työsopimuslain mukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiesittekö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiesittekö

Vieras
saa olla lapsen sairauden takia poissa 3 päivää, mutta työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa siitä palkkaa ollenkaan.

onko näin ollut aina, vai onko uusi laki? sen tiedän, että moni työnantaja kuitenkin suostuu maksamaan palkan niin kuin itse työntekijän sairauden vuoksi.

eri asia sitten niillä, jotka noudattavat jotain tessiä

Juu periaatteessa noin, useimmissa työehtosopimuksissa se on tosin muutettu siihen muotoon että työntekijällä on oikeus palkkaan tuolta ajalta, mutta jatkopäivät on sitten rahattomia.

kuinka moni teistä sitten saa tuolta ajalta palkan? ja kuinka monella ei ole käytössä mitään tessiä?
te jotka ette saa palkkaa tuolta ajalta, kuinka pärjäätte taloudellisesti? joskushan muutaman päivän maksamaton palkka vaikuttaa jo elämiseenkin

Meidän työpaikalta ei kukaan pikkulapsellinen ole ollut tolkuttomia poissa, koska sitä ei hyvällä katsota. Ikävä kyllä, työmaailma on mennyt niin kovaksi. Palkan kyllä saa siltä ajalta, meillä paikallinen tes-sopimus.

Tiedossa on, lain mukaan ei ole pakko maksaa mutta tessin mukaan on (meidän alalla).

Samallalailla kaikilla ei ole tiedossa, että sairaus on poissaolon peruste eikä automaattinen palkanmaksun peruste. Tai sairausloma voidaan kiertää, esim itse puhelinvaihteessa ollessani saan saikkua jos ääni menee tai tulee puhekielto, mutta työnantajalla on oikeus siirtää tehtävään, jonka voi hoitaa eli tallennukseen. Samoin teoriassa rakennusmiehen, jolla on jalka poikki, voisi siirtää paperihommiin.

Elämä on...

Meillä maksetaan palkka kolmelta päivältä, ja yhden saa olla omalla ilmoituksella, eli ei tarvita saikkulappua keneltäkään, seuraavista sitten tarvitaan. Liitto on Alv. ry.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiedossa on, lain mukaan ei ole pakko maksaa mutta tessin mukaan on (meidän alalla).

Samallalailla kaikilla ei ole tiedossa, että sairaus on poissaolon peruste eikä automaattinen palkanmaksun peruste. Tai sairausloma voidaan kiertää, esim itse puhelinvaihteessa ollessani saan saikkua jos ääni menee tai tulee puhekielto, mutta työnantajalla on oikeus siirtää tehtävään, jonka voi hoitaa eli tallennukseen. Samoin teoriassa rakennusmiehen, jolla on jalka poikki, voisi siirtää paperihommiin.

Elämä on...

Ymmärtääkseni työnantajasi vakuutukset eivät ole voimassa jos olet sairaslomalla töissä, sinulla on siis lääkärintodistus sairaudesta?

että vakuutukset ei muka olisi voimassa. Tämä on yleinen harhaluulo Suomessa. Kyllä ne vakuutukset on voimassa ja sairauslomalla voi tulla töihin. Tiedän tämän, koska toimin itse henkilöstöosaston työtehtävissä.

että vakuutukset ei muka olisi voimassa. Tämä on yleinen harhaluulo Suomessa. Kyllä ne vakuutukset on voimassa ja sairauslomalla voi tulla töihin. Tiedän tämän, koska toimin itse henkilöstöosaston työtehtävissä.

Alkuperäinen kirjoittaja tiesittekö:
saa olla lapsen sairauden takia poissa 3 päivää, mutta työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa siitä palkkaa ollenkaan.

onko näin ollut aina, vai onko uusi laki? sen tiedän, että moni työnantaja kuitenkin suostuu maksamaan palkan niin kuin itse työntekijän sairauden vuoksi.

eri asia sitten niillä, jotka noudattavat jotain tessiä

Itseasiassa oikeus on korkeintaan neljään päivään, ja tes:ssä sovitaan usein paremmista ehdoista mm. palkanmaksun suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Mun mies jos jäisi likan kanssa kotiin kolmeksi päiväksi,niin saisi palkan,mutta minä en saisi.
Ja meillä sama työpaikka.

Onko teillä sama työpaikka mutta eri tes... muutenhan tuo on syrjimistä sukupuole perusteella.
Ja muuten, muka hullu menee sellaiseen työhön, missä ei noudateta mitää tes:ta, ei kai sellaisia villejä työpaikkoja pahemmin edes ole...

Alkuperäinen kirjoittaja miekkula:
Mun mies jos jäisi likan kanssa kotiin kolmeksi päiväksi,niin saisi palkan,mutta minä en saisi.

Onko teillä sama työpaikka mutta eri tes... muutenhan tuo on syrjimistä sukupuole perusteella.
Ja muuten, muka hullu menee sellaiseen työhön, missä ei noudateta mitää tes:ta, ei kai sellaisia villejä työpaikkoja pahemmin edes ole...

Kyllä sellaisiakin paikkoja on. Ikävä kyllä :(

Ei vaan mieheni on vakituinen ja minä määräaikainen,nyt tosin kotona.
Siellä kun vaaditaan se tietty aika,mitä pitää olla talossa ennenkuin palkkaa maksetaan lapsen sairauden takia.
Sen takia meillä mies jääkin kotiin kun likka sairastuu,siis silloni kun ollaan molemmat töissä =)

Alkuperäinen kirjoittaja tiesittekö:

Se on tosiaan neljä päivää ja se on oikeesti lapsen hoidon järjestämistä varten...

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
Meillä alan Tes ja maksetaan 3 päivän palkka, mutta meillä täytyy olla aina todistus lapsen sairaudesta.

näin meilläkin ja se täytyy olla lääkärin ( ts. terveyden hoitaja vannoo,ettei lääkärille ole saatavilla aikoja vatsataudin,flunssan tms. vuoksi ) ja kas,terveydenhoitajan todistus kelpaa..

Niin ja vituttaa olla määräaikainen :headwall:

Työehtosopimuksethan ovat yleissitovia eli niitä on PAKKO noudattaa jokaisella työpaikalla, oli työnantaja järjestäytynyt tai ei.

Mitkä, esim... siis millä alalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
Meillä alan Tes ja maksetaan 3 päivän palkka, mutta meillä täytyy olla aina todistus lapsen sairaudesta.

näin meilläkin ja se täytyy olla lääkärin ( ts. terveyden hoitaja vannoo,ettei lääkärille ole saatavilla aikoja vatsataudin,flunssan tms. vuoksi ) ja kas,terveydenhoitajan todistus kelpaa..

Meillä pitää olla myös todistus puolisolta että ei ole ollut samaan aikaan kotona.

Yhteistyössä