useammat putket korvissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Onko teidän lapsillenne laitettu useamman kerran putket korviin? Osaatteko kertoa mitään hyviä tai huonoja puolia moisesta? Esim. miten on korvatulehdukset pysyneet kurissa tai monetko putken on laitettu ja onko ollu jotain sivuvaikutuksia, kuinka vanhana vielä on pitänyt olla putket ja onko vielä viimeisten putkien jälkeen ollut tulehduksia jne?

Meillä tilanne sellainen, että reilu 1-vuotiaalla on estolääkitys menossa jo neljättä viikkoa ja räkäisyys vaan kasvaa. Lääkäri on sitä mieltä, että lääkkeistä huolimatta on liimakorva kehittymässä ja kohta laitetaan sitten putket. Ei siinä mitään, mutta kun tämä samainen lääkäri (täälläpäin oikein arvostettu "guru" tämä lääkäri) sanoi, että lapsemme korvat ovat sen malliset, että ensi syksynä kun tarha aloitetaan ja sairastelukierre sen mukana, niin se on aivan varma putkitus uudelleen. Samalla sanoi, että yritetään välttää useita putkituksia niin pitkälle kuin mahdollista kun jokainen niistä vahingoittaa korvaa. Nyt olen vähän kahden vaiheilla kun tässä nykyisessä tilanteessa putket on melkeinpä pakko laittaa ja kuitenkaan en haluaisi rikkoa pikkuiseni korvia turhaan jne jne...

Meillä ei kokemusta useimmista putkituksista, olemme vasta ensimmäiseen menossa. Sen olen kuullut, että putket voivat irrota ja ne joudutaan laittamaan uudelleen. Onko lapsesi korvat tutkinut lääkäri korvalääkäri? Jos ei niin suosittelen käymään korvalääkärillä. Me käytiin korvalääkärillä joka totesi molemmissa korvissa liimakorvan. Sen tiedän, että mikäli liimakorvaa ei hoideta se aiheuttaa pysyvän kuulovaurion lapselle. Tiedän jopa henkilön jolla niin pahan, että on kuulolaite.

kumpi sitten vahingoittaa korvaa enemmän, putket vai liimakorva? meillä tytöllä (5-v) jo viidennet putket ja pojalla (alle1,5-v) toiset putket. aina ne on hetkeksi kierteen katkaissut, tosin sitten on putket irronnut tai tukkeutunut. parhaillaan putket kestänyt vuoden paikoillaan. meillä tosin se ongelma, että lapset eivät ilmaise minkäänlaista korvasärkyä, joten tulehdukset pääsevät usein pitkittymään. tosi vaihtelevia kokemuksia olen kuullut putkista... ja lääkäreilläkin on usein eri mielipiteitä... että ota niistä sitten selvää! jos haluat kysellä enemmän, niin kerron mielelläni!privana mulla on toi sama nimimerkki.

Hei! mulla neljä lasta ja kaikilla olleet vain yhdet putket korvissa. Nuorimmalla on vieläkin. Liimakorva vahingoittaa kyllä enemmän korvaa kuin putkitus josta on pelkkää hyötyä. Toisella lapsellani putket olivat niin tiukassa,että ne jouduttiin poistamaan. Se on myös laittajasta kiinni miten pitkään ne siellä pysyy. Yhdelläkään lapsellani ei ole ollut ainuttakaan korvatulehdusta putkitusten jälkeen joten voin lämpimästi suositella. Meillä niistä ei ole ollut mitään vaivaa ja korvatulehduskierre on katkennut siihen saman tien. :) :) :) :)

Meillä alkoi korvatulehduskierre samana syksynä kun poika meni hoitoon ryhmikseen 2,5-vuotiaana, arvauskeskuksessa ravattiin koko talvi ja aina vaan tarjottiin uutta antibiootti-kuuria, viimein ymmärsin viedä yksityiselle, ja jo seuraavana päivänä laitettiin putket ja leikattiin kitarisat ja oltiin ihan terveitä reilu vuosi! Sitten putket irtos paikaltaan ja tulehdukset alkoi uudestaan, syksyllä putkitettiin uudestaan ja tulehdukset on taas loppuneet, poika täyttää tammikuussa 5v, ja toivossa eletään että nää ois viimeset putket mitä se tarttee. Suosittelen kyllä putkitusta koska meillä se ainakin on ollut suuri helpotus!

Yhteistyössä