Uskonnosta ja kastamisesta, taas vaihteeks..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niinhän se on. Mä en vaan henk.koht. tunne/tiedä vielä yhtäkään, jotka sinne rippikouluun on mennyt uskon vuoksi, vaan niiden juhlien.:/
Mun tyttäreni meni nimenomaan sen uskon vuoksi riparille. Sai siellä vahvistuksen sille, ettei kristinusko ole hänen juttunsa. Eli oli vielä rippikouluun mennessään hieman epävarma uskostaan ja halusi rippikoulusta vahvistuksen päätöksilleen.

Monet vanhemmat sanoo, etteivät kasta lastaan, koska eivät halua päättää kirkkoon kuulumista hänen puolestaan. Ja että eivät halua aivopestä lastaan jne. Mitä jos lapsi vanhempana on kiinnostunut uskon asioista, ja hän kysyy teiltä että miksette mua kastaneet vauvana? Saako lapsi teiltä puolueettomia vastauksia Jeesuksesta ja raamatusta, kun hän niitä kyselee pienenä? Miten luulette, että lapsen elämä on erilaista, vaikka hän ei kirkkoon kuulu, kuin jos kuuluisi? Kuka häntä aivopesee? Koetteko te itse (jos olette kuuluneet kirkkoon lapsena), että uskonnontunnit, joulujuhlat jne. ovat olleet ahdistavia? Miksi lapsi ei saisi kuulla Jeesuksesta, ja muodostaa itse suhteensa häneen, tai olla muodostamatta?

Tässä muutama kysymys alkuun, mitä on mielessä.

Lapsen voi kasvattaa kristillisiä arvoja noudattaen ilman että lasta tarttee kastaa.Ei se kaste oo mikää portti autuuteen vaan oma henkilökohtainen usko.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Niinhän se on. Mä en vaan henk.koht. tunne/tiedä vielä yhtäkään, jotka sinne rippikouluun on mennyt uskon vuoksi, vaan niiden juhlien.:/
Mun tyttäreni meni nimenomaan sen uskon vuoksi riparille. Sai siellä vahvistuksen sille, ettei kristinusko ole hänen juttunsa. Eli oli vielä rippikouluun mennessään hieman epävarma uskostaan ja halusi rippikoulusta vahvistuksen päätöksilleen.

Näin se yleensä minustakin menee. Ainakin oman kokemukseni mukaan juuri yläasteikäisillä jumalajutut ja oman maailmankatsomuksen muodostaminen niiden suhteen ovat juuri ajankohtaisimmillaan. Siis sellaista oman identiteetin etsintää perinteiseen murrosikäisen tyyliin. Tytöillä nämäkin pohdinnat taitavat keskimäärin tulla vähän poikia aiemmin. En itse tunnista ollekaan tuota ap:n mainitsemaa "Menen riparille, jotta saisin mopon" -periaatetta vaan koen, että yläasteikäiset prosessoivat aika aktiivisestikin omaa suhdettaan uskontoon tai uskonnottomuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Luonnollisesti täysi-ikäinen lapsi saa liittyä haluamaansa uskonnolliseen ryhmään. On aika vaikea kuvitella, että lapsi tulisi harmittelemaan sitä miksei häntä vauvana kastettu. :) Tuo taitaa olla sellainen tilanne, jota voi edes fiktiivisesti kuvitella vain hartaan kristillisessä perheessä. Yhtä todennäköistä lienee se, että kristillisessä kodissa lapsi alkaa harmitella sitä, miksei häntä vauvana ympärileikattu kuten kunnon juutalaispojille täytyy tehdä. ;)

Lasta ei liitetä kirkkoon samasta syystä kuin hänelle ei hommata kolmikuukautisena SDP:n jäsenkirjaakaan. Aikuisena lapseni voi sitten äänestää kepua tai vaikkapa ryhtyä kristityksi, mutta vanhemmilla ei mielestäni ole oikeutta päättää tällaisista asioista. En edes usko siihen, että alle kymmenvuotias lapsi voisi olla uskovainen. Hän on vain syntynyt ja kasvanut uskovaisessa perheessä.

Uskon, että uskontojen ulkopuolella kasvaneesta lapsesta tulee suvaitsevaisempi, avarakatseisempi, rauhaarakastavampi ja enemmän "maailmankansalainen" kuin yhteen uskontoon kasvaneesta lapsesta. Yleissivistykseen kuuluu perustiedot kaikista maailman suurista uskonnoista, joten tietysti lapsi saa tietoa uskonnoista. Ja uskon, että omakasvattamani lapset oppivat myös itsenäisesti hakemaan uutta tietoa ja arvioimaan sitä kriittisesti.

Ja kyllä, koulun uskonnonopetus oli aika hirmuista. Ajat ovat varmaan muuttuneet, mutta aikanaan esim. helvetillä ja synnillä pelottelu oli yksi henkisen väkivallan muoto. Minusta on hirveää opettaa lapsille, että he ovat perisynnin riivaamia eivätkä mitenkään pysty tuosta kauheudesta omin avuin vapautumaan.

Peesi
Siinäpä ne tärkeimmät tuli.
Nuo ovat niitä pointteja joita, täälläkin seilaavat, ajattelemattomat ihmiset eivät oikein voi ymmärtää.

"Näinhän on aina tehty ennenkin" / " lapsi voi itse päättää aikuisena kirkosta eroamisesta"
Tämän kaltaisia idioottimaisuuksia kuulee vähän väliä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Näin se yleensä minustakin menee. Ainakin oman kokemukseni mukaan juuri yläasteikäisillä jumalajutut ja oman maailmankatsomuksen muodostaminen niiden suhteen ovat juuri ajankohtaisimmillaan. Siis sellaista oman identiteetin etsintää perinteiseen murrosikäisen tyyliin.

Eli juuri sinä aikana kun ihminen on heikoimmillaan niin uskonto/uskovaiset vievät kuin pässiä narussa.

Tuossa vaiheessa kun se "vitsa" väännetään niin ihmisen on erittäin vaikea myöhemmin irtaantua uskonnon aiheuttamasta maailmankuvasta/taikauskosta/helvetin ja kuoleman pelosta myöskin.

On suoraan sanottuna halveksuttavaa että ihmiset puhuvat murrosikäisten uskoontulosta ikään kuin positiivisena asiana. Kertoo jotakin sellaisista ihmisistä.

Juuri tuosta syystä vastustan lasten uskoon kasvattamista/kastamista/etc etc. Pikkulapselle, avuttomalle sellaiselle, kylvetään nuorena jo siemen itämään ja sitten jäädään odottamaan satoa, kun se nuori kasvaa ja alkaa miettimään näitä asioita niin uskonto on jo lapsen tietämättä pedannut pedin itselleen.

Ei voi kuin halveksua tälläistä käytäntöä ja sitä tukevia ihmisiä.

Yhteistyössä