Unettomuus on kidutusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Voi kertokaa mulle hyvät ihmiset kuinka kauan kestää unirytmin muutos.

Tämä on nyt 3. päivä kun yritän todella määrätietoisesti muuttaa rytmiä. Ensimmäistä päivää en edes muista kunnolla, mutta muistaakseni se meni niin että valvoin koko yön ja päivät tietysti. Illalla rupeskin nätisti väsyttämään, mutta nukahdin vasta parin tunnin päästä, sain nukuttua sitten kuitenkin putkeen seitsemän tuntia ja heräsin noin 8 pintaan. Toisena yönä nukuahdin melko nopeasti (ehkä tunti meni pyöriessä) ja heräsin aamu kuudelta. Viime yönä sitten taas nukahdin illalla tosi nopeasti mutta heräsin jo vajaa kolmen tunnin päästä, noin kahden aikoihin, enkä saanut enää unta. Nousin sitten kuuden pintaan ylös, kun en enää kestänyt sängyssä pyörimistä. Jos tää trendi tässä nukkumisessa on nyt laskusuuntainen niin mähän en saa nukuttua ens yönä ollenkaan! Mä en kestä! Päiväuniakaan en ole sallinut itselleni!

Tämä tosiaan ei ole ensimmäinen kerta kun yritän rytmiä muuttaa, aikaisemmat kerrat on menny aivan perseelleen. Olen siis antanut väsymykselle periksi. Nyt mua on kuitenkin ruennu pelottamaan se, että hajotan itseni tällä temppuilulla niin, etten saakkaan enää nukuttua ollenkaan, mihinkään aikaan! Kuinka mahdollista se oikein on tämmösen toiminnan ansiosta? Ja anteeksi nämä sekavat viestit, ei oikein tuo pää toimi parhaalla mahdollisella tavalla.

Miksi yrität muuttaa unirytmiäsi? Siis onko sulla joku elämänmuutos, esim uusi työ ja työajat, vai onko sun unirytmi muuten vain persiillään ja haluat korjata sitä? Voisitko kokeilla muuttaa sitä vähän hitaammin eikä noin kertarysäyksellä? Esim alkaisit heräämään aluksi vähän, vaikka pari tuntia aikaisemmin joka aamu... Itse olen todella huono nukkumaan, ja mä olen kyllä huomannut että nuo tuollaiset tempaukset, että valvoo öitä ja sitten seuraavana iltana menee nukkumaan ihan puolikuolleena, ei toimi mulle kovin pitkällä tähtäimellä.

Niin ja nukahtamislääkkeitä saa lääkäriltä pahimpien öiden turvaksi. Niitä ei pidä säännöllisesti alkaa käyttää eikä ne ratkaise ongelmaa, mutta on helpotus joskus kaikkein pahimpina hetkinä.

Kyllä tää mun nukkuminen olis tarpeen järjestellä uudelleen, kun tuntuu että rytmi vaan lipsuu huonompaan suuntaan koko ajan. Yks iso tekijä on päivänvalo, jota ilman en kertakaikkiaan voi elää - masennus pitää minusta liiaksi ja saattaa lyöttäytyä helpostikin seuraan. Toinen on opiskelut ja ne kärsii sekavasta rytmistä. Nyt mulla olis motivaatiota ja voimia tähän rytminsiirtoon, mutta en mä loputtomasti voi valvoa, enkä uskallakaan. Ajattelin vaan jos jollakin olis ollu ihan virallista tietoa tästä rytminsiirrosta. Olen mä tuota aikaisemmin heräämistäkin kokeillut ja oikeastaan se toimikin aluksi, mutta se univelan kertyminen siitä ei tehny kovin hyvää. Vaikka eipä tee hyvää tämäkään. Tätä tapaa kuitenkin yleisesti suositellaan. Kun tietäis vaan kauan tämä ottaa aikaa, huoh.

Siis mitä virallista tietoa? Ei ole mitään yhtä ainoaa oikeaa tapaa.
Et sä loputtomiin pysty valvomaan. Kyllä se univelka jossain vaiheessa ottaa kiinni ja nukut.

Varmasti nukahtaa jossain vaiheessa, se vaan tuntuu niin laihalta se lohtu silloin kun väsyttää eikä silti pysty nukkumaan. Mä nyt sinnittelen tän päivän ja toivottavasti ensi yöstä alkaen saisin nukuttua putkeen ilman että herään aamuyöstä kykenemättä enää nukkumaan.

