URAÄIDIT: Kysy lastentarhanopelta mitä ikinä mieleesi tulee päiväkodin todellisesta arjesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ellis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu, täällä kanssa yksi häiriintynyt. Menin hoitoon 70-luvulla 4 kk iässä ja tasapainoinen ja onnellinen ihminen minusta on tullut.
Aloittajan (joka lienee syntynyt 1990) on varmaan suurella elämänkokemuksellaan vaikea ymmärtää millainen maailma oli vain 35 vuotta sitten.

Oma lapseni meni pph:lle 1v8kk iässä ja jatkaa siellä eskariin asti. Todellinen uraäiti minäkin-> menin pätkätöihin valtiolle...

Näiden kasvatustieteilijöiden ongelma on se, jos niinku ylipäänsä tieteellisyyttä ajatellaan, että ne ei voi todistaa yhtään mitään. Kas kun samaa ihmistä ei voi sekä laittaa että olla laittamatta päiväkotiin kitumaan alle vuoden ikäisenä, ja vaikka voisikin, siitä ois hiton hankala tehdä mitään johtopäätöksiä myöhemmin koska muuttujia on niin paljon. Mutta mikäs siinä, antaa 23-vuotiaiden opettaa :D

Kun nyt näistä hoidon aloittamisista tuli puhe, niin mä varmaan vedän pohjat. Mut on viety päiväkotiin 70-luvulla 3 VIIKON ikäisenä. Kaipa vanhempani sitten olivat niitä uravanhempia :) Raha ratkaisi, opintolainaa oli molemmilla todella paljon. Välini vanhempiini ovat silti oikein hyvät ja muutenkin olen mielestäni ihan tolkun ihminen :)

No, olen itse opetusalan ammattilainen ja tunnen toki kiintymyssuhdeteoriat yms. Eipä sitä yksittäisten ihmisten kokemuksilla voi keskimääräisyyttä kiistää. Mutta jonkun verran ärsyttää kovin mustavalkoinen ajattelu.

Itsekin olen mennyt töihin molempien lapsien ollessa n. vuoden vanhoja. Silti nuorempi, 2,5v, ei ole vielä ollut päiväkodissa päivääkään ja isompi 5v käy siellä 2-3 krt viikossa 4 tuntia kerrallaan. Lapsillani kun sattuu olemaan myös isä ja myös hän osallistuu lastemme hoitoon.

Tokihan tähän liittyy monia yhteiskunnallisia epäkohtia: nuoret naiset kärsivät määräaikaisten työsuhteiden ketjuttamisesta, raskaus tai raskauden pelko voi edelleen olla syy olla palkkaamatta naista työhön (ei tietenkään virallisesti, mutta muuten kyllä), ja nainen ei edelleenkään saa kaikilla aloilla samasta työstä samaa palkkaa kuin mies. Monille perheille isän kotiin jääminen ei oikeasti olekaan todellinen vaihtoehto, tai sitten se ainakin vaatii taloudellisia uhrauksia vielä enemmän kuin äidin kotona oleminen.

Muuten en ap:n viesteihin jaksa kommentoida, muut ovat tehneet sen jo tosi hyvin aiemmissa viesteissä.

• Tykkää
Reactions: JonTriplet
Tälle aloittajalle haluaisin sanoa vain sen, asia on tärkeä josta puhut, mutta tyyli väärä. Tämä maailma ei muutu täydelliseksi paikaksi vaikka kuinka haluaisi. Lapsia syntyy paljon pahempiin tilanteisiinkin, kuin työssäkäyvien pienenä hoitoon joutuvien lapsiksi. Lastensuojelu puolella työssä olevana voinen sanoa sinulle, pieni on sen vuotiaan kokemus tarhassa verraten monen muun vuotiaan tai nuoremmaan kokemaan perhe-elämään. Mikä on sinulla asenne näihin vauvoihin/taaperoihin? Tunnetko silloin suurta kiintymystä ja tarvetta sylittää enemmän kun/jos lapsi tulee sosiaalisista syistä hoitoon?

Olet kovin nuori ja ihanan ideaali omassa asiassasi!

