ulkomaanmatkat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninnu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Ninnu

Vieras
Olen raskaana ja syksyllä on tarkoitus mennä ulkomaille sisiliaan ja laskin että raskausviikkoja olisi silloin kasassa 20 eli onkohan järkevää sit lähteä ollenkaan? saako olla lentokoneessa monta tuntia ettei vaaville tule mitään? ja mitä uskaltaa syödä siellä ettei tule myrkytyksiä?

Olen lähdössä elokuussa Bulgariaan viikoksi.Silloin viikkoja 29. Lääkärintodistus mukaan kentälle/lähtöselvitykseen. Ruuassa hygieenisyys kunniaan(apteekista desinfioivaa käsihuuhdetta mukaan) ja ei maitopohjaisia ruokia,majoneesit yms. Pullovettä ja kunnolla kypsennettyjä ruokia ja keitettyjä vihanneksia.Maitohappobakteerien syönti etukäteen ja matkalla auttaa hyvin.Ei muutakuin matkalle ja nauttimaan lomasta =)

Lisätietoa:
www.finnair.fi/matkustusohjeet/ilmailulääkäri

Finnair noudattaa IATA-lentoyhtiöiden kansainvälistä suositusta jonka mukaan
viimeisen raskauskuukauden aikana ei tule lentää eli lentomatkustaminen
sallitaan 36. raskausviikon loppuun saakka (raskaus kestää 40 viikkoa).
Lisäksi Finnair hyväksyy lyhyille kotimaan ja Skandinavian lennoille
matkustamisen 38. raskausviikon loppuun saakka edellyttäen että raskaus on
kehittynyt normaalisti, mitään raskauskomplikaatioita ei ole eikä merkkejä
ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä ole.

Lennonaikaisella matkustamon ilmanpaineen lievällä alenemisella ei ole
mitään haittaa äidille tai kehittyvälle sikiölle.

28. raskausviikon jälkeen vaaditaan matkustajan hoitavan lääkärin
kirjoittama lääkärintodistus mistä käy ilmi :

- lennon numero/päivämäärä, myös paluulento (jos lennonnumeroa ei ole
tiedossa pitää kuitenkin päivämäärä ilmoittaa)
- monesko raskausviikko on kyseessä
- normaalin raskauden olevan kyseessä (ei komplikaatioita)
- lääkäri ei näe mitään estettä lentämiselle
- lääkärin allekirjoitus

Eikun menoksi vaan! Matkailu ei ole kiellettyä ja lentokoneeseen kai toivoovat ettei viimeisillä viikoilla matkustettais.
20 viikkoinen raskaus ei estä mitään, pitkät lentomatkat voi vähän turvottaa jalkoja jos ei liikuskele paljoa.
Sisilian ruokavalioista en tiedä, joten en osaa sanoa sen maan bakteerikantoja.
Itse olin Bulgariassa kesäkuun alussa 2vkoa ja yleensä sieltä saa vatsataudin (kuten itse sain syksyllä sieltä), mutta tällä kertaa vältyin kaikelta kurjuudelta ja olin silloin raskaana 25viikolla.
Välttelin lähinnä jätskejä kojuista ja kadulla syötävistä eväistä. Jädet ostin kaupan pakastealtaasta ja söin ravintoloissa. Maitohappobakteereita söin koko matkan. Ja muistathan sitten pitää huolta käsihygieniasta, ostat desinfiointiainetta ja sillä huuhtaset kädet ennen ruokailua.

Mulla on kans hyvät kokemukset rv 20 paikkeilla lomailusta kummankin raskauden aikana. Ekaa odottaessa käytiin Bulgariassa ja tämän raskauden aikana oltiin Thaimaassa. Ei tullut vatsatauteja tms.. tarkista lääkäriltä vältettävät ruoka-aineet ja rokotuksien tarpeellisuus. Hyvää matkaa! T.Rusina rv 38+3.

Kannattaa soittaa matkatoimistoon / lentoyhtiöön viim. pari viikkoa ennen matkaa ja mainita että olet raskaana ja toivot saavasi istumapaikat varauloskäyntien kohdalta!
Helpottaa huomattavasti puuduttavaa lentomatkaa kun saa jalat kunnolla suoristettua ja heiluteltua ja nosteltua jalkoja!

Me kävimme viikon matkalla Roomassa kun olin viikolla 23 ja täytyy sanoa, että oli paras aika raskaudesta meneillään. Alun pahoinvoinnit takana ja loppuraskauden tukaluudet vasta edessä. Lennot meni hyvin, ei mitään ongelmia. Ainoastaan takaisin tullessa en meinannut saada kenkiä takaisin jalkaan turvotuksen takia vaikka olikin tukisukat jalassa. Roomassa jaksoin kävellä sellaiset kymmenen kilometriä päivässä ja välillä kun kävi hotellilla lepäämässä jaksoi reissun ihan hyvin. Söin ja join melko vapaasti kaikkea. Voipihan sitä saada ruokamyrkytyksen ihan vaikka lähipizzeriasta.

Jos raskaus on edennyt normaalisti, en näe mitään syytä, etteikö voisi lähteä ulkomaille.

Yhteistyössä