Työhaastattelu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cheer115-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cheer115-

Jäsen
26.12.2011
156
0
16
Ystäväni on töissä eräässä vammaiskodissa. Hän sitten soitti minulle, että heillä on töissä tosi kova työvoima pula, ja että jos yhtään kiinnostaa, niin kannattaa ihmeessä soittaa hänen esimiehelleen. Antoi sitten siinä numeronkin samalla.

Soitin tälle esimiehelle ja ennenkuin ehdin edes asiani esittää loppuun hän antoi ajan huomis aamulle tulla häntä tapaamaan.

En siis ole lähihoitajan tutkintoa suorittanut loppuun, pidän välivuotta. Eli heinäkuun loppuun asti olen koulusta pois. Etsin silläaikaa väliaikaista työtä jotta tienaisin hieman rahaa, ja samalla myös oppisopimuspaikka on hakusessa, kun tuo tekeminen sopii minulle lukemisen sijaan paljon paremmin.

Kaverini on 100% varma että saan työpaikan, hänellekkin oli heti työhaastattelussa annettu työsopimus allekirjoitettavaksi. Eikä ole siis valmistunut hänkään. Hän on opiskelun lopettanut jo vuosi sitten.

Siis tarvitsisin vinkkejä miten tuohon haastatteluun valmistautua, mitä millaisiinkin kysymyksiin vastata?

Ja turha sitten sanoa että "mistä me tiedetään mitä sä vastaat, tai vastaa mitäoikeasti ajattelet."

Työhaastattelu on muutenkin aina täyttä näyttelyä, kaikki käyvät töissä tienatakseen, ei kukaan sinne ilmaiseksi menisi. Mutta kukapa kysymykseen noin vastaisi...

Työhaastattelu on muutenkin aina täyttä näyttelyä, kaikki käyvät töissä tienatakseen, ei kukaan sinne ilmaiseksi menisi. Mutta kukapa kysymykseen noin vastaisi...

Tähän vastaan, että mä en ainakaan käy töissä vaan tienatakseni. Totta kai mä haluan osaamisestani korvauksen, että voin elää jne. Mutta työ voi olla joillekin tärkeä arvo sinänsä. En mä ainakaan ole sitten teinivuosien käynyt työhaastatteluissa, joissa hakisin töitä vain tienatakseni. Itse asiassa olen tehnyt työtä pilkkahintaan, jotta olen saanut kokemusta nykyisiin hommiini.

Haluatko edes sitä työtä? Ymmärrän kyllä, ettei kaikilla ole suurta intohimoa työtään kohtaan. Mutta tekstistäsi saa sen kuvan, että luulet kaikkien ajattelevan niin.

Jos haluat työn, luota omaan osaamiseesi ja ammattitaitoosi, vaikka vasta opiskelija oletkin. Niin klishee kun onkin, et voi olla kuin itsesi. Jos yrität esittää parempaa ja vaikka valehdella taidoistasi, jäät kuitenkin kiinni kun työt alkavat ja oikeat taitosi paljastuvat. Jos oikeasti on työvoimapulaa, heillä voi olla intressejä ottaa sinut raakileenakin ja opettaa talon tavoille pitkäaikaiseksikin työntekijäksi.

en tietenkään tarkoittanut että pelkästään tienatakseni menisin. ja todellakin haluan töihin, ja tämän alan työssä olen ennenkin ollut, joten osaamista löytyy jo sen verran että pärjään, mutta aina olen valmis oppimaan lisää.

tarkoitan lähinnä, että inhoan "miksi haluat juuri meille töihin" tyyppisiä kysymyksiä, ja miten vastata niihin niin ettei se ole sama vastaus kuin kaikilla muillakin hakijoilla.

esim "koska haluan auttaa muita" on liian yleinen vastaus.

[QUOTE="höh";25517012]Tähän vastaan, että mä en ainakaan käy töissä vaan tienatakseni. Totta kai mä haluan osaamisestani korvauksen, että voin elää jne. Mutta työ voi olla joillekin tärkeä arvo sinänsä. En mä ainakaan ole sitten teinivuosien käynyt työhaastatteluissa, joissa hakisin töitä vain tienatakseni. Itse asiassa olen tehnyt työtä pilkkahintaan, jotta olen saanut kokemusta nykyisiin hommiini.

Haluatko edes sitä työtä? Ymmärrän kyllä, ettei kaikilla ole suurta intohimoa työtään kohtaan. Mutta tekstistäsi saa sen kuvan, että luulet kaikkien ajattelevan niin.

Jos haluat työn, luota omaan osaamiseesi ja ammattitaitoosi, vaikka vasta opiskelija oletkin. Niin klishee kun onkin, et voi olla kuin itsesi. Jos yrität esittää parempaa ja vaikka valehdella taidoistasi, jäät kuitenkin kiinni kun työt alkavat ja oikeat taitosi paljastuvat. Jos oikeasti on työvoimapulaa, heillä voi olla intressejä ottaa sinut raakileenakin ja opettaa talon tavoille pitkäaikaiseksikin työntekijäksi.[/QUOTE]

Lisäys tähän: mun ala on ihan eri, mutta mä ajattelen haastatteluun mennessäni, että mä menen sinne tarjoamaan itseäni heille. Mä markkinoin niille mun osaamistani ja persoonaani. Pitää uskoa itse siihen, että ne haluaa mut. Eli pää pystyyn vaan ja haastatteluun! Vaikka joskus tuntuu siltä, että työpaikkoihin haetaan täydellistä ihmistä, meitä vajaavaisia ihmisiä ne kuitenkin loppujen lopuksi ottaa.

• Tykkää
Reactions: Cheer115-

Yhteistyössä