Työnantaja ei maksa ylityökorvauksia, mutta ylitöitä on pakko tehdä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja duunarin vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

duunarin vaimo

Vieras
Mua kiukuttaa niin miehen puolesta, saatavia hällä on yli 40 tunnin edestä, eikä niitä ole edes muutettu prosenteiksi vaan tunti tunnista periaatteella tehtyjä ylitöitä.

Olen sanonut miehelle että älä tee niitä ylitöitä kun niistä ei makseta ja vanhatkin on saamatta. Niin pakko vaan tehdä kun töitä on niin paljon. Pomo on aika kusipää ja vaikea ihminen.

Mitä tällasessa tilanteessa voi tehdä?

Meille tulee aina miehen kanssa riita kun se tekee ylkkyjä ja mä marmatan et mitä ***** kun et niistä mitään prosentteja saa, ja vanhatkin viel maksamatta.

- Pistää liitto selvittämään asioita
- lopettaa ylitöiden teko (niitä EI ole pakko tehdä, vain työntekijän suostumuksella)
- jatkuva ylitöiden tarve kertoo liian vähäisestä henkilöstömäärästä --> yksi mies lisää
- jatkaa samaan malliin ja toivoa että palkkaturva auttaa jos jotain käy eikä saatavat ole vanhentuneet sillä välillä

Lieköhän miehillämme sama työnantaja? Ylityötunteja vain kertyy ja kertyy. Koskaan ei niistä makseta mitään (maksetaan vain se 40 h / vko, vaikka tunteja 100...) vaan ne voidaan pitää joskus vapaina (tunti tunnilta, ei mitään lisiä). Vapaita ei tosin ikinä ehdi pitämään :) mieheni on yrittänyt tästä "tapella" jo kauan, mutta muut työntekijät tyytyvät vain pomon selän takana marmattamaan, eikä asialle oikeasti tapahdu mitään...

[QUOTE="ltm";22044742]- Pistää liitto selvittämään asioita
- lopettaa ylitöiden teko (niitä EI ole pakko tehdä, vain työntekijän suostumuksella)
- jatkuva ylitöiden tarve kertoo liian vähäisestä henkilöstömäärästä --> yksi mies lisää
- jatkaa samaan malliin ja toivoa että palkkaturva auttaa jos jotain käy eikä saatavat ole vanhentuneet sillä välillä[/QUOTE]

Tuota mä yritän miehelle kans sanoa et ei niitä ylitöitä ole pakko tehdä. Tilanne on mutkikas, mies tekee eritöitä kuin pomo ja on vastuussa niistä.

Ei voi sanoa työn tilanneelle et sori mä lähden nyt ku kello on puolneljä, kun pomo ei maksa ylkkyjä. Ei se asiakkaille kuulu. Ja alotettu työ on tehtävä loppuun jos tarve vaatii.

Mies ei jaksa tapella tän pomon kanssa, koska se on oikeasti hankala. Uutta työpaikkaa ei just nyt ole. Tuota palkkaturvaa ollaan mietitty, mut mites on kun mies ilmoittaa tuntinsa itse palkanlaskijalle, niin laittaako sinne nuo prosentit ja ne mitä jätetään maksamatta niin hakee sitten myöhemmin. On laittanut ne vaan perustunteina koska ollaan tehty hyvin selväksi että prosentteja ei tipu.

Töitä firmassa riittää, mutta velkataakka suuri, siksi menot ylittää tulot. Palkat on jatkuvasti myöhässä. Todella stressaava tilanne koko perheelle ja etenkin miehelle.

Firma niin pieni että luottamusmiestä ei ole :(

Alkuperäinen kirjoittaja meilläkin näin;22044816:
Lieköhän miehillämme sama työnantaja? Ylityötunteja vain kertyy ja kertyy. Koskaan ei niistä makseta mitään (maksetaan vain se 40 h / vko, vaikka tunteja 100...) vaan ne voidaan pitää joskus vapaina (tunti tunnilta, ei mitään lisiä). Vapaita ei tosin ikinä ehdi pitämään :) mieheni on yrittänyt tästä "tapella" jo kauan, mutta muut työntekijät tyytyvät vain pomon selän takana marmattamaan, eikä asialle oikeasti tapahdu mitään...

