Ostin joululahjaksi pojalle L&T:n roska-auton ja tytölle Tuhkimo-Duploja. Aijai, vai mitä?
Pojalla oli tänään kerhon pikkujouluissa vaaleanliila kauluspaita, sininen slipoveri ja siniset farkut. Tytöllä oli vaalenpunaisen paidan päällä vaalenpuna-liila liivimekko, valkoiset sukkikset ja valkoinen neuletakki. Aijai, taas. Vai mitä?
Itse en usko sellaiseen sukupuolineutraaliuteen, missä häivytetään eroja liiaksi asti. Toki välillä olen toivonut, että lasten lahjapaketeista löytyisi jotain muuta kuin Carsia pojalle ja Hello Kittyä tytölle, ja olen vältellyt näiden brändien ostamista. Olen myös ostellut neutraaleja kirjoja, neutraaleja leluja ja sisustanut lasten huoneen mieluummin vihreällä kuin sinisella ja punaisella. Mikään harrastus ei ole kiellettyjen listalla ja kokeilla saa, ja siitä tykätä, mistä tykkää. Voi olla, että jos poika haluaisi pukea päälleen pinkit ballerinat, voisin vähän nikotella. En siksi, että pelkäisin poikani olevan homo vaan siks, etten halua hänen tulevan kiusatuksi. Mutta silti, hän saisi lähteä ulos ballerinojensa kanssa ja minä olisin sitten mahdollinen pioneeri asian suhteen.
Tykkään kuitenkin myös perinteistä, enkä pukisi poikaani mekkoon, mutta ihan mihin väriin tahansa kyllä. Jopa pinkkiin, jos hän itse niin haluaa. En silti usko siihen, etteikö sukupuolilla olisi mitään väliä. Onhan tytöillä ja pojilla eroa, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Erilaisuus on hyvä juttu, eikö?