uusi laki (avoliitto + lapsi + 5v.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kepsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen näitä ihmetteilijöitä... Jos haluaa avioliiton tuomat edut niin miksei mene naimisiin? Kyllä ihmisten on voitava myös valita avoliitto halutessaan. Ja jos mies ei halua naimisiin niin kannattaako sen ukon kanssa tehdä lapsia jos ei itse pidä avoliiton juridisesta turvattomuudesta? Munkin mielestä tää uusi laki jättää aivan liikaa tulkinnanvaraista ja on päällekkäinen jo olemassaolevalle lainsäädännölle.

Kuinka paljon typeriä ihmisiä pitää hyysätä? Jos ei tajunnut mennä naimisiin, niin onko se sitten veronmaksajien ja valtion ongelma jota lähdetään ratkomaan tuomioistuimessa? Tärkeämpääkin puuhaa olisi.

Avioliitto on nimenomaan sitä juridista puolta. Häät voi pitää rakkaudesta, mutta avioliitto pitäisi solmia järkisyistä.

Ihmeiden aika ei ole ohi. Kerrankin voin olla ninan kanssa samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22531467:
Lapsia voi hoitaa myös se toinen vanhemmista. Mä näen tässä laissa hyvänä puolena se, että ehkä yhä useampi mies alkaa miettimään, kannattaisiko oikeastaan olla se 1,5 vuotta kotona hoitamassa lapsia ja vaimo sillä aikaa töissä. Näin lapset saisivat olla 3-vuotiaiksi asti kotihoidossa eikä kumpikaan vanhemmista joutuisi luopumaan omasta urastaan.

Olen samaa mieltä. Edelleen liian usein lapsia kotona hoitava vanhempi on äiti.

osiltaan samaa mieltä, saattaa lisätä käräjöintiä kyllä, mutta en tuossa että poltetaan nekin sillat mitä kautta päästäisiin sopuun, jos homma menee käräjille asti, niin siinä vaiheessa on paha enää korjailla kauheammin siltoja oli tuota lakia tai ei. ja sekin on varmasti totta että tuskin kovin suuri osa parisuhteista tulee hyötymään tästä, mutta ei kai pelkästään sen takia lakeja säädetäkkään että saataisiin kaikkien tilanteisiin sopivia lakeja.

ihmiset tuppaa sekoamaan joskus eroissa muutenkin ihan hulluiksi vaikka ei olisi mitään tekemistä rahalla siinä.

Ja tämä laki lisää sitä,että seotaan erossa kun tehdään siitä vielä rahakysymys tunneasioiden lisäksi.Eikä lakeja tosiaan säädetä jotta saataisiin kaikkien tilanteet saman otsikon alle,mutta useimmiten kai lakien tarkoitus olisi soveltuen suurimman osan tilanteisiin.Tuntuu turhalta säätää laki,joka toimii pienessä prosentissa ja tekee ongelmallisista tilanteista entistä ongelmallisia.

Mutta laki on säädetty ja sen kanssa elämme.Toivotaan,että systeemi toimii hyvin ja muutaman vuoden päästä emme osaisi edes ajatella,että tällaista lakia ei olisi olemassa.

"- Laki koskee myös niitä avoliittoja, jotka ovat alkaneet ennen lain voimaantuloa."

Ei vittu mikä vääryysvaltio Suomi on. Tämähän on taannehtivaa lainsäädäntöä, jonka ei pitäisi kuulua länsimaisen oikeusvaltion periaatteisiin!!!!!!!

[QUOTE="vieras";22531531]"- Laki koskee myös niitä avoliittoja, jotka ovat alkaneet ennen lain voimaantuloa."

Ei vittu mikä vääryysvaltio Suomi on. Tämähän on taannehtivaa lainsäädäntöä, jonka ei pitäisi kuulua länsimaisen oikeusvaltion periaatteisiin!!!!!!![/QUOTE]
Tuleekohan avoerobuumi ennenkuin laki astuu voimaan? :D

Ei sitä naimisiinkaan voi ketään pakottaa, mun avomies on tasan sitää mieltä että avioliitti on niin turha juttu ettei turhempaan voi kuulema enää ollakkaan, ei kuulema kunnioita moista ollenkaan..Ollaan asuttu yhdessä 12 vuotta, olen useamman kerran puhunut naimisiin menosta mutta ei ketään voi pakolla alttarille kiikuttaa tai edes maistraattiin.

