Työstä irtisanoutuminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Impi:
Määräaikaisesta työsuhteesta voit irtisanoutua etukäteen vain, jos sulla on sopimuksessa mainittu, että siihen on mahdollisuus. Itse teen määräaikaiset sopimukset aina niin.

Kaivoin tuon työsopimuksen, siinä lukee:

"Myös määräaikainen työsopimus on irtisanottavissa työsopimuslain mukaisin irtisanomisajoin ja perustein"

Mutta en tullut tuosta viisaammaksi :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Impi:
Määräaikaisesta työsuhteesta voit irtisanoutua etukäteen vain, jos sulla on sopimuksessa mainittu, että siihen on mahdollisuus. Itse teen määräaikaiset sopimukset aina niin.

Kaivoin tuon työsopimuksen, siinä lukee:

"Myös määräaikainen työsopimus on irtisanottavissa työsopimuslain mukaisin irtisanomisajoin ja perustein"

Mutta en tullut tuosta viisaammaksi :D

No kaivapa esiin se työsopimuslaki...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Impi:
Määräaikaisesta työsuhteesta voit irtisanoutua etukäteen vain, jos sulla on sopimuksessa mainittu, että siihen on mahdollisuus. Itse teen määräaikaiset sopimukset aina niin.

Kaivoin tuon työsopimuksen, siinä lukee:

"Myös määräaikainen työsopimus on irtisanottavissa työsopimuslain mukaisin irtisanomisajoin ja perustein"

Mutta en tullut tuosta viisaammaksi :D

Eli voit sanoa itsesi irti ennen :D tuosta ajasta en ole ihan varma, että onko se sit 2vk vai 4vk. Jos työ on jatkunu tauottomasti, niin sit se on luultavasti se 1kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Impi:
Määräaikaisesta työsuhteesta voit irtisanoutua etukäteen vain, jos sulla on sopimuksessa mainittu, että siihen on mahdollisuus. Itse teen määräaikaiset sopimukset aina niin.

Kaivoin tuon työsopimuksen, siinä lukee:

"Myös määräaikainen työsopimus on irtisanottavissa työsopimuslain mukaisin irtisanomisajoin ja perustein"

Mutta en tullut tuosta viisaammaksi :D

No kaivapa esiin se työsopimuslaki...

Pläräsin juuri tuon "Yliopistojen yleisen työahtosopimuksen" siellä ei ollut lisää tietoa... kaivan jostain tuota työsopimuslakia :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Impi:
Määräaikaisesta työsuhteesta voit irtisanoutua etukäteen vain, jos sulla on sopimuksessa mainittu, että siihen on mahdollisuus. Itse teen määräaikaiset sopimukset aina niin.

Kaivoin tuon työsopimuksen, siinä lukee:

"Myös määräaikainen työsopimus on irtisanottavissa työsopimuslain mukaisin irtisanomisajoin ja perustein"

Mutta en tullut tuosta viisaammaksi :D

No kaivapa esiin se työsopimuslaki...

Pläräsin juuri tuon "Yliopistojen yleisen työahtosopimuksen" siellä ei ollut lisää tietoa... kaivan jostain tuota työsopimuslakia :D

Löysin tuon... ei sielläkään annettu sitä porsaanreikää... eli nyt kai on luotettava työnantajan kiltteyteen :( (Jos nyt siis ylipäänsä tuon uuden paikan saisin...)

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Impi:
Määräaikaisesta työsuhteesta voit irtisanoutua etukäteen vain, jos sulla on sopimuksessa mainittu, että siihen on mahdollisuus. Itse teen määräaikaiset sopimukset aina niin.

Kaivoin tuon työsopimuksen, siinä lukee:

"Myös määräaikainen työsopimus on irtisanottavissa työsopimuslain mukaisin irtisanomisajoin ja perustein"

Mutta en tullut tuosta viisaammaksi :D

Eli tarkoittaa että voit irtisanoa samoin perustein kuin toistaiseksi voimassaolevan. Taitaa olla kuukauden irtisanomisaika.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Impi:
Määräaikaisesta työsuhteesta voit irtisanoutua etukäteen vain, jos sulla on sopimuksessa mainittu, että siihen on mahdollisuus. Itse teen määräaikaiset sopimukset aina niin.

Kaivoin tuon työsopimuksen, siinä lukee:

"Myös määräaikainen työsopimus on irtisanottavissa työsopimuslain mukaisin irtisanomisajoin ja perustein"

Mutta en tullut tuosta viisaammaksi :D

Eli tarkoittaa että voit irtisanoa samoin perustein kuin toistaiseksi voimassaolevan. Taitaa olla kuukauden irtisanomisaika.

