ulkomaalainen mies ja suomalainen nainen, kuinka liitto onnistuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuplis2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tuplis2

Jäsen
26.10.2004
516
0
16
Lahti
Onko täällä sellaisia pareja, kuinka yhteiselo sujuu? Onko teillä yhteisiä lapsia? Kulttuurierot? Kasvatus?
Mietin kun yksi kaverini seurustelee ulkomaalaisen miehen kanssa ja ainakin tähän asti suhde on ollut erittäin myrskyisä, miettivät perheen perustamista, mutta itse ainakaan en uskaltaisi tuollaisen miehen kanssa.
Kertokaa kokemuksista

Mulla on turkkilainen mies. Me ollaan oltu yhdessä 7½ v suunnilleen, ja odotellaan edelleen niitä Suuria Ylitsepääsemättömiä Ongelmia alkavaksi. Niitä, mistä moni puhui kun me naimisiin mentiin. Lapsia on kaksi, ja kulttuurierot eivät ole koskaan näkyneet arjessa. Meillä on samankaltaiset arvot ja periaatteet, ja perheellämme ihan oma kulttuuri.

Mun mielestä ulkomaalaisuus ei liity mitenkään siihen, että perheen perustaminen myrskyisään suhteeseen on vähemmän fiksua. Se on ihan yhtä riskaabelia silloinkin, kun molemmat osapuolet ovat suomalaisia.

Melkein 4 vuotta ehdin olla amerikkalaisen mieheni kanssa naimisissa,ennenkuin nukkui pois. Yksi yhteinen lapsi. Mielestani arki ei suuresti eronnut "Suomalaisen miehen arjesta."
Yhtyen edelliseen,samanlaiset arvot ja periaatteet meillakin oli. Uskon etta se oli juuri suuri tekija liiton onnistumiseen.

Sanoisin että liitolla on onnistumisen mahdollisuudet siinä missä samasta kulttuurista tulevien ihmisten liitoilla. Avain onnistumiseen on keskustelulla ja taas keskustelulla, toisen asemaan asettumisella ja joustolla. Suhteen tulee luonnollisesti olla vakaalla pohjalla ennen lapsien miettimistä, sanoisin että 3 vuoden yhteinen historia kertoo jo aika hyvin toisen asenteen elämään. Suomalaiset miehet osallistuvat aika paljon lasten hoitoon, näin ei aina ole toisissa kulttuureissa ja asia saattaa helposti aiheuttaa ristiriitoja vauvan synnyttyä jos asioista ei ole keskusteltu etukäteen. Itse olen siitä onnellisessa asemassa että mies hoitaa lapsia ja kotia ilman että häntä täytyy siihen patistaa. Kasvatuksessa hän on konservatiivisempi kuin minä ja ihmettelee monesti suomalaista vapaamielistä ympäristöä. Yhdessä haluamme kasvattaa lapsista kovaa työtä arvostavia, korkealle kouluttautuvia, sivistyneitä ja itseään ja muita arvostavia ihmisiä. Tärkeintä kai on että nämä ajatukset menevät puolison kanssa yhteen riippumatta syntyperästä.

No se riippuu ihan siitä naisesta ja siitä miehestä, miten se onnistuu.

Minullakin on turkkilainen mies, tutustuttu noin 12 vuotta sitten ja yhdessä asuttu tasan 10 vuotta. Tarpeeksi yhteneväiset elämänarvot, ja ennen kaikkea kyky keskustella ja tajuta toisen näkökulma, ja tarvittaessa löytää kompromisseja ja joustaa molemmin puolin, on niitä asioita jotka saavat suhteen toimimaan.
Minä ihastuin ihan ensimmäiseksi meidän syvällisiin keskusteluihimme, joten siinä oli jo hyvä alku. :)
Tulevaisuuden haaveet, ja odotukset siitä millaista esim. perhe ja perhe-elämä tulee olemaan, ja miltä pohjalta lapsia kasvatetaan, käytiin jo silloin alussa läpi. Lapsen aika tuli tosin vasta vajaa vuosi sitten. :) Isänä hän on rakastava ja suojeleva - vähän epärealistinenkin, kun lapselle ei saisi tulla yhtään kolhua esim. konttaamaan opetellessa. Mutta hänellä ei ole juuri ollutkaan vauvoja lähipiirissä. Ei ole juuri vaippoja vaihdellut, mutta seurustelee mielellään vauvan kanssa, kylvetykset tehdään yhdessä, saattaa esim. syöttää lasta. Päävastuu hoidosta on kyllä minulla, mutta minähän olenkin kotona lapsen kanssa tällä erää.

Hänen kotikulttuuriinsa kuului sosiaalisuus, lämpö, ystävällisyys,vieraanvaraisuus, toisten kunnioittaminen, toisaalta myös räiskähtelevä temperamentti - mutta riidat ovat kuulemma sitä varten, että sen jälkeen sovitaan. ;) Perhe melko moderni keskiluokkainen, äiti uskonnollinen, isä "jumalaton" kuten itse sanoo.
Minun kotikulttuuriini kuului pidättyväinen käytös (kun ei puhuta mitään, niin kaikki on hyvin - vihainen saa olla, muita tunteita ei oikein osattu näyttää), metsäläisten käytöstavat, kova työnteko. Perhe melko konservatiivinen ja vanhemmat uskonnolliset. Sain kuitenkin paljon muita vaikutteita lukemalla, ja vaihtamalla ympäristöä jo lukioiässä.
Hän on miljoonakaupungista, minä keskeltä korpea. Tapasimme siinä keskivaiheilla ;)
Silti löysimme tosi paljon yhteistä. Miten ajattelemme monista asioista, olemme molemmat eräänlaisia kosmopoliitteja, paljon lukeneita jne. Vapaa-ajan toiveet ja elämänhaaveet ovat jossain määrin samanlaisia, mutta vietämme myös omaa aikaa omien harrastusten parissa. Kunnioitamme toisen taustaa, uskonnollisia näkemyksiä jne. Olemme opetelleet toistemme kielet, vaikka yhteinen kielemme on eri (molemmat olemme kielihulluja).

