Työkyvyttömyyseläkeläinen - loinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyttö tuollainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyttö tuollainen

Vieras
Olen mielenterveydellisistä syistä työkyvyttömyyseläkkeellä ja tunnen itseni loiseksi. Haluaisin palata joskus työelämään, mutta se vaatii lisää terapiaa ja koulun käymisen ennen sitä. Pelkään, ettei kukaan tule koskaan palkkaamaan minua yli kymmenen vuoden oravanpyörästä poissaolon jälkeen.

Pitääkö ihmiset minua loisena? Vastatkaa suoraan, kiitos.

olen tk-eläkkeellä ms-taudin takia. Oireet eivät aina näy päällepäin (mm.fatiikki, raajojen tunnottomuus, huimaus, pahat pissaamisongelmat->katetrointi jne.) ja ärsyttää, kun ihmiset pitävät minua teeskentelijänä ja laiskana :(

Ei kaikki pidä. Työskentelen mielenterveyspuolella ja olen nähnyt kuinka ihminen voi kuntoutua mahdottomalta näyttävästä tilanteesta takaisin työelämään. Työssäkäyminen ei kuitenkaan ole mikään ihmisarvon mittari. Jos kuntoudut niin, että olet elämääsi tyytyväinen ja tilanne pysyy pitkiä aikoja vakaana (ei esim.jatkuvaa sairaala kierrettä) on se jo tarpeeksi hyvä saavutus, kaikki muu on extraa. Keskity siihen, että voit hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet ja kerää ympärillesi ihmisiä jotka hyväksyvät sinut, muiden mielipiteistä älä välitä.
Kaikkea hyvää sinulle elämääsi :)

Mä olin pitkään poissa mielenterveysongelmien vuoksi. Mutta mä selvisin, kuntouduin kovalla työllä. Ikää mulla on 30 ja olen elämässäni vuoden tehnyt töitä.

Onhan se haastavaa, ei sitä voi kieltää mutta aina kannattaa yrittää.
Kyllä minäki tunsin itseni loiseks ku halusin olla töissä mutta en voinut. Olin sairaalassakin useita kuukausia suljetulla.

En pidä loisena. Toivoisin kuitenkin, että nuoren työkyvyttömyyseläkeläisen olisi helpompi palata työelämään. Tuntuu myös, että eri puolilla maata toimitaan eri tavoilla, jossain tyrkytetään nuorillekin työkyvyttömyyseläkettä, toisaalla ei pääse pitkänkään tappelun jälkeen.

En pidä loisena. Toivoisin kuitenkin, että nuoren työkyvyttömyyseläkeläisen olisi helpompi palata työelämään. Tuntuu myös, että eri puolilla maata toimitaan eri tavoilla, jossain tyrkytetään nuorillekin työkyvyttömyyseläkettä, toisaalla ei pääse pitkänkään tappelun jälkeen.

Minun ei tarvinnut eläkkeestä tapella, mutta itkin sen myöntämisen jälkeen viikon putkeen. Olisin antanut mitä vain että olisin voinut olla normaali, opiskelut loppuun saanut ja työssäkäyvä ihminen. Mutta ei. Edelleenkään en pysty edes katsomaan koulujen sivuja, ilman itkua ja fyysiseksi kivuksi muuttuvaa pakokauhua.

Ole tässä nyt sitten :(

Yritän kuitenkin parhaani. Yritän pysyä maailman menossa mukana. Luen uutisia, katson asiaohjelmia, luen muutenkin ja käyn verenluovutuksessa (en tällä hetkellä syö lääkkeitä, niitä tarvitsen sitten kun täytyy alkaa konkreettisesti suorittamaan jotain) ja kierrätän kaiken ja autan mummoja tien yli. Käyn välillä teatterissa ja konserteissa ja yritän olla hyvä äiti lapsilleni. Mutta joka päivä tunnen sanoinkuvaamatonta häpeää itsestäni ja surua siitä, millaisen elämän olen saanut aikaiseksi.

Mutta on se kyllä todella epäreilua, että mt ongelmista pääsee siis TODELLA helposti eläkkeelle, mut jos 58-vuotiaalla on niin paljon fyysisiä ongelmia ettei edes paskalle taivu ni ei saa eläketta vuosienkaan taisteluiden jälkeen...

Eli sit vaan terapiaan ja yrittämään jos työelämä jossain vaiheessa onnistuis.

Mutta on se kyllä todella epäreilua, että mt ongelmista pääsee siis TODELLA helposti eläkkeelle, mut jos 58-vuotiaalla on niin paljon fyysisiä ongelmia ettei edes paskalle taivu ni ei saa eläketta vuosienkaan taisteluiden jälkeen...

Minä olen alle viisikymppinen ja työkyvyttömyyseläkkeelle fyysisistä syistä pääsin ekalla hakemisella. Käsittelyaikakin oli vain muutaman viikon. Eläkkeelle pääsee kun on tarpeeksi sairas.

