Uskaltaisitko yrittää saada vauvaa syntymään rvk 38?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mustakin on karmeeta, että mies joutuu lähtemään työmatkalle lasketun ajan tienoilla ja ilmeisesti vielä niin kauas, ettei sieltä pääse nopsaan kotiin. Työ on kuitenkin vaan työtä...

Silti mua kuvottaa tämä repostelu! V*u te ootte kyllä yksiä persereikiä kaikki jotka jaksatte ilkkua! :-O

JA SITTEN AP:LLE IHAN FAKTAA: olin vähän samanlaisessa tilanteessa, eli uudella paikkakunnalla, kaukana sukulaisista ja ilman tukiverkkoja, odotin kakkosta ja suunnitelma oli, että menen synnyttämään yksin ja mies tulee mukaan jos saadaan esikoiselle hoitaja sillä hetkellä. Kävipä kuitenkin niin, että miehen lähipiirissä tapahtui odottamattomia ja kamalia asioita kun laskettuun aikaan oli vielä pari viikkoa ja ajattelimme, että hänen on ihan ok lähteä auttamaan, tukemaan ja selvittämään asioita kotiseudulleen, yli 500km:n päähän. Tietenkin juuri kun mies oli päässyt sinne kauas, mun synnytys alkoi ja tuli vieläpä kiireinen lähtö. Paniikkikoputukset naapurien oville, ei tulosta, joten ambulanssiin ja esikoinen sinne mukaan. Ampparimiehet soittivat matkalla sosiaalipäivystykseen ja niiden neuvosta ensi- ja turvakotiin. Veivät minut synnärille ja sen jälkeen esikoisen sinne turvakotiin (laittoivat, ihanat mulle viestin perään, että esikoinen on siellä turvallisesti). Mies tuli niin nopeasti kuin ehti ja haki ensin vanhemman lapsen mukaansa ja piipahtivat sitten sairaalalla jossa minä olin jo osastolla vauvan kanssa. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Turvakotiin jouduimme maksamaan lapsen hoidosta muistaakseni vuorokauden hoitomaksun, reilut 100 euroa (itse maksettiin siis, kun ei oltu ns. sosiaalitapaus). Lapsi oli siellä ihan hyvin viihtynyt ne muutamat tunnit, eikä ollut kuulemma itkeskellyt tms., joten itselle ei jäänyt siitä kauhean pahaa mieltä. Ilmeisesti sinne olisi saanut hoitoon ihan suunnitellustikin, jos olisi vaan tajunnut etukäteen selvittää.

Vähän samalla tavalla kävi mun isovanhemmille; mummia alkoi ottaa pumpusta yöllä taannoin ja joutui soittamaan ambulanssin, niin ottivat samaan kyytiin vaarin, jolla paha dementia eikä selviä yksin. Sosiaalipäivystys sen hoiti johonkin väliaikaiseen hoitopaikkaan ja seuraavana aamuna, kun sana oli saatu mun tädille, niin se kävi hakemassa vaarin heille.

Uskon, että vaihtoehtoja varmasti löytyy ap:n perheellekin, kannattaa vaan selvittää etukäteen, niin on itsellä levollisempi mieli. Ja voihan sitä vauvaa tosiaan koittaa häätää, mutta tuskinpa se sieltä tulee ennen kuin on valmis. Tsemppiä teille! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28449308:
Ihmettelen vain miksi ihmiset on niin kädettömiä tutustumaan ihmisiin ja verkostoitumaan jos muuttavat ihan uuteen paikkaan. Harva se päivä joku äiti valittaa että on vankina kotonaan, ei pääse metsän keskeltä minnekään, mies vei ainoan auton Puolaan työreissulleen, sukulaiset asuu 400km päässä, kotitiekin on niin kuoppainen että raskaana siellä vain kaatuu ja lapset karkaa hirven perässä kellokoskelta karanneen hullun naapurin pihalle.

Jotkut vaan on ujompia, arempia ja hitaampia lämpenemään uusille kontakteille. Mutta sitä sun varmaan on turha edes yrittää ymmärtää :)

Niin että kun mies ihan KÄY TÖISSÄ niin on perheestään piittaamaton itsekeskeinen sika jonka pitäisi sanoa suorat sanat työnantajalleen ja jäädä kotiin sossun tuilla perheestään välittämään?