Oisko näin :) Ja juu, koitin tuossa tuolle luottamusmiehellekin jo soitella, mutta ei vastannut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Impi:
Määräaikaisesta työsuhteesta voit irtisanoutua etukäteen vain, jos sulla on sopimuksessa mainittu, että siihen on mahdollisuus. Itse teen määräaikaiset sopimukset aina niin.

Kaivoin tuon työsopimuksen, siinä lukee:

"Myös määräaikainen työsopimus on irtisanottavissa työsopimuslain mukaisin irtisanomisajoin ja perustein"

Mutta en tullut tuosta viisaammaksi :D

Eli tarkoittaa että voit irtisanoa samoin perustein kuin toistaiseksi voimassaolevan. Taitaa olla kuukauden irtisanomisaika.

Sinulla on 2 viikon irtisanomisaika, koska nykyinen, voimassa oleva työsuhteesi on kestänyt alle viisi vuotta. Tuo työsopimuksen lauseke tarkoittaa nimenomaan sitä, että sinulla on oikeus irtisanoutua ilman erityistä syytä noudattaen työsopimuslain irtisanomisaikoja.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Lakimies:
Eli tarkoittaa että voit irtisanoa samoin perustein kuin toistaiseksi voimassaolevan. Taitaa olla kuukauden irtisanomisaika.

Sinulla on 2 viikon irtisanomisaika, koska nykyinen, voimassa oleva työsuhteesi on kestänyt alle viisi vuotta. Tuo työsopimuksen lauseke tarkoittaa nimenomaan sitä, että sinulla on oikeus irtisanoutua ilman erityistä syytä noudattaen työsopimuslain irtisanomisaikoja.

[/quote]

Työsuhteen kesto voidaan kuitenkin katsoa pidemmäksi, jos se on jatkunut yhtäjaksoisesti määräaikaisuudesta huolimatta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:
Kyllä nuo yleensä suttaantuu. Jos työnantajasi on vielä mukava, niin eiköhän hän ole vaan mielissään kun pääset elämässäsi eteenpäin. Pidetään peukkuja :flower:

Kiitos, näin minäkin uskon :) Uusi työ kun liittyisi varsin läheisesti nykyiseen, mutta olisi mielekkäämpää :)
 
Korjaisin vielä yhden yleisen väärinkäsityksen. Kuten monet ovat täällä esittäneet, pitää paikkansa, että määräaikaista työsuhdetta ei voi irtisanoa eli lopettaa kesken määräaikaisuuden, paitsi tietysti työntekijän ja työnantajan yhteisestä sopimuksesta tai jos työsopimukseen niin on kirjattu (kuten ap:llä). MUTTA olennainen kysymys on se, mitä siitä seuraa, jos määräaikaisena työntekijänä ilmoitat työnantajalle, että et tule enää töihin? Työnantajahan ei voi pakottaa ketään töihin. Työsuhde siis päättyy ja työnantajalla on periaatteessa oikeus saada vahingonkorvausta työntekijältä, mutta se edellyttää, että työnantajalle on todellisuudessa aiheutunut jotakin vahinkoa siitä, että työntekijä on jättänyt määräaikaisuuden kesken. Harvoin työnantajalle siitä mitään oikeaa vahinkoa aiheutuu, kun työnhakijoita on jonossa tulossa tilalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lakimies:
Korjaisin vielä yhden yleisen väärinkäsityksen. Kuten monet ovat täällä esittäneet, pitää paikkansa, että määräaikaista työsuhdetta ei voi irtisanoa eli lopettaa kesken määräaikaisuuden, paitsi tietysti työntekijän ja työnantajan yhteisestä sopimuksesta tai jos työsopimukseen niin on kirjattu (kuten ap:llä). MUTTA olennainen kysymys on se, mitä siitä seuraa, jos määräaikaisena työntekijänä ilmoitat työnantajalle, että et tule enää töihin? Työnantajahan ei voi pakottaa ketään töihin. Työsuhde siis päättyy ja työnantajalla on periaatteessa oikeus saada vahingonkorvausta työntekijältä, mutta se edellyttää, että työnantajalle on todellisuudessa aiheutunut jotakin vahinkoa siitä, että työntekijä on jättänyt määräaikaisuuden kesken. Harvoin työnantajalle siitä mitään oikeaa vahinkoa aiheutuu, kun työnhakijoita on jonossa tulossa tilalle.


