Tyttöjen ja poikien juttuihin jaottelust?

[QUOTE="Vieras";27696365]Meillä lapset pitävät kaikenvärisiä vaatteita ja keskustelua ollaan käyty siitä että ei ole erikseen olemassa tyttöjen tai poikien värejä, tärkeämpää on mistä väristä itse pitää! Samoin pojalla kaulaketjuja koska niistä tykkää, tyttöä ne taas ahdistavat. Kaikki leikkii kaikilla leluilla jnkin verran, toinen poika ei oo ikinä innostunut autoista, toiselle ne taas kolahtaneet täysillä. Ja tuossa just poika ja tyttö leikkii sulassa sovussa lego friendseillä, niissä kun on lego-grilli :)[/QUOTE]

:)

[QUOTE="ilona";27695917]Meillä 6-vuotias poika, joka ollut aina tuollainen pellavapää.. pienenä, kun ei ollut vielä edes paljoa hiuksia, sanottiin häntä tytöksi jos oli keltaiset vaatteet päällä :/ sittemmin kun on tahtonut kasvattaa pitkät hiukset, luullaan häntä tytöksi lähes poikkeuksetta. Hän käyttää myös punaisia vaatteita, tai sinisiä, tai mustia..mitä vaan.. mutta erityisen tiukkaan tuntuu juurtuneen tuo ajatus, että tytöt käyttävät punaisia vaatteita ja pojat eivät.

Minä en itse ole koskaan ajatellut tunkea lasta "sukupuolettomaksi", niin kuin joku tuolla kauniisti ilmaisi. Ajattelen vaan, että lapsi saa olla mitä tahtoo ja jos hänen itseluottamuksensa on sellainen, että se kestää punaisen paidan eskarissa (jossa ollaan jo yllättävän tietoisia vaatteista ja ulkoisesta habituksesta) tai pitkien hiusten aiheuttaman "tytöttelyn", niin olkoon niin. Jos hän tahtoo leikata kutrit lyhyiksi, niin leikataan. Jos hän haluaa sinisen pulkan, niin ostetaan.

Hän myös osaa nauraa sille, että häntä luullaan tytöksi.. vaikka hän ei halua olla tyttö.

Uskon, että lapsiryhmässä on myös hyvä olla näitä "suunnan näyttäjiä" (enkä tällä tarkoita, että hän näyttää suuntaa, että olkaa pojat tyttöjen näköisiä), että jotkut uskaltavat olla sitä mitä tahtovat, eivätkä mene massan mukana![/QUOTE]

Suunnan näyttäjät on positiivinen asia, kaiken tiukkapipoisuuden keskel. :)

hmmh en mä ehkä pinkkiä pojalle ostais. ainakaan siis ihan itse vapaaehtoisesti. jos nyt ihan mahdottoman paljon tykkäis siitä väristä ja haluis vaatteita sillä värillä niin kai mä nöyrtyisin. kysyisin et eikö muu väri kelpaa ja luettelisin vaihtoehtoja. mutta kyllä toi "tyttöjen" leluilla leikkii, siskolla on 2 suht saman ikäistä tyttöä niin siellä niiden luona sitten mielellään työntää nukenrattaita ja sen sellaista :) olen harkinnut kotiin ostettavaks jotkut pienet rattaat. olis varmaan tosi mielissään. kyl ite skidinä leikki sekä että ties minkälaisilla vekottimilla niin en koe et pitäis evätä omalta kakrulta sitä "oikeutta". kaikki tyylillään on musta tässä asiassa avainlausahdus. mitä vanhemmaks tosta kasvaa ja oppii paremmin puhumaan ja kertomaan mielipiteitään niin voi sitten pistää korvan taakse että mitkä on niitä suuria kiinnostuksen kohteita.

Alkuperäinen kirjoittaja samuelinäiti;27697335:
hmmh en mä ehkä pinkkiä pojalle ostais. ainakaan siis ihan itse vapaaehtoisesti. jos nyt ihan mahdottoman paljon tykkäis siitä väristä ja haluis vaatteita sillä värillä niin kai mä nöyrtyisin. kysyisin et eikö muu väri kelpaa ja luettelisin vaihtoehtoja. mutta kyllä toi "tyttöjen" leluilla leikkii, siskolla on 2 suht saman ikäistä tyttöä niin siellä niiden luona sitten mielellään työntää nukenrattaita ja sen sellaista :) olen harkinnut kotiin ostettavaks jotkut pienet rattaat. olis varmaan tosi mielissään. kyl ite skidinä leikki sekä että ties minkälaisilla vekottimilla niin en koe et pitäis evätä omalta kakrulta sitä "oikeutta". kaikki tyylillään on musta tässä asiassa avainlausahdus. mitä vanhemmaks tosta kasvaa ja oppii paremmin puhumaan ja kertomaan mielipiteitään niin voi sitten pistää korvan taakse että mitkä on niitä suuria kiinnostuksen kohteita.