[QUOTE="vieras";22530709]Taitaa tulla loppupeleissä hiukankaan varakkaammalle miehelle edullisemmaksi hankkia kaikki naisen tarjoamat palvelut ulkopuolisilta palveluntarjoajilta.[/QUOTE]

Itseasiassa todennäköisesti ei tulisi. Erilaiset siivous- ja lastenhoitopalvelut maksavat keskimäärin n 30€/h. Jos nainen hoitaa lapsia esim 10h päivässä, siivoaa viikossa 12h, laittaa ruokaa seitsemän ateriaa viikossa... Niin päästään n 8000€/kk summiin. Jos siis ostaisi palvelut yksityiseltä yritykseltä.

Mä olen vahvasti sitä mieltä, että kotivanhemman tuomaa lisää elintasoon ei yleisestiottaen oteta tarpeeksi huomioon, mutta mun mielestä nämä ovat silti henkilökohtaisia valintoja eikä todellakaan oikeuslaitoksen ongelmia. Kyllä aikuisten ihmisten omissa parisuhteissaan sen verran vastuuta, että sopivat näistä jutuista ihan keskenänsä. Aika naurettavaa vedota siihen, että jos mies ei suostu naimisiin tms... No jos ei naiselle parisuhteen ehdot kelpaa niin siitä voi lähteä. Jos miehelle ei kelpaa, niin hänkin on vapaa lähtemään. Mutta että oikeuslaitoksen pitäisi yksittäisten ihmisten parisuhderiitoja ruveta ratkomaan? Kyseenalaista.

Ei sitä naimisiinkaan voi ketään pakottaa, mun avomies on tasan sitää mieltä että avioliitti on niin turha juttu ettei turhempaan voi kuulema enää ollakkaan, ei kuulema kunnioita moista ollenkaan..Ollaan asuttu yhdessä 12 vuotta, olen useamman kerran puhunut naimisiin menosta mutta ei ketään voi pakolla alttarille kiikuttaa tai edes maistraattiin.

Nyt voit sitten ilmoittaa miehellesi,että eduskunta teki päätöksen hänen puolestaan ja hän on nyt naimisissa kanssasi tämän lain myötä. =)

Miksi kaikkien pitääs haluta naimisiin? Mikä ihmeen pakko se enää nykypäivänä on? Miksi ihmiset eivät saa olla yhdessä heille sopivalla tavalla ja samalla saada turvan? Se tuskin on teiltä naimisissa olevilta pois...

Niin, jos hän ei halua avioliiton tuomia oikeuksia ja velvollisuuksia niin toivotko, että yhteiskunta pakottaisi hänet siihen kuitenkin tällä uudella lainsäädännöllä? Jos sulle ei kelpaa mies joka ei halua naimisiin niin ei sun tarvii sellasta kelpuuttaakaan.

[QUOTE="vieras";22531441]täällä on yksi nainen joka ollut miehensä kanssa 14v. avoliitossa...lapsia 3, esikoisen tullessa mies "lupasi" että mennään vielä joskus naimisiin, se joskus vain ei ole vielä tullut eikä miehen mukaan ole lähiaikoina tulossakaan...eli mielestäni tuo avoliitto 5v plus lapsi voisi automaattisesti muuttaa suhteen avioliitoksi, välttyisi moni mies häiltä ja parisuhteet voisivat oikeasti paremmin (katsottuna täältä vinkkelistä...) toista ei oikeasti voi pakottaa avioliittoon vaikka sitä itse sydämestään toivoisikin :([/QUOTE]

mutta suhteellisen monen mielestä sinun tulisi jättää miehesi, tai olisi pitänyt jo ennenkuin tuli tuo 5v. täyteen, ettei tarvittaisi tätä lakia! sopeudu siis muiden mielipiteisiin siitä kuinka suhteen tulee toimia, et saa seurustella ihmisen kanssa joka ei toimi kuten valtaväestö ja vie sinua vihille. ja jos seurustelet silti, olet heidän mielestään tyhmä, koska onnen tavoittelu ja ihmisestä kiinni pitäminen on täysin absurdeja arvoja, koska rakkaushan on järjellä ohjailtava asia.

Hassua ettei vieläkään uppoa ihmisten mieliin se asia että tällä lailla yritetään turvata oikeasti sellaisia joilla olosuhteet täsmää lakiin itseensä eikä sillä tavalla että pyritään varmistamaan kaikille "onnenonkija" ihmisille helppoa loppuelämää.

