Uskottomuus ja sen tuska...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OP991
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Valitettettavasti, olin juuri siellä petetyllä puolella. Taidat olla kovin nuori? Ap saa tehdä juuri niin kuin hän haluaa. Ei petoksista paljastu kuin jäävuoren huippu ja hyvä niin.

Hyvä AP, kuuntele nimimerkkiä "Kokemusta asiasta", hänellä on viisaita sanoja.

Minä en ymmärrä tätä vaatimusta, että aina pitäisi kertoa kaikki ja että vain siten suhde voisi olla hyvä ja reilu jne. Ihmiset ovat kautta aikain pettäneet puolisoitaan, katuneet ja vaienneet asiasta. Se on pettäjän rangaistus, että joutuu olemaan asiasta hiljaa. Kertomisesta ei sinun tapauksessasi seuraisi mitään hyvää. Keskity nykyhetkeen ja tulevaisuuteen, rakenna onnellinen elämä miehesi kanssa, äläkä ikinä kerro. Olet jo hyvittänyt tekosi. Pidin myös tuosta jonkun esittämästä ideasta, että määrää itsellesi sakko, jonka maksat esim. perhetyöhön. Ehkä tällainen konkreettinen teko voisi saada sinut tuntemaan, että olet hyvittänyt tekosi. Tapahtuneen tärkein seuraus on se, että nyt et taatusti petä uudestaan ja osaat arvostaa liittoasi. Ne ovat hei oikeasti hienoja asioita, muista se. Nyt keskityt tulevaan!

Viimeksi muokattu:
En aivan kaikkea jaksanut tuosta välistä lukea, mutta mitä alusta luin, minun neuvoni olisi seuraavaa.

Sinulla on oikeus tuntea vihaa hyväksikäyttäjääsi kohtaa. Mutta toivottavasti se viha laantuu ajan myötä, ettei syö sinun elämääsi. Mutta hyväksikäyttäjäsi on tehnyt väärin, et sinä.

Tuo sinun pettämistilanne on ollut harmillinen juttu, mutta jos se eheytti sinussa jotain ja osaat nyt nähdä asioitasi uudessa valossa, paremmassa. En kertoisi sinuna miehellesi, pidä se itsellesi oppimistilanteena elämästä. Tämä elämä ei ole mustavalkoista, ei ole aina selvää oikeaa ja väärää, ja riippuu katsojastakin se asia. Pilaisit vain nykyisen suhteesi ja onko miehesikään niin puhdaspulmunen joka asiassa? En tarkoita näillä loukata, vaan herätellä näkemään toiselta kantilta. Haluaisitko itse tietää kaikki "mokat" miehestäsi, jos se ei kummasti vaikuta teidän parisuhteeseen eli teillä on halu jatkaa yhdessä eteenpäin.

Jos jonkun kanssa haluat selvittää tuota pettämistä, niin miten erositte tämän pettäjäkaverin kanssa? Hänen kanssa kannattaisi tehdä tilit selväksi, mikäli ette ole jo tehneet. Että hänkin pääsee jaktamaan elämäänsä, ei jää tuo asia epäselväksi.

Hyvä AP, kuuntele nimimerkkiä "Kokemusta asiasta", hänellä on viisaita sanoja.

Minä en ymmärrä tätä vaatimusta, että aina pitäisi kertoa kaikki ja että vain siten suhde voisi olla hyvä ja reilu jne. Ihmiset ovat kautta aikain pettäneet puolisoitaan, katuneet ja vaienneet asiasta. Se on pettäjän rangaistus, että joutuu olemaan asiasta hiljaa. Kertomisesta ei sinun tapauksessasi seuraisi mitään hyvää. Keskity nykyhetkeen ja tulevaisuuteen, rakenna onnellinen elämä miehesi kanssa, äläkä ikinä kerro. Olet jo hyvittänyt tekosi. Pidin myös tuosta jonkun esittämästä ideasta, että määrää itsellesi sakko, jonka maksat esim. perhetyöhön. Ehkä tällainen konkreettinen teko voisi saada sinut tuntemaan, että olet hyvittänyt tekosi. Tapahtuneen tärkein seuraus on se, että nyt et taatusti petä uudestaan ja osaat arvostaa liittoasi. Ne ovat hei oikeasti hienoja asioita, muista se. Nyt keskityt tulevaan!

Kiitos.
Rakastava, katuva, kerran hairahtanut on aivan eri asia, kuin ylimielinen krooninen pettäjä. Tämä ylimielinen voisi jopa puolisolle tulla laukomaankin, että on sitten ollut koko suhteemme ajan muita virityksiä, kun olet niin plaa, plaa ja plaa.

Ehkä se juuri siksikin tuntuukin niin kamalalle, kun mies on niin rakastunut ja ap joutuu niiden tunnustusten kohdalla valtavan syyllisyyden valtaan. Eli tilanne olisi helpompi, jos mies ei niin paljoa jumaloisikaan ap:ta? Toisaalta taas kertominen miehelle pettämisestä olisi juuri veitsi hänen sydämeensä.

Kyllä ihminen voi olla hyvä ja rakastettu, vaikka hän tekisikin virheitä tai virheen. Erehtyminen kuuluu inhimillisyyteen ja se on osa ihmisten taistelua sisimmässään. Jos teet virheen ja se ei näytä haittaavan ketään, niin miksi menet sen kertomaan ja aiheuttamaan sillä tragedian.

Tämän asian alkujuuri on suomalaisten yltiörehellisyydessä ja pikkutarkkuudessa, monta kertaa olisi paljon helpompaa, kun ottaisi löysin rantein. Ihmisellä saa olla omia pikku salaisuuksiakin.

Viimeksi muokattu:
En aivan kaikkea jaksanut tuosta välistä lukea, mutta mitä alusta luin, minun neuvoni olisi seuraavaa.

Sinulla on oikeus tuntea vihaa hyväksikäyttäjääsi kohtaa. Mutta toivottavasti se viha laantuu ajan myötä, ettei syö sinun elämääsi. Mutta hyväksikäyttäjäsi on tehnyt väärin, et sinä.

Tuo sinun pettämistilanne on ollut harmillinen juttu, mutta jos se eheytti sinussa jotain ja osaat nyt nähdä asioitasi uudessa valossa, paremmassa. En kertoisi sinuna miehellesi, pidä se itsellesi oppimistilanteena elämästä. Tämä elämä ei ole mustavalkoista, ei ole aina selvää oikeaa ja väärää, ja riippuu katsojastakin se asia. Pilaisit vain nykyisen suhteesi ja onko miehesikään niin puhdaspulmunen joka asiassa? En tarkoita näillä loukata, vaan herätellä näkemään toiselta kantilta. Haluaisitko itse tietää kaikki "mokat" miehestäsi, jos se ei kummasti vaikuta teidän parisuhteeseen eli teillä on halu jatkaa yhdessä eteenpäin.

Jos jonkun kanssa haluat selvittää tuota pettämistä, niin miten erositte tämän pettäjäkaverin kanssa? Hänen kanssa kannattaisi tehdä tilit selväksi, mikäli ette ole jo tehneet. Että hänkin pääsee jaktamaan elämäänsä, ei jää tuo asia epäselväksi.

Aivan.
Mitäpä jos ap:n miehen rakkaudentunnustukset ovat saaneet alkunsa siitä, että hänkin on jollakin tasolla tuntenut pettäneensä ap:tä. Eli tilanne olisi se, että he ovat tasoissa. Ei sitä kysyä saa, mutta tällainenkin on mahdollista ja helpottaisi ap:n tuskaa. Älä nyt ap ala kyttäämään miestäsi, mutta tilanne voi olla tavallaan hauskakin, että pyytelette toisiltanne anteeksi samaa asiaa:) Ihminen se mieskin on.
Tämä oli nyt tällainen ajatusleikki, nyt jo naurattaa...

Viimeksi muokattu:
Totta, tuomion/rangaistuksen olen jo saanut, ja en haluaisi miestäni rankaista omasta virheestäni. Varsinkin jos hän haluaisi antaa anteeksi ja jatkaa, se olisi käytännössä turhaa, koska häntä sattuisi turhaan. Hän on onnellinen, tänä aamuna mainosti onneaan. .

Minusta sinun kuuluu kuunnella omaa terapeuttiasi enemmän kuin meitä ellejä täällä.

