Minua kiinnostaa lähinnä miten hallitus aikoo hankkia ja miten on hankkinut. Tähän mennessä näytöt on pitkälti miinuksella.
Mitä tulee yhteisöveron alennukseen niin sellainenhan on käsittääkseni tulossa. Ongelmana vaan on että aiemmatkaan alennukset eivät ole olleet tehokkaita eikä tule olemaan tämäkään alennus.
Ollaan siis varmasti yhtä mieltä siitä, että Suomeen ei tule tuloja kuin yrittämisen ja investointien kautta? Voisi myös olla hyvä jakaa hyviä ideoita.
Enkä nyt ihan suoraan sanottuna ymmärrä miksi näytöt on miinuksella. Väkisin läpi runtattu sote syö rahaa loputtomasti ja samoin kasvaneet korkomenot lisäävät menoja budjettiin merkittävästi. Kumpikaan näistä ei ole tämän hallituksen vastuulla. Se koittaa lähinnä selvittää mitä voidaan tehdä kun käteen lyödään paskat kortit. Lisäksi vallitsevat olosuhteet maailmalla eivät tue talouskasvua.
Tämä hallitus nimenomaan yrittää houkutella investointeja ja yrityksiä Suomeen yhteisöveroa alentamalla. Se toimiiko se vai ei, jää nähtäväksi. Samoin tämä hallitus on nyt muuttamassa YEL- verotusta siten, että yrittäjä voi itse päättää, maksaako se eläkemaksuja todellisten tulojen vai laskennallisen työtulon perusteella.
Itse keskittyisin myös laskemaan yrittäjän kynnystä ensimmäisten työntekijöiden palkkaukseen ja laskemaan riskejä tämän suhteen.
On oikeasti hyvä ymmärtää, että lainan varaan rakennetut kestävät menot ovat olleet kertakaikkisen surkea ratkaisu.
Suomen budjetti on 81,6 miljardia ja pelkät sosiaalimenot, jotka rahoitetaan verovaroin, on 60 miljardia? Voidaanko siis sanoa, että ongelma on nyt julkisen puolen menot?