Toisaalta se, että korostamalla korostetaan sitä "neutraaliutta" ei minusta ole mitenkään neutraalia. Välillä tuntuu, että tiukkapiposimmat neutraaliuden vaalijat koettavat pikemminkin kitkeä lapsistaan ns. sukupuolityypillistä käytöstä. Kannustetaan poikia leikkimään nukeilla ja tyttöjä autoilla, vaikka lapsi saattaisi ehkä haluta tehdä just päinvastoin.

Minä en pyri pakottamaan. Eikä sillä haalarilla, hiuksilla tai vaatteilla ole mitään muuta merkitystä kuin sen vanhemman oman egon pönkittäminen. "kattokaa, enpä muuten välitä yhteiskunnan paineesta, meidän Jussi kulkee pinkissä haalarissa!"

Myönnän, että esikoisen kohdalla itsekin tähän vähän sorruin. Nyt olen tajunnut, että ei ne vaatteet mitään merkkaa. Tärkeämpää on se, mitä lapselle kertoo ja miten itse käyttäytyy.

• Tykkää
Reactions: Littledeath
Samaa olen ihmetelly. Meiän 3-vuotias tyttö tykkää autoista, junaradoista, spidermanista mutta myös prinsessajutuista, pinneistä ja mekoista. Ostettiin joululahjaksi autoja ja autorata koska toivoi niitä :) Tytöllä on paljon ns. poikavaatteita, eli spiderman, autot ym. En todellakaan ostais pelkkiä vaaleanpunaisia prinsessajuttuja kun tyttö selvästi tykkää sekä poika että tyttöjutuista.

Meidän pojilla näyttää olevan oikeasti jonkinlainen sisäsyntyinen kiinnostus poikien juttuihin. Itse olen kasvanut tyttöjen joukossa ja pojat olivat ihan "vieraita", oli aika iso järkytys huomata kuinka alle vuoden ikäinen esikoinen hihkui aina auton, mopon, traktorin ym nähdessään. Samoin kaikki työkalut, palikat ym kiinnostaa. Kuopus varmaankin matkii ja oppii kiinnostuksen kohteen esikoiselta, mutta esikoinen keksi ne ihan itse :D

Meillä käytetään pojilla punaista, oranssia ja keltaista ainut jota ei juuri ole on pinkki. Esikoisen lempiväri on muuten punainen. Nukkeja ja pehmoleluja löytyy, mutta niillä leikitään harvoin. Yritän kyllä kannustaa noihin leikkeihin.

Meillä iso tekee naisten töitä ja äiti miesten ja muutenkaan emme korosta sukupuolisidonnaisia asioita kovasti. Silti tuntuu, että pojat ovat poikia..

[QUOTE="vieras";27697644]Toisaalta se, että korostamalla korostetaan sitä "neutraaliutta" ei minusta ole mitenkään neutraalia. Välillä tuntuu, että tiukkapiposimmat neutraaliuden vaalijat koettavat pikemminkin kitkeä lapsistaan ns. sukupuolityypillistä käytöstä. Kannustetaan poikia leikkimään nukeilla ja tyttöjä autoilla, vaikka lapsi saattaisi ehkä haluta tehdä just päinvastoin.

Minä en pyri pakottamaan. Eikä sillä haalarilla, hiuksilla tai vaatteilla ole mitään muuta merkitystä kuin sen vanhemman oman egon pönkittäminen. "kattokaa, enpä muuten välitä yhteiskunnan paineesta, meidän Jussi kulkee pinkissä haalarissa!"

