Uimahallissa kuultua ja nähtyä :0

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ikävää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jos gn tiesi, että tyttöä nyt ei vaan huvittanut vaikka osasi, niin kait sitä nyt saa vähän kovistella. Ja varsinkin jos mökki saaressa niin aika tarpeellinen tuo taito.

Mutta joidenkin mielestä jos vähänkin kovistellaan niin lapsi ja sen lapsuus on pilalla. Just.

Kiitos. Tästä juuri oli kyse. Jos olisi ollut vaikka pyöräily, niin sinänsä jos me tarjotaan mahdollisuus oppia se ja tyttö hannaisi vastaan, mulle on ihan sama vaikkei pyöräilisi ikinä.

En istuttaisi pyörän päälle vuosia lähes joka viikko, ja yrittäisi opettaa.

Mutta rumalta se varmasti kuulosti. Muistan vielä tokaisseeni jotain, että tuolla tekoitkun väännöllä pääsee heti saunaan ja kotiin, kun tyttö yritti sitä kun yllättyi kun lopulta mun hermot loppuivat uimisen opettamiseen hyvällä.

[QUOTE="vieras";28320063]No jos gn tiesi, että tyttöä nyt ei vaan huvittanut vaikka osasi, niin kait sitä nyt saa vähän kovistella. Ja varsinkin jos mökki saaressa niin aika tarpeellinen tuo taito.

Mutta joidenkin mielestä jos vähänkin kovistellaan niin lapsi ja sen lapsuus on pilalla. Just.[/QUOTE]

Lapsei harrasti aikoinaan tanssia,tutustui toiseen tyttöön ja he tanssivat samalla. Kyseinen äiti kielsi, ei tänne tultu tutustumaan muihin sinä harrastatnyt. Tuo lapsi harrasti tanssia tasan sen vuoden :(
Koetin tutustua äitiin vaan ei , ei hän jouda on bisnespuhelu kesken joko läppärillä tai puhelimella, vaikka ei ollutkaan ;) kyseinen lapsi harrasti vuoden ja lopetti

Totta kai tuo on kamalaa.

Mutta olen varmaan itse ollut lähes yhtä kamala, ja olen äiti. Välillä vaan pisti vihaksi, kun tyttö ei edes tuntunut haluavan edistyä. Ei yrittää mitään ja rampattiin ja rampattiin altaalla. Olen varmaan sanonut jotain tyyliin "tänne ei ole tultu leikkimään vaan uimaan" tai "jos sinä et viitsi edes yrittää, minä en enää viitsi tuoda sua tänne"

Nyt sitä kivitystä.

Mutta se myös tepsi.

Malliesimerkkis siitä, miten saadaan lapset innostumaan asioista :) Oikein ilon kautta!
Ja tosiaan oppihan se prkl uimaan, mutta oletkos koskaan kuullut sellaisesta, kuin itsetunto? Mitenkäs sitä saadaan lapselle? Samalla tyylilläkö?

[QUOTE="reppana";28320088]Lapsei harrasti aikoinaan tanssia,tutustui toiseen tyttöön ja he tanssivat samalla. Kyseinen äiti kielsi, ei tänne tultu tutustumaan muihin sinä harrastatnyt. Tuo lapsi harrasti tanssia tasan sen vuoden :(
Koetin tutustua äitiin vaan ei , ei hän jouda on bisnespuhelu kesken joko läppärillä tai puhelimella, vaikka ei ollutkaan ;) kyseinen lapsi harrasti vuoden ja lopetti[/QUOTE]

Jos leikkivät samalla kun tanssivat, ei ole kiva opettajallekaan.
Mäkin olen aika tarkka kenen kanssa jaksan jauhaa.

[QUOTE="vieras";28320099]Malliesimerkkis siitä, miten saadaan lapset innostumaan asioista :) Oikein ilon kautta!
Ja tosiaan oppihan se prkl uimaan, mutta oletkos koskaan kuullut sellaisesta, kuin itsetunto? Mitenkäs sitä saadaan lapselle? Samalla tyylilläkö?[/QUOTE]

Kyllä sitä koetettiin ilon kautta aika kauan. Lopulta väsyin.

Lapsella on hyvä itsetunto, en tuhonnut sitä.