Onpa heino perustelu, että minut ja siskoni kummin vaimon kaima vietiin hoitoon suoraan synnytyslaitokselta, mutta silti meistä tuli sitä ja tätä.

Samoin voisin perustella, että koska minä olin koulukiusattu ja silti minusta tuli tasapainoinen, hyvin koulutettu fiksu aikuinen, ei koulukiusaamisessa ole mitään pahaa, eikä siihen tarvitse puuttua.

Eikö?

[QUOTE="mummeli";28062587]Tälle aloittajalle haluaisin sanoa vain sen, asia on tärkeä josta puhut, mutta tyyli väärä. Tämä maailma ei muutu täydelliseksi paikaksi vaikka kuinka haluaisi. Lapsia syntyy paljon pahempiin tilanteisiinkin, kuin työssäkäyvien pienenä hoitoon joutuvien lapsiksi. Lastensuojelu puolella työssä olevana voinen sanoa sinulle, pieni on sen vuotiaan kokemus tarhassa verraten monen muun vuotiaan tai nuoremmaan kokemaan perhe-elämään. Mikä on sinulla asenne näihin vauvoihin/taaperoihin? Tunnetko silloin suurta kiintymystä ja tarvetta sylittää enemmän kun/jos lapsi tulee sosiaalisista syistä hoitoon?

Olet kovin nuori ja ihanan ideaali omassa asiassasi![/QUOTE]

Että pienemmästä pahoinvoinnista ei kannata puhua, kun suurempiakin on? Ja sinä et valita koskaan huonoa päivää, koska jollain toisella on aina huonompi?

[QUOTE="vieras";28062930]Onpa heino perustelu, että minut ja siskoni kummin vaimon kaima vietiin hoitoon suoraan synnytyslaitokselta, mutta silti meistä tuli sitä ja tätä.

Samoin voisin perustella, että koska minä olin koulukiusattu ja silti minusta tuli tasapainoinen, hyvin koulutettu fiksu aikuinen, ei koulukiusaamisessa ole mitään pahaa, eikä siihen tarvitse puuttua.

Eikö?[/QUOTE]

Eli sun mielestä päivähoito on rinnastettavissa koulukiusaamiseen? Tarkennatko?

Me muut vain rinnastettiin päivähoito päivähoitoon...

[QUOTE="Jenis";28062394]Näiden kasvatustieteilijöiden ongelma on se, jos niinku ylipäänsä tieteellisyyttä ajatellaan, että ne ei voi todistaa yhtään mitään. Kas kun samaa ihmistä ei voi sekä laittaa että olla laittamatta päiväkotiin kitumaan alle vuoden ikäisenä, ja vaikka voisikin, siitä ois hiton hankala tehdä mitään johtopäätöksiä myöhemmin koska muuttujia on niin paljon. Mutta mikäs siinä, antaa 23-vuotiaiden opettaa :D[/QUOTE]

Mutta kun ottaa riittävän suuren otannan lapsia molemmista ryhmistä (päiväkodissa olevat + kotihoidossa/pph:lla olevat), voidaan huomata eroja esimerkiksi stressihormonin erittymismäärissä. Eikö siitä voi mielestäsi päätellä mitään? Samoin voidaan tehdä seurantatutkimuksia, miten kummankin ryhmän lapset käyttäytyvät tulevaisuudessa koulussa. Ihan tieteellisesti pätevinä näitä tutkimuksia on pidetty, mutta sinä varmaan tiedät paremmin.

[QUOTE="Jenis";28062968]Eli sun mielestä päivähoito on rinnastettavissa koulukiusaamiseen? Tarkennatko?

Me muut vain rinnastettiin päivähoito päivähoitoon...[/QUOTE]

Ei, vaan käyttämänne perustelu oli rinnastettavissa omaani.