Vaikka teidän henkilökohtainen mielipide olisi mikä, ei elämä siltikään mene aina juuri niinkuin te haluisitte, sitä varten luodaan turvaverkkoja, ei teidän henkilökohtaiset arvot ja periaatteet sanele koko muun suomen kansan toimintaa, joten ei silloin voi tehdä lakiakaan juuri sen mukaan mikä on "yleistä" vaan mikä on tasapuolista.

montakohan kertaa tähän ketjuun saisi liittää tämän tarkennuksen laista:

- Toinen voi kuitenkin saada hyvitystä panoksestaan yhteistalouden hyväksi, jos hän on auttanut toista kartuttamaan tämän omaisuutta

tässä ei puhuta mitään toisen elättämisestä ja sen jälkeen omaisuuden antamisesta erossa elätettävälle, miksi kaikki pitää lukea niin kieroon.

väitättekö tosiaan ettette pysty keksimään yhtäkään elämäntilannetta mikä sopii kuin valettu tähän lakiin? itseni ei tarvitse kyllä kauheena pinnistellä sen asian suhteen.

Miksi kaikkien pitääs haluta naimisiin? Mikä ihmeen pakko se enää nykypäivänä on? Miksi ihmiset eivät saa olla yhdessä heille sopivalla tavalla ja samalla saada turvan? Se tuskin on teiltä naimisissa olevilta pois...

NIIN MIKSEI IHMISET SAA ELÄÄ HALUAMALLAANSA TAVALLA ILMAN, ETTÄ VALTIOVALTA SIIHEN SEKOITTAA ITSENSÄ???? Miksei pariskuntien tavat ja parisuhteiden ehdot voisi olla heidän oma valintansa? Miksi yhteiskunta sanelee yhteenasuville jotain ehtoja? Avioliiton ehtoja voi muuttaa avioehdolla, voiko tuota avoliittolainsäädännön tuomaa "turvaa" sitten yhtään muuttaa halutessaan?

JOS haluaa avioliiton edut, niin MIKÄ estää menemästä naimisiin? Miksi ihmeessä pitää olla joku pakkoavioliitto kaikille yhdessäasuville kun kaikki eivät sitä halua?

No jos ei naiselle parisuhteen ehdot kelpaa niin siitä voi lähteä. Jos miehelle ei kelpaa, niin hänkin on vapaa lähtemään. Mutta että oikeuslaitoksen pitäisi yksittäisten ihmisten parisuhderiitoja ruveta ratkomaan? Kyseenalaista.

Näihin "parisuhderiitoihin" liittyy valitettavan usein lapsiakin ja mielestäni heidät pitäisi ottaa entistäkin paremmin huomioon myös avoerotilanteessa. Heidän käytännön hyvinvointinsa kannaltahan ehjässä perheessä on yhdentekevää, ovatko vanhemmat naimisissa vai ei.

Voi NinaTT: elmä ei aina ole tasan niin mustavalkoista kun sitä ajatellaan, ei aina voi ajatella pelkästään itseään vaan meillä on myös lapset. Toinen seikka on se että me tehtäisiin joka tapauksessa tiukka avioehto koska kummallakin on omaisuutta jota ei toiselle eron tullessa halua jakaa.. Ja en todellakaan tarvitse miehen rahoja yhtään mihinkään :) Raha ei ole tekijä minkä takia tahtoisin naimisiin vaan yhteinen sukunimi lasteni kanssa

Itseasiassa todennäköisesti ei tulisi. Erilaiset siivous- ja lastenhoitopalvelut maksavat keskimäärin n 30€/h. Jos nainen hoitaa lapsia esim 10h päivässä, siivoaa viikossa 12h, laittaa ruokaa seitsemän ateriaa viikossa... Niin päästään n 8000€/kk summiin. Jos siis ostaisi palvelut yksityiseltä yritykseltä.

Mä olen vahvasti sitä mieltä, että kotivanhemman tuomaa lisää elintasoon ei yleisestiottaen oteta tarpeeksi huomioon, mutta mun mielestä nämä ovat silti henkilökohtaisia valintoja eikä todellakaan oikeuslaitoksen ongelmia. Kyllä aikuisten ihmisten omissa parisuhteissaan sen verran vastuuta, että sopivat näistä jutuista ihan keskenänsä. Aika naurettavaa vedota siihen, että jos mies ei suostu naimisiin tms... No jos ei naiselle parisuhteen ehdot kelpaa niin siitä voi lähteä. Jos miehelle ei kelpaa, niin hänkin on vapaa lähtemään. Mutta että oikeuslaitoksen pitäisi yksittäisten ihmisten parisuhderiitoja ruveta ratkomaan? Kyseenalaista.

