V
"vieras"
Vieras
Ap (tai suurin osa lastentarhanopettajista) voi hyvinkin olla tata mielta. Tosiasia on kuitenkin etta paasaaminen ei lopeta pienten lastentarhaan viemmista. Joko vaihdat alaa tai hyvaksyt asian ja teet asialle jotain. Paivahoitoa voi kehittaa niin, etta se olisi mahdollisimman vahan traumatisoivaa seka lapselle etta vanhemmille. Paivakodin tehtava on tukea molempia, lasta ja vanhempaa. Mina olen siina suhteessa samaa mielta, etta 1-v paikka ei ole 3-v (tai 5-v) kanssa samssa ryhmassa niin kuin suomessa kai tapana on.
Miksi paasaaminen ei jollakin tasolla voisi olla hyödyllistä? Kyllä nämä iänikuiset keskustelut tästä aiheesta ovat ainakin omaan ajattelutapaani jonkin verran vaikuttaneet. Minä en vie/vienyt pikkuistani päiväkotiin. Eikö silloin jo jotain ole saavutettu?
Toisaalta onko sekään pahasta, jos lastentarhanopettaja päästelee höyryjä ulos täällä jaksaakseen reaalimaailmassa näyttäytyä ammatillisuuden vaatimalla tavalla?
Samaa mieltä olen siitä, että päiväkotioloja olisi mahdollista kehittää huomattavasti paremmiksi, mutta näillä olemassaolevilla resursseilla se ei alle kolmivuotiaan paikka ole.