[QUOTE="vieras";28062987]Mutta kun ottaa riittävän suuren otannan lapsia molemmista ryhmistä (päiväkodissa olevat + kotihoidossa/pph:lla olevat), voidaan huomata eroja esimerkiksi stressihormonin erittymismäärissä. Eikö siitä voi mielestäsi päätellä mitään? Samoin voidaan tehdä seurantatutkimuksia, miten kummankin ryhmän lapset käyttäytyvät tulevaisuudessa koulussa. Ihan tieteellisesti pätevinä näitä tutkimuksia on pidetty, mutta sinä varmaan tiedät paremmin.[/QUOTE]

Mielelläni kuulen, missä tutkimuksissa on havaittu merkittäviä eroja näiden ryhmien välillä, ja heidän "menestyksensä" suhteen myöhemmässä elämässä. Sinä varmasti olet perillä siitä, että tieteellisesti pätevinä pidettyjä tutkimuksia löytyy ihan mihin tahansa kantaan, kun tarpeeksi kaukaa haetaan :)

[QUOTE="vieras";28062994]Ei, vaan käyttämänne perustelu oli rinnastettavissa omaani.[/QUOTE]

Ihanko näin? Eli 70-luvulla päivähoitoon menneet ovat pilalla, koska menivät sinne niin nuorina? Vai oisko näin, että pilallemenon astetta tai sen alkulähdettä ei ole kyetty osoittamaan? :D

Vaikka ap on jokseenkin mustavalkoinen ja idealisti, hänen ajatuksiaan enemmän minua ärsyttää monet hänen saamansa vastaukset. Tietenkin nuori ihminen on vielä kokematon ja noviisi, mutta siitä huolimatta hänellä on oman alansa koulutus ja sitä kautta yleistä tietämystä alan tutkimuksista. Melko pienelläkin työkokemuksella voi myös jo huomata monia asioita ja nähdä päiväkodin arkea enemmän kuin ihan muuta työtä tekevä äiti, joka käy aamulla viemässä lapsensa hoitoon ja iltapäivällä hakee kotiin. Silti koette asiaksenne puhutella ap:ta sanoilla "pieni", "kulta" jne tai kertoa hänelle olevansa väärällä alalla. Röyhkeää. Onko automaattisesti niin, että pitkään työssä ollut osaa katsoa päiväkodin elämää paremmin lapsen näkökulmasta kuin vasta hetken alalla ollut? Vai voisiko olla myös niin, että joskus vanhempi työntekijä on kyynistynyt, leipääntynyt ja/tai sokeutunut epäkohdille?

Mielestäni asiasta keskusteleminenkaan ei ole turhaa. Jos lapsi on jo parhaillaan päiväkodissa tai perhe on vakaasti päättänyt, että lapsi päiväkotiin ihan pienestä pitäen viedään, ei tällainen keskustelu enää mitään varmasti vaikutakkaan. Sen sijaan jos joku parhaillaan pohtii, veisikö pikkuisensa päiväkotiin vai pph:lle tai puntaroi, jäisikö vielä pidemmäksi ajaksi kotiin, tällaiset keskustelut voivat osaltaan päätökseen vaikuttaa. En siis ymmärrä hyssyttelyä, ettei tästä asiasta saisi lastentarhanopettajana kirjoittaa.

[QUOTE="Jenis";28063066]Mielelläni kuulen, missä tutkimuksissa on havaittu merkittäviä eroja näiden ryhmien välillä, ja heidän "menestyksensä" suhteen myöhemmässä elämässä. Sinä varmasti olet perillä siitä, että tieteellisesti pätevinä pidettyjä tutkimuksia löytyy ihan mihin tahansa kantaan, kun tarpeeksi kaukaa haetaan :)[/QUOTE]

Jos lähtöoletuksesi on se, että kasvatustieteessä (ja psykologiassa) tehdyt tutkimukset eivät ole luotettavia ja tulokset saadaan aina tarvittaessa käännettyä omaa mieleistä hypoteesia tukeviksi, tutkimuksista lienee turha keskustella kanssasi. Jos asia sinua kiinnostaa, löydät kyllä helposti kirjallisuutta ja tutkimuksia aiheesta.