Ehkä terapeuttisi tietää sinusta asioita enemmän joita et itsekään vielä ymmärrä. Mikä johtaa käytökseen ja miksi koet että olet hyljätty vaikka saat rakkautta kokoajan.

Anna ajan kulua ja kerro sitten kun olet vähän vahvemmilla tunteistasi. Minusta tuntuu että käyt

läpi vielä nuoruudessa tapahtuneita virheitä ja syytät osittain hyväksikäytöstä kuitenkin itseäsi.

Ainakin minulla oli pitkään yli 2v kierre että olin vähän itsetuhoinen ja syytin kaikesta itseäni. Asioista joihin en vauvana enkä nuorena edes voinut vaikuttaa !!

Nauti hetkistä mitä koet . Ota se onni vastaan mitä miehesi sinulle lähettää. Se että häiden jälkeen heti tulisi pettymys jonka tekoa et itsekään näytä oikein itse ymmärtävän ei auta

yhteiselon ja parisuhteen syvenemistä. Itse ainakin sain rankat totuudet kuulla vasta 40v jälkeen sitten kun kaikki meistä olivat kykeneviä käsittelemään asiat asioina.

Tekijä ei pystynyt siis kertomaan ennemmin asiaa eikä se minua loukannut että vasta 40v kuluttua saan tietää asiat joihin ei silloinkaan enää olisi voinut vaikuttaa. Ne vaan tapahtuivat.

Kyllä sinä vielä kerkiät kertoa miehellesi asian myöhemmin kun olet sen terapeutin kanssa ensin mennyt läpi mitä hyväksyntää sillä hait ja olet ihmisenä vähän ehjempi.

Jos kyseessä oli vielä kännikohellus niin niitä tapahtuu kuule niin vanhoille kuin nuorille.

Viimeksi muokattu:
Totta, tuomion/rangaistuksen olen jo saanut, ja en haluaisi miestäni rankaista omasta virheestäni. Varsinkin jos hän haluaisi antaa anteeksi ja jatkaa, se olisi käytännössä turhaa, koska häntä sattuisi turhaan. Hän on onnellinen, tänä aamuna mainosti onneaan. .

Minusta sinun kuuluu kuunnella omaa terapeuttiasi enemmän kuin meitä ellejä täällä.

Ehkä terapeuttisi tietää sinusta asioita enemmän joita et itsekään vielä ymmärrä. Mikä johtaa käytökseen ja miksi koet että olet hyljätty vaikka saat rakkautta kokoajan.

Anna ajan kulua ja kerro sitten kun olet vähän vahvemmilla tunteistasi. Minusta tuntuu että käyt

läpi vielä nuoruudessa tapahtuneita virheitä ja syytät osittain hyväksikäytöstä kuitenkin itseäsi.

Ainakin minulla oli pitkään yli 2v kierre että olin vähän itsetuhoinen ja syytin kaikesta itseäni. Asioista joihin en vauvana enkä nuorena edes voinut vaikuttaa !!

Nauti hetkistä mitä koet . Ota se onni vastaan mitä miehesi sinulle lähettää. Se että häiden jälkeen heti tulisi pettymys jonka tekoa et itsekään näytä oikein itse ymmärtävän ei auta

yhteiselon ja parisuhteen syvenemistä. Itse ainakin sain rankat totuudet kuulla vasta 40v jälkeen sitten kun kaikki meistä olivat kykeneviä käsittelemään asiat asioina.

Tekijä ei pystynyt siis kertomaan ennemmin asiaa eikä se minua loukannut että vasta 40v kuluttua saan tietää asiat joihin ei silloinkaan enää olisi voinut vaikuttaa. Ne vaan tapahtuivat.

Kyllä sinä vielä kerkiät kertoa miehellesi asian myöhemmin kun olet sen terapeutin kanssa ensin mennyt läpi mitä hyväksyntää sillä hait ja olet ihmisenä vähän ehjempi.

Jos kyseessä oli vielä kännikohellus niin niitä tapahtuu kuule niin vanhoille kuin nuorille.

Viimeksi muokattu:
Ihmiset ovat kautta aikain pettäneet puolisoitaan, katuneet ja vaienneet asiasta. Se on pettäjän rangaistus, että joutuu olemaan asiasta hiljaa. Kertomisesta ei sinun tapauksessasi seuraisi mitään hyvää. // Ehkä tällainen konkreettinen teko voisi saada sinut tuntemaan, että olet hyvittänyt tekosi.

Voi olla, mutta sehän tarkoittaa vain sitä, että kukaan ei ole ymmärtänyt ongelmaa. Neuvot siis nyt AP:ta olemaan typerä vain siksi kun ihmiset ovat aina olleet typeriä? Rangaistusajattelu on jotakin ikivanhaa kristillistä jäämää, eikä siitä ole mitään hyötyä, eli olet oikeassa siinä ettei itseään kannata tuomita. Se ei vaikuta asiaan millään tavalla, sillä se asia mikä aiheutti teon ei muutu miksikään kuvittelusta, että: "Minua on nyt rankaistu". Se on eräänlaista toiveajattelua ja vastuunpakoa, että jos minua nyt on rankaistu niin minun ei tarvitse tehdä asialle mitään. Teko ei ole hyvä eikä teko ole paha, se on vain teko ja sen teon aiheutti jokin asia. Jos ei pidä siidä mitä teko aiheutti, niin täytyy tutkia sitä mikä sen teon aiheutti, ja muuttaa se. Jos sitä ei tee, niin teon aiheuttaja on edelleen mielessä, itsestään se ei sieltä häviä. Tässä tapauksessa teko, eli pettäminen on seuraus siitä, ettei suhde toimi. Sitten täytyy kysyä itseltään että miksi suhde ei toimi, ja ratkaista se. Itse teko on tuon ketjun viimeinen lenkki ja se on täysin merkityksetön. Se on vain oire. Jos vesiputki vuotaa, niin onko mitään järkeä tutkia lattialle muodostunutta lätäkköä?

Viimeksi muokattu:
Voi olla, mutta sehän tarkoittaa vain sitä, että kukaan ei ole ymmärtänyt ongelmaa. Neuvot siis nyt AP:ta olemaan typerä vain siksi kun ihmiset ovat aina olleet typeriä? Rangaistusajattelu on jotakin ikivanhaa kristillistä jäämää, eikä siitä ole mitään hyötyä, eli olet oikeassa siinä ettei itseään kannata tuomita. Se ei vaikuta asiaan millään tavalla, sillä se asia mikä aiheutti teon ei muutu miksikään kuvittelusta, että: "Minua on nyt rankaistu". Se on eräänlaista toiveajattelua ja vastuunpakoa, että jos minua nyt on rankaistu niin minun ei tarvitse tehdä asialle mitään. Teko ei ole hyvä eikä teko ole paha, se on vain teko ja sen teon aiheutti jokin asia. Jos ei pidä siidä mitä teko aiheutti, niin täytyy tutkia sitä mikä sen teon aiheutti, ja muuttaa se. Jos sitä ei tee, niin teon aiheuttaja on edelleen mielessä, itsestään se ei sieltä häviä. Tässä tapauksessa teko, eli pettäminen on seuraus siitä, ettei suhde toimi. Sitten täytyy kysyä itseltään että miksi suhde ei toimi, ja ratkaista se. Itse teko on tuon ketjun viimeinen lenkki ja se on täysin merkityksetön. Se on vain oire. Jos vesiputki vuotaa, niin onko mitään järkeä tutkia lattialle muodostunutta lätäkköä?

Ja siksi pitää tuhota viattoman puolison elämä?! Ei hyvää päivää, sehän ei liity tähän asiaan sen enempää kun se, että rikottaisiin naapurinkin putkisto! Sinä olet varsinainen tuhon miekka, sanon vaan! Kamala koston enkeli viattomille. Mieti nyt vähän vastuutasi, ole jo hiljaa!

Viimeksi muokattu:
Ja siksi pitää tuhota viattoman puolison elämä?! Ei hyvää päivää, sehän ei liity tähän asiaan sen enempää kun se, että rikottaisiin naapurinkin putkisto! Sinä olet varsinainen tuhon miekka, sanon vaan! Kamala koston enkeli viattomille. Mieti nyt vähän vastuutasi, ole jo hiljaa!