Kiitos vastauksistasi =)

Jos sulla on masennusta ton sekavan unirytmin taustalla? Silloin ei tuo rytmin säännöllistäminen välttämättä onnistukaan. Itte koin jokunen vuosi sitten masennuksen/burnoutin ja se kaikki alkoi siitä että en enää pystynyt nukkuun. Valvoin kirjaimellisesti läpi yön, aamusta saatoin saada nukuttua tunnin kaks. Ja tätä jatku 4 päivää kunnes mies pakotti mut lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja nukahtamislääkkeitä saa lääkäriltä pahimpien öiden turvaksi. Niitä ei pidä säännöllisesti alkaa käyttää eikä ne ratkaise ongelmaa, mutta on helpotus joskus kaikkein pahimpina hetkinä.

No ei kyllä saa kovin helpolla :/

Itse teen kolmivuorotyötä, ja välillä valvotaan siis aamu 7 asti, toisinaan siihen aikaan pitää herätätä.
Konsteja on monia nukahtamiseen, joillekkin toimii toiset niistä joillekkin vain lääkkeet. Ja onhan se niin, että kyllä se uni jossain vaiheessa tulee vaikkakin se odottelu on syvältä :) Tänään heräsin 6.00, ja sain nukahdettua 4.00 koska oli vähän ilta rytmissä keho. Nyt pitää koko viikonloppu herätä viimeistään 9.00, jotta alkuviikon aamuherätykset eivät olisi näin tuskaisia. Loppu viikolla onkin sitten taas yövuoroja, jolloin on pakko ainakin hetki nukkua iltapäivällä, jos ei muuten niin ainakin levätä.

Parhaimmiten unen karkoittaa unen saannin ajattelu. Kun alkaa laskemaan, että kauanko on vielä aikaa nukkua, mitenhän sitä saa ylipäätään unta ja kuinka väsyneenä herää. Siitä tulee stressiä, ja niin on yö taas mennyt penkin alle.
Pieniä juttjua joita einakin minulla toimii:
-Pari tuntia ennen nukkumaan menoa kävelylle, tai hölkälle. Pieni hiki pintaan. Ja kiireetön lämmin suihku tietenkin.
-Melko kevyt iltapala. Muutama leipä, hedelmäistä salaattia, pikkusen puuroa. Juomaksi rauhoittavaa teetä (ei siis ainakaan vihreetä tai mustaa!) tai ihan perinteisesti kaakaota. Oma suosikki on hopea- tai laventeli tee.
-Kirjan lukemista iltapalan ajan, ja sitä sitten voi jatkaa kun sänkyyn pääsee. Itse kirjoitan päivän aiheita vihkoon, vähän kuin päiväkirjaa. Ei tarvitse sitten silmät kiinni enää miettiä :)
Toiset harrastavat neulomista tai muita yksinkertaisia käsitöitä.
-Kun katsot sängystä, niin onhan huone oikeasti pimeä? Itseäni häiritsee stand by tilojenkin valot, vaikka niitä ei luomien läpi periaatteessa näekkään :D Samoin katuvalot, vaikka kajastus olisikin todella pieni.

En oikein itse muuhun ryhdy, paitsi että käyn koiran kanssa vielä juuri ennen iltapalaa pienellä visiitillä pihojen perukoilla. Eli ilta menee rauhoittuessa, niin että ainakin ajattelen, että kaikelle tekemiselle on aikaa. Ja iltapalaa syödessä mieluiten juuri jokin kirja tai muu, telkkari vaikeuttaa unen saantia ainakin itselläni.
Toiset tuulettavat makuuhuoneen vielä oikein kunnolla juuri ennen nukkumaan menoa, mutta jää kyllä meidän huushollissa tekemättä.
En tiedä onko noista apua juuri sinulle, mutta ainakin jollekkin muulle ehkä :)

Kiitos vinkeistä Pikku-myy =) Toisilla on myös paremmat unenlahjat kuin toisilla. Itse kuulun siihen huono-onniseen porukkaan. Vuorotyöt ei koskaan tulis mun kohdalla kysymykseen, ei ainakaan kolmivuorotyö..

Mitään melatoniineja en ainakaan vielä uskalla kokeilla hhhh. Mä nyt toivon että homma tasaantuis itsekseen. Kiitos vinkistä kuitenkin. Jos nää kotikonstit ei nyt toimi niin on se lekurin puoleen käännyttävä.

Noin 12 tuntia vielä. Hassua kun hengittäminenkin tuntuu pieneltä ponnistukselta :o Mutta eiköhän tää tästä, kohta vois rueta vaikka siivoomaan :D

Tadaa :D Tein sen! Toi perjantai oli HIRVEÄ päivä! Onneksi en antanut periksi. Nyt oon kaks yötä nukkunu hyvin, ilman heräämisiä ja olen nukahtanutkin nopeasti, vaikka tilanne onkin muuten aika stressaava tällä hetkellä. Nyt pidän uudesta hienosta ja loistavasta rytmistäni kiinni herätyskellon avulla :D

Kiitos vinkeistä =)

Yhteistyössä