Useasti paikattu hammas, voinko itse päättää sen poistamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käkkänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

käkkänä

Vieras
Mulla on yksi takahammas sellainen mieliharmi, että usein olen miettinyt sen poistamista. Sitä on paikattu varmaan kolme kertaa. Ensimmäinen paikka oli lohjennut niin, että hampaan sisuksiin oli päässyt törkyä ja reikä oli siellä saanut iloisesti itsekseen muhia suuremmaksi. Tuolloin lääkäri sanoi että ei aivan tarvinnut juurihoitoa alkaa tekemään.

Hammas on välillä ollut kipeä, kun sillä on purrut jotain. Nyt söin leipää, jossa oli varmaan joku kovempi siemen tms. kun ko. hampaaseen sattui ihan järkyttävästi!!! Mietin että pitääkö mun lähteä näyttämään hammas heti lääkärille, että lohkesiko se, vai tuliko siihen vaan kipu sen vuoksi, että jos reikä oli syvä, niin paikka ärsyttää hermoja kun jotain oikein kunnolla puraisee.

Pelottaa vaan että jos paikka vuotaa niin kuinka se siellä nyt sitten taas hammaspeikko mellastaa. Voinkohan pyytää/vaatia tuon hampaan poistoa?

Mä niin pelkään sitä juurihoitoa, kun kerran mulla paikattiin joku ihan pieni reikä, johon lekuritäti sanoi että ei tarvi välttis puudutetta, on niin pieni. Niin siis sanoin et pitää puuduttaa, oon niin kipuherkkä, niin puudute ei tehonnu... Jäi kammo.

Miten sitten jos esim. juurihoidetaan ja kipua ei saada puudutteella pois? Miten ihmeessä sitä voi olla? Sidotaanko ihminen siihen tuoliin? Mä en ainakaan voi olla jos itken ja puristan tuolia rystyset valkosena... vai voiko saada jotain ilokaasua?

Mulle annettiin silloin 2 vaihtoehtoa, joko juurihoito tai poisto. Valitsin poiston ja lääkäri oli samoilla linjoilla. Jos juurihoitoon menee, niin kannattaa sanoa että haluaa poista hampaan. Pysyt kiinni kannassasi, niin kyllä ne sen sit poistaa.

Okei, eli tsäänssejä poistoon olisi. Muistelen vaan että silloin kun toisen kerran alettiin paikkaamaan tuota hammasta, niin sanoin silloin vähän leikilläni että sen hampaan sais poistaa, niin hammaslääkäri vaan naureskeli että "ei näin hyvää hammasta kannata poistaa!"

No nyt kyllä jos sitä pitää alkaa neljännen kerran operoimaan ja mahd. juurihoito niin sen saa kyllä repiä irti.... :(

Ei hampaita kannata alkaa kovin kevyin perustein poistamaan, koska hampan puuttumien vaikuttaa myös viereisiin hampaisiin. Ne voivat liikkua, mikä vaikuttaa purentaan, tai löystyä, mikä ei tietenkään ole hyvä asia. Takimmaisen hampaan voi toki poistaa.

Mutta ihmettelen, että jos juurihoitokivun pelossa haluat poistattaa hampaan, niin eikö pelota tuo poistosta aiheutuva kipu. Eihän sekään kivutonta ole. Ja juurihoitoon on kyllä tehokkaat puudutukset.

multa on poistettu toinen alatakahammas, oli epämuodostunut ja osittain puhjennut, ja siitä syystä tuli iso reikä, poistettiin kun ei ollut järkeä korjata. olen ollut tyytyväinen, helpompi harjata 2. takin hammas nyt. samalla poistetiin viisaudenhammas.

Elävä hammas kannattaa pitää suussa viimoseen asti viisareita lukuunottamatta, on mun hammaslääkäri sanonut. Aukko hammaskaaressa luo omat ongelmansa eli hampaat vieressä ja yläpuolella pääsevät liikkumaan. Aukko pitäisi sitten suljea implantilla tai sillalla.

Yhteistyössä