No, kyse ei suinkaan ole putkiston rikkomisesta, vaan sen korjaamisesta ja tässä tapauksessa puoliso ei ole naapuri, vaikka kyllä naapurillekin kannataisi sanoa että putket vuotaa jos ne vuotaa. Puoliso saa kärsiä samasta vuotavasta putkesta, sillä hänellä ja hänen puolisollaan on yhteiset putket. Ihmiset kauhistelevat vuotavan putkiston aiheuttaman lätäkön rumuutta, ja leikkivät siksi ettei sitä olisi olemassakaan ja yrittävät piilotella sitä itseltään ja toisilta. Kuitenkin se putki jää vuotamaan vettä loppuun asti koska ihminen keskittyy väärään asiaan.

Ja minä annan vain oman näkemykseni tässä asiassa, en ole itse puheenaihe tässä tapauksessa, eikä itse ongelmaan vaikuta yhtään se kuka minä olen tai en ole, vaikka kuinka väität että olen "koston enkeli viattomille". Eikö vastuunottoa ole juuri se, että ongelmista puhutaan jotta ne voisi ratkaista? Ja eikö ole aika vastuutonta paeta ongelmaa unohtamalla ja olemalla hiljaa?

Viimeksi muokattu:
Olen itse pettänyt miestäni monta kertaa nuoruudessa! Mieheni pahoinpiteli minua ja oli muutenkin ilkeä. En kestänyt häntä, joten hankin rakastajia, pystyin olemaan kotona iloinen ja onnellinen ajatellessani tätä (kulloista) salarakastani.

Jotenkin en osannut lähteä mieheni luota nuorena! Kun sitten paljastui petokseni, mieheni muuttui, tai osaltaan hänen lääkityksensä muutti häntä! Ilmeisesti hänellä oli päässä vikaa sen verran, että kohteli minua kuten kohteli.

En kadu näitä salarakkaita, ne olivat mieheni syytä! En ole kertaakaan käynyt vieraissa sen jälkeen kun mieheni kohtelee minua kunnolla. Aina on syy siihen että käy vieraissa. Sinulla oli se kun miehesi pelasi vain tietsikalla eikä osallistunut kotitöihin. Älä ole liian kiltti vaatiessasi osallistumaan kotitöihin, kysy miltä hänestä tuntuisi tehdä kaikki itse sinun pelatessasi!
Jos ei vieläkään tehoa, on sinulla oikeus käydä silloin tällöin vieraissa saadaksesi hyvän mielen!

En ymmärrä miksi otat sen petoksesi noin raskaasti, ethän tiedä vaikka miehelläsikin olisi jotain salattavaa, hän ei vain edes ajattele kertovansa sinulle.

No, kyse ei suinkaan ole putkiston rikkomisesta, vaan sen korjaamisesta ja tässä tapauksessa puoliso ei ole naapuri, vaikka kyllä naapurillekin kannataisi sanoa että putket vuotaa jos ne vuotaa. Puoliso saa kärsiä samasta vuotavasta putkesta, sillä hänellä ja hänen puolisollaan on yhteiset putket. Ihmiset kauhistelevat vuotavan putkiston aiheuttaman lätäkön rumuutta, ja leikkivät siksi ettei sitä olisi olemassakaan ja yrittävät piilotella sitä itseltään ja toisilta. Kuitenkin se putki jää vuotamaan vettä loppuun asti koska ihminen keskittyy väärään asiaan.

Ja minä annan vain oman näkemykseni tässä asiassa, en ole itse puheenaihe tässä tapauksessa, eikä itse ongelmaan vaikuta yhtään se kuka minä olen tai en ole, vaikka kuinka väität että olen "koston enkeli viattomille". Eikö vastuunottoa ole juuri se, että ongelmista puhutaan jotta ne voisi ratkaista? Ja eikö ole aika vastuutonta paeta ongelmaa unohtamalla ja olemalla hiljaa?

Ei. Ei ole!

Jos ap aikoisi tehdä tuota jatkossa, eikä kertoisi, se olisi. Se, että hän nyt menisi ja kertoisi, olisi juurikin putkiston rikkomista toiseltakin, sillä ap:llä ja hänen mielellään ei ole tässä tapauksessa yhteiset putket! Tasan ei. Heillä on kummallakin oma psyykensä. Jos ap menisi ja puukottaisi miehen henkisesti kertomalla, kostaakseen mitä lie, sitten olisi molempien sirut ja palaset samassa kasassa ja olisi yhteinen tuho, eli ne yhteiset putket, yhteinen menetetty elämä. Näet kuvion nyt jonkun vääristyneen peilin kautta, mielesi rakennelman, jolla tuhotaan viattomia ihmisiä. Todellisuudessa kuvio on selvä ja suora: viatonta ei saa tuhota, koska se olisi pelkkää julmuutta ja väärä rehellisyys on vain sitä. On olemassa oikeaa ja väärää rehellisyyttä, hyvään ja pahaan perustuvaa, hyvyyteen ja ilkeyteen, ja sinun versiosi on joka parin jälkimmäinen versio! Nimimerkillä Myös petetty!

Viimeksi muokattu:
vaikka kyllä naapurillekin kannataisi sanoa että putket vuotaa jos ne vuotaa.

Eikä ole kyse siitä, että 'naapurin' eli miehen putket vuotaisivat, vaan siitä, että ollaan aikeissa vasta mennä rikkomaan ne! Näet ja luetkin muuta kuin miten tilanne on. Surullista, jos ap menee tekemään täysin tarpeettoman rikoksen uusinnan, sitähän toisenkin rikkominen vain on!

Viimeksi muokattu:
Minulle tämä hyväksikäyttäjän kanssa ollut "suhde" oli ensimmäinen ja mieheni oli toinen, miehelläni oli 2 vuoden suhde ennen minua, ja tämä tyttö petti häntä, oli valmis sen tosiaan antamaan anteeksi, ja jatkamaan.

Tilannehan oli ennen pettämistäni ollut pitkään jo vaikea ja taistelin itseni kanssa päivittäin pahaa oloa vastaan. Mieheni työttömyys vei minusta mehut täysin. hän oli hyvinkin laiskahko ja mukavuudenhaluinen, on vieläkin. Myöntää sen myös itse. Hän ei omasta mielestäni näyttänyt haluavan töitä, työhakemusten lähettäminen oli hänelle kuin suurin työ. Vaatiihan se aikaa, ja kaikki meistä toimimme eri tavalla, itse lähetin hakemuksia 35 yhden päivän aikana ja sain neljä työpaikkaa.

Mieheni kommentoi asuntoa törkyiseksi ja valitteli nälkää kun olin ollut päivän töissä (12h). Työviikkoni olivat 60-tuntisia- ylikin. Häneltä vaati hurjan työn viedä roskapussi ulos. Jos joskus pyysin häntä tekemään ruokaa, hän ei osannut makaroniakaan keittää ilman minua - hän oli koko ajan kyselemässä neuvoa. Kun suunnittelin omille vapaapäivilleni jotain, mitä voisin hänen kanssaan tehdä, koska ikävä tietty oli. Hän oli saattanut sopia menevänsä ystäviensä kanssa jonnekin (ryyppääjä hän ei ole) ja kertoi tästä vasta kyseisenä päivänä tai edellisenä, jolloin sitten itse jouduin istumaan kotona neljän seinän sisässä ( uusi paikkakunta, ei vielä ystäviä ) ja koska asunto oli törkyisessä kunnossa en osannut rentoutua ja päädyin siivoamaan. Perfektionisti olen siinä asiassa, jos jotain teen - teen sen kunnolla ja siivosin parhaimmillaan 12h putkeen. Mieheni tuli kotiin ja löysi minut väsähtäneenä rätti kädestä sohvalta. Halasi ja sanoi että ihan kiva kun on siistiä ja siihen se aina jäi.

Olin kaksi viikkoa sairaslomalla nostokiellon kera, leikkauksen jälkeen. Hän hädin tuskin osasi tehdä minulle ruokaa ja kissojen hiekkalaatikoiden siivoaminen, kaupassakäynnit ja minulle tehdyt palvelukset tuntuivat olevan hurjan työn takana.
Vaikenin, koska ajattelin että hän muuttuu vielä, en halua häntä syyllistämällä aiheuttaa hänelle pahaa mieltä.