Myönnän, että esikoisen kohdalla itsekin tähän vähän sorruin. Nyt olen tajunnut, että ei ne vaatteet mitään merkkaa. Tärkeämpää on se, mitä lapselle kertoo ja miten itse käyttäytyy.[/QUOTE]

Kyse ei nyt oo tost. Pinkki haalari sopii hyvin Jussilleki, jos Jussi sellasen haluu. :)

[QUOTE="jokuvaan";27697671]Samaa olen ihmetelly. Meiän 3-vuotias tyttö tykkää autoista, junaradoista, spidermanista mutta myös prinsessajutuista, pinneistä ja mekoista. Ostettiin joululahjaksi autoja ja autorata koska toivoi niitä :) Tytöllä on paljon ns. poikavaatteita, eli spiderman, autot ym. En todellakaan ostais pelkkiä vaaleanpunaisia prinsessajuttuja kun tyttö selvästi tykkää sekä poika että tyttöjutuista.[/QUOTE]

Mutta uskon silti, että vaikka kuinka sukupuolineutraalisiti lapsia kasvattaisikin, kasvaa heistä osaksi sukupuolensa määrittelemänä erilaisia keskenään. Siis tarkoitan kahta vastakkaista sukupuolta.
Ihan pelkkää asenteelllista huhaata eivät miehen ja naisen väliset erot ole.

[QUOTE="bbb";27698009]Meidän pojilla näyttää olevan oikeasti jonkinlainen sisäsyntyinen kiinnostus poikien juttuihin. Itse olen kasvanut tyttöjen joukossa ja pojat olivat ihan "vieraita", oli aika iso järkytys huomata kuinka alle vuoden ikäinen esikoinen hihkui aina auton, mopon, traktorin ym nähdessään. Samoin kaikki työkalut, palikat ym kiinnostaa. Kuopus varmaankin matkii ja oppii kiinnostuksen kohteen esikoiselta, mutta esikoinen keksi ne ihan itse :D

Meillä käytetään pojilla punaista, oranssia ja keltaista ainut jota ei juuri ole on pinkki. Esikoisen lempiväri on muuten punainen. Nukkeja ja pehmoleluja löytyy, mutta niillä leikitään harvoin. Yritän kyllä kannustaa noihin leikkeihin.

Meillä iso tekee naisten töitä ja äiti miesten ja muutenkaan emme korosta sukupuolisidonnaisia asioita kovasti. Silti tuntuu, että pojat ovat poikia..[/QUOTE]

Mä oon allerginen tolle tummennetul. :D :)

Ymmärrän :D Mutta ketjussa taisi olla kyse juurikin tästä. Välillä on pakko käyttää määrättyjä termejä, jotta tulee ymmärretyksi ;) Miten se neutraalijuttu menikään..

Kyllä meillä on saanut ihan vapaasti valita värit, lelut ja leikit.

Väreistä pojat tykkäävätkin punaisesta, keltaisesta, oranssista, vihreestä siis yleensäkin värikkäistä vaatteista. Vaaleanpunaista eivät oo pyttäneet, josko en oo tarjonnutkaan (itse inhoan vaaleanpunaista)

Leikit on olleet enempi poikaleikkejä, jos on tyttöjä mukana niin helposti ovat olleet kotileikissä mukanan (yleensä kissana)

Nukkeja ei meillä ole, olisivat saaneet kyllä halutessaan,
mutta toiveet on olleet muunlaisia. Vaatehuoneessa on mun vanhoja nukkeja pari, ne eivät oo kiinnostaneet ollenkaan.

[QUOTE="bbb";27698009]Meidän pojilla näyttää olevan oikeasti jonkinlainen sisäsyntyinen kiinnostus poikien juttuihin. Itse olen kasvanut tyttöjen joukossa ja pojat olivat ihan "vieraita", oli aika iso järkytys huomata kuinka alle vuoden ikäinen esikoinen hihkui aina auton, mopon, traktorin ym nähdessään. Samoin kaikki työkalut, palikat ym kiinnostaa. Kuopus varmaankin matkii ja oppii kiinnostuksen kohteen esikoiselta, mutta esikoinen keksi ne ihan itse :D

Meillä iso tekee naisten töitä ja äiti miesten ja muutenkaan emme korosta sukupuolisidonnaisia asioita kovasti. Silti tuntuu, että pojat ovat poikia..[/QUOTE]

Ei se ole mikään sisäsyntyinen kiinnostus POIKIENjuttuihin, vaan on ihan sisäsyntyistä, että pikkulapsi on kiinnostunut isoista meteliä pitävistä liikkuvista asioista, kuten juurikin autot, mopot ja traktorit, oli lapsi sitten tyttö tai poika. Tuo vaihe siis tulee useimmille pikkulapsille ihan sukupuolesta riippumatta. Sama juttu nuo palikat ja työkalut, ne kiinnostaa koska niitä näkee vanhempienkin käsissä. Eri asia sitten on miten vanhemmat suhtautuvat kiinnostukseen. Tyttölapsille valitettavan usein nuo kiinnostuksenosoitukset ohitetaan, kun taas poikalapsia kehutaan ja kannustetaan.

