Upeaa, viimeinkin! *abortti-asiaa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mutsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kysehän ei ole pelkästään tappamisesta, vaan siitä, että jos annat hoitajien alkaa elämään moraalinsa mukaan, niin mitä jää? Kuka enää hoitaa ketään? Hoitajat ovat valinneet työnsä, ja tienneet joutuvansa taistelemaan myös oman moraalinsa kanssa. Jos hoitajan moraali on aborttia vastaan, niin mitenkäs hoitaja jonka moraali on pedofiilejä vastaan? Mikä tekee kenenkäkin moraalista yhtään arvokkaamman? Kuka sen loppupeleissä määrittelee? Sinä? Minä?

Toistan taas itseäni: Miksi on mahdotonta ajatella, että tässäkin asiassa olisi jokin raja? Miksi pitää ajatella, että kaikki tai ei mitään?

[QUOTE="mutsi";24003301]Jos joku henkilökunnasta kieltäytyy tekemästä aborttia, kuinka se tappaa jonkun?
On aivan aiheetonta värittää tätä juttua tai viilata pilkkua, sillä tässä on kyse vain tästä asiasta, eikä siitä, että kukaan ei enää ketään hoitaisi.[/QUOTE]

Jos valinnanvapaus annetaan joillekin jostain jutusta niin pian tasa-arvon nimissä pitää antaa toisillekin jossain toisessa jutussa. Niinhän se maailma pyörii, ihan ilman värittämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24003300:
Ammattitaitoinen hoitaja ei anna omien mielipiteidensä näkyä potilaalle. Hoitaja ei siis kieltäydy potilaan kuullen osallistumasta abortin tekemiseen vaan kertoo aborttivastaisuutensa jo työhaastattelussa. Osastolla siis jo valmiiksi tiedetään, että ko hoitaja ei osallistu abortteihin. Ei sitä tarvitse potilaalle kailottaa.

Nuo sikiöseulonnat on kieltämättä hankalampi juttu.

Tässäkin tullaan erittäin hankalan tilanteen eteen. Mitä jos suurin osa hoitajista päättää jättäytyä aborteista vaikkapa vain oman työtaakkansa keventämiseksi? Ilman nyt sen kummempaa moraalia, mutta se ei kuitenkaan varmaan mukavin työ osastolla ole. Kuinka sitten käy? Mitäs sitten tehdään? Kuinka toimitaan, kun kukaan ei toimi?

Tuskinpa näin käy, mutta en ole ennustaja. Mitä jos?

Tämä on aivan loistava juttu ja toivottavasti johtaa muutoksiin. Ainakin ton terveydenhoitohenkilökunnan kieltäytymismahdollisuuden osalta luulis tulevan muutos. Toivoisin muutosta myös abortin takarajaan, mutta ton sairauden/vamman takia tapahtuvaa aborttia tuskin voidaan aikaistaa just noiden tutkimusten takia. Kenties tota rv12-rajaa voitais tarkistaa...

[QUOTE="mutsi";24003329]Toistan taas itseäni: Miksi on mahdotonta ajatella, että tässäkin asiassa olisi jokin raja? Miksi pitää ajatella, että kaikki tai ei mitään?[/QUOTE]

Siksi koska ihmiset on ohjelmoitu niin. "Hei, tuo saa kieltäytyä tuosta, miksen minä sitten saa tästä, kun en tästä tykkää" "Hei, mä en ainakaan tee enää tätä, kun tuokaan ei tee tuota"

Se ei ole kehitystä, se on taantumista.

MIKSI pitää mennä esim,naistenpolille töihin jos ei voi hoitaa naista joka tekee abortin. Naurettavaa, menee ihan vaan muualle töihin jos ahdistaa eikä kykene työtänsä tekemään, hoitoala on muutenki rankkaa ja jos moraali sotii vastaan ei sinne kannate mennä,menee vaikka vanhustenkotiin yms.siellä ei abortteja tarvi tehä.