Mitä seksiin tulee... Olen yhteenmuuttamisen jälkeen ollu lähes aina se, joka tekee aloitteen. Saatan ottaa häneltä suihin puolikin tuntia ennen varsinaista hommaa, ja tuntuu ettei hän ottanut minua huomioon sillä saralla. Nuolemisesta hän ei pidä ajatuksenkaan tasolla ja sormien käyttäminen taas.. Ei innosta. Hän kyllä haluaa minua ja pitää seksikkäänä mutta ei osaa ottaa ohjia käsiinsä ja tehdä minulle juttuja. Monet kerrat olen saanut pakit ( senkin jälkeen kun olen häneltä ensin ottanut suihin ) ja siinä tulee hyvin vähän arvostettu ja rakastettu olo, seksikkäästä ja halutusta puhumattakaan.

Ehkä näistä syistä tunsin etten ole arvostettu ja minä idiootti loppujen lopuksi vaikenin kokonaan. Ystäväni ihmettelivät miksi jaksan kasvattaa teinipoikaa kotonani. Vähän ennen häitä asiat kärjistyivät kun pelikone ja ystävät korvasivat minun kanssani vietetyn ajan ja yksinäinen ja arvoton olo kasvoivat.
Pettämiseen tämä ei ole se syyllinen vaan minä itse, tämä on ongelma joka johti osaltaan virheeseen.

Kaksi viikkoa ennen häitä puhuin miehelleni asiasta. Hän ensimmäistä kertaa tuntui kuulevan asian todellisen laidan ja pyysi anteeksi sitä että ei ollut näyttänyt niin isoin elein arvostavansa minua. Siinä vaiheessa virhe olikin jo tapahtunut...
Hän kertoi kuinka arvostaa ja kunnioittaa - rakastaa ja haluaa minut ja vain minut. Sanoi olevansa valmis tekemään töitä myös minun hyvinvoinnin eteen, ja siitä lähin on tehnytkin. Kun puhun että hän näyttää omalla tavallaan, hän näyttää sen erilailla kuin ennen ja suuremmin. Ja nykyään virheestäni oppineena olen itse uskaltanut puhua ja löytänyt sen kultaisen keskitien - syyllistämättä ja leikkimättä marttyyriä.

Ei, en ole vielä päättänyt olla kertomatta miehelleni, Tai että kertoisin. sen takia onkin ihanaa saada näkemyksiä asiaan ja niiden kautta voin koittaa miettiä mitä tekisin. Häitköidysti - en, koska siitä ei ole hyötyä. Joulukuussa on paljon hänelle tärkeitä päiviä, joten mikäli päädyn kertomaan kerron hänelle sen vasta kun olen itse varma että muuta keinoa ei ole herättää häntä näkemään minun puoltani asioissa. Hän välillä lankeaa vanhoihin tapoihin mutta näyttää halunsa muuttua ja eräänä yönä sanoi minulle että voisi mennä kerran tai kaksi kuussa viikonlopuksi töihin, jotta minä voisin irtisanoutua ja keskittyä täyspainoisesti opiskeluun. Hän tekee asiat nopeasti (nopeammin kuin ennen) kun pyydän ja osallistuu enemmän.

Tuntuu että tavoitteeni ehkä ensin on muuttaa suhdettamme ja häntä aikuisempaan suuntaan ja jos ei pehmein keinoin toimi, avaudun hänelle että mitä paha oloni sai aikaan ennen häitä. Tietenkään ei häntä syyttäen eikä riidan yhteydessä, vaan keskustellen ja kävipä mielessä tulostaa tämä ketju ja antaa hälle luettavaksi jos aion kertoa. Pelkurimaista ehkä, mutta kaippa hän näkisi asian paremmin minun kannaltani ja myös muiden näkemyksiä asiaan - ehkei se olisikaan hänelle niin tuskallista vaikka en vähättele - tulee se tekemää kipeää varmasti. Siltä kivulta kun hänet voisin säästää.

Juuri siinä mielessä en halua miestäni rikkoa, koska voihan ongelmaa lähentyä ja koittaa ratkaista muillakin keinoilla.

Toinen osa minusta sanoo etten saa kertoa ja rikon hänet, toinen osa sanoo minussa että on väärin valehdella hänelle. Järki ja tunteet kun eivät aina pelaa yhteen.

Siitä olen varma että mieheni on minulle uskollinen. Ollut aina ja edelleen on. Häntä on petetty ja hän tosiaan, niinkuin JR mainitsi, elää siinä että parisuhteemme on kunnossa. Ja onhan se siinä mielessä että nyt minä viihdyn ja aion puuttua jos näen paluuta entiseen.

Tällä hetkellä olen vielä sitä mieltä etten kerro. Voi olla että joku päivä päätän toisin mutta syylisyyden ja pahan olon ajamana en sitä tee. Ja voi olla etten tee lainkaan. En osaa sanoa ja se on niin helpottavaa kun te annatte näkemyksiänne ja myös JR:n näkemyksessä on omasta mielestäni jotain perää, tosin en usko että pelkästään asian kertominen on ainoa ratkaisu.

Elämä on vaikeaa ja nyt edessä on iso vuori ja kaksi eri reittiä, täytyy harkita tarkkaan kumman valitsen, molemmat ovat omalla tavallaan kivisiä.

On olemassa oikeaa ja väärää rehellisyyttä, hyvään ja pahaan perustuvaa, hyvyyteen ja ilkeyteen, ja sinun versiosi on joka parin jälkimmäinen versio!

Hyvää ja pahaa ei ole olemassakaan, sillä jokainen ihminen pyrkii tekemään oikein. Määritelmä että joku on "paha" perustuu myös vastuuttomuuteen, sillä on helpompi tuomita joku "pahaksi" kuin syventyä ongelmaan, eli siihen mikä aiheutti jonkin teon. Ihminen jolla on epäselkeyttä mielessä pyrkii myös tekemään oikein, mutta tulos on silloin myös sen epäselkeyden mukainen. Itsemurhapommittaja (tässä tapauksessa esimerkkinä muslimi) toimii myös "oikein" omien uskonnollisten ajatustensa pohjalta, hänhän pääsee seitsemänteen taivaaseen ja saa vielä joukon neitsyitä kaupanpäällisiksi. Eihän häntä silloin voi sanoa pahaksi? Hänellä on mielessä ajatus jonka hän uskoo olevan totta, siksi hän toimii "oikein" sen ajatuksen mukaisesti. Saman ajatuksen mukaisesti hän on "paha" jos ei räjäytä itseänsä ja puolusta "oikeauskoisia".

Kirjoitin jo aikaisemmassa viestissä, että monet ovat oppineet välttelemään "herkistä" asioista puhumisen, koska heitä on suojeltu todellisuudelta. Seuraus tästä on se, että "kauhistutaan" jos joku sellainen "herkkä" asia nostetaan pöydälle. Suhteet kaatuu, ei se ole kauheata, se on ihan normaalia nykyään eikä ihmiset porsliinia ole. Ihmiset pettää, no sekin on aivan tavallista, ei mitenkään kauheata. Se kauheus on sinun omassa mielessäsi ja jos pääset siitä kauhistelusta, niin ehkä kykenet tarkastelemaan asioita sellaisina kun ne ovat, ja silloin sinulla on myös edellytykset ymmärtää ongelma. Tämä tilanne on ihan täysin verrattavissa putkiremonttiin, jos putket vuotaa niin ne täytyy korjata, siinä ei itku eikä kauhistelu auta pätkääkään. En kirjoita kiusallani enkä pahuuttani, vaikka vastaukseni voivat tuntuakin kylmältä ja kovalta. Asia nyt on vain niin että jos ei ratkaise ongelmaa, niin ongelma ei tule ratkaistuksi. Piste. Hyvin yksinkertaista, kylmää ja kovaa, mutta jos ratkoo ongelmat niin elämä muuttuu paljon paremmaksi, ja siihen kannattaa tähdätä.

Viimeksi muokattu:
Ei, en ole vielä päättänyt olla kertomatta miehelleni, Tai että kertoisin. sen takia onkin ihanaa saada näkemyksiä asiaan ja niiden kautta voin koittaa miettiä mitä tekisin. Häitköidysti - en, koska siitä ei ole hyötyä.

