Unikoulu - apua tarvitaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neve74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neve74

Vieras
Tyttäremme täyttää tämän kuun lopussa vuoden ja olemme lääkärintarkastuksen (kaikki OK) ja neuvolan ohjeiden mukaan pitämässä nuoremmalle lapsellemme unikoulua. Mies ja esikoinen ovat poissa kotoa - meillä ei ollut mahdollista, että isa hoitaisi unikoulun - eikä ole ketään muutakaan, joten minä tässä yritän.

Tyttö siirrettiin omaan huoneeseen ja ei homma menny oikeen putkeen...

Ongelmana on kun tyttö alkaa huutamaan, kuulostelin hetken ja sitten menin yrittämään tassuttelua ja ei auttanut, laitoin takaisin makuulle ja sanoin, että on yö ja nyt nukutaan - unilelu ei oikeen kelpaa...

2 tunnin huudon jälkeen otin tytön syliin - ei rauhoittunut - sorruin antamaan tissiä - rauhoittui ei nukahtanut - oli tosi varuillaan ja auta armias kun tyttö suunilleen nukkui ja laitoin hänet sänkyyn - mikä huuto. Olin itse niin väsynyt, että otin tytön viereeni ja jonkin ajan päästä nukuttiin klo 2.30-6 meidän sängyssä (tässä välissä oli n. 3 heräämistä + imetystä).

APUA:
mitä teen pitäisikö mun antaa tytön vaan huutaa sängyssä (ja käydä katsomassa 5 -10-20 min välein), vai uutterasti yrittää tassuttelua?

Mitä olette tehneet - kaikki vinkit tervetulleita!!

(pulloa ja tuttia ei miellä ole käytössä)

Unikoulu on ajankohtainen koska tyttö herää n. 7-14 kertaa yössä syömään - olen aivan loppu (jopa terveyteni on huonosta nukkumisesta alkanut kärsiä). Ja sitten on esikoinenkin hoidettavana...

Mutta siis apua ja vinkkejä kaipaan yön itkujen rauhoittamiseen.

Tarkoituksena olisi suunillen rauhoittaa yö nukkumiseen ja saada tytön vuorokausirytmi muutenkin oikeaksi (ei nuku päikkäreitä).

En tiedä uskallanko edes vastata, tästä tahtoo tulla vaan tappelua . . .

Meillä pidettin unikoulu 7kk:n iässä tarkoituksena tissi vieroitus. Neiti huusi ekana yönä melkein 3 tuntia . . . ja minä tyttö silittelin siinä sängyn vieressä koko ajan, en jättänyt ollenkaan yksin . . . välillä otin syliin (kun itku meni ihan holtittomaksi) jossa itku hieman rauhoittui ja taas omaan sänkyyn. Seuraavana yönä uni tuli 2 tunnissa ja kolmantena itki vain hetken. Meilläkään ei ollut tuttia käytössä.

1v:lla on varmaan jo enempi sisua perätä "oikeuksiaan" joten huutoa riittää kauemmin. Voimia sulle, uskon että jos vaan jaksat tassutella se uni tulee teillekkin. :hug:

Meillä kans pidetty unikoulua(jo 2 kertaa) eikä tutti tai tuttipulloa käytä. Unileluja kyllä, mut ei ne korvaa tissiä :) Siis tarkoituksena nukkua täydet yöunet n. 7 asti aamulla ilman maitoa. Sit maitoa 7 aikoihin ja unet jatkuu 10-11 asti.

Meillä omat konstit siis ei mistään kirjasta katottu vaan miltä itestä tuntuu. Kun tyttö heräs, niin syliin ja keinutusta paijausta silittelyä ja ehkä hyräilyäkin. Sit sänkyyn, jos menee huuto ihan mielettömäksi ja koukkuseksi+ vetää iteensä kaarellee, ettei pysy edes sylissä, niin rauhottumaan sänkyyn. Samalla olen vierellä ja hyräilen tai sit vähäksi aikaa yksin. Sit jos ei rauhottunut niin kyllä syli kelpaa ja hyräily.

Kannattaa laittaa miehen paita päälle, niin ei haise maito niin helposti. Temppiä! aika rankaa se on varsinkin 1v, kun osaa jo tahtoa kunnolla itkulla...