Meillä lapset saavat itse valita mieluiset lelut, molemmat leikkivät vuoroin nukeilla, vuoroin autoilla. Isovanhemmat ovat huolehtineet että tyttö on saanut tyttöjen leluja ja pojalle kannettiin jo vastasyntyneenä autoja. Vaatteet ostan pääasiassa neutraaleja värejä, ihan siksi että haluan kierrättää vaatteet sisaruksilla, mutta pojalla on kyllä nähny siskon vanhoja pinkkejäkin.

No, mun nyt 17-vuotias tyttöni pukeutui koko ala-asteajan poikien osastolta ostettuihin vaatteisiin, koska halusi. Ja harrasti jalkapalloa. Ja kavereina oli niin tyttöjä kuin poikia. Nykyisin jo pukeutuu naisten osaston vaatteisiin, mutta yhtään hametta ei omista eikä korkokenkiä. Eikä meikkaa kuin joskus tosi harvoin juhliin ja silloinkin käyttää mun meikkejä kun itse ei omista juuri mitään.

Mun pieni poikani sen sijaan on kyllä tosi poikamainen. Mitään ei vielä puhu, mutta niin komeesti lähtee päristelyt, kun autoillaan leikkii. Ja autot on ollu pienestä asti kiinnostavimmat lelut. Omistaa siskon vanhoja nukkeja ja astioita jne. ja välillä kyllä juottaa nukkea maitopullosta ja istuttaa potalle ja halailee ja työntää rattaissa. Eli molemmat saa olla kyllä ihan sellaisia kuin ovat, sukupuolesta riippumatta.

Mutta kyllä mä silti olen sitä mieltä, että sukupuolikin määrittää ihmistä jonkun verran. Ja että miehillä ja naisilla on eronsa. Toki on feminiinisempiä miehiä ja maskuliinisempia naisia, mutta noin yleisesti. Eli en mä sille linjalle lähtis, että nimeäisin lapseni sukupuolineutraalisti ja kieltäytyisin kertomasta, kumpaa sukupuolta lapsi on. Sukupuoli on kuitenkin osa sitä lasta kanssa. Mutta sukupuolesta riippumatta saa pukeutua ja harrastaa erilaisia asioita. :)

[QUOTE="vieras";27698778]Ei se ole mikään sisäsyntyinen kiinnostus POIKIENjuttuihin, vaan on ihan sisäsyntyistä, että pikkulapsi on kiinnostunut isoista meteliä pitävistä liikkuvista asioista, kuten juurikin autot, mopot ja traktorit, oli lapsi sitten tyttö tai poika. Tuo vaihe siis tulee useimmille pikkulapsille ihan sukupuolesta riippumatta. Sama juttu nuo palikat ja työkalut, ne kiinnostaa koska niitä näkee vanhempienkin käsissä. Eri asia sitten on miten vanhemmat suhtautuvat kiinnostukseen. Tyttölapsille valitettavan usein nuo kiinnostuksenosoitukset ohitetaan, kun taas poikalapsia kehutaan ja kannustetaan.

Meillä lapset saavat itse valita mieluiset lelut, molemmat leikkivät vuoroin nukeilla, vuoroin autoilla. Isovanhemmat ovat huolehtineet että tyttö on saanut tyttöjen leluja ja pojalle kannettiin jo vastasyntyneenä autoja. Vaatteet ostan pääasiassa neutraaleja värejä, ihan siksi että haluan kierrättää vaatteet sisaruksilla, mutta pojalla on kyllä nähny siskon vanhoja pinkkejäkin.[/QUOTE]

Ehkä en osannut ilmaista itseäni selkeästi tai sitten sinä et ymmärtänyt pointiani. Puhuin "poikien jutuista" koska näinhän ketjussa on asioista puhuttu.. Ja tiedätkö mitä meilläkin lapset saavat leikkiä millä tahtovat.. Minä en ikinä ole kannustanut "poikien leikkeihin" vaan juurikin olen yrittänyt ohjata kiinnostusta muihin asioihin. Kuten leikkimään nukeilla, eläimillä, astioilla ym. Mielestäni on tärkeää, että lapset saavat monenlaisia leikkikokemuksia, eivätkä leikki vain autoilla tai nukeilla. Silti lapsemme leikkivät niillä autoilla ja mopoilla.. Tätä yritin tässä hakea.