Hei taas OP991

Vaikka tilanteesi onkin vaikea, niin täytyy sanoa että sait hyvän keskustelun aikaseksi :)

Tuo on ihan hyvä asenne. Ei sinun kannatakkaan hätiköidä, eikä uskoa ketään. Kaikki neuvoo oman ymmärryksensä mukaisesti, ja vaikka neuvoisivatkin oikein, niin sinun kannattaa rakentaa päätöksesi omaan ymmärtämiseen. Jos seuraat jonkun neuvoa ymmärtämättä mitä teet, niin toimit uskon pohjalta, eikä se missään nimessä kannata. Vaikka lykkäätkin päätöstäsi, niin tee se harkitusti ja tietoisena siitä että lykkäät sen kunnes tiedät mitä teet, älä unohda tai ala valehtelemaan itsellesi. Minusta vaikuttaa siltä, että olet vastuullinen ihminen ja haluat todella ymmärtää ongelman. Minun näkökulmastani katsottuna voin pitää pettämistäsi rehellisyyden merkkinä, ja voin perustella sen myös. Petit koska et kyennyt valehtelemaan itsellesi että suhde toimii, ja petettyäsi ihmettelit varmasti miten pystyit tekemään sen. Olen itse ollut samanlaisessa tilanteessa, enkä kertonut silloiselle avopuolisolleni pettämisestäni, vaan jatkoin suhdetta ja esitin onnellista, vaikka mielessä välillä kävikin että tahdon pois koko suhteesta. Olimme olleet pitkään yhdessä ja se vaikeutti päätöstäni, kuten myös pelko yksin olemisesta. Loppujen lopuksi erosimme kuitenkin, ja koko valhekasa kaatui päälleni. Jälkeenpäin olen ymmärtänyt mitä tapahtui, syvennyttyäni tuohon Alkuajatus kirjaan, ja näen selvästi miten tuo homma omalla kohdallani meni. Se ei oikeastaan ole kovinkaan ihmeellistä, jos ymmärrät itseäsi, niin ymmärrät myös muita, varsinkin jos kohdalle sattuu samantapainen tilanne. Se mitä tunnet nyt, on seuraus ajatustesi ristiriidasta eli epäselkeydestä mielessäsi. Ajatukset repivät sinua edestakaisin, ja se voi olla tosi rankkaa. Sinun on kuitenkin hyvä tietää, että jos selkeytät mielesi, eli ymmärrät miten ajatukset toimivat ja paljastat ne ulkoiset ajatukset mielessäsi, niin tuska ja sekavuus katoavat, eikä ikinä tule takaisin. Tuolla tavalla löydät aidon oman itsesi ja tasapainon elämääsi, etkä takuulla tule ajautumaan samanlaiseen tilanteeseen toiste.

Viimeksi muokattu:
Hei JR :)

Kirjoitat äärimmäisen fiksusti. Vaikka monilla on eriävät mielipiteet, niin on meillä kaikilla, jollain tasolla voin kuitenkin mielipiteisiisi yhtyä - ymmärtää niiden kautta tilannettani kokonaisvaltaisemmin. Se, kun sanoit että petin koska en enää kyennyt valehtelemaan itselleni suhteen toimivuudesta, sai minut ajattelemaan. Ehkä näin onkin, häät olivat tulossa ja siihen asti uskotellut itselleni mieheni olevan minulle se oikea, se ainut. Pelästyin kun vuosi ennen häitä tuli olo että entä jos tuolla olisikin joku muu joka on sitä mitä kaipaan? Entä jos mieheni ei olekaan minulle se täydellinen vastakappale? Toisaalta naiivia ajattelua, että olisi täydellisiä vastakappaleita ja niitä oikeita.

Siinä mielessä olen samaa mieltä kanssasi, että ongelmaa ei poisteta pakenemalla. Sanotaan esimerkkinä se, että pöydällä on maksamaton lasku ja työnnät sen laatikkoon, ettei tarvitse ajatella asiaa, mutta kuitenkin siitä sitten tuleekin muistutuksia, ja menee perintään ja ulosottoon. Mutta se, että jos vain olisi keino käsitellä ongelma ilman, että minun täytyy tuottaa miehelleni niin suurta tuskaa, kun voisikin olla keino, jolla sen käsittelisi vähemmällä satuttamisella, vaikka olisihan se oikaisemista.

Mä olen jostain oppinut ajattelutavan ja omaksunut käytökseni niin, että ikinä koskaan vaikka kuinka pahalta tuntuu, muita ei saa satuttaa. En oikein tiedä, mistä se juontaa juurensa, kaippa se kasvatuksesta ja jostain muustakin tulee. Minua on kiusattu ala-asteelta lukioon ja lukion jälkeiseen ammattikouluun asti, varmaan on meitä kaikkia, sitä en sano että olisin ainoa jota on elämä päähän potkinut. Ehkä se tuska minkä itse olen kokenut saa minut toimimaan niin että vaikka minua sattuisi niin muita ei saa koskaan satuttaa. Sen takia varmaan olenkin niin hakoteillä, koska toisaalta oikein on etten satuta ja toisaalta joltain kantilta on joskus satutettava toista, välttyäkseen pahemmalta. Tällä tarkoitan sitä, että jos vaikka äitini olisi tehnyt kaikkensa lukinnut minut koppiin etten olisi tämän hyväksikäyttäjän kanssa tekemisissä, olisin välttynyt siltä tuskalta vaikka olisin vihannut äitiäni pitkään sellaisesta. Kielloista ja varotuksista huolimatta silloin vaalenpunaisten lasien läpi katsoen en uskonut muita vaan halusin olla tämän ihmisen kanssa ja rakastuin häneen. Ja lopun tiedättekin tosin hyvin pelkistetyn version.

Mieheni on ollut myös koulukiusattu ja hänen itsetuntonsa on ollut nollissa lähestulkoon aina. Hän ei ole arvostanut itseään eikä ole osannut siis uskoa tulevaisuuden tuovan mukanaan yhtään mitään oikeata hyvää. Minusta tuntuu, että työttömyys aiheutti miehelleni masennusta, josta hän ei minulle avautunut, ja minä luulin käytöksensä johtuvan jostain ihan muusta. Hänellä ei ole ollut paljoa ystäviä koskaan joten ystävien kanssa oleminen oli sitä, että hän oli iloinen vihdoinkin omatessaan ihmisiä lähipiirissään. Ja koska minä vaikenin omista tunteistani, hänen näkemänsä suhde voi hyvin ja kun suhde voi hyvin, luottamus siihen että vaikka hän ottaakin omaa aikaa ei kaada suhdettamme. Eli toisinsanoen minä myös toimin väärin jo Siinä vaiheessa kun sulkeuduin, koska jos olisin avautunut ja sitten kuunnellut häntäkin, olisin ehkä ymmärtänyt miksi tunnen niin kuin tunnen enkä olisi tarvinnut tuota kovaa iskua naamaan herätäkseni.

Hyvä keskustelu, kyllä myönnän itsekin. Ihanalta tuntuu saada näin erilaisia näkemyksiä, koska se päästää minut ajattelemaan asiaa syvemmin, jolloin ymmärrän toimintaani enkä ehkä syyllistäisi itseäni joku päivä näinkään paljoa.
Olen hyvin avoin näissä. Jos joku olisi tullut haukkumaan minut huonoksi vaimoksi, olisin halunnut tarkemmat perustelut että miksi hän sen näkee niin. Kuitenkaan en enää ota niin itseeni kaikkea, olen toisaalta hyvin kasvanut ihmisenä näiden vuosien aikana ja olen oppinut ottamaan ihmisten sanomiset oikealla tavalla. Ymmärrys elämää, ihmisiä, ihmisyyttä kohtaan on lisääntynyt. En koskaan itse moralisoi ketään, enkä ole ehdoton. Minusta myös ei voi suoraan sanottuna verrannollistaa toisten kärsimyksiä omiinsa, ja siksi en koskaan sanoisi kenellekään, että no muttakun on mullakin ollu sitä ja tätä. Vaan jos jollekin joku minulle pieneltä tuntuva asia on suuri hänelle, hän saa ja hänen pitää se tuntea suureksi.

Vaikka kuulostaisin itsekkäältä, inhottavalta ja pahalta jonkun mielestä, täytyy sanoa että syyllisyysolo alkaa hiipua. Paljon oli vaikuttavia osatekijöitä siihen miksi päädyin tekemään virheen. Ja kun olen ajatellut että kunhan virheistään oppii - eikä minusta kasva ns. Kroonista pettäjää, virhe on inhimillinen. Sallittua pettäminen ei mielestäni ole eikä tule olemaan, mutta virheitä tapahtuu.
Saan tästä keskustelusta ja teidän muiden ellien mielipiteistä voimaa katsoa tulevaan - mitä siellä odottaakin, ja alan ehkä jollain tasolla antaa itselleni tätä anteeksi, vaikka se vielä väärältä tuntuukin. Johan tulitaas sepostus...

