Tyttö pitää tuttina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tutti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tutti

Vieras
8kk ikäinen tyttö on ollut aina tissivauva. Nyt kiinteiden ohella syö tissiä edelleen, aiemmin oli että tankkasi tissiä illalla ja pärjäsi yön niin että söi ehkä kerran kaksi yössä.

Nyt yllättäen heräilee usein ja joka kerta on saatava tissi suuhun!!
MUTTA sitä ei imetä niin että maitoa tulisi vaan lupsutetaan kuin tissiä!!
Ja jos en anna yöllä tissiä suuhun, alkaa niin hirveä HUUTO ja ITKU että oksat pois. Ja tuo pikku näpöminen sattuu tissiin tosi inhottavasti!
Mulla menee kohta lopullisesti hermot tytön kanssa.

Tuttia ei tyttö ole koskaan tahtinut.
Ja tälläistä ongelmaa ei ole aiemmin ollut.
Mitä vinkkej äantaisitte??
HALUAN EHDOTTOMASTI JATKAA VIELÄ IMETYSTÄ!!

Oletko koillut antaa piene hörpun vettä ja kääntää toiseen asentoon. Taitaa olla kyseessä se eroahdistus mikä ilmenee 8-12 kk iässä, kaipaa hellyyttä. Kokeile myös hellyystankkausta ennen nukkumaanmenoa ja päivällä.

Meillä oli kans tuollainen vaihe 8kk:n tienoilla. Tyttö käytti minua huvituttinaan öisin. Heräili usein kaipailemaan rintaa (lue: huutamaan) ja kun sai rinnan suuhunsa, nukahti samoin tein. Ja sitten kun irrotin rinnasta, heräsi usein ja huuto päälle. Kierre oli melkoinen ja äidin unet vähissä.

Loppujen lopuksi vaihetta kesti parisen kuukautta ja yhtä äkkiä huomasin että tyttö nukkuu täysiä öitä. Samoihin aikoihin oppi nousemaan tukea vasten seisomaa - olisiko rintariippuvuus jäänyt uusien taitojen jalkoihin. Tai sitten oli normaalia eroahdistusvaihetta joka meni ajallaan ohi.

Juu, meillä ihan sama ongelma. Tyttö nyt reilu 8 kk. Yöllä ja illalla kun herää niin muuten ei asetu ennen kun tissin saa suuhun. Todella rasittavaa itselle kun unet menee tosi katkonaisiksi ja hermoohan se sitten kiristää.. Mutta olen yrittänyt ajatella positiivisesti että ohi tämäkin vaihe joskus menee! koska en myöskään halua lopettaa vielä imestystä.. Eli tsemppiä ja positiivisia ajatuksia!!! =)

Meillä sama juttu... Voimat vähissä ja pandakarhu-lookki on ollut meilläpäin muotia jo pitkään. Aion aloittaa tassuttelun heti kun mahdollista! Imetän edelleen, mutta en halua herätä öisin sitä tekemään. Vauvani saa päivisin paljon ruokaa ja rintaa, nälästä ei ole enää kysymys. Olen todellakin vain tutti. Suosittelen teillekin kokeiltavaksi unikoulua, varmaankin auttaa, kun olen pelkkää hyvää vain kuullut sanottavan siitä! Toivottavasti ainakin.....

Mä taas suosittelen antamaan vauvalle sen hellyyden mitä vauva tarvii. Sillä nälästähän nimenomaan ei ole kysymys, vaan siitä että vauva kaipaa turvaa ja läheisyyttä. Kyllä tuo vaihe ajallaan menee ohi. Pikkuvauva-aika on pieni hetki teidän elämästä, mutta tuona aikana rakennetaan pohja teidän lastenne elämälle. Yllättävän nopeasti toi kausi kuitenkin menee ohi, toivottavasti :).
Niin, ja kumpi olikaan ensin, äiti vai tutti. Eli käyttääkö vauva tosiaan äitiä tuttina, vai mites päin se meneekään?

Lukekaapa täältä juttu "The real thing"
http://emonen.blogsource.com/?tag_text=Imetys

On vähän provosoivaa tekstiä, mutta sen luettuani lopetin itse puhumisen siitä, että vauva "väärinkäyttää" minua pitämällä rintaani tuttinaan.

juu, en jaksanut lukea linkkiä tarkkaan enkä loppuun asti... Ei inspannut paasaamiset femakko-jutuista.

Mielestäni, voi imettää jos itse jaksaa, mutta MUTTA; jos äiti väsyy, stressaantuu tai tuntee olonsa muuten epämiellyttäväksi niin maidon erityksellä on taipumus vähetä, eikö? Eikö tässä ole kyse juuri siitä? Eli äiti väsyy kun vauva on koko ajan tissillä, kun vauva voisi, jos haluaisi/osaisi/voisi, nauttia rinnan kokonaan tiettyinä hetkinä päivässä, eikä pieniä imuhetkiä pitkin koko päivää/yötä....... Ja nuo imuttelut vielä sattuu, mikä siis edelleen vaikuttaa äidin maidoneritykseen!

Pitäisikö nyt sitten vaan antaa tissiä silläkin uhalla että se maidon eritys loppuu kokonaan ja sitten vielä kärsiä kivuista ja kaiken muun lisäksi eihän tällä näpömisellä ole mitään ravitsemuksellista merkitystä, jos kerran ei ime kunnolla vaan niinkuin TUTTIA....? Mielestäni ei! Tissin säännöstely ja sen antaminen tiettyinä aikoina esim ruokailun jälkeen ei varmasti ikinä tee pahaa lapselle ja kehitykselle! Jos täyttää masua soseella, niin se ei silti vie rinnan ravitsemuksellisia etuja pois, eihän sitä tarvi kokonaan pois jättää.

Lapsi oppii imemään tuttia ja jää myös siihen "koukkuun", eikö voisi ajatella että niin voi käydä myös tissin ollessa kyseessä.......? Mietin vain.... Ei kannata herneitä vetää, mutta näin itse ajattelisin.

Mielestäni ap. voisi koetaa opettaa lastaan syömään kiinteitä ja ohessa imettää. Myös tuon ikäisen lapsen voi jo unikouluttaa ihan rauhassa, kun "oikea" ruoka alkaa täyttää mahaa eikä lapsi varmasti kärsi nälästä. Muistattehan että äidinmaito on todella helposti sulavaa ja menee n. 2tuntia kun se on jo sulanut...

No tässäpä tämä minun "vaahtoamiseni"...;) Tsemppiä nyt vaan aloittaja, toivottavasti löydät kultaisen keskitien, joka sopii sinulle ja lapsellesi parhaiten!

Yhteistyössä