[QUOTE="vieras";28063193]Jos lähtöoletuksesi on se, että kasvatustieteessä (ja psykologiassa) tehdyt tutkimukset eivät ole luotettavia ja tulokset saadaan aina tarvittaessa käännettyä omaa mieleistä hypoteesia tukeviksi, tutkimuksista lienee turha keskustella kanssasi. Jos asia sinua kiinnostaa, löydät kyllä helposti kirjallisuutta ja tutkimuksia aiheesta.[/QUOTE]

No itse asiassa nämä asiat minua kiinnostavat, olen niistä jonkin verran lukenut ja jonkin verran pettynyt ns. tieteelliseen todistettavuuteen. Mutta ehken pitää sitten lukea enemmän :)

[QUOTE="Jenis";28063077]Ihanko näin? Eli 70-luvulla päivähoitoon menneet ovat pilalla, koska menivät sinne niin nuorina? Vai oisko näin, että pilallemenon astetta tai sen alkulähdettä ei ole kyetty osoittamaan? :D[/QUOTE]

Ymmärrät oikeasti, mitä tarkoitan, jos haluat. Sanoinko, että aikainen päiväkotiin vieminen pilaa lapsen? En. Mutta myöskään yksittäinen kokemus omassa elämässä onnistumisesta ei todista sitä, että varhainen päiväkotiin vieminen ei olisi haitallista. Moni koulukiusattu pärjää elämässään, mutta silti kukaan ei pidä yksittäistä todistusta elämässä pärjäämisestä pätevänä todistuksena siitä, että koulukiusaaminen ei ole haitallista.

[QUOTE="vieras";28063209]Ymmärrät oikeasti, mitä tarkoitan, jos haluat. Sanoinko, että aikainen päiväkotiin vieminen pilaa lapsen? En. Mutta myöskään yksittäinen kokemus omassa elämässä onnistumisesta ei todista sitä, että varhainen päiväkotiin vieminen ei olisi haitallista. Moni koulukiusattu pärjää elämässään, mutta silti kukaan ei pidä yksittäistä todistusta elämässä pärjäämisestä pätevänä todistuksena siitä, että koulukiusaaminen ei ole haitallista.[/QUOTE]

Eli sulla on näyttää tutkimuksia siitä, että varhainen päiväkotiin vieminen on haitallista? Ja siitä, että koulukiusaaminen on haitallista? Muuten kuin yksilötasolla?

Minun ja tämän toisen henkilön pointti oli se, että "silloin ennen" kaikki meni hoitoon vauvoina, ja jotenkin se elämä vaan siitä lutviutui. Vaikea siitä on mitään lopullista johtopäätöstä vetää, vai?

[QUOTE="Jenis";28063206]No itse asiassa nämä asiat minua kiinnostavat, olen niistä jonkin verran lukenut ja jonkin verran pettynyt ns. tieteelliseen todistettavuuteen. Mutta ehken pitää sitten lukea enemmän :)[/QUOTE]

Niin no. Jos sitä höttönä pidät, ei sinun varmaan kannata asialle enempää aikaasi uhrata. Surullista kaiketi sinänsä, että alan tutkimukset kuitenkin jo nyt ohjaavat jonkin verran päivähoitokäytäntöjä. Ainakin meidän kaupungissa esimerkiksi alle kolmivuotiaat suositellaan sijoitettaviksi perhepäivähoitoon. Lopullinen päätös on vanhempien, mutta asiaa näillä höttötutkimuksilla kuitenkin heille perustellaan ja pyritään päätökseensä vaikuttamaan.

[QUOTE="vieras";28063221]Niin no. Jos sitä höttönä pidät, ei sinun varmaan kannata asialle enempää aikaasi uhrata. Surullista kaiketi sinänsä, että alan tutkimukset kuitenkin jo nyt ohjaavat jonkin verran päivähoitokäytäntöjä. Ainakin meidän kaupungissa esimerkiksi alle kolmivuotiaat suositellaan sijoitettaviksi perhepäivähoitoon. Lopullinen päätös on vanhempien, mutta asiaa näillä höttötutkimuksilla kuitenkin heille perustellaan ja pyritään päätökseensä vaikuttamaan.[/QUOTE]

Tähän on nyt pakko sanoa, että ne ovat aina ne aikansa höttötutkimukset, jotka päätöksentekoa ohjaavat. Ne olivat erilaisia silloin miljoona vuotta sitten kun minä menin päivähoitoon, mutta kyllä niitä silloinkin ahkerasti siteerattiin. Meidänkin kaupungissa kovasti suositellaan pph:ta pienille, mutta kappas kun ei ole niitä hoitajia mistä ottaa...