Kyllä näkee taas joidenkin palstalaisten arvomaailman, työmoraalista ei tietoakaan...

Jos ap:n mies ja muut vastaavat hirviöt eivät kävisi töissä niin kukahan teidänkin sossutuet maksaisi?

Ap:lle... en oikein usko että ne "kotikonstit" auttavat mutta voithan kokeilla kunhat et yli vedä. Lähde vaikka kävelylenkille ja katso tuntuuko missään. Muutoin voisit soittaa vaikka neuvolaan ja kysyä onko heillä mitään ideoita miten saisit lapsen hoidon järjestettyä jos vauva päättää syntyä juuri silloin kun mies on poissa.

Niin että kun mies ihan KÄY TÖISSÄ niin on perheestään piittaamaton itsekeskeinen sika jonka pitäisi sanoa suorat sanat työnantajalleen ja jäädä kotiin sossun tuilla perheestään välittämään?

Kyllä näkee taas joidenkin palstalaisten arvomaailman, työmoraalista ei tietoakaan...

Jos ap:n mies ja muut vastaavat hirviöt eivät kävisi töissä niin kukahan teidänkin sossutuet maksaisi?

Ap:lle... en oikein usko että ne "kotikonstit" auttavat mutta voithan kokeilla kunhat et yli vedä. Lähde vaikka kävelylenkille ja katso tuntuuko missään. Muutoin voisit soittaa vaikka neuvolaan ja kysyä onko heillä mitään ideoita miten saisit lapsen hoidon järjestettyä jos vauva päättää syntyä juuri silloin kun mies on poissa.

No ei sillä työmoraalin kanssa ole mitään tekemistä, jos haluaa huolehtia perheestään ja heidän hyvinvoinnistaan. Tuntuu vaon, että tässä tapauksessa ei ole haluttu edes miettiä työnantajan kanssa, miten tilanne saatais hoidettua. Mutta ehkä jossain on niin paska työnantaja, että katsoo tuommoisen pyynnön niin, että ihminen ei pysty töihin, eikä jatka sopimusta. Mutta tuskinpa ainoaksi jää. Mitäs sitten tapahtuu, kun äiti saa oksennustaudin? Ei voi ilmeisesti isi jäädä kotiin kun on niin korkea työmoraali...

Nyt ap ottaa itseään niskasta kiinni ja pyytää apua. Monia tahoja on ehdolteltu jo tässä. Apua tuut saamaan, vaikein paikka on pyytää... Tsemppiä!

[QUOTE="Nana";28450944]No ei sillä työmoraalin kanssa ole mitään tekemistä, jos haluaa huolehtia perheestään ja heidän hyvinvoinnistaan. Tuntuu vaon, että tässä tapauksessa ei ole haluttu edes miettiä työnantajan kanssa, miten tilanne saatais hoidettua. Mutta ehkä jossain on niin paska työnantaja, että katsoo tuommoisen pyynnön niin, että ihminen ei pysty töihin, eikä jatka sopimusta. Mutta tuskinpa ainoaksi jää. Mitäs sitten tapahtuu, kun äiti saa oksennustaudin? Ei voi ilmeisesti isi jäädä kotiin kun on niin korkea työmoraali...

Nyt ap ottaa itseään niskasta kiinni ja pyytää apua. Monia tahoja on ehdolteltu jo tässä. Apua tuut saamaan, vaikein paikka on pyytää... Tsemppiä![/QUOTE]

No ei varmaan ole yhtään mietitty niin että voisiko työmatkan jättää välistä, niin nerokas idea voi syntyä vain palstalaiselta. Haloo, jos se olisi vaihtoehto, niin tuskin ap olisi valvonut asian kanssa viimeistä kahta viikkoa. Joidenkin työ nyt vaan on reissuluonteista ja sovitut hommat on hoidettava.

Jos äiti saa oksennustaudin niin ei isä siitä syystä saa hoitovapaata ellei äiti sitten ole ihan sairaalakunnossa. Itselläni on ollut mm. norovirus, rintatulehdus ja influenssa niin että itse olen lapseni hoitanut, mies on ollut töissä. Minkäs sille voi.