Kuulostaa kyllä samalta touhulta mitä ko. firmassa. Vapaita ei todellakaan ehditä pitämään ja tuntuu niin ikävältä että toinen joutuu tuollaista tekemään. Mies kyllä sanonut että tätä tapahtuu monessakin firmassa. Olis musta ihan ok, jos niitä vapaita sais tosiaan pitää, mut ei koskaan pysty. En tiedä onko sama työnantaja kyseessä, mutta jos ei niin tuntuu olevan yleistä :(

Ylitöitä ei tosiaan ole pakko tehdä vaan aina tarvitaan työntekijän suostumus niiden teettämiseen. Ylityökorvausta ei kuitenkaan tarvitse maksaa vain sen vuoksi, että työntekijä viettää työpaikallaan pidempään kuin 8 tuntia. Eli jos joutuu tekemään pidempään kuin tuo 8 tuntia, niin ennenkuin alkaa tekemään, pitää pomon kanssa sopia, että kyseessä on todellakin ylityö, josta maksetaan myös ylityökorvaus.

Ymmärrän miestäsi kyllä sikäli, että on mulla itsellänikin joskus työaikaa mennyt kaikkeen ihan turhaan kuten työkavereiden neuvomiseen tai muuhun varsinaisen toimenkuvani ulkopuoliseen työhön ja sitten en ole ehtinyt tehdä niitä hommia, mitkä olisi pitänyt tehdä. Joten työpäiväni on venynyt. Kuitenkaan kyse ei ole ollut ylityöstä, mutta olen voinut ottaa vapaana niitä ylimääräisiä tunteja.

... sun mies ei viihdy kotona vaan tekee mieluummin töitä. Tai sitten se ei olekaan ollut ylitöissä vaan jonkun naisen luona.

Lähipiiristä tiedän molemmankaltaiset tapaukset. Vaimot ihmettelivät samaa asiaa...

Lisäys vielä tähän...Pomo uhkailee lomautuslapulla, jos hänen pillin mukaan ei mennä..

[QUOTE="alp";22044824]Tuota mä yritän miehelle kans sanoa et ei niitä ylitöitä ole pakko tehdä. Tilanne on mutkikas, mies tekee eritöitä kuin pomo ja on vastuussa niistä.
** onko miehen palkassa huomioitu jo vastuu? Pitäis olla.

Ei voi sanoa työn tilanneelle et sori mä lähden nyt ku kello on puolneljä, kun pomo ei maksa ylkkyjä. Ei se asiakkaille kuulu. Ja alotettu työ on tehtävä loppuun jos tarve vaatii.
** voisko ajatella että ilmoittaa asiakkaalle että lähtee seuraavaan sovittuun tapaamiseen?

Mies ei jaksa tapella tän pomon kanssa, koska se on oikeasti hankala. Uutta työpaikkaa ei just nyt ole. Tuota palkkaturvaa ollaan mietitty, mut mites on kun mies ilmoittaa tuntinsa itse palkanlaskijalle, niin laittaako sinne nuo prosentit ja ne mitä jätetään maksamatta niin hakee sitten myöhemmin. On laittanut ne vaan perustunteina koska ollaan tehty hyvin selväksi että prosentteja ei tipu.
** prosentit kuuluu laitaa, on sit palkkurin asia maksaako ne vai ei mut ILMOITTAA pitää

Töitä firmassa riittää, mutta velkataakka suuri, siksi menot ylittää tulot. Palkat on jatkuvasti myöhässä. Todella stressaava tilanne koko perheelle ja etenkin miehelle.

