työssä käyvän äitiyspäiväraha ja muuta sekalaista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karneoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karneoli

Jäsen
03.09.2012
209
0
16
pks
No hei vaan

Olen ihan pihalla, siinä ei tosin liene mitään uutta.

Aloitin lokakuussa uudessa duunissa ja ilmoitin silloin heti pomolle, että olen raskaana.
No ei siinä mitään, mutta kun kaikki ei ole mennyt niin kuin strömsöössä.

Jouduin jäämään saikulle tuossa joulukuun puolessa välissä ja saikku jatkuu tod. näk. aina sinne äitiysvapaan alkuun saakka.

Noh edelisestä raskaudesta on joku 10 vuotta joten, nyt sitten ihan uuvattina selvittämään sairauspäiväraha kuvioita ja äippäraha kuvioita.

Soitto palkkikseen selvitti, että työnantaja maksaa palkkaa 28 kalenteripäivältä jonka jälkeen kela maksaa sairauspäivärahaa ja kuulemma palkkis hoitaa asiat kelan kanssa. Näinkö tämä homma tosiaan menee, ettei minun tarvitse täyttää yhtään lappua kelaan eikä tomittaa sinne yhtään saikkupaprua?

Lisäksi palkkiksesta sanottiin, että minun pitäisi toimittaa sinne kopio raskaustodituksesta. Sillä minulle kuulemma maksetaan äitiysvapaan alettua palkkaa ensimmäisiltä 72 päivältä. Ja että tätä varten minun pitäisi täyttää kela lomake Y17. Voiko tämä tosiaan mennä näin? Ja kun palkkis sanoin että palkkaa ensimmäisiltä 72 päivältä , niin tarkoittaako se tosiaan ihan mun normi kuukausi palkkaa?

Tää on jotenkin sekavaa.Mitenköhän paljon se sairauspäivärahakin on....

Y17-lomake on sellainen jonka työnantaja täyttää. Palkan määrä riippuu sopimuksista, peruspalkka/keskikuukausiansio. Raskaustodistuksen saat terveydenhoitajalta kun rv 22 on täynnä.

Peesi edellisille, juuri oikein olet asian laidan ymmärtänyt, ei mitään hätää siis :) Raskaustodistus kirjoitetaan sulle neuvolasta kun 154 vuorokautta raskautta täynnä. Ite en uskalla ottaa kantaa tohon työnantajan maksamaan palkkaan äitiysvapaan ajalta, sanoisin että se on sama summa kuin minkä saisit Kelalta, koska työnantaja perii Kelalta sen minkä se maksaa sinulle. Kun työnantaja ei enää maksa palkkaa, jatkuu Kelan maksama vanhempainpäiväraha niiden kausien mukaan, kuin se on lasketun synnytysajan mukaan laskettu.

Yhdyn muilta osin edellisiin, mutta minulle työnantaja maksoi kolmen ensimmäisen kuukauden ajan palkan ihan normaalisti (siis sama raha, jonka olisin töissä oleessanikin saanut), jonka jälkeen rahat tuli Kelalta. Riippuu aikas paljon työsopimuksesta tuleeko sitä palkaa joltain ajalta vai onko heti Kelan tukiaisten varassa.

Raskaustodistus tulee toimittaa Kelaan ja työnantajalle.

Saat sairausajan palkkaa niin kauan kun työnantajallasi on sairausajan palkanmaksuvelvollisuus. Jos se päättyy ennen äitiysloman alkua, Kela maksaa sairauspäivärahaa äitiysloman alkuun.

Äitiysloman alettua työnantajasi maksaa sinulle 72 päivää täyttä palkkaa. Tämän jälkeen äitiyspäivärahan ja vanhempainpäivärahan maksaa Kela vuoden 2011 verotulojesi mukaan. Jos sinulla on ennen äitiysloman alkua 6 kuukauden ajalta yli 20% suuremmat tulot kuin vuonna 2011 puolen vuoden tulot, äitiyspäiväraha määräytyy näiden isompien tulojen mukaan. Kannattaa tarkistaa onko tulot suuremmat.

Kannattaa myös heti tehdä Krlaan hakemus äitiys- ja vanhempainpäivärahasta kun saat raskaustodistuksen.

No mulla on siis tuo raskaustodistus olemassa, sain sen viime viikon perjantaina.

Nyt pitänee tutkailla noita tulojuttuja. 2011 olin oppisopimus opiskelijana ja nyt olen saanut sitten lokakuusta lähtien ihan oikeata palkkaa. Varmaan jollain kela laskurilla selviää kumman mukaan kandee ottaa.

Jos äippärahaa katsotaankin sitten sen viimeisen 6 kk tulojen mukaan niin riittääkö että vien kelaan jonkun palkkalaskelman ja sitten selvityksen saamistani ansiopäiväsidonnaisesta työttömyysrahasta, koska sitä sain ennen töihin menoa?

Voe helkkari tätä paperisotaa ja sitten jos on vähänkään tottumaton tälläseen niin ei vaan tiedä eikä tajua mitään. Ja ihan oikeasti nää asiat hoidettiin 10 vuotta sitten hiukan toisin. Huh sentään.

Yhteistyössä