[QUOTE="Nana";28450944]No ei sillä työmoraalin kanssa ole mitään tekemistä, jos haluaa huolehtia perheestään ja heidän hyvinvoinnistaan. Tuntuu vaon, että tässä tapauksessa ei ole haluttu edes miettiä työnantajan kanssa, miten tilanne saatais hoidettua. Mutta ehkä jossain on niin paska työnantaja, että katsoo tuommoisen pyynnön niin, että ihminen ei pysty töihin, eikä jatka sopimusta. Mutta tuskinpa ainoaksi jää. Mitäs sitten tapahtuu, kun äiti saa oksennustaudin? Ei voi ilmeisesti isi jäädä kotiin kun on niin korkea työmoraali...

Nyt ap ottaa itseään niskasta kiinni ja pyytää apua. Monia tahoja on ehdolteltu jo tässä. Apua tuut saamaan, vaikein paikka on pyytää... Tsemppiä![/QUOTE]

Ihmiset tuntuu lukevan rivien välistä vaikka ja mitä, varsinkin sitä mitä siellä ei ole!! :) Olenko sanonut ettei työnantajalle ole infottu asiasta AJOISSA? Olenko sanonut että mieheni, lapsieni isä ei haluaisi olla mukana synnytyksessä tai hoitaa esikoistaan sillä aikaa? Olenko sanonut etten ole apua koittanut täällä jo saada?

Aloituksen aihehan oli synnytyksen käynnistäminen kotikonstein.. :D

Mä olin rv 38+0 viikon ajan sairaalassa käynnistyksessä cytoteceillä ja oksitosiinilla mutta eipä vauva vaan syntynyt vaan kotiin palattiin siltä reissulta. Se vauva syntyy tasan sitten kun on syntyäkseen, ei siihen mitkään ihmekeinot auta. :D

Joo, täällä on ollut hirveästi keskustelua tästä asiasta viime aikoina mutta pakko silti aloittaa tää ketju, älkää suuttuko.. :)

Eli kohta alkamassa mulla rv 38 ja tokaa odotan. Mietin tässä että uskaltaisikohan kokeilla noita poppakonsteja synnytyksen käynnistymiseen ensi viikolla. Onko vauva jo valmis tulemaan? Eihän sitä tietysti kukaan voi varmuudella tietää mutta kyselen silti mieleipiteitänne.

Syy tähän kaikkeen on oma ahdistus siitä, että raskaus menee laskettuun aikaan asti. Meillä on niin huono tuuri käynyt (jos niin voi sanoa tässä kohdassa) että meillä ei juuri silloin laskettuna aikana olisi ketään hoitamassa esikoista! Laskettua aikaa ennen nyt olisi ja sen jälkeen mutta siinä 39+6 - 40+4 ei ole yksinkertaisesti ketään!! Ja siis tänä aikana mieheni on poissa, ihan pakosti (työmatka ulkomailla) eikä pysty osallistumaan synnytykseen eikä esikoisen hoitoon.

Ihan siis käytännön syistä toivoisin että lapseni syntyisi nyt hieman aiemmin, tosin voiko siihen nyt sitten itse vaikuttaa, onkin eriasia.

Vaarattomia voit kokeilla ja lapsi lähtee syntymään jos lähtee. Mutta varaudu siihen että et välttämättä onnistu ajoittamaan synnytystä vaan lapsi tulee sitten kun on tullakseen (vaikka sitten huonoinpana mahdollisena hetkenä jos niikseen tulee).

[QUOTE="kukin tyylillään";28450988]Mä olin rv 38+0 viikon ajan sairaalassa käynnistyksessä cytoteceillä ja oksitosiinilla mutta eipä vauva vaan syntynyt vaan kotiin palattiin siltä reissulta. Se vauva syntyy tasan sitten kun on syntyäkseen, ei siihen mitkään ihmekeinot auta. :D[/QUOTE]

Niin, tiedänpä tämänkin, mutta mietin että uskaltaako edes kokeilla.. :)

Vaarattomia voit kokeilla ja lapsi lähtee syntymään jos lähtee. Mutta varaudu siihen että et välttämättä onnistu ajoittamaan synnytystä vaan lapsi tulee sitten kun on tullakseen (vaikka sitten huonoinpana mahdollisena hetkenä jos niikseen tulee).

Juu, juurikin siihen yritän tässä varautua, siksi asia pyörii päässä jatkuvasti.. Väärä keino vain oli tulla pohtimaan sitä palstalle.

