Usein luullaan, ettei äidinmaidosta ole mitään hyötyä kuuden kuukauden jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taaperoimettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Taaperoimettäjä

Vieras
Näinhän sitä usein kuulee sanottavan, mutta tämä on siitä huolimatta virheellistä informaatiota. Se, että kuka tahansa voi näin sanoa, kertoo siitä valitettavasta seikasta, kuinka tietämättömiä monet ovat imetyksen suhteen. Äidinmaito on joka tapauksessa maitoa. Jopa kuuden kuukauden jälkeen se edelleen sisältää proteiineja, rasvaa ja muita ravitsemuksellisesti tärkeitä ja sopivia aineita, joita vauvat ja lapset tarvitsevat. Äidinmaidossa on silloinkin niitä immunologisia aineita, jotka auttavat suojaamaan vauvaa. Itse asiassa jotkut näistä vauvaa tulehduksilta suojaavista aineista esiintyvät äidin maidossa suuremmassa määrin vauvan toisen elinvuoden aikana kuin ensimmäisenä vuonna. Tämä johtuu siitä, kuten on loogistakin, että lapset yli vuoden ikäisinä yleensä altistuvat tulehduksille enemmän. Äidinmaidossa on silloinkin aineita, jotka auttavat immuunijärjestelmää kypsymään ja jotka edistävät aivojen, suoliston ja muiden elinten kehittymistä ja kypsymistä.

On todettu, että ne päivähoidossa olevat lapset, joita edelleen imetetään, saavat vähemmän ja lievempiä infektioita kuin ne lapset, joita ei enää imetetä. Näin äidille kertyy vähemmän poissaoloja sairastavan lapsen takia, jos hän jatkaa imetystä palattuaan työelämään.

On mielenkiintoista, että korvikevalmistajien mainonta tyrkyttää korvikkeen käyttöä (korvikkeen ollessa melko huono kopio aidosta tavarasta) vuoden ikään asti ja kuitenkin antaa olettaa, että äidinmaito (jota korvike yrittää kopioida) on ravinnoksi kelpaavaa vain noin kuusi kuukautta tai jopa lyhyemmän aikaa ("parasta ravintoa vastasyntyneille"). Liian monet terveysalan ihmiset hokevat tätä samaa fraasia.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=141&Itemid=165

En väitä vastaan. Tosin meillä esikoisen imetys loppui kun oli hetken ollut päivähoidossa- itse olisin vielä jatkanut, mutta lapsi ei enää huolinut.

Mä jaksan monesti kanssa ihmetellä sitä että tuntuu kuin kaikki 'keinotekoinen' olis parempaa kuin 'aito'?

Luotan luonnon järjestelyihin aika tavalla :)

"Uskon, että tärkein seikka taaperoimetyksessä on se erityinen äiti-lapsisuhde. Imetys on elämää vahvistava rakkaudenosoitus."

Lainasin tuon sieltä tekstistä, ihanasti kirjoitettu! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja tuota:
Infektioita on hyvä olla.
Viimeisimpien tutkimusten mukaan lapset, joilla ei ole ollut tarpeeksi infektioita, ovat alttiimpia esim. leukemialle.
:whistle:

No tuleehan niitä..... imetyksenkin aikana.
Ja leukemiaa myös kauan imetetyille.

sitähän toi harmaa tarkottikin että pitkään imetetyt lapset altistuvat helpommin esim. leukemialle kun ei ole ollut infektioita tarpeeksi...

Alkuperäinen kirjoittaja tuulija:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja tuota:
Infektioita on hyvä olla.
Viimeisimpien tutkimusten mukaan lapset, joilla ei ole ollut tarpeeksi infektioita, ovat alttiimpia esim. leukemialle.
:whistle:

No tuleehan niitä..... imetyksenkin aikana.
Ja leukemiaa myös kauan imetetyille.

sitähän toi harmaa tarkottikin että pitkään imetetyt lapset altistuvat helpommin esim. leukemialle kun ei ole ollut infektioita tarpeeksi...

Toinen kuppi kahvia mulle- menee sanat sekaisin.
Päinvastoin tarkoitin- eli leukemiaa myös korvikevauvoille, ts lyhyen aikaa imetetyille.