:flower: :wave: :hug:

Meillä unikoulu auttoi ja itkettiin lapsen kanssa kilpaa, mut tehos! Ideahan on että syliin ei oteta, ei vaikka tuntuisi kuinka pahalta, koska laps oppii nopeasti että kun huutaa tarpeeks kauan niin syliin pääsee... Eli koko homma alkaa alusta!

Uskon että teilläkin sujuisi ihan hyvin unikoulu jos vaan annat huutaa... Meillä meni vajaa viikko niin johan alkoi poika nukkua ja nukkuu edelleen yli 9 tuntia yöunia :)

Tosin mä en saanut neuvolasta ohjeita vaan muistaakseni luin ne jostain vanhemmasta vauvanhoitokirjasta (voi myös olla "tyttökavereiden opas odottajalle"). Noudatin sen neuvoja et vauva huoneeseen (meilläkin poika oli melkein vuoden), ovi kiinni ja antoi huutaa vaan. En käynyt näyttäytymässä siellä ollenkaan... Muistaakseni ekana yönä itki yli neljä tuntia putkeen, mutta siitä joka yö vähemmän. Kamalalta tuntui, mut nyt jälkeen päin tekisin saman uudelleen, vaikka sillon vihasin itseeni sen huudatuksen vuoks, mut en vaan jaksanut kertakaikkisesti enää yöheräilyjä, joita oli kans runsaasti! Toinen hyvä puoli tossa meidän systeemissä oli se et oppi nukahtamaan itse, niin et nyt kun siirryttiin isompaan sänkyyn, niin poikaa ei tarvitse nukuttaa, voi vaan jättää sinne ja nukahtaa kiltisti vaikka olisi mahdollisuus tulla sängystä pois! Musta ihan hieno juttu kun meille tulee toinen vauva ja mies ilta/yövuoroissa niin en pysty nukutteleen esikoista vauva kainalossa...

Onnea yritykselle nyt joka tapauksessa :) :flower:

Unikoulu on meillekin tuttu juttu...poika on nyt 1v9kk eikä nuku vieläkään...mutta siis vuoden iässä olin kans ihan loppu ja päätin, että muutos on tultava.

Unikoulu kesti kaks viikkoa ennekuin tuli semmonen yö, että poika nukkui yhden viiden tunnin pätkän ja sitte taas tunnin välein seuraavat 3 tuntia ja sitten ylös. Mie siis toimin seuraavasti: Annoin huutaa 5min. kävin lohduttamassa, siis silitin ja laitoin maate, (no hetihän se pomppas ylös) sanoin että nukutaan ja menin pois...sitte vartin, puolentunnin, tunnin ja sitten kahentunnin päästä. No se kaks tuntia oli pisin, mitä se jakso huutaa. Mutta siis heräs miljoona kertaa kans niinku teilläki!

Sen kahen viikon jälkeen muutama yö meni sillai et nukuttiin se 5-6h ja sitten me tehtiin päätös, että kun poika on nukkunu 6h niin se saa maidon ja hyvässä lykyssä se nukkuu vielä toiset 2h siihen päälle...nyttemmin se on siirretty, että nukkuu 8h ja sitten saa maidon ja hyvässä lykyssä nukkuu vielä 2h.

Tai siis nukkuu ja nukkuu...meillä herätään sillai vähintään kolme kertaa yössä edelleen, keskimäärin ehkä viis kertaa huutamaan...en mie sille mithän anna enneko sitten aamulla, et se huutaa sitten ja yleensä on nyt maksimissaan huutanu puol tuntia.

Et tämmöstä meillä...ja voi että mie toivon, että saat avun ja lapsonen nukkuu paremmin ko meillä...VOIMIA!!! Meillä onneks pikkunen 3kk:tta nukkuu jo nyt parilla kolmella imetyksellä... :attn: :hug:

Unikoulu on meillekin tuttu juttu...poika on nyt 1v9kk eikä nuku vieläkään...mutta siis vuoden iässä olin kans ihan loppu ja päätin, että muutos on tultava.