Juu, juurikin siihen yritän tässä varautua, siksi asia pyörii päässä jatkuvasti.. Väärä keino vain oli tulla pohtimaan sitä palstalle.

Mun mielestä tämä haukkuminen ja ivaaminen tässä(kin) ketjussa on ihan ala-arvoista. Koetaan oikeudeksi arvostella toisten lapsilukua, perhettä ja tehtyjä valintoja ilman todellisia perusteita. Kun itsellä on kaikki hyvin ja tukiverkot lähellä, niin on varaa jeesustella "kaikki on valinnoista kiinni" ym. sontaa. Ihan ymmärrettävä valinta on yrittää pitää työpaikasta kiinni ja hankkia perheelle elanto.

Tsemppiä sinulle ap hankalaan tilanteeseen, ihan varmasti asiat järjestyvät vaikka sitten tuon sosiaalipäivystyksen kautta.

• Tykkää
Reactions: moekoe
Suodatin päälle vaan, täällä räkytetään mutta ei kukaan oikeasti purra osaa. ;) Mutta nyt vaan lenkille ja saunaan ja seksiä ja siivousta, jos tilanne on kypsä niin hyvinkin saattaa hommia nopeuttaa.

Näinhän se on! :)

En tiedä kuinka "kypsä" pitää olla, mulla rv 36 oli kohdunsuu auki 1cm, pehmeähkö ja kanavaa jäljellä 2cm, mutta lääkärikin totesi että uudelleensynnyttäjällä voi olla näin jo varhaisessa vaiheessa eikä enteile mitään.. Ja koska eka syntyi lasketun ajan jälkeen, on todennäköistä että tämäkin menee sinne asti.

Ihmiset, te ootte ihan sekaisin täällä. Siis ihan oikeasti, menkää itteenne ja miettikää, mitä puhutte, vaikka oottekin netissä.

Ymmärrättekö, että ihmisillä voi olla erilaisia työtilanteita. Nykyinen ekonomia kun on mitä on niin ei ole varmaan paljoa varaa huudella työnantajille, että enpäs nyt tulekaan ja lähdekään reissuun. Mitä jos ap:n mies on määräaikaisessa työsuhteessa esim. koeajalla ja oman alan työt muutenkin kiventakana? Tai jos ei ole työntekijä ollenkaan vaan ylempää johtoa, tai yrittäjä? Jos miljoonakaupat peruuntuu, kun ap:n mies ei vaan voinut lähteä reissuun, piti vahtia esikoista?

MLL:n lastenhoitajaa minäkin suosittelisin. Kyllä esikoinen synnäristä varmaan jonnekin väliaikaishoitoon saa järjestettyä, mutta kätilöillä on ihan varmasti parempaa tekemistä kuin jonkun satunnaisen lapsen vahtiminen.

[QUOTE="Nana";28450944]Mitäs sitten tapahtuu, kun äiti saa oksennustaudin? Ei voi ilmeisesti isi jäädä kotiin kun on niin korkea työmoraali...[/QUOTE]

No harvemmin voi jäädä. Tai toki kai palkattomalle, mutta kyllä mä olen lapseni joutunut hoitamaan myös kuumeessa, flunssassa ja mahataudissa. Mies on sitten tullut mahdollisuuksien mukaan aikaisemmin töistä kotiin, aina sekään ei vaan ole kaikille vaihtoehto.

Ihmisiä ja tilanteita on erilaisia, se tuppaa monelta unohtumaan, kun katse on suunnattu ainoastaan sinne omaan napaan.

En lukenut ihan kaikkia viesteja, mutta olisko ihan mahdotonta saada yhta isovanhempaa kylaan ihan siksi koko miehen reissun ajaksi. Siis luin kylla sen verran, etta ovat tyoelamassa jne. mutta kuitenkin. Olis aika iso huoli pois aloittajalta! Kun se eka muksukin on pieni viela. Ja koskaan ei tieda, miten se synnytys menee.

Ite olen ainakin ollut molempien sektioiden jalkeen tehollakin ja ainakin sen viikon sairaalassa, etta olis ollu aika kamalaa, jossei esikoisen hoito olis ollu hoidettuna (mies myos "reissutyossa" tavallaan, asutaan ulkomailla ja meilla isovanhemmat tuli Suomesta tata varten)! Ihan tarpeeksi raskasta muutenkin ja saattaa olla vaikea paikka myos esikoiselle.

