Työttömyys->työnhaku->hoitopaikka????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ester'
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ester'

Vieras
Mulla on dilemma ja jos joku osaisi auttaa niin kiva.

Tilanne on se, että olen tällä hetkellä hoitovapaalla. Lapseni on reilu vuosikas. Työpaikkaa minulla ei ole johon palata hoitovapaan jälkeen, vaan syksyllä alkaisi koulu.

Nyt olen kuitenkin olen alkanut empiä opiskelun suhteen ja mieleni tekisikin töihin... siis jo nyt. Mutta miten voin hakea töitä, kun lapselle ei ole edes hoitopaikkaa? Eli onko mahdollista hakea etukäteen lapselle hoitopaikkaa ja voiko hän sinne jo mennä, vaikka äiti ei olekaan vielä töitä saanut? Silloin kun lapsi olisi hoidossa, hakisin töitä.
Jos lapsi olisi jo hoidossa, pystyisin sitten hakemaan periaatteessa sellaiseenkin työhön, joka alkaisi aika lyhyellä varoajalla.

Minun alallani vain ei ole kauheasti töitä tarjolla ja siksi pelkään, että jos olisi mahdollista saada lapsi hoitoon, enkä töitä heti löytäisi, minua pidettäisiin niin laiskana äitinä etten lastani jaksaisi hoitaa vaan hänet hoitoon kiikuttaisin...

Tämä kirjoitukseni oli aika sekavaa sepustusta, mutta jos joku tietää näistä hoitopaikka yms. asioista tai osaa neuvoa keneltä näistä asioista voisi kysyä ja viitsii niistä kirjoittaa, niin olisi tosi kiva.

Lapsella on subjektiivinen päivähoito-oikeus eli jokaisen lapsen tulee saada hoitopaikka olipa vanhempi työssä, kotona tai opiskelemassa. Meillä hoitopaikkaa tulee hakea 4 kk ennen hoidon tarvetta. En tiedä työttömistä.

Älä välitä muista! Hae hoitopaikkaa ja töitä, jos haluat. Itse en näistä tiedä mutta eikö voisi tehdä niin, että nyt alussa lapsi olisi puolipäivää hoidossa ja kun saat töitä niin tarvittaessa sitten kokopäiväisesti. En siis näistä niin tiedä käytännössä.

Meilläkin kunta lupaa kahdessa viikossa hoitopaikan, jos kyseessä on "äkillinen" töihin meno. Liekö tuo joku standardiaika? Muutoin suositus hoitopaikan hakuun on se 4 kuukautta aikaisemmin.

Se hoitopaikka, mihin lapsi noin lyhyellä varoitusajalla pääsee, voi käsittääkseni olla minkälainen vaan. Esim tilapäinen ja sitten lapsi siirtyy muualle. Lapsi voi joutua siirtymään montakin kertaa, jos pysyvästi vapaita paikkoja ei ole. Ei sekään lapselle hyväksi ole...

Yhteistyössä