Työttömyyspäivärahan hakemisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kihara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kihara

Vieras
Siis auttakaa ny, kun en pääse työttömän linjalle puhelimella läpi..

Mä kävin siis viime viikolla työkkärissä työttömäksi ilmoittautumassa. Mä sain sieltä matkaani ainoastaan hakemuksen, jolla voin hakea ansiosidonnaista päivärahaa työttömyyskassasta.

Mutta kai mun nyt jollain hakemuksella pitää sitä peruspäivärahaakin hakea? Mä olen ensimmäistä kertaa työttömänä, joten tää on mulle ihan uutta.. ja sen takia vasta nyt aloin asiaa ajatella.

Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Työttömyyskassa lähettää sulle kaavakkeen, millä voit hakea päivärahaa tai voit tehdä sen netissäkin.

Niin mut siis mähän saan työttömyyskassasta vain sen ansiosidonnaisen osan. Eikö Kela maksa sen peruspäivärahan? Vai oonko mä nyt ihan pihalla :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Työttömyyskassa lähettää sulle kaavakkeen, millä voit hakea päivärahaa tai voit tehdä sen netissäkin.

Niin mut siis mähän saan työttömyyskassasta vain sen ansiosidonnaisen osan. Eikö Kela maksa sen peruspäivärahan? Vai oonko mä nyt ihan pihalla :)

Mulle kyllä maksoi työttömyyskassa kaiken sen 500 päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Ai onko se niin.. Nolo minä.. Kun se täti puhui vuoronperään Kelasta ja työttömyyskassasta ja blaa blaa blaa ja semmosella vauhdilla, että mä olin ihan päästäni pyörällä, kun sieltä lähdin. Ja kun 33-vuotiaana jää ekaa kertaa työttömäksi, niin ei ole tota aivokapasiteettiakaan käsitellä kaikkea samalla tavalla kuin nuorena :)

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Just näin. Jos kassaan kuuluu niin kela ei maksa mitään. Ja siis maksimi on tuo 500 päivää, jollei onni potki ja saa töitä..

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Ei ansiosidonnaisen päälle mitään peruspäivärahaa Kelalta eikä muualtakaan tule.
Ansiosidonnainen on vastaava kuin Kelan peruspäiväraha.

Okei, mä uskon :)

Voi elämän kevät, kun ei sitä näköjään aikuisenakaan mitään ymmärrä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Ei ansiosidonnaisen päälle mitään peruspäivärahaa Kelalta eikä muualtakaan tule.
Ansiosidonnainen on vastaava kuin Kelan peruspäiväraha.

Okei, mä uskon :)

Voi elämän kevät, kun ei sitä näköjään aikuisenakaan mitään ymmärrä :)

No ei kukaan ole seppä syntyessään =) Mistäs sitä tietäisi jos ei vastaavaa tilannetta ole ollut ja tosiaan virkailijoiden litaniat saattaa sekoittaa kenen tahansa pään =) Eli laitat sen lappusi työttömyyskassaan. Kun itse olin työtön sai ensimmäisen palauttaa kahden viikon työttömyyden jälkeen ja sen jälkeen neljän viikon jakoissa.

Yhteistyössä