Unikoulu kesti kaks viikkoa ennekuin tuli semmonen yö, että poika nukkui yhden viiden tunnin pätkän ja sitte taas tunnin välein seuraavat 3 tuntia ja sitten ylös. Mie siis toimin seuraavasti: Annoin huutaa 5min. kävin lohduttamassa, siis silitin ja laitoin maate, (no hetihän se pomppas ylös) sanoin että nukutaan ja menin pois...sitte vartin, puolentunnin, tunnin ja sitten kahentunnin päästä. No se kaks tuntia oli pisin, mitä se jakso huutaa. Mutta siis heräs miljoona kertaa kans niinku teilläki!

Sen kahen viikon jälkeen muutama yö meni sillai et nukuttiin se 5-6h ja sitten me tehtiin päätös, että kun poika on nukkunu 6h niin se saa maidon ja hyvässä lykyssä se nukkuu vielä toiset 2h siihen päälle...nyttemmin se on siirretty, että nukkuu 8h ja sitten saa maidon ja hyvässä lykyssä nukkuu vielä 2h.

Tai siis nukkuu ja nukkuu...meillä herätään sillai vähintään kolme kertaa yössä edelleen, keskimäärin ehkä viis kertaa huutamaan...en mie sille mithän anna enneko sitten aamulla, et se huutaa sitten ja yleensä on nyt maksimissaan huutanu puol tuntia.

Et tämmöstä meillä...ja voi että mie toivon, että saat avun ja lapsonen nukkuu paremmin ko meillä...VOIMIA!!! Meillä onneks pikkunen 3kk:tta nukkuu jo nyt parilla kolmella imetyksellä... :attn: :hug:

Minäkin luulin että lapsi huuti nälkäänsä öisin.. kun aina kuitenkin maito sitten maistui (ilmeisesti rauhoitti kuitenkin mahaa)... mutta huusikin mahanpuruja... gefilus tableteilla sitten massu rauhoittui ja unetkin sitten alkoivat yöllä maistumaan. Itsellä vain oli kohtuu paska olo kun asian tajusin ja olin vain luullut että aina vaan on toinen nälissään.

Minä en ole koskaan antanut lapsen huutaa tuntikausia, en yksinkertaisesti voisi tehdä niin. Meillä yönukkumiset opeteltiin niin, että kun lapsi heräsi ja alkoi itkemään, menin sängyn viereen silittelemään ja laulamaan unilaulua. Kaikkein tehokkaimmaksi keinoksi huomasin kuitenkin syliin nostamisen ja laulamisen, jolloin lapsi rauhoittui heti ja jatkoi uniaan. Tätä muutamana yönä peräkkäin ja yöt rauhoittuivat. (niin, olihan niitä masuvaivaöitä, jolloin hytkyttelin sylissä ja luin netistä vaikka jos minkä maailman uutisia).

Meillä itkettiin (ja itketään vieläkin joskus) turvattomuutta sekä pahoja unia enkä voisi kuvitellakaan jättää lasta yksin omaan huoneeseensa itkuinensa. Tiedän kyllä mitä väsymys on ja kuinka se kiristää pinnaa, ja miten ihanalta tuntuisi nukkua kolme-neljäkin tuntia yhteen menoon. Lapsen ei ole tarkoitus kasvaa itsenäiseksi jo pienenä ja jotkut tarvitsevat enemmän turvan tuntua kuin toiset. Meillä vanhempi alkoi nukkumaan itkuttomia öitä vasta noin kolmevuotiaana (yölliset kauhukohtaukset), nuorempi noin vuoden iässä, joten väsy on ollut tuttu seuralainen.

Hyväksi havaittuja vinkkejä lapsen unen turvaamiseksi on saatu ystäväpiiristä:
- yövalo
- jos lapsi itkee paljon, niin huoneeseen voi laittaa patjan, johon itse voi kellahtaa hetkeksi viereen nukkumaan, niin lapsi oppii ainakin olemaan omassa sängyssään, eikä saa itkusta palkkioksi pääsyä vanhempien sänkyyn
- itkun tullessa tuttu tuutulaulu (jos laulatte iltaisin!)
- pävälläkään sängyssä ei saa leikkiä, jotta opitaan sen merkitys unipaikkana (meillä lelut eivät ole olleet samassa huoneessa sänkyjen kanssa, vaan huone on pelkästään makuuhuone -ollaan siedetty kaaosta olkkarissa)

Jokainen päättää itse, mitä keinoja käyttää pitkien yöunien houkuttelemiseksi. Äidin pääkopan kunto vaikuttaa hyvin paljon muidenkin elämään, joten myös omaa hyvinvointia pitää ajatella.

Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, tuntuisi aivan hirveältä ajatukselta jättää lapsi yksin huutamaan omaan huoneeseensa. Meillä oli myös melkoinen itkukausi reilun vuoden ikäisenä. Luulen, että meillä unikoulu olisi vaan pahentanut asiaa. Muutama viikko meni, mutta syli ja vieressä pito auttoi, vaikka siinä jo tuskastui niin äiti kuin isäkin välillä. Tilanne rauhoittui itsestään jonkun ajan päästä. Meillä tosin yösyömiset loppui 6 kk ikäisenä ja samalla siirrettiin lapsi omaan huoneeseensa. Syökö lapsesi illalla sen verran tuhdisti, että jaksaa aamuun asti? Meillä ulkoillaan illalla vielä tunnin verran 19-20 välillä, sitten puuro ja suihku/kylpy ja maitotilkan jälkeen uni tulee noin 21 aikoihin. Ulkoilu illalla on hyvä "väsytyskeino" kun antaa taaperon painaa pihalla sydämensä kyllyydestä. Yöllä haetaan heti viereen jos itku alkaa, (ei itke joka yö) ja näin saadaan kaikki nukkua.
Yölliset huutokohtaukset ovat minun mielestäni jonkinlaista turvattomuuden tuntemista, joten älä hyvä ihminen anna kahta tuntia huutaa yksinään, käy vaikka minuutin välein katsomassa ja lohduttamassa sängyn vieressä jos et syliin ota. Näin lapsesi ainakin tietää että joku häntä lohduttaa kun on paha olla.
Tsemppiä, kyllä se helpottaa mutta voimia vaatii vanhemmilta vähän aikaa.

Niin...tää on tätä, kun ei tiedetä ihan koko kuvaa...no kiitos meillekin neuvoista, mutta kyllähän sitä on jo kaikki asiat tähän mennessä kokeiltu... =)

Meillä siis lapset nukkuu samassa huoneessa pinnasänky ihan kiinni omassamme eli koko ajan olhan vieressä...ja syli ei auta...noita gefilustabuja en ole tosin kyllä kokeillut - pitää ottaa harkintaa. =)

Kokeile tätä unikoulua: http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

Mekään emme halunneet huudattaa pientä, joten kokeilimme tätä. Ensimmäisenä yönä rähinää, mutta 4. yö jo nukuttiin illasta aamuun. Mikäli vain mahdollista, suosittelisin, että joku muu kuin sinä hoitaa unikoulutuksen.

hmm...

ihan ekaks halaus ja voimia!!
ja lohdutukseksi se ettet ole ainut äiti joka on varmasti väsynyt ja yksinkertaisesti puhki!!

oletko ajatellut että veisit lapsesi päiväkotiin vaikka vaan 4h?taikka pyytäisit kotiin vaikka kodinhoitajan, tai mannerheimilta lapsenlikka!??? saisit hiemanitse levätä, söisit ja nukkuisit ja ulkoilisit!!? oisko pahaidea? KANNATTAA... :)
uni, on kumminkin vielä 1-3v lapselle tosi tarkeää...
ne päivä unet ja tietysti yö unet, mitä teette yleensä aamun,...
tukeva aamupala(puuro,jugurttia,leipää,hedelmiä) sitten ulkoillaan,2h kerätään käpyjä, heitetään palloa,juostaan..hypitään,pompitaan,jne... itseasiassa koko ajan leikitään,... ja kotiin, tukeva päiväruoka,pesut, vaatteitten vaihto,(kyvyt esim yökkäri) vaippa vaihtoon... ja unille, harso kainaloon tutti viereen ja pullo käteen...ja juo ja nukkuu.....
näin meillä pv unet ja poika on koht 2v, ihan siks tutti yms on viel koska ne on hälle vielä tärkeitä,ne on sen nukuttajat, jne..meillä 3kk vauva, myös siks ei tuttia yms poistettu... lapset lopettaa sitten kun he on itse valmiita siihen, mun 3v poika lopetti 1,5v kun näki että vauva syö tuttia...
ja yö unet, mikset voisi antaa vielä vaikka tutin, ja harson,?kokeile...jos nukahtaisikin ihan itse ilman itkua...
mie tiiän että unikoulu on rankkaa, kyl mieoon kuullut että annetaan itkeä... ja on tehonnut...
mut tsemppiä :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2005 klo 09:05 Mama kirjoitti:
Niin...tää on tätä, kun ei tiedetä ihan koko kuvaa...no kiitos meillekin neuvoista, mutta kyllähän sitä on jo kaikki asiat tähän mennessä kokeiltu... =)

