Ulosotto ja elatusmaksut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

-vierailija

Vieras
Miehellä ulosotto kiinni tilissä. Nyt tulossa ero ja hänelle tulee elatusmaksut maksettavaksi. Ottaako ulosotto huomioon suojaosuudessa tuon että joutuu maksamaan elatusmaksuja?

Ei ota huomioon millään tavalla. Ulosotot jatkuu niinkuin ennenkin ja enemmin vielä jos oli nyt eronnut ja aikaisemmin oli lapsia huollettavana ja nyt ei ole niin enempi menee.

Ainut ero on että ulosotossa menee jokaikinen penni ensin ulosotossa olevien elatusmaksujen maksamiseen.

Eli voiko ulosoton kanssa sopia että ulosottomies maksaa elarit mulle? ja lopuista lyhennetään miehen muita velkoja?

Ei. Jos elarit menee ulosottoon nin saat kelalta elatustukea. Ja Kela perii sen takas exältäs.
Erotuksen saat aikoinaan jos ulosotto pystyy ulosottamaan sen exäsi tilistä. Mutta saat sen aikoinaan jos ikinä tekee töitä kun elarit menee ulosotossa aina ensin ja muut velkojat jää nuolemaan näppejään.

siis töissä mies on mutta kuussa jää ulosoton jälkeen vain 1000e josta pitää maksaa vuokra+muut laskut+ruoka niin ei tuosta elareihin enää jää. Minimi elarit varmaan tulee mutta lapsia kaksi niin n.300e/kk

siis töissä mies on mutta kuussa jää ulosoton jälkeen vain 1000e josta pitää maksaa vuokra+muut laskut+ruoka niin ei tuosta elareihin enää jää. Minimi elarit varmaan tulee mutta lapsia kaksi niin n.300e/kk

Jos mies maksaisi elarit itse, niin ulosottoon menisi elareiden verran vähemmän. Oma suojaosuus pysyy samana, mutta elarit menee ulosoton edelle. Jos mies antaa elareidenkin mennä ulosottoon, niin silloin ulosottoon menee mitä menee eikä lasketa, että elareihin pitää jättää ulosmitattavalle rahaa.

Ei ole olemassa mitään minimielareita, jos miehellä pienet tulot, niin hänelle määrätään elarit maksukyvyn mukaan , joko ei yhtään eli 0 euroa tai muutama kymppi.

Elareita määrittäessä katotaan molempien tulot ja lasten tarvitsema rahamäärä, niistä sitten muodostuu se summa

Otetaan huomioon jos mies maksaa ne, jos ei maksa (vaan antaa mennä ulosottoon) niin ei tietenkään oteta koska ei edes maksa niitä. Hyvin yksinkertaista.

Se ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista että tuki vaan "haetaan kelasta", te teette lastenvalvojalla sopimuksen elatuksesta ja sitten vasta jos mies ei maksa voit hakea ne kelasta ja kela perii ne mieheltä koska noilla tuloilla tuskin saa nollasopimusta.

Otetaan huomioon jos mies maksaa ne, jos ei maksa (vaan antaa mennä ulosottoon) niin ei tietenkään oteta koska ei edes maksa niitä. Hyvin yksinkertaista.

Se ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista että tuki vaan "haetaan kelasta", te teette lastenvalvojalla sopimuksen elatuksesta ja sitten vasta jos mies ei maksa voit hakea ne kelasta ja kela perii ne mieheltä koska noilla tuloilla tuskin saa nollasopimusta.

Kun pääsääntö on nimenomaan, että ei huomioida.
Yksin asuvan miehen suojaosuus on mikä on.

Jos hänen luonaan asuu vaimo tai lapsia, niin suojaosuutta nostetaan.

Se on joissain tapauksissa mahdollista huomioida, mutta poikkeus, eikä pääsääntö.

Oikeus.fi / Ulosotto - Palkan ulosmittaus

Joo tiedän kyllä että ei ole niin yksinkertaista että haetaan vaan kelasta,tiedän myös senkin että saan sieltä vasta sitten jos mies jättää maksamatta. Oli nyt kyse tuosta ulosotosta....Täytyy selvitellä sitten lastenvalvojalla enemmän....

Teette sopimuksen ja mies jättää vaan sitten maksamatta. Otat yhteyttä ulosottoon ja Kelaan, saat joka kuukausi sen summan tilile mitä sovitte. Mieheltäsi ulosotetaan eka elarit ja muut velkojat jäävät nuolemaan näppejään.

Kun pääsääntö on nimenomaan, että ei huomioida.
Yksin asuvan miehen suojaosuus on mikä on.

Jos hänen luonaan asuu vaimo tai lapsia, niin suojaosuutta nostetaan.

Se on joissain tapauksissa mahdollista huomioida, mutta poikkeus, eikä pääsääntö.

Oikeus.fi / Ulosotto - Palkan ulosmittaus

Mulla menee palkasta ulosottoon ja se summa mitä sinne menee on elareiden verran pienempi. Mulle jää siis käteen elareiden verran enemmän käteen kuin mitä saisin pelkällä omalla suojaosuudella. Mä sitten maksan lähivanhemmalle elarit. Ulosotosta on laitettu palkanlaskentaan tieto, että palkasta ulosmitataan, mutta on suojaosuuden lisäksi pitää jättää 140€. Tuo summa on siis mun maksama elatusmaksu.

Aika hullua minusta, että elatuksen varassa oleviksi lapsiksi ei lasketa lapsia, jotka asuvat toisen vanhemman kanssa, vaikka elatusvelvollisuus ei katoa eron myötä mihinkään. Mutta että sen sijaan elatuksen varassa oleviksi lapsiksi lasketaan uuden puolison lapset, vaikka näihin nähden ei ole mitään elatusvelvollisuutta, vaan lasten elatuksesta vastaavat heidän omat vanhempansa.