Mä en kanssa ymmärrä, mikä tässä nyt on ap:lle niin vaikea käsittää... Edelleen - sillä työkkärillä ON oikeus vaatia se lääkärintodistus työkyvyttömyydestäsi. Siihen asti se katsoo sinun OLEVAN työkykyinen ja patistaa töihin. Niin se vaan menee, vaikka se vituttais kuinka paljon. Ja jos olet sitä mieltä, että oma lääkärisi on ammattitaidoton, niin sitten vaan mars yksityiselle ja pätäkkää pöytään, niin saat fysiatrin ja saat kuvaukset. Se on niin yksinkertaista. Ja sekin vain on fakta, että vaikka siellä selässä joku vika olisikin, niin ylipaino ei yhtään auta asiaa, vaan sinun on laihdutettava, jos mielit vielä joskus työelämään tai elää edes joinkuin kävelevänä eläkeikäsi. Ylipaino ei ole kenellekään hyväksi, vaikka se johtuisi mistä. Se on vain laiskuutta ja saamattomuutta, jos sitä painoa ei saa alas. Tosin masennus on hyvä tekosyy olla tekemättä mitään... Mutta ei kukaan muu sitä sun painoa saa alas ja niitä kipuja helpotettua, kuin sinä itse!! Kipulääkkeitä toki on, mutta se ei poista sitä itse ongelmaa tai muuta sitä tosiasiaa, että selkä ei tule kuntoon nappeja popsimalla ja sohvalla löhöillen sipsiä mutustellen. Sen selän terveyden eteen on myös ITSE tehtävä jotain. Mikä tässä kuviossa nyt on se vaikeimmin ymmärrettävä osuus? Ja kyllä, mulla on itsellä vikaa selässä (ihan lääkärin pakeilla todettu), mutta mä sentään tajuan, että mun on ihan itse myös tehtävä jotain sen selän terveyden eteen. Akuutissa vaiheessa toki hieman rauhallisemmin ja lääkettä naamariin, mutta kipujen sallimissa rajoissa on jumpattava ja käveltävä silloinkin, että taas pääsee liikkeelle ja töihin.
Ap kyllä teki selkeän kysymyksen, johon on vastattukin, mutta jutun edetessä kieltämättä tuli minullekin sellainen olo, että hän ole valmis tekemään mitään itsensä eteen ja mielummin valittaa kotona työttömänä.