Tytärtä kiusatattu koulussa, koska olemme muka köyhiä?! Olemmeko teistä köyhiä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Yh-mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"Yh-mamma"

Vieras
Olen ammatiltani sairaanhoitaja ja teen vuorotyötä. Nettopalkkani vaihtelee paljon sen mukaan, mitä vuoroja olen tehnyt. Keskimäärin saan nettona palkkaa 2300e kuukaudessa. Sen lisäksi tulee kaksi lapsilisää yh-korotuksineen ja lasten isä maksaa 350euroa kuukaudessa mulle elareita kahdesta lapsestaan.
Asumme lasteni kanssa omistusasunnossa. Kerrostalo on ihan hyvällä alueella, vuonna 1995 rakennettu. Meillä on kaksi makuuhuonetta ja isossa olohuoneessa erillinen tilava alkovi, jossa on minun "huone". Alkovi on pienen makkarin kokoinen ja se on tavallaan erotettu sisustuksella olohuoneesta. Lapsilla on omat huoneet, jotka ovat saaneet sisustaa ihan mielestä mukaan. Keittiö on tässä asunossa remontoitu kokonaan 2002, kylppäri ja vessa 2005 ja uudet parkettilattiat laitettu meidän muuttaessa 2007. Tapetit laitettiin itse. Meillä on uusia huonekaluja mielestäni mulla on hyvä sisustusmaku. Kotimme on kaunis.
8-vuotias poika harrastaa jalkapalloa ja joka kaudeksi saa uudet nappikset. Peliasut tulee seuralta ja minä maksan kausimaksut yms. 15-vuotias tytär soittaa pianoa ja pelaa lentopalloa. Meillä on piano ja tytöllä kunnolliset treenivarusteet.
Lapsilla on omat tietokoneet ja kosketusnäyttöpuhelimet. Meillä on varaa viettää ihan kunnon joulu ja juhlia synttäreitä. Olemme käyneet monta kertaa muutaman päivän mittaisilla lomilla Tukholmassa, Tallinnassa ja Vilnassa. Lisäksi lapset ovat käyneet kumpikin Pariisissa, Lontoossa, Kööpenhaminassa ja kaksi kertaa Turkissa. Vanhempi lapsi vielä Kanarialla kerran.
Urheiluvälineet lapsillani on aina ollut kunnolliset. Joka vuosi olen uudet talvivaatteet ja kengät heille ostanut merkkiliikkeestä. Jonkun verran ostan heille huuto.netistä vaatteita.

Tyttöni kulkee mun mielestä muotivaatteissa. On saappaita ja lacosten tennareita, pillifarkkuja, vero modaa, uusi hennesin villakangastakki jne.

Koulussa tekevät nyt ysiluokan keväällä matkan Prahaan. Kaikki oli lähtenyt siitä, kun luokkakaverit olivat kysyneet miten tytöllä on muka varaa lähteä mukaan, koska on köyhä ja me olemme köyhiä. Siitä oli lähtenyt liikkeelle sitten yleinen ilkkuminen ja käytävällä köyhäksi huutelu. Jopa saanut kommentteja "rupee myymää ittees nii saat rahaa" yms.

Millaistakohan elämää muiden teinit viettävät, jos tyttöni joutuu elämään ns. köyhyydessä?

Emme me rikkaita olekkaan, enkä valita tilanteestani. Mielestäni lapsillani on silti hyvät lähtökohdat. Ikinä ei ole esim. ruuasta ollut pulaa ja laskut aina saatu maksettua.

Olette köyhiä tai ainakin sinä....tuot esille mitä materiaa teillä on jne. lisäksi loukkaannut noin kovin teinien sanoista, mielestäni tämä osoittaa kuinka köhä olet!

elämän rikkaudet ja köyhyydet mitataan muussa kuin materiaalissa ja rahassa. lapset tietenkin voivat puhua mitä vaan ja jutut leviävät ja paisuvat mahdottomuuksiin. mielestäni jos kaikki omat asiat ovat kunnossa, niin ei kannata välittää toisten huuteluista... ja vaikka ei olisikaan, niin ei se kyllä muillekaan kuulu.

