Uskallanko mä edes harkita lasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarppa-81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sarppa-81

Vieras
...kun tuntuu, että mä hoidan nyt jo isoa vauvaa?

Meillä on siis tilanne, että mies on vähän päälle 30, mä olen vähän alle. On oltu yhdessä melkein neljä vuotta, ja yleisesti ottaen menee ihan hyvin. Voin sanoa rakastavani tuota miestä! Ja mulla on ihan kauhea vauvakuume, ensimmäistä kertaa elämässäni. Myönnän sen jo itsellenikin, jopa muille. Mutta...

Kun alettiin seurustella, mies teki graduaan ja viimeisteli opintojaan. Se oli aika vaikeaa aikaa, eka ja vielä tokakin vuosi. Silloin tein päätöksen, että koska en voi miestä varsinaisissa opiskeluissa auttaa, niin teen sitten enemmän kotitöitä ettei sen tarvitse stressata ruuanlaitoista yms. Taloudellisestikin oltiin tosi tiukoilla, joten omien (vasta silloin alkaneiden) opintojeni ohessa tein sitten myös töitä. Ei siinä mitään, mä olen tehnyt töitä ja opintoja yhtä aikaa sinkkuna ollessanikin tosi kauan, se on ihan tuttua.

Sitten mies valmistui ja mäkin sain opintoni siihen vaiheeseen että gradua vaan puuttuu. Toivoisin tolta mieheltä vähän tukea nyt vastavuoroisesti. Tää on nimittäin mennyt nyt siihen, että mä teen kotona KAIKEN. Siis ihan kaiken. Siivoan, tiskaan, pesen pyykit (mies saattaa ehkä laittaa ne koneeseen, mutta siitä eteenpäin se on mun hommani), hoidan koiran, laitan ruuat, käyn kaupassa jne. Mies kyllä huomaa esim. sen, jos meillä on likaista kun en ole ehtinyt siivota, mutta ei tee asialle tasan mitään. Tai jos mä en ole kerennyt kauppaan, se sit hakee meille pizzat tms. En ees muista, koska se olis viimeksi laittanut ruuan, vaikka se kyllä osaa.

Mies sai just uuden työpaikan, tosi vastuullinen ja raskas homma, joo. Mutta työpäivien jälkeen sitä ei vois vähempää kiinnostaa koti, joskus tuntuu etten minäkään kiinnosta. Esim. tänään aamulla olisin saanut muuten nukkua vähän pidempään, mutta se HERÄTTI mut tekemään sille EVÄITÄ, kun olis muuten myöhästynyt. Kele.

Siinä se sitten russutti, kun ei löytänyt ehjiä sukkia, pyöri eestaas ja etti silitettyä paitaa. Se on kuin iso pikkulapsi joskus. Kamat jää just siihen, mihin se ne pudottaa, eikä sitten koskaan löydä mitään. Ja kaikki KESTÄÄ niin helkkarin kauan aina. Oon alkanut sanoa sille tapahtumien, juhlien jne alkamisajankohdat puoli tuntia liian aikaisiksi, jotta oltais edes joskus ajoissa jossain.

Ja rahankäyttö. Nyt kun sillä sitten tosiaan on rahaa (edellisessä työpaikassa maksettiin tosi huonosti...) se käyttää sitä lahjakkaasti itseensä. Jos joku käy nopeasti, niin uuden harrastusvälineen tilaaminen netistä. Kotiin ei voi ostaa mitään, kaikki on niin kallista, mutta jos tarvii uuden osan tietokoneeseen tai uuden harrastusvälineen, niin sen voi ostaa mukisematta, maksoi mitä maksoi. Viimeksi eilen osti 70 euron TASKULAMPUN. Voi jessus.

Mä siis haluan lapsen. Mutta musta alkaa tuntua että en tuon kanssa. Kiitos kun sain avautua :)

Vieläköhän ehtis vaihtaa, oliskohan markkinoilla vielä hyviä sinkkuja mulle ;)

Oletko jutellut miehen kanssa vauva-asiasta? Sen pitäis kuitenkin olla yhteinen asia, ei niin että vain toinen sitä haluaa. Mitä olet kertonut miehestäsi, niin vähän epäilen olisiko hän valmis lapsiperheen elämään.
Ja joo, vielä ehdit vaihtaa miestä...

:o Siis apua mikä apina :o
Herätti sut EVÄITÄ tekeen??????
Nyt jotain kehittävää keskustelua pystyyn jos kuitenkin haluat miehen kanssa lopun ikää olla, mutta pidä nyt ehkäisy vielä kuvioissa...

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Nyt jotain kehittävää keskustelua pystyyn jos kuitenkin haluat miehen kanssa lopun ikää olla, mutta pidä nyt ehkäisy vielä kuvioissa...

