Unikouluko päivähoidon tehtävä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vähän kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vähän kyllästynyt

Vieras
Kyseessä vuoden juuri täyttänyt lapsi, joka tottunut nukkumaan päiväunet ulkona rattaissa. Nyt vanhemmat haluavat kuitenkin jättää rattaat pois, että lapsi alkaa nukkua sisällä, kun ei enää iltaisinkaan nukahda sänkyyn, vaan joutuvat nukuttamaan sänkyyn. No minä olen meidän ryhmiksessä nukutusvastuussa joka toinen viikko ja tän viikon olen nyt sitten tassutellut tämän taaperon kanssa. Eli sänkyyn, jossa tämä välittömästi nousee ylös ja alkaa huudella ja kitistä syliin. Sylistä haluaa pois. Nostan lapsen syliin, en katso päin enkä puhu, vaan heijaan vähän kunnes rauhoittuu ja lasken sänkyyn, tassuttelen selkää. Kun rauhoittuu, siirryn sivummalle. Taas nousee, huutelee ja kitisee ja nostetaan syliin, rauhoittuu ja lasketaan petiin. Tämä toistuu monta kertaa kunnes nukahtaa. Tänään täytyi enää kerran nostaa ylös, nukahti helpolla. Saapa nähdä mikä on tilanne viikonlopun jälkeen. Mutta onko unikoulun pitäminen tosiaan päivähoidon tehtävä? Toki tarkoitus on saada kaikki lapset nukkumaan, mutta meidän kannalta rattaat olisivat vielä helpommat, koska niihin nukahtaa välittömästi. Nyt häiritsee lepparissa muidenkin nukahtamista huutelullaan. Ei ole mahdollisuutta laittaa toiseen tilaan yksin, koska yleensä päiväuniaikaan on palaverit, eikä ketään paikalla lepparin ulkopuolella. Minusta tämä sängyssä nukkumisen harjoittelu olisi ollut vanhempien asia aloittaa ja vasta kun sujuu, niin siirtyä sitten siihen hoidossakin.

Muutenkin vanhemmilla on kohtuuttomia vaatimuksia, yksi kaksivuotias on nyt jätettävä ilman vaippaa yhtäkkiä myös ulkona ja päiväunilla, vaikka tähän asti on ollut kokonaan vaipoissa. Pitäisi jonkun pystyä puolen tunnin välein irtaantua lapsen kanssa pihalta vessaan, ettei tule vahinko ja päiväunilta herättää tietyn ajan päästä pissalle. Ja lapsella tosiaan vasta alkanut sujua päiväkuivuus, vielä vaippaankin jonkin verran tulee.

Ovat näitä uusavuttomia uupuneita vanhempia. Kaikki vastuu yhteiskunnalle potatuksesta lähtien. Tää on niin tätä. Lapsi kun päivät tarhassa niin opettavatkoot ja pienenä tuodaan lapset ilman mitään rytmiä.

Meillä se on kyllä meidän tehtävä. Sitten vaan yksi aikuinen lisää nukkariin, että alkaa sujua. Esim. omien lasteni päiväkodissa mun kuopus joutui luopumaan vaununukutuksesta 1-veenä, koska he ei vaunuihin nukuttaneet. Viikon meni kitisten, mutta sitten alkoi sujua,. Ja tällaista se päiväkotitätin elämä vaan on. Joustoa ja toiveitten kuuntelua, sekä niiden tarpeitten täyttelyä sen mukaan miten pystyy ja kykenee...

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkotitäti:
Meillä se on kyllä meidän tehtävä. Sitten vaan yksi aikuinen lisää nukkariin, että alkaa sujua. Esim. omien lasteni päiväkodissa mun kuopus joutui luopumaan vaununukutuksesta 1-veenä, koska he ei vaunuihin nukuttaneet. Viikon meni kitisten, mutta sitten alkoi sujua,. Ja tällaista se päiväkotitätin elämä vaan on. Joustoa ja toiveitten kuuntelua, sekä niiden tarpeitten täyttelyä sen mukaan miten pystyy ja kykenee...