[QUOTE="reppana";28320122]Ei leikkineet ;) jutteli ennen tanssia ja tauolla ;) vaan tämä hitleri mutsi huusi ettei tänne tultu solmimaan uusia suhteita vaan tanssimaan, miettiä sopii kuinka onnellinen lapsi "harrastaa"[/QUOTE]

Kirjoitusvirheistä päätellen mäkin olisin mielummin odottanut bisnespuhelua.

[QUOTE="juupajuu";28320133]Ihmettelen, että miksi et vienyt lastasi uimakouluun, jos se uimaan oppiminen oli pakollista? Vai lepsuilevatko uimakoulunopettajat liikaa, ja antavat lapsen kehittyä omaan tahtiinsa?[/QUOTE]

Tätä yritettiin myös.

Meillä näkee lasten altaaseen kahvion puolelta, ja opetus oli aika kehnoa. Pahimmillaan sitä, että yhden kerran ajan lasta ohjattiin 2 kertaa. Homma ei edennyt. Sieltä sai jonkun todistuksen, ja ei ikinä päässyt eteenpäin.

Niillä kerroilla näin kuitenkin, että potentiaalia on, eli osaisi kun vaan yrittäisi ja harjoittelisi kunnolla. Ja opetin itse ja rupesi etenemään uimakoulussakin ihan eri tahtia.

Otettiin siis joka lukukausi yksi n. 8-9 kerran uimakoulurupeama. Vasta kun puolipakotin, eteni niissä lopulta isoon altaaseen asti.

Me oltiin mäkkärissä viime viikonloppuna, ja samalla kun poikamme leikki sielltä leikkipaikalla, seurasimme sivusta yhtä vähän saman tyylistä mummoa. Mummelilla oli mukanaan n. 4- ja 6-vuotiaat pojat, jotka leikki myös leikkipaikassa. Kun mummo tuli ruokien kanssa pöytään, hän ensitöikseen rääkäisi pojille "noniin, tulkaas tänne, täällä on nää teidän ruuat". Sitten hän meni leikkipaikan luo, keräsi poikien ulkovaatteet ja motkotti ikävään sävyyn koko ajan pojille "miksi ne piti tänne maahan heittää, täällä on kamalan likaista" jne.jossain vaiheessa pojat sitten siirtyivät syömään, ja mummo otti asiakseen valittaa siitä ettei pojat laittaneet kenkiä takaisin (leikkipaikassa kuuluu olla ilman) kun "se lattia on niin likainen, teidän kengätkin menee sisäpuolelta (!!) likaisiksi". Koko poikien ruokailun ajan mummo mäkätti kuinka pahaa ja epäterveellistä se ruoka on ja miten te tällasta moskaa syöttekin jne. Sen jälkeen pojat meni uudestaan leikkipaikalle, ja sinne oli tulossa samaan aikaan kaksi ehkä 7-vuotiasta tyttöä, jolloin mummo pomppasi pöydästä, rynnisti tyttöjen luo ja alkoi komentamaan etteivät he saa nyt mennä sinne kun on pienempien vuoro. :O Tytöt meni jotenkin hämilleen siinä, lähtivät takaisin vanhempiensa luo, ja palasivat pian taaisin lukemaan leikkipaikan sääntöjä. Siinä vaiheessa mun oli pakko sanoa niille tytöille että senkun meette, mitä tuollaista mäkättävää mummoa kuuntelette. Mun mieskin kysyi jossain vaiheessa saako se kampata sen mummon jos se kulkee meidän pöydän ohi, sen verran rasittavalta mummelilta vaikutti. :D