Tietävätkö tyttäresi koulukaverit siitä, että olet yksinhuoltaja? Monestihan yksinhuoltajuus yhdistetään automaattisesti köyhyyteen, vaikka siitä ei olisikaan kyse.
Ovatko kenties kateellisia? Jos tytölläsi on kivoja vaatteita ja hieno puhelin?
Sä olet yh ja teillä on mm. omistusasunto. Ette TODELLAKAAN ole köyhiä!

Tulee mieleen, että jospa olet itse pelossasi siitä, ettei teitä ajateltaisi köyhiksi ja sitten se asenne on siirtynyt tyttäreenkiin. Kun huomataan, mikä jonkun heikko kohta on, niin siihen on helppo tarttua, vaikka siis ei olisikaan millään mittapuulla oikeasti köyhä.

[QUOTE="vieras";25415002]Onko tyttö menossa mukaan? Onko tytöllä ongelmaa esimerkiksi siinä että ei ole samalla tavalla taskurahoja käytössään kuin muilla.[/QUOTE]
Ei tämä varmasti liity mihinkään tuollaiseen.

[QUOTE="Tia";25414985]Olette köyhiä tai ainakin sinä....tuot esille mitä materiaa teillä on jne. lisäksi loukkaannut noin kovin teinien sanoista, mielestäni tämä osoittaa kuinka köhä olet![/QUOTE]

ehkä sinun tyttösi on itse leukinut jollain ja toiset ovat ottaneet nokkiinsa ja alkaneet sen perusteella ilkkumaan.
muistan omalta kouluajalta miten erästä poikaa haukuttiin kerjäläiseksi, vaikka oli varakkaasta kodista kotoisin. isänsä hoiti kunnan luottamustoimia yms.

Minua haukkui köyhäksi minun paras kaverini, kun en päässyt diskoon mukaan hänen kanssaan. :(
Oli siinäkin kaveri, kun katkoi välit sen takia hetkeksi. Koska olin koulukiusattu, minulla ei ollut muita vaihtoehtoja kuin jatkaa ystävyyttä tämän tyypin kanssa koko peruskoulun läpi, koska kukaan muu ei halunnut olla kanssani missään väleissä.
Tänäkin päivänä tämä asia vaikuttaa minun jokapäiväiseen elämääni, itsetunto on nolla ja olen tosi arka lähestymään yhtään ihmistä.

[QUOTE="vieras";25415008]Ei tämä varmasti liity mihinkään tuollaiseen.[/QUOTE]

Eikö????? Toisilla on taskurahaa millä mällätä ja tytöllä ei ole ropoakaan????

Kyllä nälvijät aina nälvimistä keksivät. Muista kuinka minulle aikanaan nälvittiin koulussa siitä, että ei ollut tarpeeksi muodikkaita vaatteita. Sitten nälvittiin siitä, että oli liian hienoja tavaroita, ja sossu muka maksoi. (No ei todellakaan maksanut. Vanhemmilla oli ihan tarpeeksi hyvät tulot, vaikkei rikkaita oltukaan.) Sitten nälvittiin siitä, että äiti oli huora, kun oli eronnut isästäni. Ja niin edelleen.

Toisin sanoen kiusaamisesta on turha hakea mitään logiikkaa, ja kiusaajia on täysin turha yrittää miellyttää, siis yrittäen ostaa niitä "oikeita" vaatteita ja tavaroita ettei kiusattaisi tms. Jos sille tielle lähtee niin ei tule ikinä valmista. Ne keksivät aina jotain uutta.

Ja sitä paitsi 15-vuotialla kiusaaminen ei enää johdu asioista, vaan ihmisen sosiaalisesta asemasta. Jos ei muuten tykätä, niin sitten keksitään joku syy loukata.