[QUOTE="vieras";28450643]Niin se on mahdollista jos arvostaa perhettä riittävästi :)[/QUOTE]

Oletteko te ihmiset näin tyhmiä vai esitättekö vain? Se riippuu tasan tarkkaan yhdestä asiasta ja se on pomo, ei se kuinka paljon isä arvostaa perhettään. Jos pomo sanoo, että ei käy niin sitten se ei käy. Suurin osa pomoista osaa joustaa ja heille se kävisi, mutta jos sattuu kusipääpomo, jolle ei käy niin sitten ei auta kuin itkeä.

Ihmiset, te ootte ihan sekaisin täällä. Siis ihan oikeasti, menkää itteenne ja miettikää, mitä puhutte, vaikka oottekin netissä.

Ymmärrättekö, että ihmisillä voi olla erilaisia työtilanteita. Nykyinen ekonomia kun on mitä on niin ei ole varmaan paljoa varaa huudella työnantajille, että enpäs nyt tulekaan ja lähdekään reissuun. Mitä jos ap:n mies on määräaikaisessa työsuhteessa esim. koeajalla ja oman alan työt muutenkin kiventakana? Tai jos ei ole työntekijä ollenkaan vaan ylempää johtoa, tai yrittäjä? Jos miljoonakaupat peruuntuu, kun ap:n mies ei vaan voinut lähteä reissuun, piti vahtia esikoista?

MLL:n lastenhoitajaa minäkin suosittelisin. Kyllä esikoinen synnäristä varmaan jonnekin väliaikaishoitoon saa järjestettyä, mutta kätilöillä on ihan varmasti parempaa tekemistä kuin jonkun satunnaisen lapsen vahtiminen.

Joo mä luulen, että palstamammat ois oikein iloisia ja kiitollisia, jos menisi ne miljoonakaupat ja sen myötä satojen ihmisten työpaikat Suomesta. Tai paikkakunnan ainoa päivystävä aivokirurgi ei tule leikkaamaan palstamamman lasta vaan tämä pitää siirtää toiselle paikkakunnalle. Joillekin vain tuntuu olevan täysin ylitsepääsemättömän vaikeaa katsoa asioita toisesta näkökulmasta. Useimmiten he ovat niitä matalastikoulutettuja kaupankassoja ja lähihoitajia, jotka eivät ymmärrä, että toisten työ on hyvin erilaista kuin heidän.

[QUOTE="vieras";28451499]Oletteko te ihmiset näin tyhmiä vai esitättekö vain? Se riippuu tasan tarkkaan yhdestä asiasta ja se on pomo, ei se kuinka paljon isä arvostaa perhettään. Jos pomo sanoo, että ei käy niin sitten se ei käy. Suurin osa pomoista osaa joustaa ja heille se kävisi, mutta jos sattuu kusipääpomo, jolle ei käy niin sitten ei auta kuin itkeä.[/QUOTE]

Ei kukaan pakota aseen kanssa pomppimaan kusipääpomon pillin mukaan. Jos pomon elämänarvot ovat noin vinksallaan, niin jääköön yksinään kiukkuamaan. Ei kannata niellä kaikkea paskaa maailmassa.

[QUOTE="qwerty";28451522]Ei kukaan pakota aseen kanssa pomppimaan kusipääpomon pillin mukaan. Jos pomon elämänarvot ovat noin vinksallaan, niin jääköön yksinään kiukkuamaan. Ei kannata niellä kaikkea paskaa maailmassa.[/QUOTE]

Ei kukaan pakota ei, mutta niinkun jo taisin kertoa, määräaikainen työ, jonka jatkumiseen uskon tämän asian vaikuttavan aika paljon.. valitettavasti! Mieheni työnkuva on sellainen, ettei ko. firmassa kukaan tee samaa työtä. Ollaan kyllä monesti mietitty että jos vaikka sairastuu niin mitä sitten mutta sellaista tilannetta ei ole vielä tullut. Nämä työmatkat kuuluvat hänen työhönsä, ei sille mitään voi. Se on ollut tiedossa.

