uskallanko soittaa huomenna neuvolaan ja kysyä??:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nuoret odottajat onn juuri tuollaisia, ai ai kun, väsyttää. Olen päiväkodissä töissä, ikää 39 v ja jäin viikko sitten äitiyslomalle. Kesällä ja syksyllä ja kaksi nuorempaa viikoilla 25 ja 29 sairauslomalle. Mikä siinä on, että nuoret ei jaksa??

Aika ilkeä kommentti ja yleistys. Ap:han kirjoitti, ettei ole ollut tällaista aiemmissa raskauksissa vaan on ollut loppuun asti töissä.

Mulla ekassa raskaudessa nuorena jaksoin ja pystyin loppuun asti töitä tekeen, nyt vanhempana toisessa raskaudessa selkä prakas, enkä pystynyt. Raskaudet, ihmiset ja tilanteet on erilaisia.

[QUOTE="vieras";25171012]Päivystys on _akuutteja, välittömästi hoitoa vaativia_ tapauksia varten. Väsymys ei ole päivystysasia. Raskaana olevat ovat neuvolan piirissä ja saavat terveydenhoitajan ja lääkärin apua sitä kautta, kun kyseessä on ei-kiireellinen asia.[/QUOTE]

Meidän kunnassa neuvolalääkäri hoitaa VAIN raskauden määräaikaistarkastukset. Nimenomaan sanottiin, että jos tarvii sairauslomaa tai muuta vastaavaa, niin sitten omalle lääkärille, työterveyteen tai päivystykseen. Näissäkin on kunnissa eroa, niin ettei täällä kannata sitä ehdotonta totuutta julistella, jos ei tiedä toisten kuntien systeemeitä.

mun lapset ei oo päiväkodissa hoidossa. isä hoitaa niitä päivät ja ja käy iltakoulussa kolmena iltana viikossa. oltiin ennen miehen kans työelämässä mutta ajateltiin kumpikin opiskelemaan lähteä. mies opiskelee iltaopintoja. teen niin että soitan aamulla neuvolaan ja kysyn miten saan sairaslomaa. en jää koulusta ilman saikkua pois ... no sehän on hyvä että sä tiedät mitä on olla päiväkodissa töissä(vakkari pk) ja hoitaa omat lapset siinä sitten,mutta on erilaisia päiväkoteja ja erilaisia lapsia ja erilaisia ihmisiä. ei meidän päiväkodissa ainakaa lepohetkellä nukuta kun yksjää vahtimaan lapsia,ja eipä siinä paljoa levähdetä ja aina voi sama olla lepohuoneessa.

Meidän kunnassa neuvolalääkäri hoitaa VAIN raskauden määräaikaistarkastukset. Nimenomaan sanottiin, että jos tarvii sairauslomaa tai muuta vastaavaa, niin sitten omalle lääkärille, työterveyteen tai päivystykseen. Näissäkin on kunnissa eroa, niin ettei täällä kannata sitä ehdotonta totuutta julistella, jos ei tiedä toisten kuntien systeemeitä.

En tosiaan tiedä kaikkien kuntien systeemeitä, mutta ihan oikeasti, onko VÄSYMYS todella päivystysluonteinen vaiva? Joka kunnassa toimii arkisin jonkunlainen terveydenhuolto, eli arkiaamuna voi soittaa omalle terveysasemalle.

[QUOTE="vieras";25172688]En tosiaan tiedä kaikkien kuntien systeemeitä, mutta ihan oikeasti, onko VÄSYMYS todella päivystysluonteinen vaiva? Joka kunnassa toimii arkisin jonkunlainen terveydenhuolto, eli arkiaamuna voi soittaa omalle terveysasemalle.[/QUOTE]

Joo, ja meillä jos on omalääkäri esim. sairaslomalla, ei sillä ole sijaista. Aika voi olla sillon tyyliin viikkojen päästä. Voi tietysti yrittää päästä lääkärille aamusairaanhoitajan vastaanoton kautta tai mennä yksityiselle. Mut kaikilla ei siihen yksityiseen ole varaa. Eihän se päivystys kyllä oikeen hyvä vaihtoehto myöskään ole.

Joo, ja meillä jos on omalääkäri esim. sairaslomalla, ei sillä ole sijaista. Aika voi olla sillon tyyliin viikkojen päästä. Voi tietysti yrittää päästä lääkärille aamusairaanhoitajan vastaanoton kautta tai mennä yksityiselle. Mut kaikilla ei siihen yksityiseen ole varaa. Eihän se päivystys kyllä oikeen hyvä vaihtoehto myöskään ole.

Ensin kannattaa yrittää omalle lääkärille/sairaanhoitajalle, mutta ellei aikaa onnistu saamaan samalle päivälle, ei varmaan auta muu kuin mennä illalla päivystykseen, vaikka vaiva ei olisikaan ns. päivystysasia. Saikkuahan ei voida kirjoittaa takautuvasti?

