ulkomaille raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja möhkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

möhkö

Vieras
Kuinkas se olikaan se lentokoneella matkustamisen laita raskaana? Entäpä etelänmatka?..Ei varmaan kovin suositeltavaa? Onhan etelän maissa tuskasen kuuma ja sitten se ruokamyrkytyksen riski... Entäs muualle, johonkin eurooppaan, uskaltaako sitä lähteä, entä jos matkan aikana sattuu jotakin? Mitäs mieltä olette?

Tämähän on vain oma kokemukseni, mutta me olimme Brasiliassa 2 viikon rantalomalla, kun olin viikoilla 20-21 ja hyvin meni kaikki. Olin tosi varovainen ruuan ja juoman suhteen, söin vain täysin kypsennettyä ruokaa, enkä mitään vihanneksia (eikä siellä niitä kyllä juuri ollutkaan), hedelmistä nautin sitten sitäkin enemmän. Rannalta en ostanut juomia, koska en ollut varma jäiden alkuperästä jne. Eikä tullut mitään vatsajuttuja. Vielä noilla viikoilla en kärsinyt kuumuudesta muuten kuin niin, etten jaksanut kovin pitkiä matkoja kävellä.

Finnarilla lennettiin, ne vaatii mun mielestä todistuksen raskauden kulusta, kun rv 28 on täynnä, muuten ei tarvi mitään ilmoittaa. Lentomatkalla mulla turvotteli vähän jalkoja, mutta muuten sekin meni ihan hyvin. Join lennolla paljon vettä ja nousin usein kävelemään.

Tottakai aina on riski olemassa, että jotain sattuu, mutta onhan kotionsakin moni kuollut. Minun mielestäni raskaus ei ole este matkailulle, onhan niitä lapsia hoidettu ja synnytetty muuallakin maailmassa kuin täällä lintukoto-Suomessa. Tietystikään sit ei ehkä kannata lähteä, jos tuntee, ettei voi ollenkaan matkalla rentoutua, jos koko ajan aattelee, että sattuu jotain, mutta muuten ei kun menoksi vaan. Elämä on tarkoitettu elettäväksi!

t. Tilda, nyt rv 34

ps. Rokotusasiat kantsii selvittää ennen matkan varaamista, ite en joutunut ottaan mitään, enkä tiä olisko sit lähdetty ollenkaan, jos ois tarvinu rokottaa

Tultiin just vko sit Bulgariasta, oltiin kaks vkoa ja olen rv 26+2.
Kaikki meni hyvin ja vatsatautiakaan ei saatu. Välillä mietin kiehuuko pienokainen kun otin aurinkoa huolettomasti, mut eikun uimaan välillä ja hyvä oli olla.
Hepatiitti rokotusta en saanu ottaa nyt raskaana ollessa. En mä usko, että mitään haittaa reissaamisesta on kunhan vaan pitää vakuutukset kunnossa kaiken varalta. Että eikun hyvää matkaa vaan!

Jos tulee jotain komplikaatioita, vakuutus korvaa sairaalakulut yms. Mutta, HUOM.! Jos synnytys käynnistyy ollessasi matkalla, vakuutus ei korvaa mitään, sillä synnytys ei ole sairaus. Maksat siis itse sekä sairaalakulut että mahdollisen uuden lennon, mikäli et ehdi varaamallesi paluulennolle.

juu ja minä lensi Espanjan ja Suomen väliä 7 kertaa raskauden aikana - eikä tuo nyt kummemmalta tuntunut. Asuin suurimman osan raskaudesta Espanjassa.

Finnairilla rv 28 jälkeen täytyy olla lääkärintodistus siitä että raskaus on edennyt normaalisti. Jotta mitään isoa vaaraa komplikaatioista tai aikaisin synnyttämisestä ei ole. Ja oliko se sitten viikon 34 jälkeen eivät huoli koneeseen lainkaan.

Esim. Futura-yhtiö taas ei vaadi lääkärintodistuksia.

Moi möhkö!
Itse asun aina ulkomailla -keski-euroopassa. Lentelen miltei viikottain euroopan sisäisiä lentoja tavatakseni miestäni. sen lisäksi olemme lähdössä kolmen viikon kuluttua Toskanaan autolomalle (meilät vain 6 tunnin ajomatka) eikö pelota ollenkaan. Katsonhan kotonakin mitä suuhuni laitan, ja saahan ne äidit vauvoja muissakin maissa.
Pitää vain muistaa juoda paljon kun on kuuma ja pitää hattua kovassa auringonpaisteessa. Myös aurinko hyökkää ikävästi ""raskaiden"" nahkaan, joten blokkeria mukaan.
Meillä täällä kotona jo nyt 34 astetta varjossa, eikä illoiksi paloa viilene ja hyvin jaksaa porskuttaa.
Hauskaa reissua teille ja muista ottaa iisisti!

Terveiset Italiasta, jossa olemme vielä tämän viikkoa. Mieheni on työskennellyt täällä ja nyt on aika palata kotiin. Olen käynyt neuvolassa Suomessa ja saanut siis suomalaiset ruokaopit raskauden ajaksi. Täällä minua ei pelota ruoassa mikään - eivät edes kypsentämättömät vihannekset, koska Pohjois-Italiassa vesijohtovesi on juomakelpoista suomalaisellekin. Ainoastaan irtojäätelöä ja pästoroimattomasta maidosta tehtyjä ruokia olen välttänyt. Vatsaoireita ei ole ollut. Helle kylläkin väsytätä aika lailla, koska 38 asteen lämpötila tuntuu keskipäivällä vieläkin kuumemmalta.

Ulkomailla kannattaa toki olla varovainen, mutta kuten Liisi kirjoitti, niinhän sitä on varovainen kotimaassakin.

:)

Raskaus ei ole sairaus eikä tapaturma. Vakuutusyhtiöstä voi kysyä mitä vakuutus korvaa raskaana olevalle, lääkäri, sairaala, lääkekulut, kotiinkuljetus, matkakulut jne. Vakuutus ei myöskään mahd. korvaa matkan peruuntumista tai keskeytymistä raskaudesta johtuvista syistä sinulle tai matkakumppanille.

Moikka!
Minä olen rv 10+4 ja lähen ensi yönä 2-viikon rantalomalle Turkkiin. Neuvolassa neuvottiin, että käyttää ""lentosukkia"" tai tukisukkia ja nousee jalottelemaan useammin. Meillä lento kestää alle 4h. Hyvillä mielin lähden ja lomasta aion nauttia koko rahan edestä. Ainoa mitä mitä vältän on maitotuotteet ja siksipä korvaan menetetyt tuotteet calcihew tableteilla!
Joten mene huoletta reissulle vaan!!

Italiaan on itselläni tarkoitus lähteä kahden viikon päästä, jolloin olen 26-28 raskausviikoilla. AirFinlandin kautta on lennot ja siellä ne sanoi, että lentäminen on ok 34 raskausviikolle asti. Hotellihuoneeseen ja vuokra-autoon varattiin ilmastointi ja tukisukat olisi tarkoitus ostaa vielä ennen lentoa. Mukaan otan myös parit kappaleet tukevia kävelyyn sopivia kenkiä. Ruokamyrkytyksen ja muutenkin sairastumisen riski taitaa raskaana olla samaa luokkaa kuin ei-raskaana. Juo pullovettä ja syö vain kuumennettua ruokaa.

Yhteistyössä