[QUOTE="qwerty";28451522]Ei kukaan pakota aseen kanssa pomppimaan kusipääpomon pillin mukaan. Jos pomon elämänarvot ovat noin vinksallaan, niin jääköön yksinään kiukkuamaan. Ei kannata niellä kaikkea paskaa maailmassa.[/QUOTE]

Suurin osa ihmisistä kuitenkin tarvii työpaikan ja tälläisena aikana ei välttämättä ole järkevää lähteä ovet paukkuen työstä. Ei varsinkaan kun pahimmassa tapauksessa voi löytää itsensä raastuvasta, koska mies rikkoo työsopimustaan, jos lähtee ilman lupaa lomille.

Työelämää ja sen vaatimuksia voi olla vaikeaa ymmärtää jos itse makaa tyytyväisenä sossun tuilla, mutta suurin osa meistä käy töissä ja aina se ei ole kivaa, mutta niin tämä yhteiskunta saadaan pyörimään ja sinullekin voidaan niitä sossun tukia maksaa.

[QUOTE="vieras";28451536]Mikäli työnantaja niin vittumainen ettei suostu, hakisin sairauslomaa vaikkapa selästä =).[/QUOTE]
"Hieno" ehdotus, mutta joka paikassa ei tahdo saada sairauslomaa, vaikka olisi oikeasti sairas, niin miten sitten tuollainen vedatys onnistuisi.

Itselläni on ollut tilanne, että mies oli sairaalassa ja itseni oli pakko lähteä työmatkalle. Oli vaikea tilanne, mutta siitä selvittiin.

Jos tilanne kohdunsuulla on jo kypsä, niin kyllä noista konsteista apua hyvinkin voi olla. Minulla oli kohdunsuu lyhentynyt senttiin jo viikolla 32 ja sanottiin että saattaa syntyä milloin vain. No, siinä sitten otin rauhallisesti ja seksiäkään ei uskaltanut harrastaa. Viikolla 38 sitäkin sitten uskallettiin kokeilla ja tulihan siitä mojovat supistukset muutaman tunnin päästä. Parin päivän päästä alkoi limatulppa irtoilemaan ja seuraavalla viikolla sitten tehtiin vielä sisätutkimus. Vuorokauden päästä sitten käynnistyikin synnytys ja eihän siinä kauaa mennyt kun vauva oli jo sylissä, vaikka ensimmäinen kerta olikin. Mutta ilman noita "ronkkimisia" tuskin olis vielä ihan tullut, olis ehkä mennyt laskettuun aikaan, nyt siis syntyi viikkoa ennen. Ja etenkin seksi on hyvä keino tuohon, saunassa kävin joka toinen päivä silloin muutenkin ja koskaan ei mitään supistuksia tullut sen jälkeen.

Ja näistä idioottien vastauksista ei kannata välittää, se nyt on tosiaan vaan palstan tapa. Aina pitäis tietää kaikki asiat todellakin etukäteen vuosiksi eteenpäin, jääkö mies työttömäksi tai kuoleeko se tms. Ja milloin se lapsi sitten saadaan alulle jne. Eikä voida käsittää että on sellaisia työpaikkoja mistä ei hetkessä irtaannuta. Meilläkään ei mies hetkessä paikalle pääse, vaikka samassa kaupungissa yleensä työskentelee. Eikä saanut vapaata yhtään lapsen syntymän jälkeen, onneksi lapsi sentään syntyi viikonloppuna kun miehellä oli vapaata. Kun eihän se sitä isyyslomaa ollut hakenut, kun halus sen myöhemmin pitää. Ja töissä ne ei sitten saaneetkaan ketään hänen tilalleen kun olis muutaman päivän ees vapaata halunnut kun kotiin tultiin. Onneksi tuo nyt tajuaa että se isyysloma pidetään heti sitten kun tää toinen lapsi syntyy, silloin ei ole työnantajalla vaihtoehtoja. Ja onneksi yksi isovanhemmista on jo eläkkeellä, eli sinne tuo esikoinen viedään. Tosin kun ei sitä kristallipalloa ole niin ei tietenkään voi tietää jos pappa onkin just silloin sairaalassa tms.. Ja kaikki kun ei tosiaan tiedä niiden isovanhempienkaan tilannetta, en minäkään tiedä onko äitini tän toisen syntyessä töissä vai työtön..

Uusimmat

Yhteistyössä