Työttömyys kotiäitiyden jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokematon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokematon

Vieras
Olen akateemisesti koulutettu ja tein useamman vuoden jatkuvia pätkätöitä alallani, jossa virkoja ei käytännössä olekaan auki lainkaan. Kiersin ympäri Suomea töiden perässä ja olin jatkuvasti työllistetty.

Lasten kanssa olen nyt ollut kotona 5 vuotta. Tuntuu, että itsetunto on karissut mitä omaan alaani tulee ja oikeastaan muutenkin. Pelottaa, etten enää mitään töitä saakaan ja oman alani töitä en ainakaan, koska jatkuva paikanvaihdos ei enää ole mahdollista pätkästä toiseen.

Miten sitten tulisi menetellä, kun kuopus täyttää kolme ja töitä pitäisi etsiskellä? Tarvitsisin tietoa ihan rautalangasta vääntäen, koska koskaan en työttömänä ole ollut, eikä töitäkään ole tarvinnut etsiä koskaan, koska niitä on riittämiin ollut, mikäli siis on joustanut muuttamalla aina työn perässä. Miten minusta tulee työtön työnhakija? Saanko päivärahaa ja jos kyllä, niin minkälaista ja miten? Osoitetaanko minulle työkkäristä ihan mitä tahansa työtä vaiko omaa alaani? Kuinka kauas työvoimatoimisto voi patistaa muuttamaan tai kuinka kaukana velvoittamaan töissä käymään?

Asia ei ole ihan vielä ajankohtainen, mutta vähitellen ja ensihätään kyselen kokemuksia täältä.

Onko sinulla mahdollisuus ansiosidonnaiseen päivärahaan? Jos ei niin voit saada työmarkkinatukea ja siihen ainakin ennen on vaikuttanut puolison tulot. Nykytilanteesta en tiedä. Kun kotihoidontuki on loppumassa niin ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon.

Työvoimatoimistosta saa tietoa. Sinulla on mahdollisuus työelämänvalmennukseen päivärahalla+ 9 euron yllätpitokorvauksella/pvä. Aluksi voit etsiä ja odotella rauhassa oman alan töitä, mutta jossain vaiheessa jos työttömyys jatkuu niin muutakin pitää keksiä. Ei voi patistaa muuttamaan, mutta jonkun matkan päähän on tietysti työvelvoite. Työvoimatoimistosta saat tietoa.

Kannattaa niitä töitä alkaa kyseleen jo muutamia viikkoja ennen työttömyyttä. Mikä ala?

Kiitos vastauksesta!

Mikä on työelämävalmennus?

Toki menen työvoimatoimistoon, kunhan saan sellaisen tilanteen järjestettyä, ettei pesue ole mukana. Olen yksinhuoltaja, joten puolison tuloilla ei vaikutusta ole.

Olen itse yrittänyt keksiä muutakin tässä välissä ja saanut toisen alan opintoja käyntiin yliopistolla, mutta rankkoja asioita on tapahtunut näinä vuosina, enkä tiedä, onko minusta enää tentteihin ja viemään pitkää tutkintoa kokonaisuudessaan läpi kolmen lapsen yksinhuoltajana.

Itse olin yhteensä 6 vuotta työttömänä ja heti kun kuopus täytti 3 ilmoittauduin tökärin asiakkaaksi. Ehdin olla kolmisen kuukautta työttömänä kun nykyinen työnantaja soitti, ensi piti olla vain viikon sijaisuus joka sitten jatkuukin 2 kuukautta putkeen. Että tsemppiä sulle, kyllä sitä työtä löytyy!!!

veikkaisin että kotiäitiyden jälkeen on jonkin sortin karenssi noihin työttömyysstukiin, olisikohan 3kk? kannattaa ilmoitautua työttömäksi työnhakijaki hyvissä ajoin ennenku lapsi täyttää kolme jos sinulle ei ole aivan välttämätöntä olla kotona juuri siihen päivämäärään saakka. mielestäni työttömyys ei ole ete ktihoidontuen amiselle, joten oit saada työttmyystukea yhtäaikaa.
jos olet työttömyyskassan jäsen niin sinulla on madollisuus ansiosidonnaiseen, en ole varma miten tuo kotiäitiyspätkä tuossa välissä vaikuttaa. mut jos et saa sitä niin sitten tosiaa työmarkkinatuki on toinen mahdollisuus. mutt kannattaa vaan marssia sinne tyvoimatoimistoon ja pyytää niitä väääntämään sitä rautalankaa niille maksetaan siitä

[QUOTE="a p";23111555]Kiitos vastauksesta!

Mikä on työelämävalmennus?

Toki menen työvoimatoimistoon, kunhan saan sellaisen tilanteen järjestettyä, ettei pesue ole mukana. Olen yksinhuoltaja, joten puolison tuloilla ei vaikutusta ole.