Firma niin pieni että luottamusmiestä ei ole :(
** luottarin sa avalita jos on 3 liittoon kuuluvaa. Jos ei ole niin liitto voi selvittää silti vaikkei luottaria olis (jos mies vaan kuuluu liittoon)
[/QUOTE]

ltm

[QUOTE="alp";22044852]Kuulostaa kyllä samalta touhulta mitä ko. firmassa. Vapaita ei todellakaan ehditä pitämään ja tuntuu niin ikävältä että toinen joutuu tuollaista tekemään. Mies kyllä sanonut että tätä tapahtuu monessakin firmassa. Olis musta ihan ok, jos niitä vapaita sais tosiaan pitää, mut ei koskaan pysty. En tiedä onko sama työnantaja kyseessä, mutta jos ei niin tuntuu olevan yleistä :([/QUOTE]
No toi on laitonta, jos sitä vapaata ei pysty pitämään. Yleistä ehkä, mutta silti laitonta. Jos ei ole luottamusmiestä, niin sitten työsuojeluvaltuutetulle asia. Mä työskentelin aikoinaan firmassa, jossa noita tunteja kertyi paljon. Mutta kyse oli isosta firmasta, jossa mun esimieheni sai aina ylemmältä taholta nootin, kun työntekijälle oli kertynyt saldoa 40 työpäivää. Esimiehen oli järjestettävä se vapaa.

Kai sun miehesi on pitänyt kirjaa paljonko on tehnyt ylitöitä? Jos asiaa lähdetään viemään eteenpäin niin työnantajalla joutuu maksamaan vain kahdelta vuodelta takautuvasti lisät (en tiedä onko kaikilla aloilla, mutta meillä ainakin). Eli kannattaa hoitaa ajoissa saatavat takaisin.

Olin jokus vastaavassa tilanteessa. Sitten vain yksinkertaisesti lopetin ylitöiden tekemisen. Aluksi tuntui pahalta asiakkaiden ja työkaverien takia, mutta niin vain oli pakko tehdä.

Heh! Ne teidän ukot kuitenkin käy höyläämässä jotain sihteerikköä duunin jälkeen...
Ei vaan, noi on oikeasti tosi veemäisiä tilanteita. Siellä duunipaikalla pitäis saada yhdessä sovittua, ettei kukaan tee palkattomia ylitöitä, muuten mikään ei muutu.

Mulla oli joskus niin kun oli sopparissa et minimituntimäärä 35 h/vk niin sit sai ylsät tosiaan normaalilla tuntipalkalla eikä mitään vapaita...
oisko sun miehelläkin tällainen sopimus vai ihan kuukausipalkka?

Tuntipalkka ja tessin mukainen työsopimus. Väärin toimitaan, mutta mitään ei voi tehdä koska siitä saa itselleen ******* niskaan, eikä mies jaksa sellasta just nyt. Eikä tää tunnu häntä häiritsevän yhtään niin paljon kun mua :)

Teisu:Täähän riippuu sun työehtosopimuksesta mikä on se viikkotuntimäärä minkä jälkeen vasta maksetaan ylityölisät.
Sillä ei varsinaisesti ole tekemistä sun työsopimuksen kanssa.

Hitto kun ei lainaaminen onnistunu :/

Viimeksi muokattu:
kaikkien jutut kuulostaa minun työpaikaltani.. hienoa on myös se että kun on palkallinen vapaa (esim.huomenna loppiainen) pomo sano että normaalisti töihin... sanoin takasi että tupla palkka. pomo vastas "ei. mutta lopputilin voit ottaa". mitä tommosenkans voi tehä?

ei myöskään maksa työntekijöilleen ylitöistä eikä kilometreistä ja se vääristää kilpailua! tekee kaupungille lumitöitä ja muutakin. Ei ihme että muut urakoitsijat jää toiseks kun vartiainen ei hoida työnantajavelvotteitaan.

olette oikeassa mutta jos on sovittu etukäteen että saa tehdä normipalkalla niin paljon kun haluaa ei ole pakko ja jos haluaa lisät ei tehdä kun 160 tuntia niin raukkamaista ruveta syömään sanoja kahden vuoden jälkeen kun ei olisi annettu tehdä ylitöitä jos olisi tiedetty että kyseessä selkärangaton mies

Yhteistyössä