^^ Totta ja ap kertoi, että hänen jatkonsa on epävarma. Ettei rahoituskaan ole selvillä, joten varmasti työnantaja päästää ihan hyvillä mielin pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lakimies:
Korjaisin vielä yhden yleisen väärinkäsityksen. Kuten monet ovat täällä esittäneet, pitää paikkansa, että määräaikaista työsuhdetta ei voi irtisanoa eli lopettaa kesken määräaikaisuuden, paitsi tietysti työntekijän ja työnantajan yhteisestä sopimuksesta tai jos työsopimukseen niin on kirjattu (kuten ap:llä). MUTTA olennainen kysymys on se, mitä siitä seuraa, jos määräaikaisena työntekijänä ilmoitat työnantajalle, että et tule enää töihin? Työnantajahan ei voi pakottaa ketään töihin. Työsuhde siis päättyy ja työnantajalla on periaatteessa oikeus saada vahingonkorvausta työntekijältä, mutta se edellyttää, että työnantajalle on todellisuudessa aiheutunut jotakin vahinkoa siitä, että työntekijä on jättänyt määräaikaisuuden kesken. Harvoin työnantajalle siitä mitään oikeaa vahinkoa aiheutuu, kun työnhakijoita on jonossa tulossa tilalle.

Kiitos tästä selvennyksestä :) Kimurantteja nämä kuviot, varsinkin kun tosiaan koskaan ei ole tarvinnut tällasia selvitellä tai miettiä sen kummemmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muhku:
Tottakai voi irtisanoutua myös määräaikaisesta työsuhteesta. Sinun tapauksessa irtisanomisaika on tuo 1 kk.

Miksi tottakai??? Määräaikainen työsuhde on määräaikainen ja sitoo molempia osapuolia.

Toinen asia on, että vaikka työsuhteet ovat olleet 9 vuotta määräaikaisia, niin niitä saa ketjuttaa, jos tehtävät ovat sellaisia, joihin määrärahat tai projekti on rahoitettu vuoden kerallaan ja sama projekti ei jatku, vaan alkaa uusi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:
^^ Totta ja ap kertoi, että hänen jatkonsa on epävarma. Ettei rahoituskaan ole selvillä, joten varmasti työnantaja päästää ihan hyvillä mielin pois.

Juu, täällä yliopistolla kun näitä rahoja revitään ties mistä ja nytkin mennään miinuksella ja pahasti :( Vaikka tähän asti on rahaa aina jostain löytynyt, niin en halua enkä uskalla enää luottaa siihen jatkossa. Siksi siis katselen koko ajan uutta työtä. Ja siis tuota yhtä olen jo hakenutkin :)
 
Tottakai määräaikaisestakin voi irtisanoutua jos asiasta ei ole mitään tarkempaa sovittu. Ja mitä tulee noihin irtisanomisaikoihin niin yleensä omalla kohdalla on vain katsottu joku sopiva päivä mihin työsuhde päättyy eikä sen ajan kanssa ole ollut mitenkään tarkkaa. Joskus viikko, joskus kuukausi ihan sen mukaan mikä on ollut oma ja työnantajan tarve.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lakimies:
Korjaisin vielä yhden yleisen väärinkäsityksen. Kuten monet ovat täällä esittäneet, pitää paikkansa, että määräaikaista työsuhdetta ei voi irtisanoa eli lopettaa kesken määräaikaisuuden, paitsi tietysti työntekijän ja työnantajan yhteisestä sopimuksesta tai jos työsopimukseen niin on kirjattu (kuten ap:llä). MUTTA olennainen kysymys on se, mitä siitä seuraa, jos määräaikaisena työntekijänä ilmoitat työnantajalle, että et tule enää töihin? Työnantajahan ei voi pakottaa ketään töihin. Työsuhde siis päättyy ja työnantajalla on periaatteessa oikeus saada vahingonkorvausta työntekijältä, mutta se edellyttää, että työnantajalle on todellisuudessa aiheutunut jotakin vahinkoa siitä, että työntekijä on jättänyt määräaikaisuuden kesken. Harvoin työnantajalle siitä mitään oikeaa vahinkoa aiheutuu, kun työnhakijoita on jonossa tulossa tilalle.

Totta, samaa sanottiin meillä työoikeuden luennolla. En tosin päässyt kurssia läpi vaikka yritin kahdesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Määräaikainen on nimensä mukaisesti määräaikainen, sitoo MOLEMPIA osapuolia.
Ja voi hyvä luoja jos et edes tiedä mihin liittoon maksat jäsenmaksusi.

