Tykkäättekö nimestä Luna Vendela?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumia Melodia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23838304]Noin 400 suomalaisella on Luna nimi, lisäksi ulkomailla se on suosittu. Minusta Luna ei käy oikein koiralle, mitä se oikein kuvaa koirassa?

Ehkä ihmiset yleisesti uskaltavat antaa mieleisiään nimiä lemmikeilleen, kun taas lapsiensa suhteen he pitäytyvät tutuissa ja turvallisissa nimissä, jotka eivät kerro mitään.[/QUOTE]

No on sitten yleisimmin käytetty kun luulin, mutta siltikkin miellän sen enemmän lemmikin nimeksi. Meillä se kuvaa ainakin koiran väriä.

Ettekö voi sopia ekaa nimeä sun/miehen suosikeista, ja toista toisen?

Itse en tykkää Vendelasta (tulee mieleen vendetta) enkä Melodiasta, musta Helmiina ois kiva toka nimi. Noista ekoista monikin. Lumia vois myös olla toka nimi, mutta ei eka. Siis mun mielestä.

[QUOTE="Vieras";23838429]No sehän siinä onkin että noita Vaniljoita ja Kaneleita näkee nykyään kaikkialla.
Minä toivon lapselleni nimeä jonka lausuminen ei tuota vaikeuksia ja joka toimii myös kansainvälisesti. Ei sen tarvitse suosittu olla, saa olla harvinainen mutta ei väkisinväännetty.[/QUOTE]

Mitä vaikeaa Lunassa on, toisin kuin nimissä joissa on r-kirjain? Toimii varmasti kansainvälisesti eikä ole väkisin väännetty. Nimestä ihmiset ymmärtävä ympäri maailman kumpaa sukupuolta henkilö on. Joku Merja taas on vaikea ulkomaalaisille.

[QUOTE="vieras";23838304]Noin 400 suomalaisella on Luna nimi, lisäksi ulkomailla se on suosittu. Minusta Luna ei käy oikein koiralle, mitä se oikein kuvaa koirassa?

Ehkä ihmiset yleisesti uskaltavat antaa mieleisiään nimiä lemmikeilleen, kun taas lapsiensa suhteen he pitäytyvät tutuissa ja turvallisissa nimissä, jotka eivät kerro mitään.[/QUOTE]

En nyt ihan ymmärrä, että mitä Luna sitten kuvaa lapsessa paremmin, kuin vaikka Saara tai Päivi? Ehkä vauvan pyöreää kalloa?

[QUOTE="vieras";23838531]En nyt ihan ymmärrä, että mitä Luna sitten kuvaa lapsessa paremmin, kuin vaikka Saara tai Päivi? Ehkä vauvan pyöreää kalloa?[/QUOTE]

Olin kysymässä just samaa

[QUOTE="vieras";23838531]En nyt ihan ymmärrä, että mitä Luna sitten kuvaa lapsessa paremmin, kuin vaikka Saara tai Päivi? Ehkä vauvan pyöreää kalloa?[/QUOTE]

Etkö tosissaan liitä kuuhun muuta kuin sen fyysisen muodon? Olet harvinainen siinä suhteessa. Totta että lapsesta ei voi tietää millainen siitä tulee, mutta jos nimen tarkoitus on pelkästään erottaa lapsi muista niin silloin pitäisi valita sitä harvinaisempi etunimi mitä yleisempi sukunimi on.

Lisäksi Luna on ytimekäs ja mieleen jäävä, kuten nimen pitääkin olla.

Lunasta tulee mieleen palstan ikioma kaheli. (ja lisäksi se taipuu hassusti: lunasta)
Vendelasta tulee mieleen pendelöinti sekä se viihderomaani. Minusta ei ole mikään meriitti olla nimetty Kaari Utrion kirjan mukaan.
Vaniljasta ja Vanillasta tulee mieleen vagina. Vaniljakasvihan on nimetty sen mukaan, että sen kukinto muistuttaa ulkonäöltään... no tiedätte.
Melodia - voi ei. Miksei vaikka Sointu?

Helmiina on nätti nimi.

