähemmän uhmaa. Isommalta se on nyt jo ohi, mutta pienempi koettelee ajoittain vielä kovasti.

No mikäs siinä. En kyllä usko, että 3 viikkoa synnytyksen jälkeen on ovis, kun jälkivuotokin vielä päällä. Toki, mistäs näistä elämän ihmeellisyyksistä koskaan tietää.

mitäs kivittämistä tossa on? Me harrastettiin seksiä käsipelillä 4 pv synnytyksen jälkeen ja eka yhdyntä muistaakseni n. viikon päästä synnytyksestä. Ja ilman kumia ja jälkivuotoa oli. Ei tullut tulehdusta eikä ole tullut aiemmillakaan kerroilla. Tosin uutta vauvaa ei yritetty :)

En ymmärrä, kuka lähtee väkisin niitä lapsia tekemään vaikka pahaa tekee. Seksin kuuluu olla kivaa, ja siitä nauttia. Jos tuosta touhusta raskautuu, niin kiva muistella miten se lapsi oikein sai alkunsa. Kivusta ja särystä.

Ja muuten. On hyvin tavallista, että raskauden ja synnytyksen jälkeen kärsii vauvakuumeesta. Mullakin oli kamala vauvakuume loppuraskaudessa. Jatkui kunnes vauva oli vuoden. Onneksi emme tehneet mitää tyhmää, sillä nyt en nimessä jaksaisi uutta vauvaa.

Mun korvaan kuulostaa oudolta että toinen lapsi käy nyt, mutta esim. 5 kk myöhemmin se ei enää olisi tervetullut. Onko silloin järkevää ylipäätään tehdä lapsia? Itse ainakin haluan harkita jokaisen lapsen tarkkaan haluammeko ja pystymmekö huolehtimaan hänestä. Enkä tee lapsia synnytyksen jälkeisissä hormoonihuuruissa vaan, koska tiedän että ilman niitä vauvakuumetta aikaansaavia huuruja en toista lasta edes oikeasti halua.

Itselläkin lapset pienellä (1v5kk) ikäerolla. Kuitenkin ihan oman palautumisen kannalta kannattaa miettiä onko järkevää. Suositeltu aika ennen uutta raskautta on vuosi. Mitä lyhyemmällä välillä raskaudet ovat, sitä suurempi rasitus äidin keholle. Toivottavasti teillä kuitenkin sujuu hyvin jos raskaudut. :)

Meillä lasten ikäero on 11kk ja minun mielestä se on ihan täydellinen ikäero.
En muuttaisi sitä yhtää, vaikka saisin jonkun taikasauvan.
Toki mun mies oli todella paljon kotona lasten ollessa ihan pieniä. Ja on tosi perhekeskeinen ja kotona viihtyvä muutenkin.
Olis voinut olla todella rankkaa jos mies olis tehnyt pitkää päivää töissä ja luuhannut illat omissa harrastuksissaan. Tosin en mä sellaisen kanssa olis (ainakaan kahta perättäistä) lasta tehnytkään :D

Elämät on erilaisia, ei kukaan voi tietää onko ap:n kohdalla pienessä ikäerossa järkeä vai ei. Se voi olla tosi rankkaa tai tosi mukavaa. Ap:n ja miehensä on itse arvioitava omat voimavarat, tukiverkko ja tilanne yleensäkin muuten :)

Meillä meni ekan synnytyksen jälkeen 13vrk, toisen synnytyksen jälkeen 5 vrk kun ei tullut tikkejä tai mitään.
Eikä tullu tulehduksia. Ja kun itse määräsin asennon ja tahdin niin ei tuntunut pahalta lainkaan. Itsellä teki jo kovasti mieli.

Ei jeesus :O Kerrankin olen ihan sanaton tai melkein... :O :O Tulehdusriski on aika melkoinen ja pitää tosi kova "vauvakuume" olla että ottaa tietoisen riskin ja harrastaa seksiä vaikka tekeekin kipeää...

• Tykkää
Reactions: Bonaire
Tekeekö teillä oikeasti mieli seksiä noin pian synnytyksen jälkeen?

Mulla nyt n. 4 kk synnytyksestä ja vasta pikku hiljaa on alkanut ajatus seksistä tuntumaan jokseenkin normaalilta. Tähän asti kun olen edes ajatellutkaan haaroväliäni niin tulee vaan mieleen synnytys ja se kaikki venyminen ja leikkaaminen ja ronkkimiset, on ollut ehkä epäeroottisin paikka mitä voi ihmisellä olla.

Yhteistyössä