Hei JR :)
Entä jos mieheni ei olekaan minulle se täydellinen vastakappale? Toisaalta naiivia ajattelua, että olisi täydellisiä vastakappaleita ja niitä oikeita.

Kielloista ja varotuksista huolimatta silloin vaalenpunaisten lasien läpi katsoen en uskonut muita vaan halusin olla tämän ihmisen kanssa ja rakastuin häneen. Ja lopun tiedättekin tosin hyvin pelkistetyn version.

Vaikka kuulostaisin itsekkäältä, inhottavalta ja pahalta jonkun mielestä, täytyy sanoa että syyllisyysolo alkaa hiipua. Paljon oli vaikuttavia osatekijöitä siihen miksi päädyin tekemään virheen. Ja kun olen ajatellut että kunhan virheistään oppii - eikä minusta kasva ns. Kroonista pettäjää, virhe on inhimillinen. Sallittua pettäminen ei mielestäni ole eikä tule olemaan, mutta virheitä tapahtuu.
.

Moi OP991!

En tiedä onko ihmiselle juuri yhtä oikeata, vai onko se vain romanttisista mielikuvista syntynyt ajatus. Sen kuitenkin tiedän, että jos ihmiset ovat aidot omat itsensä niin heillä on edellytykset aitoon rakkauteen. Varmasti jokainen on suhteen alussa kokenut aitoa läheisyyttä, mutta että se tunne katoaa ajan myötä. Näin käy lähes kaikilla, ja siksi tulkitsemme sen luonnolliseksi ilmiöksi. Voisiko asia olla niin, että suhteen alussa ne lapsuudessa opitut roolit eivät vielä ole päässeet esille, ja siksi rakkauden tunne on aito, mutta ajan myötä suhde muuttuu enemmän ja enemmän teennäiseksi? Suhteen alussa kummallakaan ei ole valmiita mielikuvia toisesta, ja siksi suhde on vapaampi, avoimempi ja luonnollisempi. Jossakin vaiheessa suhteessa olevien välille kasvaa etäisyys sen sijaan että läheisyys kasvaisi.

Tuli mieleen tuosta mitä kirjoitit aikasemmista kokemuksistasi, että siinä näkee hyvin miten tämä maailma toimii. Kirjoitat että näit maailman vaaleanpunaisten lasien läpi, ja juuri tuo on se asia mistä puhun, että meitä suojellaan "vaikeilta" ja "herkiltä" asioilta, eli meille tarjotaan mielikuvia jotka eivät vastaa todellisuutta. Ne vaaleanpunaiset lasisi olivat siis juuri niitä, ja ympäristösi yritti omien pelkojensa takia "suojella" sinua todellisuudelta. Toimit kuitenkin oman mielesi mukaan, ja kohta törmäsit todellisuuteen jolloin mielikuvasi, ne sinun vaaleanpunaiset lasisi, särkyi. Siitä seurasi tuskaa, mutta tila tuon jälkeen on enemmän totta kuin aikasemmin, sillä näit todellisuuden selkeämmin kuin ennen. Tuska ei ole mukava asia, mutta valheellisten mielikuvien kanssa eläminen on paljon pahempi asia ja siksi ne tuskat täytyy käydä läpi. Valheelliset mielikuvat vaikuttavat yksittäiseen ihmiseen tottakai, mutta myös maailman tilanteeseen ylensäi. Ihmiset elävät noiden omien ajatustensa ja pelkojensa kanssa, ja suojelevat lapsia "pahalta" maailmalta. Seuraus tästä on se, että lapsi kasvaa valheeseen eikä kykene korjaamaan sitä mikä tulisi korjata, ja siksi maailma on sukupolvesta toiseen sekava paikka ja samat virheet toistuvat aina vain uudelleen. Ihmisten maailma koostuu ihmisistä, ja sitä mukaan kuin ihmiset yksi kerrallaan korjaa oman tilanteensa, eli ottaa vastuuta itsestään, niin myös maailman tila paranee. Mitään muuta ei kenekään tarvitse tehdä asian eteen kuin ymmärtää itsensä, eikä kukaan itse asiassa voi ymmärtääkkään toisen puolesta. Toki voi vauhdittaa asiaa kannustamalla toisia ymmärtämään ja ratkomaan ongelma omalla kohdalla.

Aivan kuten sanot, virheistä kun oppii niin asia on sillä selvä, ei ole mitään syytä tuntea syyllisyyttä. Kun ongelmat ovat ratkaistu niin myös parisuhteet toimivat eikä virheitä tapahdu, siihen ei tarvitse ulkoista moraalia tai mitään muutakaan ohjaamaan suhdetta, vaan se toimii luonnollisesti parisuhteessa olevien omien tahtojen mukaisesti, aivan kuten sen pitäisikin.

Tässähän parannetaan jo maailmaa :) Mutta niin se kyllä menee, jos yksi ihminen korjaa oman tilansa, niin maailma on parantunut juuri sen verran.

Viimeksi muokattu:
Miksi kertoisit jotakin, joka lopultaan oli sinulle merkityksetöntä? Se mitä tapahtui, tapahtui syystä. opit ymmärtämään itseäsi paremmin ja osasit vaatia mieheltäsikin parempaa kohtelua. Totuus vain satuttaisi miestäsi. Sinulle se ei lopultaan ollut isokaan juttu, miehesi maailman se repisi halki.

Kun ikää tulee lisää, ymmärrät, että tuollaisia vaan tapahtuu. Tai siis valintojahan ne ovat, mutta hyvin yleisiä. Ei kaikkia seikkailujaan kannata puolisolle kertoa. Se asia ei todellakaan ole sen arvoinen, että satuttaisit sillä miestäsi. Miehesi ei osaisi ottaa sitä sellaisena pikkujuttuna mitä se oli, vaan joutuisi miettimään sitä paljon ja se varmasti vain vaikeuttaisi suhdettanne. Mies voisi vetää pettämiskortin esiin aina kun pyydät sitä siivoamaan, esimerkiksi.

Totta, juuri sen vuoksi olen alkanut olemaan sitä mieltä, että miehelleni siitä on turha kertoa. Olen aika varma, että hän kuitenkin haluaisi jatkaa suhdetta, ei neljää vuotta noin vaan roskiin heitetä hänenkään mielestä... Psykoterapiassa tein havainnon joka helpotti oloani. Ehkä en huomaa muiden välittämistä ja arvostusta sen vuoksi, etten oikeasti arvosta tai välitä itsestäni. Siitä se on loppujen lopuksi ollut kyse, olen hakenut muiden hyväksyntää monta vuotta jotta voisin tuntea itseni kokonaiseksi. Terapeuttin kysyi aiemmin että rakastanko itseäni ja menin lukkoon, en mä nyt kai vihaakaan, mutta... Terapeutti sanoi että minun täytyy päästää irti itseni syyllistämisestä ja oppia olemaan hieman itsekkäämpi. Kaippa jollain tasolla ehkä pikkuhiljaa alan arvostaa itseäni. Yhtenä yönä ystäväni kanssa juteltiin ja itkin hänelle että kuinka tuntuu että olen aivan kieroon kasvanut - enkä saa elämääni enää kursittua kokoon, vaan teen virheen toisensa perään. Tarkemmin miettien se ei kuitenkaan ole totta - minullahan on vaikka mitä. Rakastava mies, koti, hyvät välit perheeseen, hyvät ystävät, opiskelut alkusuoralla unelma-ammattia kohti...miehellä vakityö, suunnitelmissa oma asunto...

Silmäni ovat auenneet viimeisen kahdeksan kuukauden aikana, ja olen oppinut itsestäni, miehestäni, elämästä yleensä hyvin paljon. Masentavilla hetkillä tulee mieleen että mitä hittoa me täällä oikein tehdään, eihän tässä oo järjen hiventäkään. Toisinaan mietin että tarvitseeko niinkään olla järkeä siinä miksi me täällä ollaan, ja kun kerta ollaan ja meille on annettu kyky nauttia niin miksei nautittais siitä mitä meillä on. Elämä ei oo huvilaivaa, täytyy olla niitä alamäkiä elämässä että voi päästä ylöspäinkin. Mutta sen mä vaan sanon, ja olen siitä ylpeä niin typerältä kun se kuulostaakin, mä en todellakaan tuu tekemään toiste samaa virhettä!