Olen itse yrittänyt keksiä muutakin tässä välissä ja saanut toisen alan opintoja käyntiin yliopistolla, mutta rankkoja asioita on tapahtunut näinä vuosina, enkä tiedä, onko minusta enää tentteihin ja viemään pitkää tutkintoa kokonaisuudessaan läpi kolmen lapsen yksinhuoltajana.[/QUOTE]

Tuo työelämänvalmennus on työharjottelu.
On mahollisuus päästä kokeilemaan vaikka ihan jotain muuta alaa tuollain.
En tiijä voiks työkkäri patistaa muualle muuttamaan, mutta työtä voivat tarjota siitä työssäkäyntialueelta, joten joskus työmatka voi olla piitkäkin.
oon ollu työttömänä jo aikasta kauan (nuorin täytti 3v 2008) eikä minule oo koskaan työkkäristä tarjottu mitään, ei pistetty kursseille tms.
Itte hommasin ittelleni valmennuspaikankii ja sit vast kysyin työkkäristä että sopiiks tää :D

veikkaisin että kotiäitiyden jälkeen on jonkin sortin karenssi noihin työttömyysstukiin, olisikohan 3kk? kannattaa ilmoitautua työttömäksi työnhakijaki hyvissä ajoin ennenku lapsi täyttää kolme jos sinulle ei ole aivan välttämätöntä olla kotona juuri siihen päivämäärään saakka. mielestäni työttömyys ei ole ete ktihoidontuen amiselle, joten oit saada työttmyystukea yhtäaikaa.
jos olet työttömyyskassan jäsen niin sinulla on madollisuus ansiosidonnaiseen, en ole varma miten tuo kotiäitiyspätkä tuossa välissä vaikuttaa. mut jos et saa sitä niin sitten tosiaa työmarkkinatuki on toinen mahdollisuus. mutt kannattaa vaan marssia sinne tyvoimatoimistoon ja pyytää niitä väääntämään sitä rautalankaa niille maksetaan siitä

No ei tooodellakaan ole mitään karenssia kotiäitiyden jälkeen Miksi olisi! Jos et kuulu kassaan (edes YTK) niin et kylä taida mitäään ansiosidonnaista saada. Se jäsenmaksu olisi pitänyt maksaa myös ä-lomien ja hoitovapaan aikoina. Mut tosiaan kannattaa ilmoittautua työnhakijaksi vaikak heti, niin voit rauhassa etsiskellä työtä. Päivärahaa vit myös saada jo heti, kotihoidon tuki vaan vähennetään siitä. Voit myös olla työnhakijana ilman päivärahaa.

Olen maksanut liiton maksua koko ajan ja ymmärtääkseni olen kyllä kassan jäsen, mutta tosiaan en näistä asioista mitään ymmärrä.

Minkä verran se työmarkkinatuki on?

Kiitos kovasti vastauksista kaikille.

Liitosta lasketaan edellisten työtulojesi mukaan ansiosidonnainen päiväraha. Sit siihen lisätään jokaisesta lapsesta jokunen euro.

Haetaan kalenteri kuukausittain. Ekan rahan saaminen saattaa kestää, mutta sen jälkeen tulevat noin viikossa.

Eli viimeisenä kotihoidontuki päivänä menet työkkäriin ja ilmottaudut työnhakijaksi.

Jos haet/pääset opiskelemaan saat 9e päivässä kolukorvausta ja on mahdollista myös että saat korkeampaa ansiosidonnaista (tämä siis käsitelllään tapauskohtaisesti).

Työkkärissä käydään tietyin väliajoin ilmottautumassa.

Jos tarjoavat työtä, mutta et voi sitä vastaanottaa voivat laitaa 3kk mittaisen karenssin.

Oliskohan tuossa nyt kaikki...

Tulisiko ansiosidonnainen minkä työtulojen mukaan? Viimeisen töissäolovuoden vahvistetun verotuksen vai kuinka?

Joskus oli niin, että jos mielii uusia opintoja, on pitänyt olla töissä 10 vuotta ennen uusien opintojen aloitusta tai jos on kulunut vähemmän, ei mitään tukea saa. Toki onkin ihan ymmärrettävää, ettei "aina vain" pitäisi opiskella. Meidän alallamme ei vain töitä ole.

Pakko kysäistä tähän samaan syssyyn, että siis mistä olisi pitänyt maksaa noita liitonmaksuja kotiäitiysajalta? siis kotihoidontuestako?? ei oikeesti? Siis mulle sanottiin liitosta sillon, että saa vapautusta maksuista siihen asti kun hoitovapaa loppuu.
Siis mistä olette maksaneet tuota liiton maksua. Minä siis olin työttömänä 2 kuukautta ennen äitiyslomaa, ja nytkö en saa mitään kun olen ollut vapaajäsenenä kohta 3 vuotta?

Meillä on liitossa määrätty alin maksu 100€, jota maksetaan äitiyslomalla, hoitovapaalla tai jos muuten on pitkään poissa töistä. Itse en kyllä tosiaan näistä mitään ymmärrä, kun en ole työttömänä koskaan ollut.

[QUOTE="hei";23112327]Pakko kysäistä tähän samaan syssyyn, että siis mistä olisi pitänyt maksaa noita liitonmaksuja kotiäitiysajalta? siis kotihoidontuestako?? ei oikeesti? Siis mulle sanottiin liitosta sillon, että saa vapautusta maksuista siihen asti kun hoitovapaa loppuu.
Siis mistä olette maksaneet tuota liiton maksua. Minä siis olin työttömänä 2 kuukautta ennen äitiyslomaa, ja nytkö en saa mitään kun olen ollut vapaajäsenenä kohta 3 vuotta?[/QUOTE]

Riippuu liitosta, osassa ei tarvitse maksaa esim. hoitovapaan aikana.

[QUOTE="a p";23112447]Meillä on liitossa määrätty alin maksu 100€, jota maksetaan äitiyslomalla, hoitovapaalla tai jos muuten on pitkään poissa töistä. Itse en kyllä tosiaan näistä mitään ymmärrä, kun en ole työttömänä koskaan ollut.[/QUOTE]

alin maksu :O 100€ mä en varmaan eläissäni oo maksanut niin paljoo kuussa. sehän on 1,9% palkasta ei sentään enempää.

Voi jestas, pakkoko vastata, kun et asioista tiedä yhtikäs mitään. Miksi ihmeessä hoitovapaan jälkeen pitäisi karenssia tulla?

Yhteistyössä