Meillä siis lapset nukkuu samassa huoneessa pinnasänky ihan kiinni omassamme eli koko ajan olhan vieressä...ja syli ei auta...noita gefilustabuja en ole tosin kyllä kokeillut - pitää ottaa harkintaa. =)

Mama, voisiko olla kyse allergiasta? Onko lapsen kakka joskus virheää, se on yleensä merkki, että massupuolella kaikki asiat eivät ole hyvin. Meillä vanhemman lapsen ruoka-allergiat puhkesivat vasta 1v 9kk ja niitähän sitten riitti! Nuoremmalla on nyt ihan samoja merkkejä ja yksi kasvojen punoitus/lievä turpoaminen on jo koettu... (vanhemmalla oli vain ihottumaa niskassa ja selässä). Niin, nyt vanhempi reilu 3-vee ja allergioista enää pari jäljellä.

No on se kakka tosiaan joskus ollu vihreetä...ja sitä mieki oon välillä aatellu, mutta neuvolassa meät tyrmättiin. No ei se poika kyllä syökhän paljon mithän...miten se näin pieniltä saadaan selville nuot allergiat? Poju on tosiaan siis aina syöny ja nukkunu huonosti...

Konsteja on yhtä paljon kun on äitejäkin. Eli joku yllä olevista ehdotti yövaloa, patjaa vuoteen viereen, nostelua sängystä yms. Minä ehdottaisin että et tekisi niin koska niistä voi jäädä tapa mihin lapsi tottuu ja taas on oravan pyörä valmis. (ja tämä ei ollut arvostelu vaan vinkki!)
Sanoit että lapsesi ei nuku päivällä ollenkaan? Sekin voi olla yöheräilyn syy. Olen lukenut erittäin arvostetun kirja lapsen rytmittämisestä ja siinä oli että jos lapsi ei nuku päiväunia tuon ikäisenä, voi olla seurauksena yöheräilyt.

Jos rutiinit ovat selkeät päivällä, syö ja juo hyvin ja iltarutiinit ovat rauhalliset, kokeile kontrolloitua itkemistä. Se loppuu ennemmin tai myöhemmin. On myöskin variantti että ensin mennään lapsen tykö 5min päästä sitten 10min sitten 15min jne. ja seuraavana yönä aloitetaan siitä mihin jäätiin eli jos jäit 15min menet huoneeseen vasta sitten, mutta se on kaikista ittestä kiinni mitä tekniikkaa käyttää.
Huuto on varmasti korvia vihlovaa, mutta laita korvatulpat. Mitä pikimmin lapsi oppii nukkumaan/nukahtamaan itse, sitä parempi. Kuullostaa julmalta mutta jos on täysin terve lapsi niin homman pitäisi toimia jo viikonsisällä. Oma poikani (nyt 14kk)ei ole koskaan huutanut öisin ja nukkuu 9-10 aamulla 12.30-14 päivällä ja yöunille menee 19.15 ja herää 7am
Hän nukkuu omassa huoneessa, pimeässä ja ovi kiinni. Mikään ei häntä sillon häiritse ja nukkuu rauhallisesti.
Lapset ovat fixuja, heitä ei kannata aliarvioida. He tietävät että kyllä se siitä luovuttaa ja ottaa minut viereen kun huudan vielä puoli tuntia....pitää laittaa extra selkäranka vaikka on väsynyt (voin kuvitella, voimia sinulle) mutta lopussa kiitos seisoo ja iso kiitos kun lapsi nukkuu koko yön.
Toivottavasti autoin jollain tapaa, tämä viesti on minulta sinulle ja otat siitä parhaat palat, muut jotka haluavat kommentoida arvostelevasti viestiäni tai tapojan, pitäköön datan kiinni. Olen huomannut että sellaisiakin äitejä löytyy näiltä sivuilta valitettavasti.
Toivon että kaikki kääntyy parhaimmin päin.