Suomen systeemissä on se huono juttu, että täällä pääsääntöisesti pitää pystyä tekemään töitä tai opiskelemaan sataprosenttisesti. Olisi paljon parempi, ettei odotettaisi, että on täysin toipunut (mihin voi mennä aikaa ja kynnys töihin vain kasvaa), vaan töitä voisi räätälöidä työkyvyn mukaan. Esim. masennuksesta toipumista sopiva määrä työntekoa voi edistää.

Ai helposti. T: ihminen, kuka ei saanut edes sairauspäivärahaa n. viidellä vakavalla diagnoosilla. T: ihminen, kuka ei myöskään saanut tukea psykoterapiaan.

Tiedätkö yhtään mitä psykoterapia maksaa, jos siihen ei myönnetä tukea :D

Olet loinen, mielenterveysongelmaiset on minulle "punanen vaate" ja saa verenpaineen nousemaan!

Miksi esim. minä nostan verenpainettasi? Onko mielenterveysongelma laiskuutta? Vai onko ihmisten vaikea sietää sitä, että kaikki eivät ole vahvoja ja terveitä?

Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä (tyyppiä 2). En ole mitenkään itse voinut vaikuttaa siihen, että aivoissani on tällainen toimintahäiriö. Itse olen onnekas, koska sairaudestani huolimatta olen koulutustani vastaavassa vakituisessa työssä, mutta se ei kuitenkaan tee minusta parempaa ihmistä kuin niistä kohtalotovereista, jotka eivät työhön kykene.

Sinä et ole oikeasti tarpeeksi sairas. Sinä vaan olet tyhjästä valittaja. Aina muka on huonommin asiat kuin muilla, sinuun sattuu enemmän kuin muihin, olet sairaampi kuin muut jne. Lopeta turhanpäiväinen valittaminen. Tulee vielä sekin päivä, että olet oikeasti niin sairas, että pääset eläkkeelle.

Musta on kiva maksaa (aika paljonkin) veroja, kun tiedän, että joku toimen saa apua, jos on jostain syystä työkyvytön.

Se työkyvytön voisin yhtähyvin olla minä. On hyvä että on systeemi että ei jää ihan tyhjän päälle. Eli ole ihan hyvällä omallatunnolla eläkkeellä.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Musta on kiva maksaa (aika paljonkin) veroja, kun tiedän, että joku toimen saa apua, jos on jostain syystä työkyvytön.

Se työkyvytön voisin yhtähyvin olla minä. On hyvä että on systeemi että ei jää ihan tyhjän päälle. Eli ole ihan hyvällä omallatunnolla eläkkeellä.

Lämmöllä sinua ajattelen. Samana vuonna myös siskoni sairastui syöpään. Hänen lapsensa olivat jo aikuisia, mutta any way.

Kuka tahansa voi joutua työkyvyttömyyseläkkeelle, jos terveys pettää. Mielenterveys ja psyyke ei ole itsestäänselvyys ja ne on sairauksia siinä missä muutkin sairaudet! Et todellakaan ole loinen, elä edes mieti tuollaista.

[QUOTE="vieras";28603961]Minä olen alle viisikymppinen ja työkyvyttömyyseläkkeelle fyysisistä syistä pääsin ekalla hakemisella. Käsittelyaikakin oli vain muutaman viikon. Eläkkeelle pääsee kun on tarpeeksi sairas.[/QUOTE]

Suomessa on kyllä todella paljon päinvastaisia esimerkkejä, ihmisiä, jotka ovat fyysisesti todella sairaita ja olleet jo pitkään sairaslomalla. Oma lääkäri laittaa eläkepaperit eteenpäin ja vakuutuslääkäri ihmistä näkemättä päättää ihmisen olevan työkykyinen. Nämä ihmiset eivät esim. kykene kivultaan nukkumaan, liikuntakyky on rajoittunut ja liikkuminen kivuliasta, silti ei pääse eläkkeelle.

Sulla on ollut hyvä tuuri - monella ei ole

Kyllähän se työeläkeyhtiö punnitsee eläkettä myöntäessään, olisiko henkilöllä resursseja työelämään vaikka kuntoutuksen tai uudelleenkoulutuksen jälkeen. Eläke myönnetään, jos se on halvin vaihtoehto. En kadehdi työkyvyttömyyseläkeläisiä pätkääkään; minulle ei sen suopeampaa ennustetta annettu syntyessäni, eikä lapsuudessanikaan, mutta onneksi kykenen jo käyttämään raajojani, eikä oletus älystäni osoittautunut todeksi.

Riippuu oletko omasta halustasi vai et. On paljon työkyvyttömiä jotka yrittävät kaikkensa mutta eivät onnistu ja menisivät iloissaan töihin jos vain saisivat työn. Sitten on näitä joita ei vain nappaa kun soskusta saa saman rahan. Nämä eivät tosin taida olla yleensä työkyvyttömyyseläkkeellä? Sitten on nitä, joiden tulisi saada työkyvyttömyyseläke mutta eivät saa.

Itse tiedät parhaiten tilanteesi, toimi sen mukaan äläkä huolehdi toisten mielipiteistä turhaan.