Ja edelleen olen sitä mieltä, että jos lapsen vanhemmalla ei ole sitä herkkyyttä tai vaistoa lapsen kuuntelemiseen, niin ei siihen voi tutkimustiedolla vaikuttaa. But hey, maybe that's just me :)

[QUOTE="Jenis";28063218]Eli sulla on näyttää tutkimuksia siitä, että varhainen päiväkotiin vieminen on haitallista? Ja siitä, että koulukiusaaminen on haitallista? Muuten kuin yksilötasolla?

Minun ja tämän toisen henkilön pointti oli se, että "silloin ennen" kaikki meni hoitoon vauvoina, ja jotenkin se elämä vaan siitä lutviutui. Vaikea siitä on mitään lopullista johtopäätöstä vetää, vai?[/QUOTE]

Mitä järkeä kanssasi on tutkimustuloksista puhua, kun et niitä kuitenkaan pätevinä pidä? Onko sinulle tuttu esimerkiksi NICHD-tutkimusprojekti?

Totta on, että varhainen päiväkotiin vieminen ei tietenkään automaattisesti pilaa ihmisen elämää. Edelleen tarkoitukseni oli vain osoittaa perustelunne hölmöys. Samoinhan moni perustelee imettämättömyyttään sillä, että vastikkeella kasvaa aivan yhtä hyvin kuin rintamaidolla ja minun lapsellani ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka ei rintamaitoa ole koskaan saanut. Silti rintamaito on kiistattomasti pienen lapsen parasta ravintoa. Se, että oma lapsi on kasvanut terveeksi tasapainoiseksi aikuiseksi vastikkeella, ei poista sitä totuutta, että rintamaito olisi ollut parempaa ravintoa. (Jos olet eri mieltä rintamaidon paremmuudesta vastikkeeseen nähden, ei kuitenkaan aleta kinata siitä jooko?) Samoin vaikka oma lapsi olisi pärjännyt hyvin siitä huolimatta, että on varhain päiväkotiin vienyt, se ei sinänsä todista sitä, etteikö olisi parempi ollut olla viemättä.

Tietenkin varhaisen päiväkotiin viemisen haitallisuuteen vaikuttaa esimerkiksi siellä vietetty aika. Mitä enemmän lapsi siellä aikaansa viettää, sitä enemmän (ja todennäköisemmin) tietenkin ongelmia jatkossa voi esiintyä.

[QUOTE="Jenis";28063239]Tähän on nyt pakko sanoa, että ne ovat aina ne aikansa höttötutkimukset, jotka päätöksentekoa ohjaavat. Ne olivat erilaisia silloin miljoona vuotta sitten kun minä menin päivähoitoon, mutta kyllä niitä silloinkin ahkerasti siteerattiin. Meidänkin kaupungissa kovasti suositellaan pph:ta pienille, mutta kappas kun ei ole niitä hoitajia mistä ottaa...

Ja edelleen olen sitä mieltä, että jos lapsen vanhemmalla ei ole sitä herkkyyttä tai vaistoa lapsen kuuntelemiseen, niin ei siihen voi tutkimustiedolla vaikuttaa. But hey, maybe that's just me :)[/QUOTE]

Surullista (ihan oikeasti, ilman sarkasmia), että pph:lle ei pääse, vaikka sitä toivoisi. Pulaa niistä taitaa tosiaan olla monessakin paikassa.

Tietenkin uusimman tiedon pohjalta päätöksiä tehdään. Onko sinulla muuten kertoa minulle viimeaikaista tutkimusta, joka osoittaisi oman ajatukseni kanssa päinvastaista? Aihe kiinnostaa kovasti ja ihan oikeasti mielelläni tutustun kaikenlaisiin tutkimuksiin aiheesta.