Eri mieltä olen kylläkin siitä, että kumpaakin sukupuolta kiinnostaisi autot ym yhtä paljon. Tytöillä on voimakkaampi hoivaamisvietti mikä ohjaa nukkeleinkihin ja pojat kiinnostuvat liikkuvista osista ym. enemmän. Tämä näkyy jo hyvin pienten vauvojen kohdalla esim. kiinnostuksena kasvoihin.

Itse kannatan sitä ettei lapsia lokeroida liikaa sukupuolen mukaan, mutta en myöskään pidä asenteesta, että sukupuolet olisivat täysin samanlaisia. Näin ei ole. Miehen ja naisen kiinnostuksen kohteet ovat muokkautuneet evoluution myötä erilaisiksi.

[QUOTE="vieras";27697644]Toisaalta se, että korostamalla korostetaan sitä "neutraaliutta" ei minusta ole mitenkään neutraalia. Välillä tuntuu, että tiukkapiposimmat neutraaliuden vaalijat koettavat pikemminkin kitkeä lapsistaan ns. sukupuolityypillistä käytöstä. Kannustetaan poikia leikkimään nukeilla ja tyttöjä autoilla, vaikka lapsi saattaisi ehkä haluta tehdä just päinvastoin.

[/QUOTE]

AAMEN. Mulle tää neutraaliushomma ei aukea ollenkaan, tehdään elämästä niin helvetin vaikeeta. Ja henkihän se lähtee kun tämän sanon: poikaa ei kiinnosta nallet ollenkaan, vaan kaikki mistä lähtee helvetin kova meteli. Tyttö tykkää halia pehmoisia nukkejaan. Antaa sataa paskaa niskaan.

[QUOTE="halinalle";27698898]AAMEN. Mulle tää neutraaliushomma ei aukea ollenkaan, tehdään elämästä niin helvetin vaikeeta. Ja henkihän se lähtee kun tämän sanon: poikaa ei kiinnosta nallet ollenkaan, vaan kaikki mistä lähtee helvetin kova meteli. Tyttö tykkää halia pehmoisia nukkejaan. Antaa sataa paskaa niskaan.[/QUOTE]

Kun vuoden ikäinen poika reagoi meteliin liikenteessä katseella ja havahtumalla, sille sanotaan "KATO IIIISO AUTO!"
Kun vuoden ikäinen tyttö reagoi meteliin liikenteessä katseella ja havahtumalla, sille ei sanota mitään, tai rauhoitellaan.

Ei niitä eroja kukaan kai tietoisesti opetakaan, vaan nää jutut on syvällä kulttuurisissa käytösmalleissa. Ei niitä ite ees huomaa.

Itse kannatan maltillista lapsilähtöistä otetta. Suosin silti tiedostavaa asennetta - että itse tajuaa miten poikuus ja tyttöys rakentuvat. Pieni osa piirteistä on synnynnäisiä, mutta lapsi omaksuu jo syntymästä lähtien ihan hirveästi sanatontakin tietoa siitä miten ja mitä ollaan.

Neutraalia on se että antaa sen lapsen olla kiinnostunut siitä mistä on, joten Halinalle ja bbb kuullostavat toteuttavan tätä tekemällä elämästä helppoa :)

Itse en pidä tästä joko-tai sukupuolisuudesta, niitä pitäisi olla 6: poika, tyttö, tyttöpoika, poikatyttö, sukupuoleton ja molemmat sukupuolet omaava. Ja yhäkin, punainen on sodanjumalten väri, sininen viattomien neitosten ja jumalattarien väri vaikka joku (muistaakseni) jenkkiläinen häiskä päätti muutama vuosikymmen takaperin että Hänestä punainen pitää markkinoida tytöille ja sininen pojille.

Muuten olen aina ihmetellyt että mitä "kristillisempi" ihminen sitä enemmän on sitä mieltä että pojilla ja miehillä pitää olla lyhyet hiukset vaikka seinät on täynnä erään pitkälettisen n. 30v mieshipin kuvia... Ja parhaimmillaan kuvissa sen miehen päällä on vielä joku mekko!

Yhteistyössä