Teen mieheni tällä hetkellä onnelliseksi ja alan pikkuhiljaa näkemään sitä kuinka hän minua rakastaakaan ja arvostaa. Häntä minä rakadtan ja arvostan enemmän kuin elämää itsessään, ja vielä joku päivä kai välitän itsestänikin.

Jos ikinä tämä no. Henkilö päättää miehelleni avautua, olen päättänyt että sitten ainakaan se en ole minä joka miestäni puukottaa (siis olenhan minä virheen tehnyt joka häntä siinä satuttaisi) mutta minä en haluaisi olla se, joka hänen maailmansa murtaa. Uskon, että hän ymmärtäisi, kun saisin tilaisuuden kertoa hänelle syyt miksi tein ja saada hänet tajuamaan, että siinä vaiheessa olin kiinni tunnelukoissani, josta syystä järki ei enää toiminut. Hän saa siinä vaiheessa tehdä mitä hän haluaa, siinä vaiheessa minulle on tärkeintä että hän kykenee vielä joskus olemaan onnellinen ja antamaan anteeksi, mihi se ikinä johtaakin... Ehkä ajattelutapani on tyhmä, ja olen kiitollinen että olette olleet rehellisiä, sanoneet oman mielipiteenne ja hyvin usea moralisoimatta, se on eheyttänyt minua itseäni ja antanut mulle avaimen itseni hyväksymiseen ja anteeksiantoon - itselleni...

Aivan upea viesti sinulta! Ei miehet tällaisia asioita ala kertomaan keskenään. Niistä ollaan hyvinkin hiljaa, jos on kaverin emännän kanssa ollut jotakin peliä.

Tuo oli hyvä herätys sinulle. On aivan toisarvoinen asia mitä tapahtui; valtava merkitys on sillä, että alat ymmärtämään elämää ja arvostamaan sitä. Tästä eteenpäin voit nauttia siitä täysin rinnoin:) Uskon myös niin, että en ollut sattumalta kertomassa tätä sinulle; elämä kantaa ja joskus vain palaset loksahtelevat paikoilleen, kunhan niitä ensin sovitellaan.

Sitä ihailee lapsia välillä, kuinka he pystyvätkin nauttimaan vesilätäköistä, saippuakuplista ja jokainen päivä eletään täysillä. Ihailen lasten kykyä nauttia pienistä asioista, ja välillä mietinkin, miksi aikuistuessaan ihminen ei enää nauti pienistä, vaan isompia ja isompia toimia tehdään nautinnon saavuttamiseksi. Jos kaikki pysähtyisivät miettimään sitä, että ei tässä elämässä ole mitään järkeä jos mihinkään ei ole tyytyväinen ja alkaisivat yrittää iloita pienistä asioista, monen ihmisen elämänhelpottuisi. Itse olen ollut pienestä pitäen mulle nythetikaikki- tyyppi, ja myös tämän tapauksen ansiosta elämää tarkastellessani huomaan pieniäkin asioita, ja pyrin ottamaan niistä ilon irti. Olen oppinut pikkuhiljaa päästämään irti siitä, että asetan itselleni tavoitteita jotka ovat liian korkealla. Se joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa, vai miten se nyt meni. Ymmärrän toimintani ja tunteideni syitä paremmin, ja se on tienäni iloisempaan elämään. Kun tämän olen tajunnut, olen lakannut vaatimasta itseltäni aivan liikaa, ja oppinut näkemään sen, että aina ei tarvitse hakea kuuta taivaalta tehdäkseen toisen onnelliseksi, tehdäkseni itseni onnelliseksi.

Vaikka en uskokaan siihen että jumalaa ei ole/on olemassa, uskon jollain kumman tavalla siihen, että me emme ole vain pieniä kappaleita joilla ei ole mitää osaa eikä arpaa toisen elämään - tiemme yhtyvät mitä oudoimmilla tavoilla, vaikkei kaikki koskaan jokaisen elämään pääsekään millää tavalla. Pointtini on juuri se että isompana palapelinä vaikutamme jokainen omalla elämällämme muidenkin elämään ja se, että arvostaa omaa elämäänsä tarpeeksi, muttei liikaa, osaamme vaikuttaa myös toisen elämään arvostaen ja kunnioittaen. Tee toiselle niin kuin toivoisit itsellesi tehtävän tyylillä... Vaikka jokainen meistä tekee virheitä ja oppii sitä kautta kuten minäkin tässä - arvostamaan omaa elämääni ja miestäni, hänen elämäänsä ja itseäni, koen olevani ehjempi kuin ennen. Olemme pieniä kappaleita, mutta toiminnallamme vaikutamme itsemme lisäksi muihin. Kummallinen sepostus, josko kukaan siitä mitään selvää saa...

Hieman tuntuu väärältä suunnitella oman asunnon ostoa(lainanottoa) mieheni kanssa kun hän ei tiedä tästä. Tuntuu väärältä, kun hän innoissaan suunnittelee kuinka voimme nyt perustaa perheen ja jätimme ehkäisyn pois. Kirpaisee niinä hetkinä kun hän sanoo olevansa onnellinen, vähemmän kuin ennen, enkä muutenkaan ole ihan niin pohjamudissa kuin ennen, vaikka kaikessa itdesyyllistämisen syövereissä sellaisen sanominen tuntuu moraalittomalta, että satutin toista ihmidtä tämän tietämättä ja nytkö voin jo hengittää vapaammin? Terapeuttini mukaan rankaisen itseäni liikaa, syyllistän liikaa, ja hän on oikeassa. En tiedä vielä missä raja menee, mutta niin ilolla haluan heittäytyä elämään unelmaamme, alusta asti olemme tähdänneet juuri tähän hetkeen mieheni kanssa - oma asunto, perhe ja sellainen juuri niin tavanomainen unelma kuin olla voi. Täytynee antaa itselleen lupa kerrankin kokea jotain hyvää, kun mahdollisuudet siihen jo on. Enää täytyy vaan antaa lupaus itselleni siitä, että olen ansainnut tämän. Ainakin omasta mielestäni olisin sen ansainnut, myös mieheni.

Vähän tuntuukin absurdilta ajatukselta, että tämä kaverimies menisi täräyttämään miehelleni että joo pistimpäs vaimoos ennen häitä... Naurettavalta ehkä. Mies ei tekemisissä ole mieheni kanssa, eikä onneksi edes samalla paikkakunnalla pyöritä, joten toisaalta pidän epätodennäköisenä sitä että näin kävisi. Jostain syystä olen oppinut aina kaiken kanssa sen, että kun varautuu pahimpaan ja odottaa parempaa niin pettymyksen pystyy käsittelemään asiasta. Välillä pelkään että tämä menisi täräyttämään miehelleni totuuden, mutta mitäpä hän sillä tavoittaisi?

Mieheni kommentoi asuntoa törkyiseksi ja valitteli nälkää kun olin ollut päivän töissä (12h). Työviikkoni olivat 60-tuntisia- ylikin. Häneltä vaati hurjan työn viedä roskapussi ulos. Jos joskus pyysin häntä tekemään ruokaa, hän ei osannut makaroniakaan keittää ilman minua - hän oli koko ajan kyselemässä neuvoa. Kun suunnittelin omille vapaapäivilleni jotain, mitä voisin hänen kanssaan tehdä, koska ikävä tietty oli. Hän oli saattanut sopia menevänsä ystäviensä kanssa jonnekin (ryyppääjä hän ei ole) ja kertoi tästä vasta kyseisenä päivänä tai edellisenä, jolloin sitten itse jouduin istumaan kotona neljän seinän sisässä ( uusi paikkakunta, ei vielä ystäviä ) ja koska asunto oli törkyisessä kunnossa en osannut rentoutua ja päädyin siivoamaan. Perfektionisti olen siinä asiassa, jos jotain teen - teen sen kunnolla ja siivosin parhaimmillaan 12h putkeen. Mieheni tuli kotiin ja löysi minut väsähtäneenä rätti kädestä sohvalta. Halasi ja sanoi että ihan kiva kun on siistiä ja siihen se aina jäi.

Olin kaksi viikkoa sairaslomalla nostokiellon kera, leikkauksen jälkeen. Hän hädin tuskin osasi tehdä minulle ruokaa ja kissojen hiekkalaatikoiden siivoaminen, kaupassakäynnit ja minulle tehdyt palvelukset tuntuivat olevan hurjan työn takana.
Vaikenin, koska ajattelin että hän muuttuu vielä, en halua häntä syyllistämällä aiheuttaa hänelle pahaa mieltä.