On miehessä vikaa mutta on sinussakin ap. Minut jos ukko olis herättänyt eväitä tekemään (tuolla taustalla vielä ettei osallistu kotihommiin), olisin kääntänyt selkääni ja sanonut että kyllä se voiveitsi pysyy sunkin kädessä ja jos ei pysy niin on vaikka syömättä sitten. Jos ette osaa keskustella tilanteesta niin näytä miehelle. Älä korjaa miehen jälkiä, siivoat esim muuten mutta miehen jäljiltä jätä tavarat siihen ym

Ei kuulosta hyvältä. Joko mies muuttuu ennen vauvaprojektiin ryhtymistä tai sitten sitä muutosta on aika turha odotella vauvan jo synnyttyä ja kaiken työmäärän kaatuessa entistä enemmän sun niskaasi.

Ollaan aiheesta puhuttu, ja kyllä, se haluais lapsia. Mutta teemalla "sitten joskus". Eikä se taida käsittää, mitä lapsiperheen elämä ihan oikeasti vaatii!

Voi kili, en mä tästä enää nuorene. Suoraan sanottuna haluaisin sen esikon ennen kolmeakymppiä. Ei hyvältä näytä :(

Alkuperäinen kirjoittaja huldajuurakon neljän äiti on:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

On miehessä vikaa mutta on sinussakin ap. Minut jos ukko olis herättänyt eväitä tekemään (tuolla taustalla vielä ettei osallistu kotihommiin), olisin kääntänyt selkääni ja sanonut että kyllä se voiveitsi pysyy sunkin kädessä ja jos ei pysy niin on vaikka syömättä sitten. Jos ette osaa keskustella tilanteesta niin näytä miehelle. Älä korjaa miehen jälkiä, siivoat esim muuten mutta miehen jäljiltä jätä tavarat siihen ym

Nojuu, ei olis minunkaan ahteri liikahtanut mihkään :whistle:

Sain kerran aika kipakoita kommentteja mun enolta ja tädin mieheltä, kun sanoin että mun mies tekee ite itelleen ruokaa ja jos ei tee niin sit pitää kuolla nälkään :whistle: olin sillon itekin töissä...
Tai siis mun enon sillonen avokki kiiruhti joka päivä töistä kotiin, että enolla oli ruoka katettuna pöytään kun tuli töistä :o

ja juu, teenhän minä yleensä ruuan täällä meillä ja kotihommatkin, mutta mä olen nyt kotiäitinä joten ne mulle enemmän kuuluukin.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja huldajuurakon neljän äiti on:

Oliskin noin helppoa. Arvaa olenko yrittänyt ihan molempia keinoja? Sekä keskustelemista (ihmisten tapa) että jääkausia ja huomiotta jättämistä (koirankouluttajan tapa ;) ).

Keskustelusta seuraa se, että mies lupaa ja vannoo tekevänsä enemmän, mutta unohtaa autuaasti lupauksensa parin päivän päästä, "kun oli rankka päivä töissä" tms.

Jos jätän miehen kamat levälleen, jätän ruuat laittamatta ja käymättä kaupassa, tilanne on hyvin pian se, etten enää kestä itse asua kodissani.

Alkuperäinen kirjoittaja Sarppa-81:
Ollaan aiheesta puhuttu, ja kyllä, se haluais lapsia. Mutta teemalla "sitten joskus". Eikä se taida käsittää, mitä lapsiperheen elämä ihan oikeasti vaatii!

Voi kili, en mä tästä enää nuorene. Suoraan sanottuna haluaisin sen esikon ennen kolmeakymppiä. Ei hyvältä näytä :(

Kun miehesi ei tunnu edes ymmärtävän mitä on kahden aikuisen ihmisen yhteiselo, niin lapsiperheen elämän ymmärtämistä on turha toivoa.

Suosittelisin vakavaa keskustelua miehen kanssa näistä asioista ja sitten omaa valintaa mitä tehdä. Tuohon tilanteeseen en lasta suosittele, ihan omasta kokemuksesta. Jos mies ei nyt ota itseään niskasta kiinni voi olla parempi miettiä jos vaikka eroaisitte ja etsisit uuden miehen joka olisi parempi isäehdokas.

Kylmältä kuulostaa, mutta ikäväkyllä lapsi ei saa tuollaista miestä muuttumaan parempaan suuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sarppa-81:
Jos jätän miehen kamat levälleen, jätän ruuat laittamatta ja käymättä kaupassa, tilanne on hyvin pian se, etten enää kestä itse asua kodissani.