[QUOTE="hanna";28320166]Me oltiin mäkkärissä viime viikonloppuna, ja samalla kun poikamme leikki sielltä leikkipaikalla, seurasimme sivusta yhtä vähän saman tyylistä mummoa. Mummelilla oli mukanaan n. 4- ja 6-vuotiaat pojat, jotka leikki myös leikkipaikassa. Kun mummo tuli ruokien kanssa pöytään, hän ensitöikseen rääkäisi pojille "noniin, tulkaas tänne, täällä on nää teidän ruuat". Sitten hän meni leikkipaikan luo, keräsi poikien ulkovaatteet ja motkotti ikävään sävyyn koko ajan pojille "miksi ne piti tänne maahan heittää, täällä on kamalan likaista" jne.jossain vaiheessa pojat sitten siirtyivät syömään, ja mummo otti asiakseen valittaa siitä ettei pojat laittaneet kenkiä takaisin (leikkipaikassa kuuluu olla ilman) kun "se lattia on niin likainen, teidän kengätkin menee sisäpuolelta (!!) likaisiksi". Koko poikien ruokailun ajan mummo mäkätti kuinka pahaa ja epäterveellistä se ruoka on ja miten te tällasta moskaa syöttekin jne. Sen jälkeen pojat meni uudestaan leikkipaikalle, ja sinne oli tulossa samaan aikaan kaksi ehkä 7-vuotiasta tyttöä, jolloin mummo pomppasi pöydästä, rynnisti tyttöjen luo ja alkoi komentamaan etteivät he saa nyt mennä sinne kun on pienempien vuoro. :O Tytöt meni jotenkin hämilleen siinä, lähtivät takaisin vanhempiensa luo, ja palasivat pian taaisin lukemaan leikkipaikan sääntöjä. Siinä vaiheessa mun oli pakko sanoa niille tytöille että senkun meette, mitä tuollaista mäkättävää mummoa kuuntelette. Mun mieskin kysyi jossain vaiheessa saako se kampata sen mummon jos se kulkee meidän pöydän ohi, sen verran rasittavalta mummelilta vaikutti. :D[/QUOTE]

Kai sä tajuat, että kaikki sun järkevätkin pointit vesittyy, koska olet ollut _mäkkärissä_ ?

Tuosta alotuksen mummosta sen verran, että jos ei ollu koko emäntä Porvoosta päin kotoisin, niin tuossa tilanteessa olisin kyllä minäki aukaissu sanaisen arkkuni. Teen paljon hommia ns. "ongelmanuorten" parissa ja näissä (osasta) näkee, ja heidän tarinoistaan kuulee, miten se itsetunto on poljettu asfalttiin juurikin tuollasella "kasvatuksella". Piru, että pistää vihaksi!

Sen sijaan tosta "gn:n" uimakoulusta sanoisin, että vaikka on varmaan äidillä hiukan kärkkäät sanavalinnat olleet, niin kyllä musta toi saaressa oleva mökki on ihan ehdoton ykköspointti uimaan oppimiselle. Kyllä mua hirvittää nytkin meitin 3 ja 5 -vuotiaat, jotka ei vielä uida osaa (ei kyllä olla vielä opeteltukaan), vaikka meillä on mökiltä melkeen kilometri rantaan. Mutta onkimaan pitää päästä laiturille ja pappan kans veneilemään jne. Kyllä mä melken kädestä pidän koko ajan molempia, kun on näitä traagisia kotirantaan hukkumisia tullu julkisuuteen aina sillon tällön...

Ja näkeehän tosta gn:n kirjottelustakin, ettei kyse ole mistään "kun naapurin Hilppa-Victoriakin osaa" -kilpailusta, vaan huoli on lapsen turvallisuudesta. Vaikkei se uimataitokaan tietty kaikelta suojaa, mutta jos selvästi tuntuu, että lähellä ollaan ja viittimisestä on vaan kiinni, niin kyllä minäki voisin noilla oletusarvoilla vähän lempeästi painostaa.

Viimeksi muokattu:
Aikanaan, uimahallin pukuhuoneessa vanhempi poika kävi kysymässä Jani Sieviseltä, että: "osaatsä uida?" Sekä isipappa, että Jani hetkisen joutuivat hykertelemään kysymyksen äärellä.

Tommoiselle mummelille taas en luovuttaisi lapsiani edes kumisaappaissa kuralätäkköön.

Totta kai tuo on kamalaa.

Mutta olen varmaan itse ollut lähes yhtä kamala, ja olen äiti. Välillä vaan pisti vihaksi, kun tyttö ei edes tuntunut haluavan edistyä. Ei yrittää mitään ja rampattiin ja rampattiin altaalla. Olen varmaan sanonut jotain tyyliin "tänne ei ole tultu leikkimään vaan uimaan" tai "jos sinä et viitsi edes yrittää, minä en enää viitsi tuoda sua tänne"

Nyt sitä kivitystä.

Mutta se myös tepsi.

Näytätkö ikäistäsi hieman vanhemmalta ja onko poikaystäväsi nimi Pertti...?

Nyt pitää kyllä ihmetellä,etä mien joku pitää tätä aloitustani provona. Oletteko sitä mieltä,että tällaisia mummoja tai vanhempia ei ole olemassakaan :)

Totta on joka sana mitä kirjoitin. Toivottavasti joku nyt ei sit tipahda penkilä kun tällaista ihan normielämässsä tapahtuukin.

Yhteistyössä