Uskaltaako raskaana syödä Mc Donaldsin majoneesiburgereita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ex-työntekijä;25694506:
En todellakaan söis! Ne seisoo monta tuntia lämpimässä ja on muutoinkin tekijästä kiinni miten hygieeninen se purilainen on. Esim. itse kävin välillä kassalla, välillä tein hamppareita samoilla hanskoilla kun oli kiire enkä ollut ainoa.

Just. Minkäs sille voi jos joillain on löyhä työmoraali. Kun mä olin hesellä niin siellä oltiin minuutintarkkoja ettei liian kauan lämpökaapissa seissyt purilainen saanut mennä asiakkaalle. Puhumattakaan että joku olis rahastanut ja tehnyt ruokaa samoilla hanskoilla :X ei tuollaista voi edes selittää kiireellä! täys idiotismia ja välinpitämättömyyttä tuollainen on.

Mutta tottahan se on että vaikka menisit huippuraflaan niin se kokki saattaa siellä yskästä sun ateriaas jos on idiootti.

En ymmärrä, että jos joku sanoo "minä söin, eikä kukaan kuollu", niin miten ap tai joku muu sen perusteella lähtee syömään pikaruokaa. Kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri. Ei kaikki tuorejuustostakaan saa listeriaa, mut se joka saa, sen raskaus päättyy ikävästi. Tiedän kaksi jotka ovat menettäneet vauvansa listerian takia. Ja itse en raskausaikana syönyt pikaruokaa enkä muutakaan jossa olisin mielestäni ottanut listeriariskin.

[QUOTE="vieras";25694580]En ymmärrä, että jos joku sanoo "minä söin, eikä kukaan kuollu", niin miten ap tai joku muu sen perusteella lähtee syömään pikaruokaa. Kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri. Ei kaikki tuorejuustostakaan saa listeriaa, mut se joka saa, sen raskaus päättyy ikävästi. Tiedän kaksi jotka ovat menettäneet vauvansa listerian takia. Ja itse en raskausaikana syönyt pikaruokaa enkä muutakaan jossa olisin mielestäni ottanut listeriariskin.[/QUOTE]

Huh, tiedätkö mistä saivat listerian? Taisi sitten jäädä viimeiseksi hampurilaiseksi mullakin. Argh. Ei sillä ettäkö siitä kärsisin etten niitä "saa" syödä, mutta nyt vähän kaduttaa jo että söin tänään yhden.

[QUOTE="Kysyjä";25694613]Huh, tiedätkö mistä saivat listerian? Taisi sitten jäädä viimeiseksi hampurilaiseksi mullakin. Argh. Ei sillä ettäkö siitä kärsisin etten niitä "saa" syödä, mutta nyt vähän kaduttaa jo että söin tänään yhden.[/QUOTE]

No mäkistä tai hesestä saa listerian yhtä todennäköisesti kuin mistä tahansa a la carte -ravintolasta tai oikeastaan yhtä todennäköisesti kuin kotona. Hygieniasäännöt ja omavalvonta on todella tarkkaa.

Joku aina ihmettelee kun jossain ei käytetä hanskoja. Mäkissä ei käytetä hanskoja muuta kuin raakaan lihaan koskettaessa. Muuten kädet pestään tunnin välein ja aina kun on tarvetta. Käytännössä käsiä joutuu pesemään noin vartin välein kun on keittiössä. Hanskojen käyttö olisi todennäköisesti epähygieenisempää, käsiä ei pestäisi yhtä usein. Pahinta on oli hanskat tai ei, että samalla pinnalla kosketaan raakaan lihaan ja muuhun ruokaan. Helpointa on laittaa hanskat käteen kun laittaa pihvit grillille ja sitten ottaa ne heti pois.

[QUOTE="Kysyjä";25694613]Huh, tiedätkö mistä saivat listerian? Taisi sitten jäädä viimeiseksi hampurilaiseksi mullakin. Argh. Ei sillä ettäkö siitä kärsisin etten niitä "saa" syödä, mutta nyt vähän kaduttaa jo että söin tänään yhden.[/QUOTE]

Tuorejuustosta molemmat ja aikaa näistä tapauksista on paljon, n 20 vuotta. Moni asia lienee muuttunutkin sen jälkeen, mut itse otin raskausajan varman päälle. Tuskin siitä sun hampurilaisesta mitään haittaa oli, ole rauhassa ja nauti odotuksesta!

Kyllä majoneesissa voi varmaan olla listeriaakin, mutta yleensähän sitä varoitellaan salmonellan takia ja salmonella ei ole raskaanaolevalle/sikiölle sen vaarallisempi kuin muillekaan ihmisille. Eli siinä mielessä synninpäästö majoneesille!

Otetaan nyt huomioon kuitenkin se, että ravintoloiden ja kauppojen majoneeseissä EI OLE raakaa kananmunaa. Ja tämä taas tarkoittaa sitä että listerian todennäköisyys majoneesissa on käytännössä 0%.

Paljon riskialttiimpaa listerian suhteen on se salaattipussi siellä ihan omassa jääkaapissa kuin mäkkärin majoneesi.

Suomessa listeria tapaukset uutisoidaan hyvin näkyvästi!! En ole kertaakaan raskaana ollessa törmännyt uutiseen jossa pikaruokaloita ruodittaisiin listerian takia.. Hyvillä mielin olen pistellyt hamppareita menemään silloin kun on siltä tuntunut!!