Ei se köyhyys tuon ikäisillä välttämättä liity mitenkään luettelemiisi asiohin! Tehän elätte melkoisen leveästi! Jos tyttösi ei brassaile vaatteillaan tai ulkomaanmatkoilla, ei osta muille tupakkaa tai lainaa rahaa, tai elää muuten vaan kiltin tytön elämää, niin ihan vain sillä perusteella voivat olettaa että on köyhä -lisänä se että olet yh!

Jospa tyttösi vain tyytyisi sanomaan että te ette ole köyhiä, voisiko tämän asian puhumisen lopettaa, ja piste. Että hän ei käsitä mistä se on saanut alkunsa, mutta paikkaansa se ei pidä.

[QUOTE="vieras";25415058]Eikö????? Toisilla on taskurahaa millä mällätä ja tytöllä ei ole ropoakaan????[/QUOTE]

Miksi sitä rahaa pitäs olla joka päivälle tuhlattavaksi asti? Harvalla aikuisellakaan on joka päivälle tuhlattavaksi asti.

Mä ajattelisin myös niin, että oletus köyhyydestä johtuu yksinhuoltajuudesta. Itsekin olen miettinyt joskus että miten yksinhuoltajat pärjää taloudellisesti. En todellakaan pahalla, vaan vähän niinkuin huolissani.

Tilanne on varmaan lähtenyt ihan hyväntahtoisesta olettamuksesta ettei sulla ole varaa maksaa reissua. Ja sitten se on lähtenyt vyörymään haukkumiseksi.

Aika outoa silti, että tuollaisesta kiusataan. Mä olen ollut ihan näkyvästi köyhä koulussa (nuhjuiset ja epämuodikkaat vaatteet, en päässyt samalla tavalla reissuihin kuin muut yms. yms.), mutta ainoastaan tosi pienellä paikkakunnalla mua koulussa syrjittiin. Ei kiusattu, mutta ei haluttu olla kaveriakaan. Isommalle paikkakunnalle muutettaessa ongelmaa ei enää ollut.

Miten kiusaamisen saa sitten loppumaan? Paha sanoa, kun ainakaan itse en koe että olisi mitenkään ihan hirveää olla köyhä muutenkaan. Tai siis että köyhänä olisi jotenkin huonompi ihminen. Kenties tyttö voisi päästää toisesta sisään ja toisesta ulos, todeta tyynesti että te ette ole köyhiä ja aika pian varmaan kohu tuosta laantuu.

Mulle tuli tuosta luettelosta mieleen, että köyhät ne leveilee tavaroillaan. Jos on "rikas" hyvässä mielessä, niin ei ole tarvetta ostaa merkkivaatteita ja hienoja kännyköitä osoittaakseen varallisuuttaan vaan voi käyttää vaikka kirpputorilta ostettuja vaatteita ja kännykäksi riittää peruspuhelin.

Ette te köyhiä ole ja toivottavasti teistä ei myöskään tunnu siltä. Mutta jos haluatte vielä parantaa taloudellista asemaanne, niin kannattaa jättää ne merkkivaatteet ja muut ylellisyystarvikkeet ostamatta.

Nyt käyt ostamassa tytölle parin tonnin Vuittonin laukun ja pojalle 17-tuumaisen MacBook Pron muistiinpanovihoksi, eiköhän tuo kiusaaminen lopu. Muista antaa kuitit lapsille! Muuten joku voi epäillä, että on maksettu luotolla tai osamaksulla.

Köyhyys ja varakkuus ovat aika suhteellisia käsitteitä toisinaan. Siihen nähden, että taloudessa on vain yksi palkansaaja, olet köyhä tai oikeastaan vähävarainen/pienituloinen. Mutta kun arki sujuu hyvin, on ruokaa pöydässä, laskut saa maksettua ym. ym. ei voi kauheasti puhua köyhyydestä.

Onko tyttösi kysynyt, mihin moinen väite köyhyydestä perustuu?

Yhteistyössä