Sitten sun täytyy luuhata mahdollisimman paljon muualla hetken aikaa... Pari viikkoa ehkä.
Mutta no, ehkä se ei silläkään mene perille ukon kaaliin ja sulla vaan on sitten iso sotku siivottavana...
Lopeta edes sen eväiden tekeminen tästä alkaen ja pyykinpesu sekä silitys.

Nyt on sitten keskustelun paikka miehen kanssa. Ei niistä lapsista, vaan ihan elämäntilanteestanne. Kerrot, että olet tehnyt ne kaikki kotityöt häntä autaaksesi, mutta nyt on sitten sinun vuorosi, ei sinulla ole enää aikaa koko ajan passata. Teet selväksi, että miehenkin on syytä osallistua niihin kotitöihin työpaikastaan huolimatta. Lopetat yksinkertaisesti miehen passaamisen, kun olet ENSIN tehnyt sen hänelle selväksi (miehet eivät ole ajatustenlukijoita!). Katsotte jonkin aikaa kuinka elämä sujuu uusin ehdoin, saavutetuista eduista ei kukaan halua luopua. Älä liikaa puutu miehen rahankulutukseen, sillä hänen rahojaanhan ne ovat, mutta kannattaa kuitenkin sanoa nätisti, että kotikin tarvitsisi vähän uudistusta.

Laten tekoa pohditte sitten vähän myöhemmin, jos elämä sujuu mielekkäästi.

Karvat nousi pystyyn. Mutta ei sun mies mikään ainutlaatuinen poikkeus ole, mun miehen siskon mies on tasan samanlainen. Miehen sisko on jo pitkään ollut miehen kanssa pelkästään lasten takia (hyvä vai huono, en ota kantaa). Mies ei tee kotona mitään kotitöitä ja rahankäyttö on samanlaista kuin sinun miehelläsi. Miehen sisko ei voi ostaa itselleen mitään, koska hänelle ei omasta pienestä palkasta jää paljon käteen. He ovat naimisissa, joten en tajua, että rahat on muka molemmilla omat, vaikka lapsiakin 3. Mies siis tienaa 3 kertaa paremmin, mutta maksavat laskuja ym. saman verran ja miehen sisko ostaa vielä melkein kaikki ruuat. Mies tosiaan tilaa sieltä neltistä kaikkea sontaa ja pelaa myös rahapelejä. Nyt kun noitten lapset alkaa olla jo aika isoja, niin siskon mies on ajatellut vihdoin muuttaa tuosta "neljännestä lapsesta" erilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Karvat nousi pystyyn. Mutta ei sun mies mikään ainutlaatuinen poikkeus ole, mun miehen siskon mies on tasan samanlainen. Miehen sisko on jo pitkään ollut miehen kanssa pelkästään lasten takia (hyvä vai huono, en ota kantaa). Mies ei tee kotona mitään kotitöitä ja rahankäyttö on samanlaista kuin sinun miehelläsi. Miehen sisko ei voi ostaa itselleen mitään, koska hänelle ei omasta pienestä palkasta jää paljon käteen. He ovat naimisissa, joten en tajua, että rahat on muka molemmilla omat, vaikka lapsiakin 3. Mies siis tienaa 3 kertaa paremmin, mutta maksavat laskuja ym. saman verran ja miehen sisko ostaa vielä melkein kaikki ruuat. Mies tosiaan tilaa sieltä neltistä kaikkea sontaa ja pelaa myös rahapelejä. Nyt kun noitten lapset alkaa olla jo aika isoja, niin miehen sisko on ajatellut vihdoin muuttaa tuosta "neljännestä lapsesta" erilleen.

Karvat nousi pystyyn. Mutta ei sun mies mikään ainutlaatuinen poikkeus ole, mun miehen siskon mies on tasan samanlainen. Miehen sisko on jo pitkään ollut miehen kanssa pelkästään lasten takia (hyvä vai huono, en ota kantaa). Mies ei tee kotona mitään kotitöitä ja rahankäyttö on samanlaista kuin sinun miehelläsi. Miehen sisko ei voi ostaa itselleen mitään, koska hänelle ei omasta pienestä palkasta jää paljon käteen. He ovat naimisissa, joten en tajua, että rahat on muka molemmilla omat, vaikka lapsiakin 3. Mies siis tienaa 3 kertaa paremmin, mutta maksavat laskuja ym. saman verran ja miehen sisko ostaa vielä melkein kaikki ruuat. Mies tosiaan tilaa sieltä neltistä kaikkea sontaa ja pelaa myös rahapelejä. Nyt kun noitten lapset alkaa olla jo aika isoja, niin tämä mun miehen sisko on ajatellut vihdoin muuttaa tuosta "neljännestä lapsesta" erilleen.

Yhteistyössä