[QUOTE="vieras";23838586]Etkö tosissaan liitä kuuhun muuta kuin sen fyysisen muodon? Olet harvinainen siinä suhteessa. Totta että lapsesta ei voi tietää millainen siitä tulee, mutta jos nimen tarkoitus on pelkästään erottaa lapsi muista niin silloin pitäisi valita sitä harvinaisempi etunimi mitä yleisempi sukunimi on.

Lisäksi Luna on ytimekäs ja mieleen jäävä, kuten nimen pitääkin olla.[/QUOTE]

Esim. minulle Kuu on tärkeä asia, siksi olisin voinut nimetä lapseni joko Lunaksi tai Kuuttareksi. Ja nimenomaan niiden assosiaatioiden vuoksi, joita ko. nimet herättävät.

Eikä Kuu aina näy pyöreänä...:saint:

[QUOTE="vieras";23838586]Etkö tosissaan liitä kuuhun muuta kuin sen fyysisen muodon? Olet harvinainen siinä suhteessa. Totta että lapsesta ei voi tietää millainen siitä tulee, mutta jos nimen tarkoitus on pelkästään erottaa lapsi muista niin silloin pitäisi valita sitä harvinaisempi etunimi mitä yleisempi sukunimi on.

Nykyään näitä erottuvia nimiä on niin loputtoman paljon, että joku Päivi tai Pirkko alkaa tuntua hemmetin paljon yksilöllisemmältä. Loppujen louksi, muista erottuvanhan ihmisestä tekee vain ihminen itse? Ei se ihmeellistäkin ihmeellisempi nimi estä ketään spurguuntumasta puiston penkille. Sen sijaan kovin erikoiset tekaistut nimet tuovat mieleen vain transvestiitit ja prostituoidut, joiden onkin tarkoitus luoda vähän fantasiaa ja erottua muista.

Monet noista oli todella erikoisia. Melodiaa en ymmärrä yhtään (en kai ole tarpeeksi musikaalinen), ei siis mun mielestä ole nimi. Vendelasta mullakin tuli mieleen se Kaari Utrion romaani, mutta se siis on ainakin nimi! Lunasta en oikein saa muodostettua käsitystä. Sekin kuulosti alkuun siltä ettei se ole nimi ensinkään, mutta ilmeisesti sen nimisiä lapsia nyt kuitenkin on. Yleisilmeeltään molemmat nimet on mun makuun liian prinsessamaisia. Ainakin sukunimen pitäisi sitten olla samaa tyyliä, joku aatelisnimi vähintään :) En tosin tiedä että kuinka aatelisia olette :) Noissa listoissa oli jotain ihan kivoja, vähän normaalimpia nimiä mistä minäkin tykkäisin :)

Esim. minulle Kuu on tärkeä asia, siksi olisin voinut nimetä lapseni joko Lunaksi tai Kuuttareksi. Ja nimenomaan niiden assosiaatioiden vuoksi, joita ko. nimet herättävät.

Eikä Kuu aina näy pyöreänä...:saint:

Kuutar olisi nätti nimi, mutta ehkä en itsekään laittaisi sitä ensimmäiseksi nimeksi. Itseasiassa jos Luna tuo mieleen pyöreyden, niin sittenhän se olisi kuvannut lasta vaikka hänestä olisi tullut sellainen eikä tuollainen siro neiti :) Tytön toinen nimi onkin otettu fantasiakirjasta, mutta en nyt paljasta sitä tässä :)

No, kuvaile sitten ihan sanallisesti, mitä erikoista kuuhun liittyy?

Marenki Kinuski Pietikäinen?

Luna Vendela ei kyllä ole ihan mun makuun mutta on kyllä huomattavasti parempi kuin Lumia Melodia. Lotte ja Ellen on kivan kuuloisia nimiä.

Mu... eikun siis Luna Vendela Mutikainen.

:D Tätäkin kannattaa miettiä kun antaa lapselle nimen :D

Niitä kivempia nimiä siellä listoissa oli esim. Sonja, Oona, Saara, Lotte, Jutta. Wenlasta tykkäisin enemmän ihan Venlana ja se muuten muistuttais tuota Vendelaa, jos ei halua ihan niin erikoista. Irmaa ei ainakaan! :) Se on mun käsityksen mukaan vielä tuoreessa muistissa mummon nimenä, suurten ikäluokkien suosionimi. Mun omakin mummoni on Irma, ihana mummo, mutta myös mummon niminen :)