Samaa mieltä olen kanssasi siitä, että lasten vanhemmilla pitää olla herkkyyttä lapsen kuuntelemiseen. Kaikkea ei kuitenkaan välttämättä huomaa tai aina ei ymmärrä yhteyksiä asioiden välillä. Lapset on kuitenkin aika monimutkaisia ja ne pienimmät, joista tässäkin on kyse, eivät edes osaa välttämättä puhua. Sikäli haluan ainakin omani kohdalla ottaa näitä tutkimuksia huomioon ja ehdoin tahdoin olla kokeilematta, miten oma lapseni reagoi ja kokee ne asiat, joista tutkimusten mukaan jotain haittaa voi olla. Tietysti jos vaihtoehtoja ei ole eli on pakko mennä töihin ja pakko viedä päiväkotiin, minkäs teet. Silti on tiedostaa riskit.

Alkuperäinen kirjoittaja äääp;28060759:
...Toimiiko asia vaikkapa vanhusten parhaaksi, jos sanon että ulkoiluttakaa itse vanhuksenne, ei niitä hoitajat laitoksissa ehdi ulkoiluttaa. Onhan teillä aikaa monta tuntia työpäivän jälkeen, osa omaisista kotona jopa kaiken aikaa, täysin resurssien tuhlausta hoidattaa sitä mummua laitoksessa.

Jos totuus on se, että hoitajat eivät ehdi vanhuksia ulkoiluttaa (kamala sanavalinta, mutta käytettäköön nyt kuitenkin), totta hitossa se on vanhuksien parhaaksi, että omaiset sen tietävät. Jos resursseja ei ole tulossa lisää, voi jokainen omalta kohdaltaa tehdä valinnan sen suhteen, haluavatko käydä ulkoiluttamassa läheistään tai palkata hänelle ulkoiluttajan vai antaako lojua sisällä. Tällöin kuitenkin mahdollisuus parempaan on. Sitä ei ole, jos omaiset luulevat, että joku niitä ulkoiluttaa. Samoin jokaisen on hyvä tiedostaa, että päiväkoti ei ole omalle 1-vuotiaalle välttämättä paras paikka (varsinkaan jos hoitopäivät ovat pitkiä). Tällöin he voivat pohtia muita mahdollisuuksia tai laittaa lapsensa sinne silti kuitenkin tiedostaen asian.

Asian toki voisi vanhusten omaisille toisella tapaa muotoilla. Samoin ap olisi voinut tehdä. Toisaalta tulee mieleen, olisiko keskutelua syntynyt näin paljon, jos ap olisi kirjoittanut pehmeämmin ja vähemmän tuomiten.

[QUOTE="vieras";28063295]...Onko sinulla muuten kertoa minulle viimeaikaista tutkimusta, joka osoittaisi oman ajatukseni kanssa päinvastaista?... [/QUOTE]

Lisään vielä, että sen yhden ruotsalaistutkimuksen vuodelta 1989 minäkin tiedän, mutta onko muita, vai onko tuo ainoa?

En ollut netin äärellä joten luin vasta nyt viimeisimmät kommentit. Hyvää keskustelua, mutta myöskin aika epäuskoisena luen näitä. Ettekö todella äidit tiedä mitä MERKITYSTÄ ON lapsen myöhemmälle KEHITYKSELLE; sille että hänestä kasvaa tasapainoinen ja tunteva ihminen, joka pitää ihmisiä hyvinä ja voi luottaa heihin, HUONO KASVUYMPÄRISTÖ?! Olen kyllä todella ihmeissäni ja pettynyt jos näin on, että ette ole sen verran perehtyneet ja itse äiteinä kiinnostuneet vauvan perusturvallisuudentunteen välttämättömyydestä tämän tulevaisuudelle myöhemmässä elämässä ja voin tältä samalta teille linkittää tutkimuksia joita on tiedetty IÄT AJAT asiasta. Uskomatonta jos te ette voi myöntää edes tätä!