Monenlaisia ylä- ja alamäkiä ja hyvinkin synkkiä elämänvaiheita on jo ehditty kokea yhdessä. Tuntuu, että ne ovat vain hitsanneet meitä enemmän yhteen parina. Kuitenkin miehen maksama hinta tästä suhteesta tuntuu (minusta) usein kohtuuttomalta kun menimme (tyhmyyksissämme) muuttamaan Suomeen. Suurin vaara suhteellemme on ehkä siinä. Hyvin menestyneet opinnot Turkin ja Saksan parhaissa yliopistoissa ovat täällä melkein yhtä tyhjän kanssa, uramahdollisuudet ovat melko olemattomat kun on vääränmaalainen Suomessa. Hän alkaa olla neljissäkymmenissä, joten "kello tikittää" ja halu ja uskallus hypätä toista kertaa tyhjän päälle/aloittaa alusta uudessa ympäristössä eivät ole enää samat kuin silloin nuorempana. Häntä rassaa kovasti, kun ei ole pystynyt saavuttamaan elämässä "mitään" eikä turvaamaan meidän vanhuuttamme eikä lastemme tulevaisuutta, vaikka on pyrkinyt tekemään kaiken hyvin ja uskonut että kova työ palkitaan elämässä. (Hän kun on kasvanut "amerikkalaismallisessa" systeemissä, jossa pitää itse huolehtia itsestä ja suvusta, eikä voi tuudittautua siihen, että kyllä aina jotenkin pärjää ja jos ei ole mitään muuta, niin saa edes kansaneläkettä ja katon pään päälle.) Täällä sitä ollaan, pätkätöissä, takaraivossa pelko siitä että pätkät loppuvat. Ei mahdollisuutta suunnitella tulevaa, ei luottamusta siihen, että voidaan esim. ostaa asunto ja kyetään myös maksamaan se - mitä sitten jos meneekin työt alta. Tieto, että suomalaiset 99,9-prosenttisesti ottavat tasan tarkkaan toisen suomalaisen töihin eikä häntä, jos yksikin hakee samaa työtä. (Kokemusta on ja paljon.) Jos joku meidän suhteen jonain päivänä kaataa, niin ehkä se, ettei hän enää jaksa ja menettää elämänilonsa ihan toden teolla ja minä en enää jaksa kannustaa ja uskoa tulevaan. Hän ei nyt useinkaan uskalla nauttia tästä päivästä, kun huolehtii koko ajan huomisesta.

Mutta sillä nyt ei ole juurikaan tekemistä kulttuurin kanssa loppujen lopuksi.

Mulla on ulkomaalainen kumppani, tosin emme ole naimisissa ja lapsikin vasta tulossa. Mieheni on toisesta EU -maasta enkä kyllä löydä kaivamallakaan suuria eroja arvoissa ja arjessa. Mielestäni käsitteenä ulkomaalainen mies on aivan liian laaja. Esimerkiksi EU -maiden on tietenkin kulttuurieroja, mutta kuitenkin paljon vähemmän kuin vaikkapa aasialaisen ja suomalaisen kulttuurin välillä.

Tunnemme monia muitakin sekapareja eri maista eikä kyllä kenelläkään ole ollut kulttuurieroihin perustuvia ongelmia. Ongelmat ovat olleet persoonallisuuksissa ja yhteensopivuudessa yleensäkin. Ystävälläni on ollut vakava parisuhde kahden afrikkalaisen miehen kanssa. Toinen ei onnistunut monistakin syistä, mutta tämä toinen taas sujuu loistavasti ja kaikesta näkee kuinka hyvä pari he ovat. Näin siis vaikka nämä molemmat miehet olivat kotoisin radikaalisti erilaisesta kulttuurista kuin ystäväni.

Kumppanini on hyvin osallistuva kotona ja valmistautuu ottamaan vastaavasti myös erittäin osallistuvan roolin tulevan lapsen kanssa. Itse asiassa kaikilla tuntemillamme pareilla on näin, oli lapsia jo tai ei. Sukupuolierot ja -roolit eivät ole yhtä vahvat kuin mitä sukupolvia sitten oli. Käsitykset siitä, että pohjoismaiden ulkopuolella Euroopassa olisi vahvemmin eriytyneet sukupuoliroolit ei vain nykyaikana pidä samalla tavalla paikkansa kuin ennen.

Tietysti miehelleni on esimerkiksi tärkeää, että syömme yhdessä illallista ja että siitä tulee koko perheen yhteinen juttu. Minä en taas koskaan ole tottunut näihin yhteisiin ruokailuhetkiin lapsuudessani. Mutta tällaisia eroja ja muutoksia vastaanhan mulla ei ole mitään; mielelläni teen sellaisen muutoksen, joka voi olla perheelle ja suhteelle vain hyvä juttu! :)