Meillä ei ole unikoulu ollut käytössä kummallakaan lapsella. Ensimmäisellä oli tisu pitkään käytössä ja puoleentoista vuoteen yöpullo. pullo jäi kokonaan parivuotiaana. Poika on kolmeen ikävuoteen nukkunut meidän vieressä. Kun oma sänky tuotiin on siitä lähtien nukkunut ja jopa itse vaatii päätä omaan sänkyyn- Meidän viereen saa kyllä keskellä yötäkin kömpiä. Tytöllä 1 vee alkaa yöpullo jäämään pois itsellään. Olen kokenut tämän hyväksi (jättää yösyötöt kun lapsi on itse siihen valmis) sillä se säästää omaa pinnaa kun vauva-aika voi välillä muutenkin olla vaivalloista...näin meillä

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2005 klo 22:58 Mama kirjoitti:
No on se kakka tosiaan joskus ollu vihreetä...ja sitä mieki oon välillä aatellu, mutta neuvolassa meät tyrmättiin. No ei se poika kyllä syökhän paljon mithän...miten se näin pieniltä saadaan selville nuot allergiat? Poju on tosiaan siis aina syöny ja nukkunu huonosti...

Alkuun kannattaa kiinnittää huomiota, mitä on syönyt, kun kakka on vihreää, voi selvitä ihan sillä. Ruoka-aineen voi jättää kokeeksi pois ruokavaliosta (jos kyse on tärkeästä ruoka-aineesta, niin kannattaa käydä lastenlääkärin kanssa juttelemassa!) ja mikäli auttaa, niin tuoda ko. aine noin puolen voden jälkeen uudelleen ruokavalioon. JOs oireita ei tule, niin ok ja jos tulee, niin taas puoli vuotta pois. Meillä allergioita oli noin 10-20, ihan hyvin selvittiin. Paljon on niitäkin, joilla on vain muutama sallittu ruoka-aine, joten olin tyytyväinen. Viljoista jostain syytä vain ruis aiheutti oireita, yleensä voimakkain reaktio tulee vehnästä.

Käytiin ihotesteissä, vaikka ne eivät noin pieneltä välttämättä mitään osoitakaan. Tytöllä näkyi selvänä kananmuna-allergia ja se alkoi jo selvittämään paljon asioita. Kanakin jouduttiin jättämään pois, mutta nyt sitä jo syödään. Niin, ne allergiat voivat alkaa missä vaiheessa vain, meilläkin oli ihmettelemistä kaikkien allergioiden kanssa, koska tuohon ikään asti (1v 9kk) oli syönyt ihan kaikkia ilman oireita. Lääkäri sanoikin, että se sadasensimmäinen kerta voi olla liikaa.

Jos yhtään epäilyttää jättää ruoka-aineita pois tai muuten vain mietityttää, niin varatkaa aika allergioihin perehtyneelle lastenlääkärille ja menkää juttelemaan!

Kiitos...
Käytiin tänään lekurilla...tultiin siihen tulokseen..jälleen, että poika on herkkäuninen...eli tää on normaalia...mutta ilman teittiä pyörittelisin vieläkin asiaa mielessäni - nyt vain sopeudun ja olen tyytyväinen =) !

Kuulostaa tutulta! Meillä tassuttelu alkoi tehota edes jotenkuten vasta muutaman viikon sinnikkään käytön jälkeen. Jos välissä erehtyi ottamaan syliin, huutoaika vain pidentyi. Suosittelen siis sängyn vieressä istumista ja tassuttelua kunnes uni lopulta tulee. Palkitsee ennemmin tai myöhemmin! Meillä aikaa yösyömisen lopettamisesta ja tassuttelun aloittamisesta ihaniin läpinukuttuihin öihin vierähti n. 4 kk. Piti olla vain sitkeämpi kuin muksu ;)

Yhteistyössä