Täs on sama ongelma kuin niin monessa muussakin asiassa- teit niin tai näin niin kuitenkin aina väärinpäin!

Ehkä tässä nyt menee jälleen kerran kaksi asiaa sekaisin. 6kk TÄYSimetyksestä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä, tuskin mitään merkittävää vastarintaa on imetykselle 6kk jälkeen muuten. Kuka sitten täysimettää yli puoli vuotiasta? Esimerkiksi aika moni allergisen lapsen äiti.

Ja kukaan ei taaskaan uskalla sanoa että jos äidin ruokavalio ei ole tarpeeksi monipuolinen esim. allergioiden tai tiukan vegaanisen ruokavalion takia, ei lapsi saa äidinmaidosta kaikkea tarvittavaa :(
Silloin ei pitäisi imettää päivääkään, saati yli 6kk.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Ja kukaan ei taaskaan uskalla sanoa että jos äidin ruokavalio ei ole tarpeeksi monipuolinen esim. allergioiden tai tiukan vegaanisen ruokavalion takia, ei lapsi saa äidinmaidosta kaikkea tarvittavaa :(
Silloin ei pitäisi imettää päivääkään, saati yli 6kk.

just näin... :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö:
ainut hyvä mitä siitä saa on läheisyys ja läheisyyttä voi antaa taaperoille muutenkin.

onko yli 6 kk taapero? :o mä oon luullut että taapero osaa jo ainakin vähän kävellä eikä mun 8 kk edes osaa kävellä..

seuratkaapa kissa ja koiraemoja. ne vierottaa pennut heti kun tulee hampaita. mä luulen että tää on se ikä lapsellakin kun on aika siirtyä muuhun ruokaan.

mut imettäköön ken tahtoo vaikka armeijaikään asti, eipä tuo mulle kuulu. :) ei siitä kai haittaakaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja luonto:
seuratkaapa kissa ja koiraemoja. ne vierottaa pennut heti kun tulee hampaita. mä luulen että tää on se ikä lapsellakin kun on aika siirtyä muuhun ruokaan.

mut imettäköön ken tahtoo vaikka armeijaikään asti, eipä tuo mulle kuulu. :) ei siitä kai haittaakaan ole.

meidän koiralla oli kyllä jo syntyessään hampaat.. emo imetti silti.

Täh! Miten kissat tai koirat tähän liittyvät? Mielestäni ne ovat eläimiä, joka on täysin eri asia kuin ihmislapsi. Mitäs sitten, jos vauvalla on hammas jo syntyessään? Tämäkin on täysin mahdollista. Eikö vauvaa tällöin ole tarkoitus imettää ollenkaan?!

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

meidän koiralla oli kyllä jo syntyessään hampaat.. emo imetti silti.

anteeksi, siis ne hampaat muuttuu teräviksi, tai jotain :) tarkenna kun varmasti paremmin tiedät.

mut pointti oli siis se että hampaita ei ole tarkotettu tissinsyöntiin :) näin ollen hampaidenpuhkeamisikä on varmaan oikea aika siirtyä syömään ruokaa johon hampaat on tarkotettu.

Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö:
ainut hyvä mitä siitä saa on läheisyys ja läheisyyttä voi antaa taaperoille muutenkin.

Minkäs takia maitotuotteita suositellaan vielä aikuisillekin, jos kerta taaperot ei saa mitään hyötyjä äidinmaidosta? Kuvitteleeko joku tosiaan, että lehmänmaito on terveelisempää? :o

Mä en usko. Meidän vauvalla oli syntyessään hampaita.

viittasin aloittajaan joka on nim. taaperon imettäjä. 6KK asti imetystä suositellaan sen jälkeen ei ole näennäistä etua ja tavalliseen maitoonhan(hapanmaitotuotteet) voi alkaa totutteleen jo 10 kuukaudesta eteenpäin. J a ei se sanottu ole että lehmänmaito on ns. terveellisempäämutta eipä voi sanoa etrintamaidostakaan niitä tarvittavia d-vitamiineja yms sais!

Ihan joku aika sitten tuli telkkarista jotain dokumenttia ja siinä oli jotenkin niin että ihmislasta ei oikein voi verrata muihin eläimiin, kun on niin kovin hauras ja riippuvainen pitkään..vitsi kun en muista mitä muuta siinä oli.

Yhteistyössä