Joillain aloilla määräaikaisuus on luonnollista ja siksi tessiin on laitettu kohta määräaikaisena irtisanoutumisesta. Monessa sopimuksessa on vielä lisäksi kohta joka sallii työnantajan irtisanoa työntekijän, mutta tämä on minusta jo hieman moraalitonta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Määräaikainen on nimensä mukaisesti määräaikainen, sitoo MOLEMPIA osapuolia.
Ja voi hyvä luoja jos et edes tiedä mihin liittoon maksat jäsenmaksusi.

Joillain aloilla määräaikaisuus on luonnollista ja siksi tessiin on laitettu kohta määräaikaisena irtisanoutumisesta. Monessa sopimuksessa on vielä lisäksi kohta joka sallii työnantajan irtisanoa työntekijän, mutta tämä on minusta jo hieman moraalitonta.

Jos tessissä on niin asia ok.
Ja moraalitonta tai ei, noudatettava sitä vaan on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Määräaikainen on nimensä mukaisesti määräaikainen, sitoo MOLEMPIA osapuolia.
Ja voi hyvä luoja jos et edes tiedä mihin liittoon maksat jäsenmaksusi.

Sanoinhan juuri tuolla että AKAVAAN, eli Tieteentekijöiden liittoon. Mutta siis jotenkaan en vaan heti yhdistänyt näitä jäsenyysasioita ja tuota irtisanoutumisasiaa, kun olen ajatellut tuota jäsenyysasiaa vain mahdollisen työttömyyden kannalta :) Juu, ja myönnän tyhmyyteni ihan täysin, siksi täältä kyselinkin ja nyt olen viisaampi :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Määräaikainen on nimensä mukaisesti määräaikainen, sitoo MOLEMPIA osapuolia.
Ja voi hyvä luoja jos et edes tiedä mihin liittoon maksat jäsenmaksusi.

Sanoinhan juuri tuolla että AKAVAAN, eli Tieteentekijöiden liittoon. Mutta siis jotenkaan en vaan heti yhdistänyt näitä jäsenyysasioita ja tuota irtisanoutumisasiaa, kun olen ajatellut tuota jäsenyysasiaa vain mahdollisen työttömyyden kannalta :) Juu, ja myönnän tyhmyyteni ihan täysin, siksi täältä kyselinkin ja nyt olen viisaampi :D

:D
AKAVA ei ole sama kuin Tieteentekijöiden liitto. Ihan vaan vinkiksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Määräaikainen on nimensä mukaisesti määräaikainen, sitoo MOLEMPIA osapuolia.
Ja voi hyvä luoja jos et edes tiedä mihin liittoon maksat jäsenmaksusi.

Sanoinhan juuri tuolla että AKAVAAN, eli Tieteentekijöiden liittoon. Mutta siis jotenkaan en vaan heti yhdistänyt näitä jäsenyysasioita ja tuota irtisanoutumisasiaa, kun olen ajatellut tuota jäsenyysasiaa vain mahdollisen työttömyyden kannalta :) Juu, ja myönnän tyhmyyteni ihan täysin, siksi täältä kyselinkin ja nyt olen viisaampi :D

:D
AKAVA ei ole sama kuin Tieteentekijöiden liitto. Ihan vaan vinkiksi.

Niin no ei ole sama joo, huonosti kirjoitin tuossa :D Mutta siis eikös tuo ole kuitenkin se joku kattojärjestö tai jotain. Äh, antaa olla, ihan pihalla kuitenkin olen.
Ja P.S. Ei vastaa edelleenkään tuo luottamushenkilö, pöh.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Määräaikainen on nimensä mukaisesti määräaikainen, sitoo MOLEMPIA osapuolia.
Ja voi hyvä luoja jos et edes tiedä mihin liittoon maksat jäsenmaksusi.

Sanoinhan juuri tuolla että AKAVAAN, eli Tieteentekijöiden liittoon. Mutta siis jotenkaan en vaan heti yhdistänyt näitä jäsenyysasioita ja tuota irtisanoutumisasiaa, kun olen ajatellut tuota jäsenyysasiaa vain mahdollisen työttömyyden kannalta :) Juu, ja myönnän tyhmyyteni ihan täysin, siksi täältä kyselinkin ja nyt olen viisaampi :D

:D
AKAVA ei ole sama kuin Tieteentekijöiden liitto. Ihan vaan vinkiksi.

Niin no ei ole sama joo, huonosti kirjoitin tuossa :D Mutta siis eikös tuo ole kuitenkin se joku kattojärjestö tai jotain. Äh, antaa olla, ihan pihalla kuitenkin olen.
Ja P.S. Ei vastaa edelleenkään tuo luottamushenkilö, pöh.

Työsuhdepäivystykseen puhelu jos sellainen on?
 

Yhteistyössä