Uusi alku parisuhteeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IINA_74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IINA_74

Vieras
Hei!

Yritän tässä aika avoimin mielin kirjoitella ekaa kertaa tälle palstalle.

Meillä on sellainen tilanne, että asuttiin n. 2 vuotta avoliitossa miehen kanssa. Asiat menivät solmuun, koska mies oli (lievästi) masentunut, eikä hän pystynyt sanomaan elämästämme muuta, kuin että "mä en yhtään tiedä mitä haluan yhtään mistään". En tajunnut ensin, mistä oli kysymys, ja loukkaannuin kauheasti. Muutenkin olis raskasta elää "emmä tiedä" ihmisen kanssa, vaikka diagnoosi tulikin ja lääkkeet alkoivat vaikuttaa. En osannut työstää tunteitani.

Tämä johti siihen, että minun voimani loppuivat. Yritin kiskoa itsestäni jotain hyvää ja positiivista, puhua tulevasta jne., mutta jouduin vain negatiiviseen kierteeseen. Lopulta en jaksanut muuta kuin reagoida kiukkuisesti (oli paha olla) ja mies vetäytyi. Olimme tosi kaukana toisistamme ja yhteisellä päätöksellä hankin oman asunnon ja muutin pois.

Nyt sitten olemme olleet erossa pari kuukautta. Suhteemme pohjalla on ollut paljon rakkautta, samanlaiset elämänarvot, kunnioitus ja lämmin ystävyys. Tykkäämme oikein kovasti toistemme tavasta elää ja olla. Eron jälkeen olen tajunnut näitä kuvioita ihan uudella tavalla ja työstänyt omia fiiliksiäni. On ihan tosi kivaa olla yksinkin, tai siis enhän minä yksin ole, minulla on unelmieni työ, ihana pieni koti, ystäviä, harrastuksia ja ylipäänsä uudelleenlöytynyt positiivinen asenne elämään. Elämämme oli miehen kanssa loppuvaiheessa tosi raskasta.

Tapasin miehen kanssa eilen. Olimme alkuun kuin hyvänpäivän tutut, emme edes halanneet, mutta meillä oli tosi kivaa yhdessä. Vaihdoimme kuulumisia ja puhuimme vähän tunteista. Ja - molemmilla on sellainen olo, että haluaisimme ehkä rakentaa tästä jotain uutta. Mies ehdotti "deittailua" (ts. ei tavata muita, vaan tehdään jotain kivaa yhdessä kun ehditään ja toimitaan fiiliksen mukaan, rakennetaan uutta). Samalla hän sanoi kuitenkin olevansa huolissaan siitä, että mahdollisesti uppoaisimme jälleen negatiivisuuteen, vanhoihin malleihin. Minä tunnen rakkautta ja kunnioitusta häntä kohtaan ja voisin hyvin kuvitella vielä aloittavani suhteen. Olen oppinut paljon erossaoloaikana. Olemme sopineet tapaavamme taas ensi viikolla, edellisestä kerrasta mies totesi, että hänellä oli tosi kivaa ja niin oli minullakin. Mitäköhän tässä pitäisi tehdä ja erityisesti miten kannattaisi edetä? Mies on vähän arka ja minuakin tietysti pelottaa hieman, kun en haluaisi polttaa siipiäni kauhean pahasti.

Alkuperäinen kirjoittaja IINA_74:
Olemme sopineet tapaavamme taas ensi viikolla, edellisestä kerrasta mies totesi, että hänellä oli tosi kivaa ja niin oli minullakin. Mitäköhän tässä pitäisi tehdä ja erityisesti miten kannattaisi edetä? Mies on vähän arka ja minuakin tietysti pelottaa hieman, kun en haluaisi polttaa siipiäni kauhean pahasti.

Niinpä. Kun sitä koko loppuelämää tai suhdetta ei voi elää etukäteen, vaan päivä kerrallaan. Jos sopimukset helpottavat oloanne, niin sopikaa vaikka, että ette 'etene' suhteessanne vuoteen.

Tosin siinä voi olla se ongelma, että kun määräaika alkaa umpeutua, tulee kauheat paineet tehdä suhteelle jotain...

Unohda se, miten siipesi saattavat palaa. Ne voivat palaa tässä suhteessa tai uudessa - tai sitten voit jäädä auton alle ja halvaantua huomenna tai mies voi joutua onnettomuuteen. Et kai sinä sitäkään voi joka hetki murehtia?

Mutta teillä on jo yhteistä historiaa. Ihminen on sairastaessaankin oma itsensä, eli tunnette jo toisianne jonkin verran. Kaikki ei tule muuttumaan ja sairaus kulkee mukana lopun ikää. On tärkeää, että kumppani hoitaa itseään - sinä olet kumppani, et hoivaaja.

Sanot oppineesi paljon niiden parin kuukauden aikana mitkä olette olleet erossa. Entä mies? Kärsiikö hän edelleen masennuksesta? Jos masennus ja sen tuomat ongelmat ovat edelleen olemassa, on suuri mahdollisuus että ajaudutte pian siihen samaan tilanteeseen mistä hetki sitten pakenit. Miehen pitäisi ensin käsitellä omat ongelmansa ja saada elämänsä paremmalle mallille, sen jälkeen... miksipä ei, suhteellanne voisi ollakin tulevaisuus

Jutustasi sain sen kuvan, että miehesi on jo hakenut itselleen apua...liekö niin?
Jos on ja olette edelleen halukkaita yrittämään uudelleen...mikä sen hienompaa kuin löytää toisensa uudelleen! On totta että ne siivet voi polttaa aivan missä ja milloin vain, ei välttämättä tämän miehen kanssa.Ja se sairaus...no, sairauksia on aina...niiden kanssa on vain opittava elämään.

Vain sinä itse tiedän kuinka kaipaat häntä takaisin...onko hänen kanssaan ihanaa olla...myös niinä vaikeina aikoina...Pääseehän siitä suhteestä irti sitten myöhemmin, jos jostain syystä ei natsaa....Kokeile jos sille tuntuu, luulen että kadut lopunelämääsi jos et koeta niitä siipiäsi. =) Kaikkea hyvää teille!

Kiitos kannustuksesta! Mies on siis toipunut masennuksesta ja lopettanut jo lääkkeiden syönnin. Meillä meni tosi kurjasti lopussa, mutta juteltiin sitkeästi siitä, miten hyvä meidän on ollut olla yhdessä ennen masennusta ja kaikea siihen liittyvää. Nämä asiat ja samat arvot ym. ovat saaneet minut tekemään päätöksen, että haluan yrittää vielä uudestaan. Kiitos, Leena, viestisi oli hyvin rohkaiseva. Aina voi sattua, mutta tiedän että katuisin, jos en antaisi meille uutta mahdollisuutta. Mies on samaa mieltä, häntäkin pelottaa että entä jos hyvä ja ihana suhde jää kokematta.

Olen päättänyt omalta osaltani rauhassa. Aiomme tosiaan "deittailla" ja minä haluan kuunnella kovasti itseäni. Välillä pitää jutella pieleen menneistä asioista, mutta muuten annan elämän viedä, ja katson, minne suuntaan se vie meidät. Lähetän miehelle tekstarin, kun tuntuu siltä, tapaan, kun on sovittu, jne. eli annan asioiden tapahtua luontevasti.