Neuvolasta saat varmaan saikkua tai omasta tk:sta. Itse olen pk:ssa töissä ja raskaana ei todellakaan ole siellä mitään herkkua, kun joutuu paljon nostelemaan ja pesemään kakka-peppuja kauheassa pahoinvoinnissa ym, mutta toisaalta pienten kanssa on myös helppo rantautua lattialle istumaan ja vaan olla läsnä ja lähellä kun lapset leikkivät, lukea kirjoja ym. Jos sulla on enää noin vähän jäljellä harjoittelua niin itse ehkä vaan repisin ne voimat jostain ja sen jälkeen ei tarviis enää ikinä ajatellakaan koko harjoittelua, sais loppu ajan olla ja huilia. Kesken jos jää, niin ne jää pitkäksi aikaa kummittelemaan mieleen (tuskin pienen vauvan kanssa lähdet niitä suorittamaan) ja jälkeenpäin on aina sumpliminen että miten niitä saa suoritettua. Itse tein yliopisto-opinnot loppuun pienen lapsen kanssa ja ois kyllä ollut niin paljon helpompaa tehdä ne ilman lasta..

soitin aamulla neuvolaan ja käskivat sieltä soittaa tkhon että saa tälle päivälle lääkäri ajan...nyt sain ajan ja se on 15.20 toivottavasti lääkäri kirjottaa mulle saikkua

Itse opiskelen lähihoitajaksi ja tiedän mitä nuo työharjoittelut on. Työharjoittelun aikana väsyy aivan totaalisesti, en tiedä mistä johtuu. Ehkä kun skarppaat koko ajan, mietit ja pohdit asioita ja iltaisin on vielä tehtäviä kaiken päälle. Olen myös tehnyt hoitajan töitä paljon nyt opiskelun aikana, eikä silloin väsy läheskään yhtä paljon. Olen ollut töiden jälkeen virkeä ja jaksan lasten kanssa, mutta eri asia kun työharjoittelu menossa. Enkä muuten ole edes raskaana!

Lisäksi väsymystä aiheuttaa se, että on OPISKELIJA siellä työpaikalla, ja sellaista kohtelua siellä myös saa. Siihen alentamiseenkin väsähtää. Heti kun menet töihin esim. sijaisena (vaikka opiskelut onkin kesken), sinua kohdellaan aivan eri tavalla. Jännä juttu.. Ja vieläpä juuri näiden vanhempien naisten toimesta.. että siitä se nuorten väsymys johtuu!

niin olin aikaisemmin töissä ja en ollut läheskään näin väsynyt mitä nyt kun aloitin harjoittelun. jotenkin tuntuu että se ilmapiiri ja muut työntekijätkin siinä päiväkodissa tekevät mulle väsyneen olon. en oikein tykkää siitä paikasta missä olen,ei ole kiva ilmapiiri... voinkohan pyytää että jos se lääkäri kirjoittas mulle koko loppuajan saikkua,siis siihen asti että äippäloma alkaa..

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija myös;25175990:
Itse opiskelen lähihoitajaksi ja tiedän mitä nuo työharjoittelut on. Työharjoittelun aikana väsyy aivan totaalisesti, en tiedä mistä johtuu. Ehkä kun skarppaat koko ajan, mietit ja pohdit asioita ja iltaisin on vielä tehtäviä kaiken päälle. Olen myös tehnyt hoitajan töitä paljon nyt opiskelun aikana, eikä silloin väsy läheskään yhtä paljon. Olen ollut töiden jälkeen virkeä ja jaksan lasten kanssa, mutta eri asia kun työharjoittelu menossa. Enkä muuten ole edes raskaana!

Lisäksi väsymystä aiheuttaa se, että on OPISKELIJA siellä työpaikalla, ja sellaista kohtelua siellä myös saa. Siihen alentamiseenkin väsähtää. Heti kun menet töihin esim. sijaisena (vaikka opiskelut onkin kesken), sinua kohdellaan aivan eri tavalla. Jännä juttu.. Ja vieläpä juuri näiden vanhempien naisten toimesta.. että siitä se nuorten väsymys johtuu!

Sitten olet siellä kaikkien pompoteltavana ja saat kaikki paskimmat hommat. Eikä palkasta puhettakaan!

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija myös;25175990:
Mua ei ole harjoittelupaikoissa alennettu tms, mutta on totta että opiskelijana olo lisää väsymystä. Palkkatyössä riittää se, että selviydyt jotenkin päivästä toiseen. Opiskelijana pitää kehityksen olla koko ajan nousujohteista, on viikoittaisia tavoitteita jotka pitää saavuttaa, pitää olla jatkuvasti aktiivinen ja skarppina. Jokaista tekoasi, sanomistasi ja liikettäsi arvioidaan. Se ON joskus ihan hiton rankkaa ilman raskauttakin.

kiitos Anatolia,että ymmärsit:) Totta on ja kun vielä ois kaksi näyttöä outkeen ja ikinä en ole tehnyt niitä niin sekin lisää ahdistusta ja jotenkin kauheeta stressiä tuo elämään. jos saan saikkua niin ei tarvi väsyttää turhaa itteä ja stressaan taas nyt siitä jaksanko sitten vauvan kan kun jos nyt väsytän itseni.

Yhteistyössä