[QUOTE="mutsi";24003359]Sitä kutsutaan kehitykseksi.[/QUOTE]

Niin, no onneksi tämä "kehitys" jää puheen asteelle koska tässä on ihan liikaa liikkuvia osia ikinä kehittyäkseen siihen että kieltäytyminen sallittaisiin. Mutta hyvä on että asioista silti puhutaan. :)

Suhteellisen typerää! Samat säännöt kaikille hoitajille, ei todellakaan mitään, että saa kieltäytyä jos haluaa :O . Olisi aika paljon asioita jos ruetaan sille linjalle, että jokainen saa itse päättää mitä hoitotoimenpiteitä tai jopa ketä hoitaa. Tyyliin en hoida tätä alkoholistia ensiavussa, koska vastustan alkoholin käyttöä?? Tai en avusta lääkäriä alapää tutkimuksessa herpes epäilyn vuoksi, koska vastustan esiaviollista seksiä?? Eihän siitä tulisi mitään. Kuka tätä valvois ja organisois, että tyyliin työvuorossa on aina myös sellainen joka sen tekee vai???

MITÄ ihmettä jos tarkemmin ajattelee? Jos oman uskonnollisen näkemyksen vuoksi ei voi raskauden keskeytystä suorittaa niin miksi hakeutuu ko. työtehtäviin? Sellaiselle osastolle töihin :O Jos olisin uskovainen hoitaja joka ei kannata aborttia työskentelisin osastolla jossa aborteja ei tehdä. Mikä ongelma? En kyllä usko, että siellä sellaisia työntekijöitä töissä on jotka todella kyseistä asiaa tajuttomasti vastustaa.

Tuo takaraja homma vähän järkevämpi, mutta tälläinen saa kieltäytyä jos haluaa niin MITÄ ? Jotenkin ihan tajuttoman typerää.

Tässäkin tullaan erittäin hankalan tilanteen eteen. Mitä jos suurin osa hoitajista päättää jättäytyä aborteista vaikkapa vain oman työtaakkansa keventämiseksi? Ilman nyt sen kummempaa moraalia, mutta se ei kuitenkaan varmaan mukavin työ osastolla ole. Kuinka sitten käy? Mitäs sitten tehdään? Kuinka toimitaan, kun kukaan ei toimi?

Tuskinpa näin käy, mutta en ole ennustaja. Mitä jos?

Luuletko, että se joka kieltäytyy abortteja tekemästä pääsee työssään helpommalla? Ei vissinä, vaan hän tekee sen aborttiin osallistuvan hoitajan hommat. Eiköhän niitä hommia oo niin paljon, että jokaiselle töitä riittää.

Ja tiedoksi vaan, rv 12 jälkeen tehtyihin abortteihin täytyy olla vakavat perusteet, käydä paperisotaa ja perustella asia mielellään lääkärin puoltaman lausunnon kera.

Nii ja ei se varmaan oo mikään piisofkeikki että sanot vaan työnantajalle et "hei, meitsi ei tee enää aborttei, mun moraali sotii sitä vastaan", vaan luultavasti jos näin olis mahdollisuus tehä, pitäis siitä tehä laajempi selvitys ja ei siihen kuka tahansa jaksais ryhtyä jos ei oikeesti olis sitä moraalikysymystä abortin suhteen.

Ite en kyllä tiiä mitä mieltä olen. Toisaalta ymmärrän ihmistä, jos ajattelee abrotin murhana, mut joskus se vaan on kuitenki parhaaksi tehdä. Hitsin kaksteränen miekka...

Luuletko, että se joka kieltäytyy abortteja tekemästä pääsee työssään helpommalla? Ei vissinä, vaan hän tekee sen aborttiin osallistuvan hoitajan hommat. Eiköhän niitä hommia oo niin paljon, että jokaiselle töitä riittää.

Jos mä olisin lihanleikkaaja, ja mulla olis ioikeus kieltäytyä vakaumukseni perusteella keräämästä teurasjätteitä lattialta, niin tokihan mä kieltäytyisin. Kuorittain vaikka makkaroita mieluummin sen aikaa. Antaa muiden kerätä ne jätteet.

Yhteistyössä