Päiväkodissa usein on helpompi toteuttaa tämä, koska on useampi työntekijä ja myös useampi lapsi luo "ryhmäpainetta". Monet alkavat yllättävänkin helposti nukkua päiväunensa kunnolla, koska kaikki muutkin nukkuu.

Perhepäivähoitajalla ja ryhmäperhepäivähoidossakin on usein hankalampaa ja he monesti nukuttavatkin myös rattaisiin jos se onnistuu paremmin.

Juu, tottakai vaunuihin nukuttaminen on ok, jos helpompaa. Päiväkodissa vaan se vaunujen valvominen ilman itkuhälytintä on vaikeaa. Ja omalla työpaikallani nukutimme kyllä yhtä lasta yli vuoden vaunuissa, koska se oli perheen toivomus. Ja totta, että perhepäivähoidossa yksin on vaikeaa alkaa ns. päiväunille tassuttelemaan yhtä lasta, jos ei ole ketään apuna. Tällöin asia onkin helpompi selittää vanhemille, että miksi asia ei esim. onnistu.

No jos lapsi on viisi päivää viikosta hoidossa ja vanhemmat haluavat päiväkodissa rattaista pois jotta kotonakin onnistuisi, niin tottakai se on päiväkodinkin tehtävä. Todennäköisesti ovat yrittäneet kotona jo jonkin aikaa, mutta kun asiat ei koskaan suju kotona ja päiväkodissa samalla tavalla.

Meillä opettivat lapsen nukkumaan laidattomassa sängyssä, kun ei pinnasänkyä ollut mahdollista saada hoitoon. kotona kyllä nukuttiin pinnasängyssä vielä vuoden verran hoidossa aloittamisen jälkeen. Ja meillä ei muuten yhtäkään lasta nukuteta vaunuissa, vaikka kuinka olisi itkuhälyttimet, ihan vastuukysymystenkin takia.

Silloin kun mun poika opetteli kuivaksi ja nukkumaan, niin ajoitin isoimman työn itselleni lomiin. Eli pyrin tekemään itse suurimman työn, mihin sitten pyysin tarhalta tukea loman loputtua.. hienosti meni :)

Alkuperäinen kirjoittaja PåDenDär:
Silloin kun mun poika opetteli kuivaksi ja nukkumaan, niin ajoitin isoimman työn itselleni lomiin. Eli pyrin tekemään itse suurimman työn, mihin sitten pyysin tarhalta tukea loman loputtua.. hienosti meni :)

Sama homma! Ei muuten tullut mieleenkään pistää sitä päivähoitajien tehtäväksi :o

arvon ap, oletko kuullut kasvatusKUMPPANUUDESTA? kyllä ne nukkumisongelmat, tutista irtautuminen, syömään opettelu sun muut hieman aikaa vievät hommat kuuluu niin kotiin kuin päivähoitoonkin. miten kuvittelet tuommoisen 1-vuotiaan ymmärtävän sen, että kotona nukutetaan sänkyyn, hoidossa vaunuihin? miten helppoa luulet siirtymän olevan verrattuna siihen, että siirtymä toteutetaan sekä hoidossa että kotona?

onko sinulla mitään koulutusta ja kauanko olet työtäsi tehnyt, ihan mielenkiinnosta kysyn?

Jos vanhemmat haluavat opettaa lapsen kuivaksi, niin onko ok, että päiväkoti kieltäytyy yhteistyöstä eikä potata lasta? Eikö tässä ole samasta asiasta kyse. Miten se lapsi oppii nukahtamaan sänkyyn jos päiväkodissa saa nukkua vaunuissa?