Järkikihän sanoo ettei yksi-vuotiaalle paras paikka ole päiväkoti. Isot lapset on asia erikseen. Pakko sanoa kun monet tutuista rakentaa hiehoja taloja ja lapset viedään 9kk iässä hoitoon. Eikö ne ymmärrä että sen ikäisen paikka on vielä kotona? Onneksi suomessa on mahdollista olla kotona kauemmin. Itse tätä hyödynnän ja olen kotona ainakin 2-vuoteen saakka. Lapsuusaika on kaiken lisäksi tosi lyhyt.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
[QUOTE="Minna";28063501]Järkikihän sanoo ettei yksi-vuotiaalle paras paikka ole päiväkoti. Isot lapset on asia erikseen. Pakko sanoa kun monet tutuista rakentaa hiehoja taloja ja lapset viedään 9kk iässä hoitoon. Eikö ne ymmärrä että sen ikäisen paikka on vielä kotona? Onneksi suomessa on mahdollista olla kotona kauemmin. Itse tätä hyödynnän ja olen kotona ainakin 2-vuoteen saakka. Lapsuusaika on kaiken lisäksi tosi lyhyt.[/QUOTE]

Juuri näin ja tätä yritän "ajan takaa". Jo talonpoikaisjärki kertoo mitä vuosikas tarvii ja
miten taas päiväkoti pystyy niihin tarpeisiin vastaamaan kuten kuuluisi sen lapsen
kannalta. Ja jos joku todella edes viitsii väittää, että no "on ennenkin lapsia pantu hoitoon
jopa parin kk:n ikäisenä" ja "miten se nyt niin paha voi olla jos se hoito on riittämätöntä/
puutteellista??"
Lukekaa hyvät ihmiset vaikka googlettamalla "kiintymyssuhde" "perusturvallisuudentunne"
ja siellä lukee joka ainoassa kirjoituksessa, että se VAIKUTTAA todella ratkaisevasti
lapsen myöhempään elämään.

[QUOTE="ninnu";28058875]Mikä ihmeen uraäiti? Minä Olen ihan normaali työssä käyvä äiti... esikoinen aloitti tarhan 1v 4kk iässä, hyvin meni ja onneksi meillä on ihanat tädit, jotka pitää paljon sylissä, ovat iloisia eikä sellasia happamia mutrusuita...[/QUOTE]

Uraäiti on juuri se, joka olettaa että muut hoitavat hänen lapsensa ja tarhatädit pitelevät hänen lastaan sylissään. MIKSI et itse pidä lastasi sylissä, ja hoida häntä kotona??
Systeemi on tehty sellaiseksi, että kotihoidontuella KYKENEE hoitamaan lasta kotona 3-vuotiaaksi asti JOS haluaa. Oma valinta on, jos päättää olla niin veloissa, ettei siihen kykene. Kumpi on tärkeämpää; työssäkäynti vai oman lapsen etu? Kyllä minusta jokainen 1v4kk ansaitsisi kasvaa rauhallisessa ympäristössä oman äidin kanssa . Jos päiväkotimaksut olisivat sellaiset, mitä ne todellisuudessa maksaa kunnalle, n.1000e kuussa, laittaisitko edelleen lapsen hoitoon?Niin, Enpä usko. Eli kaikki päätökset on rahasta kiinni. Lapsen etua ei edes osata ajatella. Varmasti sinäkin olisit pystynyt sinnitella pienillä rahoilla ainakin siihen asti että lapsi on 2 vuotias, mutta et vain halunnut, eikö niin?

Turhaa jankutusta uraäideistä, ja vain siksi että uraäidit eivät itse tunnista itseään, miten kylmiä heidän päätöksensä ovat lapsen kannalta, ja turhaa jankutusta ettei empaattisempiin päätöksiin muka olisi varaa. Suomessa tuet ovat niin suuria että jokaisella on varaa valita miten lapsensa hoitaa. Mutta onhan se kätevää laittaa lapsi hoitoon, kun hoitomaksut ovat niin naurettavan alhaisia.

Yhteistyössä