Työhaastattelu ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TooQT2BSTR8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja suunapäänäpersienä:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
4 kuukautta on koeaika ja voivat sinä aikana sut irtisanoa jonkun toisen syyn perusteella.

No toi neljä kuukautta ei oo mitenkään automaattisesti se koeajan pituus...
Mutta pitäähän koeaikanakin irtisanomiselle olla oikeat perusteet.
Koeaikana ei irtisanomisen syytä tarvitse työnantajan sanoa. Ja yleensä se koeaika on se 4 kk.

Kyllä muuten tarvii sanoa irtisanomisen syy. tarkistin tän liitosta edllisessä työpaikassa. Sanoivat et pitää ilmoittaa syy ja se ei saa olla esim. raskaus, sairaus tai muu vastaava, vaan siihen pitää olla kunnolliset, perustellut syyt.

mutta kun sitä syytähän saa muokata lailliseksi. oikeesti jos tarviis niin tarkasti perustella niin ei mitään koeaikaa edes olis. syrjintä ja tasapuolisuus laki on joku jonka takia ei voi erottaa, siihen kuuluu siis tuo raskaus, mutta milläs todistas jos työnantaja sanoo syyksi epäpätevyyden kyseiseen työhön.

BTW tosi mukavat oltavat tulee varmaan duunissa kun paljastuu raskaus. ja sit märistään kun naisia ei palkata, en mäkään palkkais tän perusteella.

No se nyt vaan on niin, että raskaana olevallakin on oikeuksia toimeentuloon... Pitäisikö mun olla koko loppuraskaus vaan kotona ettei kellekään työnantajalle tuu paha mieli :headwall:

no oisko pitäny miettiä toimeentuloa ennen ku alko pyöräyttään lapsia. tollanen temppuilu vaan hankaloittaa naisten työnsaantia entisestään.

Hohhoijakkaa....
Täällä ei näitä vakiduuneja ole juurikaan. pätkätöissä kun on niin aika hankala ajoittaa se lapsen tekeminen juuri niin sopivasti, että olisi työpaikka alla. Varsinkin, kun se tekeminen kesti pitkään muutenkin.
Luulisi työnantajan kuin työnantajan tajuavan palkatessaan lapsensaanti-ikäisiä naisia että joku saattaa raskaaksi tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja miina-:
No työnantaja ei kyllä edelleenkään saa kysyä mitään mahdollisesta perheenlisäyksestä. Kai nyt hölmömpikin tajuaa ainakin nykypäivänä kun tietoa pursuu joka paikasta niin hirveesti, että ei voi olla sellasessa paikassa töissä missä saa säteilyä, jos on raskaana..!! Tuskin kukaan sellaseen työhön hakisi! :laugh:

Tämähän on kovapäistä sorttia. Selvitetäänpä edelleen ja tälläkertaa väännetään oikein rautalangasta. =)
Tietyissä tilanteissa työnantajalla on oikeus kysyä lapsentekosuunnitelmista. Työnantaja saa kysyä TARPEELLISIA TIETOJA ja joissakin tapauksissa RASKAUS on valitettavasti tällainen hyvinkin tarpeellinen tieto. Työnantajan VELVOLLISUUS on huolehta työntekijöidensä terveydestä ja hyvinvoinnista. Hän ei voi luottaa siihen, että "Kai nyt hölmömpikin tajuaa ainakin nykypäivänä kun tietoa pursuu joka paikasta niin hirveesti, että ei voi olla sellasessa paikassa töissä missä saa säteilyä, jos on raskaana..!! Tuskin kukaan sellaseen työhön hakisi!" Valitettavasti sinäkin uskot väärään tietoon ja kaltaisiasi on monia!!

Turha siis välittää perätöntä tietoa, ettei työnantaja saa kysyä mitään mahdollisesta perheenlisäyksestä.

kylläpä tuo koeaika vaihtelee työpaikasta riippuen... itse olin koeajalla 2kk. Sinä aikana tulin vahingossa raskaaksi, kerroin työnantajalle kyllä hyvissä ajoin, n. viikolla 16 (koeaika oli loppunut jotain 2kk ennemmin). Olin tällöin kuitenkin vielä määräaikainen, mutta sain kuin sainkin vakkaripaikan ennen äippäloman alkua ja nyt olen ollut ko. paikassa n. 4 vuotta töissä. Suoraan kysyin pomolta, että vaikuttaako raskauteni vakinnaistamiseen, johon tämä, että ei tietenkään, kyllä me valitaan paras, kuka tahansahan voi ilmoittaa minä päivänä tahansa olevansa raskaana (meitä oli 4 nuorta, alle 30v, naista kärkkymässä tuota yhtä ainoaa vakipaikkaa...)
Mä oon kai ollut niin nuori, ettei multa oo ikinä kysytty työhaastattelussa lastentekosuunnitelmia! Olin 24v, kun tän oman alani vakkaripaikan sain... mitä oon ite huomannut, ni nimenomaan lapsettomat naiset vastustaa äitien palkkaamista "kun nehän on koko ajan sit hoitaa kipeitä lapsiaan", vaikka enemmän ainakin mun työpaikassa nää lapsettomat vaatii joustoa, kun pitää päästä sinne ja tänne viikonlopuks, ei voi olla töissä jne.

Yhteistyössä