Googlailin yhtä juttua ja päädyin sitten tänne... Niin, vanhemmat osaa kyllä joskus vaatia mahdottomia. Esim. mä olin kesällä päiväkodissa kaks viikkoa kesätöissä, ja toisen viikon alussa alko päivystys, eli ainakin osa tarhoista oli kiinni, samoin moni perhepäivähoitaja oli lomalla. Tänne tarhaan tuli sitten tietysti muualta sekä lapsia että työntekijöitä, ja kun pari päivää oltiin olut siellä ja sekä lapset että aikuiset oli totutellu uuteen ympäristöön, niin tänne pienempien ryhmään, missä mä olin, tuli ihan älyttömän ujo pikkupoika, jonka veli tuli samaan tarhaan mutta meni isompien ryhmään. No heti saavuttua alkoi tietysti hervoton parku ja ikävä, ja se aika mitä mä siellä olin, niin meni siihen että aluks ei suostunu tulemaan minnekään muuta kuin jos isoveli oli maisemissa, lopulta sitte rohkeni yhä enemmän ja enemmän ja sai jopa syötyä päivällä (myös tutti ja nalle jätettiin suosiolla lokeroon)... Aamulla syöminen oli vähän niin ja näin, joskus söi yhden hoitajan sylissä, joskus ikävä oli niin suuri, ettei saanut mitään alas.

Ja no ei siinä muuten mitään, mutta kun tämän pojan vanhemmat vaativat, että pojan pitäisi käydä potalla (isän mielestä vielä parempi jos pissais pöntölle) eikä vaippaa saisi käyttää! Poika ei kuitenkaan vessassa suostunut käymään, vaikka paikka sille näytettiin. EIKÄ tämä kuukemma ollut käynyt edes perhepäivähoitajalla (jossa ollut jonkun aikaa ennen tätä, ei ilmeisesti sielläkään kauhean kauaa) tai mummolassa. Siis öö miten voi olettaa että jos poika, joka ei edes mummolassa ole käynyt vessassa, pissaa paikassa, joka on aivan uusi ja jossa myös kaikki aikuiset ovat aivan vieraita, saatikka että jos se oliskin oppinut potalle, niin mitäs sitten kun syksyn tullessa oikeat tarhatädit olisivat tulleet? Taas se sama rumba sen vessassa käymisen kanssa vai? Meidän ryhmän aikuiset siis jutteli näiden vanhempien kanssa, ja aluks toinen näistä vaikuttikin ihan ymmärtäväisiltä, mutta kun äiti lähti edeltä autoon ja jätti isän keskustelemaan, niin isä vaan jutteli pojalle että "Lupaatko käydä potalla?". Muistaakseni ehkä päiväunien ajaksi annettiin lupa laittaa vaippa, ja kovasti nyökyteltiin kyllä kun olivat selittäneet miten esim. pihalla kun on ulkovaatteet, ei aina huomaa jos on tullut pissa housuun... Seuraavana päivänä mukana oli kuitenkin vain lisää vaihtovaatteita. Lopulta päädyttiin sellaseen ratkaisuun että käytetään vanhempien päätöksestä huolimatta vaippaa, koska touhusta ei muuten meinannut tulla mitään, mutta ei laiteta sitä kun mennään iltapäivällä pihalle eli kun vanhemmat tulee hakeen... Sitä en kerinnyt nähdä miten tän jutun kanssa sit lopulta kävi, et selviskö se vanhemmille tms... Mutta vähän liikaa mun mielestä pyysivät sekä poikaa että tarhatätejä ajatellen.

Me kapaloidaan pienet usein ja siihen nukahtavat kun eivät pääse heilumaan. Muutaman kerran jälkeen ei tartte enää kapaloida vaan riittää kun pitää kättä selän päällä ja heijailee hieman.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Jos vanhemmat haluavat opettaa lapsen kuivaksi, niin onko ok, että päiväkoti kieltäytyy yhteistyöstä eikä potata lasta? Eikö tässä ole samasta asiasta kyse. Miten se lapsi oppii nukahtamaan sänkyyn jos päiväkodissa saa nukkua vaunuissa?

Tuo kuivaksi opettaminen (mitä ei voi edes opettaa ennen kuin lapsella on siihen valmius) on sellainen juttu, että vaikka vanhemmat kuinka haluaisivat opettaa 1v pilttinsä kuivaksi, ei päiväkodissa tarvitse siihen lähteä. Lapsella ei ole vielä valmiuksia oppia kuivaksi yksivuotiaana, ja on ihan hyvä että ammattilainen sanoo sen vanhemmille.

Yhteistyössä