Mitä seksiin tulee... Olen yhteenmuuttamisen jälkeen ollu lähes aina se, joka tekee aloitteen. Saatan ottaa häneltä suihin puolikin tuntia ennen varsinaista hommaa, ja tuntuu ettei hän ottanut minua huomioon sillä saralla. Nuolemisesta hän ei pidä ajatuksenkaan tasolla ja sormien käyttäminen taas.. Ei innosta. Hän kyllä haluaa minua ja pitää seksikkäänä mutta ei osaa ottaa ohjia käsiinsä ja tehdä minulle juttuja. Monet kerrat olen saanut pakit ( senkin jälkeen kun olen häneltä ensin ottanut suihin ) ja siinä tulee hyvin vähän arvostettu ja rakastettu olo, seksikkäästä ja halutusta puhumattakaan.

Ehkä näistä syistä tunsin etten ole arvostettu ja minä idiootti loppujen lopuksi vaikenin kokonaan. Ystäväni ihmettelivät miksi jaksan kasvattaa teinipoikaa kotonani. Vähän ennen häitä asiat kärjistyivät kun pelikone ja ystävät korvasivat minun kanssani vietetyn ajan ja yksinäinen ja arvoton olo kasvoivat.
Pettämiseen tämä ei ole se syyllinen vaan minä itse, tämä on ongelma joka johti osaltaan virheeseen.

Kaksi viikkoa ennen häitä puhuin miehelleni asiasta. Hän ensimmäistä kertaa tuntui kuulevan asian todellisen laidan ja pyysi anteeksi sitä että ei ollut näyttänyt niin isoin elein arvostavansa minua. Siinä vaiheessa virhe olikin jo tapahtunut...
Hän kertoi kuinka arvostaa ja kunnioittaa - rakastaa ja haluaa minut ja vain minut. Sanoi olevansa valmis tekemään töitä myös minun hyvinvoinnin eteen, ja siitä lähin on tehnytkin. Kun puhun että hän näyttää omalla tavallaan, hän näyttää sen erilailla kuin ennen ja suuremmin. Ja nykyään virheestäni oppineena olen itse uskaltanut puhua ja löytänyt sen kultaisen keskitien - syyllistämättä ja leikkimättä marttyyriä.

Ei, en ole vielä päättänyt olla kertomatta miehelleni, Tai että kertoisin. sen takia onkin ihanaa saada näkemyksiä asiaan ja niiden kautta voin koittaa miettiä mitä tekisin. Häitköidysti - en, koska siitä ei ole hyötyä. Joulukuussa on paljon hänelle tärkeitä päiviä, joten mikäli päädyn kertomaan kerron hänelle sen vasta kun olen itse varma että muuta keinoa ei ole herättää häntä näkemään minun puoltani asioissa. Hän välillä lankeaa vanhoihin tapoihin mutta näyttää halunsa muuttua ja eräänä yönä sanoi minulle että voisi mennä kerran tai kaksi kuussa viikonlopuksi töihin, jotta minä voisin irtisanoutua ja keskittyä täyspainoisesti opiskeluun. Hän tekee asiat nopeasti (nopeammin kuin ennen) kun pyydän ja osallistuu enemmän.

Tuntuu että tavoitteeni ehkä ensin on muuttaa suhdettamme ja häntä aikuisempaan suuntaan ja jos ei pehmein keinoin toimi, avaudun hänelle että mitä paha oloni sai aikaan ennen häitä. Tietenkään ei häntä syyttäen eikä riidan yhteydessä, vaan keskustellen ja kävipä mielessä tulostaa tämä ketju ja antaa hälle luettavaksi jos aion kertoa. Pelkurimaista ehkä, mutta kaippa hän näkisi asian paremmin minun kannaltani ja myös muiden näkemyksiä asiaan - ehkei se olisikaan hänelle niin tuskallista vaikka en vähättele - tulee se tekemää kipeää varmasti. Siltä kivulta kun hänet voisin säästää.

Juuri siinä mielessä en halua miestäni rikkoa, koska voihan ongelmaa lähentyä ja koittaa ratkaista muillakin keinoilla.

Toinen osa minusta sanoo etten saa kertoa ja rikon hänet, toinen osa sanoo minussa että on väärin valehdella hänelle. Järki ja tunteet kun eivät aina pelaa yhteen.

Siitä olen varma että mieheni on minulle uskollinen. Ollut aina ja edelleen on. Häntä on petetty ja hän tosiaan, niinkuin JR mainitsi, elää siinä että parisuhteemme on kunnossa. Ja onhan se siinä mielessä että nyt minä viihdyn ja aion puuttua jos näen paluuta entiseen.

Tällä hetkellä olen vielä sitä mieltä etten kerro. Voi olla että joku päivä päätän toisin mutta syylisyyden ja pahan olon ajamana en sitä tee. Ja voi olla etten tee lainkaan. En osaa sanoa ja se on niin helpottavaa kun te annatte näkemyksiänne ja myös JR:n näkemyksessä on omasta mielestäni jotain perää, tosin en usko että pelkästään asian kertominen on ainoa ratkaisu.

Elämä on vaikeaa ja nyt edessä on iso vuori ja kaksi eri reittiä, täytyy harkita tarkkaan kumman valitsen, molemmat ovat omalla tavallaan kivisiä.

Ihan syyttä vai itseäsi syytät. Miehesi laiminlöi sinua ja piti sinua itsestäänselvyytenä.
Olet varmaankin liian kiltti, koska tunnut hoitavan kaikki kodin asian ja miehesi vain löhöilee ja pelailee. Kuka tahansa väsyisi tuollaiseen taakkaan. Miehesi pitää ryhdistäytä ja alkaa ottaa vastuuta parisuhteestanne myös taloudellisesti.

Olet pettänyt kerran ja mielestäni syystä. Anna itsellesi tekosi anteeksi ja jatka elämääsi, mutta pistä myös miehen laiskuudelle rajat. Ei ole sinun asiasi elättää aikuista miestä ja paapoa häntä kuin pikku lasta.

Viimeksi muokattu:
Terapeuttini on sanonutkin ja olen tämän itsekin tajunnut - olen aivan liian kiltti. Olen jostain syystä hakenut hyväksyntää miellyttämällä muita ja antamalla heille mitä he tarvitsevat, ottamatta tai vaatimatta mitään itselleni. Olen pelännyt että joku leimaa minut itsekkääksi jos vaadinkin itselleni jotain. Jos joku väittää että freudin teoria siitä että lapsuudessa tapahtuneet asiat vaikuttavat meihin koko elämän, olisi puppua, siihen sanon että painukoon hiiteen. Syntyessämme olemme kuin valkoinen kangas odottamassa väriä, jotain kuvaa, joka muodostuu elämän viedessä meitä eteenpäin. En katso asiaa niin mustavalkoisesti, että kiusaamiseni, hyväksikäyttöni ja kasvatukseni olisivat syy virheen takana mieheni käytöksen lisäksi, omien tunteideni sisään sulkemisen lisäksi, että joku näistä olisi yksin syyllinen. Terapeuttini sanoi fiksusti "joskus ihmiset ajautuu tilaan, jossa ei vaan enää järki toimi ja tunteet ottaa vallan". Jokaisella tietty yksilöllisesti mutta yleensä fiksuna ihmisenä vaikka itse sanonkin, ei kyllä järki pelannut silloin.

Mieheni käytös on osasyy siihen mikä minut ajoi tekemään jotain tällaista. Mutta miestäni en yksinään voi siitä syyttää. Ehkä antaisin itselleni helpommin anteeksi jos voisin syyttää menneisyyttäni, tai lopettaa syylisten etsimisen ja käsittää päivänselväksi että ihmiset eivät ole täydellisiä - jokainen tekee virheitä ja se oppiiko niistä - on ihmisestä itsestään kiinni.

Ystävälleni sanoin myös että olen katsonut maailmaa lapsuudesta 15-vuoteen ruusunpunaiset piilolinssit päässäni. Niin ettei niitä ole saanut pois. 15-vuoden jälkeen olen vaihtanut laseihin, joiden läpi katsominen vain oli kivaa. Nyt omaan kyvyn elää ilman näitä laseja ja koen olevani vahvempi ja parem