[QUOTE="vieras";25694682]Tuorejuustosta molemmat ja aikaa näistä tapauksista on paljon, n 20 vuotta. Moni asia lienee muuttunutkin sen jälkeen, mut itse otin raskausajan varman päälle. Tuskin siitä sun hampurilaisesta mitään haittaa oli, ole rauhassa ja nauti odotuksesta![/QUOTE]

Kiitos sinulle :).

eikös se äijä oo sitä varten että jos haluaa helppoa pöperöä raskaana niin ukko sitten vääntää jotain, vaikka niitä hamppareita, helpompi sitten katsoa että mitä menee suuhun muutenkin kun on itse raaka-aineet hommattu.

[QUOTE="vieras";25694763]Suomessa listeria tapaukset uutisoidaan hyvin näkyvästi!! En ole kertaakaan raskaana ollessa törmännyt uutiseen jossa pikaruokaloita ruodittaisiin listerian takia.. Hyvillä mielin olen pistellyt hamppareita menemään silloin kun on siltä tuntunut!![/QUOTE]

Kiitos myös sinulle, ja muille vastaajille :). Nyt heitän pelon romukoppaan ja nautin raskaudesta. Tätä vauvaa kun on odotettu useita vuosia tulevaksi, niin pelkää ehkä sitäkin enemmän kaikkea tuollaista.

[QUOTE="Vieras";25693882]Ahaa, siis Hese olisi turvallisempaa? Majoneesissa ei vissiin sitten ole käytetty munaa, justo on pastöroitua ja kasvikset kotimaisia?

Kysyn nyt ihan tosissani, enkä ilkeillen. En nimittäin todellakaan tiedä, ja kohta pitäisi suunnata pikaruokaa hakemaan.

Olisi kiva jos tulisi vielä lisää kommentteja. Kauhean tarkka kun pitää olla omien kokkaustensa kanssa, että kuorii hedelmät ja esim. porkkanat ja sen jälkeen ne pitää vielä pestäkin. Mietin että kuinkahan hygieenisia ovat tosiaan nuo pikaruokapaikkojen ruoat?[/QUOTE]

Ei, hese ei ole sen turvallisempi kuin mäkkäri. Ehkä päin vastoin, mutta todenäköisesti aika samoilla linjoilla olevat.

Majoneesissa on munaa, piste, muuten se ei ole majoneesia. Noihin teollisiin majoneeseihin kuitenkin käytetään munaa sellaisessa muodossa, että se on turvallista. Muistakseeni jonkinsortin pastörointijuttu.

Juustot on - totta kai - pastöroituja. Vain tietynlaiset pehmeät herkkujuustot ovat pastöroimattomaan maitoon tehtyjä.

Kasvikset - no mun on vaikea uskoa, että olisivat kotimaisia. Salaatit kyllä, mutta esim tomaatit (joita joissakin hamppareissa on) ovat kyllä espanjalaisia tms.

Suurten ketjujen (suuret) pikaruokapaikat ovat niitä turvallisimpia paikkoja syödä mitä tulee ruokamyrkytysvaaraan. Ravintosisältöähän niillä ei sitten ole.

Mutta to be honest, sä stressaat AIVAN liikaa ja tuo kuulostaa jo neuroosilta. Relaa!

Pakko kommentoida tohon karvakäsijuttuun... Mieheni on turkkilainen ja hänellä on kebabpizzeriagrilli. Paljon tuoreempaa ruokaa sieltä saa kuin esim Hesestä :D Ruuat kun ei seiso hetkeekään, koska ne valmistetaan vasta tilauksen jälkeen.

Niin ja esim Hesessä en oo nähnyt työntekijöiden käyttävän esim. käsidesiä, jota mieheni paikassa käytetään esim rahojen käsittelyn jälkeen, ennen ruuanlaittoa.

Niin, Hesessä sama tyyppi ei laita ruokaa ja rahasta ja Hesessä todennäköisesti pestään niitä käsiä myös. AINA mielummin kunnon käsien pesu kuin pelkkä käsidesi.

Alkuperäinen kirjoittaja tietävä vastaa;25694923:
Ei, hese ei ole sen turvallisempi kuin mäkkäri. Ehkä päin vastoin, mutta todenäköisesti aika samoilla linjoilla olevat.

Majoneesissa on munaa, piste, muuten se ei ole majoneesia. Noihin teollisiin majoneeseihin kuitenkin käytetään munaa sellaisessa muodossa, että se on turvallista. Muistakseeni jonkinsortin pastörointijuttu.

Juustot on - totta kai - pastöroituja. Vain tietynlaiset pehmeät herkkujuustot ovat pastöroimattomaan maitoon tehtyjä.

Kasvikset - no mun on vaikea uskoa, että olisivat kotimaisia. Salaatit kyllä, mutta esim tomaatit (joita joissakin hamppareissa on) ovat kyllä espanjalaisia tms.

Suurten ketjujen (suuret) pikaruokapaikat ovat niitä turvallisimpia paikkoja syödä mitä tulee ruokamyrkytysvaaraan. Ravintosisältöähän niillä ei sitten ole.

Mutta to be honest, sä stressaat AIVAN liikaa ja tuo kuulostaa jo neuroosilta. Relaa!

Kiitos, olet oikeassa, ja relaan :).

Mä olin alkuraskaudessa ihan hysteerinen noiden kaikkien kieltojen kanssa, meinas melkein itku tulla kun mietin mitä saa ja mitä ei saa syödä. Varsinkin noi majoneesit ja juustot aiheutti päänvaivaa. No, nyt viikkoja jo 28 ja olen rentoutunut. Olen syönyt majoneeseja hesellä, mäkillä ja juuri niissä karvakäsikebabmestoissa. Kaikki on mennyt hyvin ainakin tähän asti. Suomen hygieniasäännökset ovat tiukat ja omaa järkeä käyttämällä pystyy arvioimaan ruuan tason.

Yhteistyössä