Ai kunnallinen päivähoito maksaa 300 ekeä per päivä?:D

NIIN MIKSEI IHMISET SAA ELÄÄ HALUAMALLAANSA TAVALLA ILMAN, ETTÄ VALTIOVALTA SIIHEN SEKOITTAA ITSENSÄ???? Miksei pariskuntien tavat ja parisuhteiden ehdot voisi olla heidän oma valintansa? Miksi yhteiskunta sanelee yhteenasuville jotain ehtoja? Avioliiton ehtoja voi muuttaa avioehdolla, voiko tuota avoliittolainsäädännön tuomaa "turvaa" sitten yhtään muuttaa halutessaan?

JOS haluaa avioliiton edut, niin MIKÄ estää menemästä naimisiin? Miksi ihmeessä pitää olla joku pakkoavioliitto kaikille yhdessäasuville kun kaikki eivät sitä halua?

Peesi.

Vaikka teidän henkilökohtainen mielipide olisi mikä, ei elämä siltikään mene aina juuri niinkuin te haluisitte, sitä varten luodaan turvaverkkoja, ei teidän henkilökohtaiset arvot ja periaatteet sanele koko muun suomen kansan toimintaa, joten ei silloin voi tehdä lakiakaan juuri sen mukaan mikä on "yleistä" vaan mikä on tasapuolista.

väitättekö tosiaan ettette pysty keksimään yhtäkään elämäntilannetta mikä sopii kuin valettu tähän lakiin? itseni ei tarvitse kyllä kauheena pinnistellä sen asian suhteen.

Suomessa on perussosiaaliturva kaikille. Avoeron jälkeen ei toinen puoliso nälkää näe tai joudu kodittomaksi.

Ja minä en äkkiseltään keksi mitään tilannetta johon tuo nyt sopisi. Mun mielestä aikuisilla ihmisillä on vastuu parisuhteessaan tehdä sellaisia sopimuksia ja päätöksiä kuin itse sopivaksi näkee. Mun mielestä elämään oikeusvaltiossa kuuluu olennaisesti vapaus, vapaus tehdä juuri sellaisia ratkaisuja kuin itse haluaa. Tämmöinen avoin, tulkinnanvarainen ja vaikeasti sovellettava laki ei mielestäni lisää vaihtoehtoja vaan rajaa niitä. Meillä on jo jokseenkin toimiva avioliittolainsäädäntö avioehto-mahdollisuuksineen jos pariskunta haluaa tehdä sopimuksia omaisuudesta ja sen jakamisesta mahdollisessa erotilanteessa.

[QUOTE="vieras";22531652]Ai kunnallinen päivähoito maksaa 300 ekeä per päivä?:D[/QUOTE]

Kunnallinen päivähoito maksaa n 800€/kk. Siis oikeasti maksaa.

Nyt laskin kuitenkin yksityisen palveluntarjoajan mukaan; kunnalliseen päivähoitoon ne lapset pitää kuitenkin kuskata, siellä ei ole vuorohoitoa muille kuin vuorotyötä tekeville yms. Kotivanhemman tuomaa joustoa ei korvata kunnallisella päiväkodilla. Kotivanhemman puoliso voi aamulla lähteä töihin ilman, että joutuu nostamaan pikkurilliänsä lasten vuoksi. Päivähoitoon vievä taas joutuu heräämään aikaisemmin ja hoitamaan heidät päiväkotivalmiiksi. Palvelut eivät siis ole vertailukelpoisia keskenään.

Miksi pitääs mennä naimisiin saadakseen edut SITOUTUNEESEEN PARISUHTEESEEN? Joittenkin pitääs tulla jo tälle vuosituhannelle ja hyväksyä avoliiton olemassaolo.

Kirjoitin jo eilen johonkin ketjuun, että pidän lakia ennemmin holhouslakina kuin tasa-arvoiseen parisuhteeseen kuuluvana. Kaikki tai ainakin lähes kaikki asiat pystyy avopari sopimaan nytkin sen mukaan miten he kokevat oikeudenmukaisesti, omaisuus yhteistä tai osin yhteistä, vapaaehtoinen eläkevakuutus kotona olevalle tai säästöjen kartuttaminen jne.

Kepsis: Mä näen kyllä tilanteita, joissa laki on ihan ok. Kysymys on pikemmikin siitä, katsotaanko hoitovapaalla olleen naisen kartuttaneen miehensä omaisuutta vai ei? Ennakkotapaukset sen aikanaan näyttävät. Avioliitossahan pitää naisen olla melko pitkän aikaa kotiäitinä (mikään 3-6 vuotta ei vielä riitä) ja myös sen kotona olemisen olla ollut edellytys miehen uralle ja siten varallisuuden kasvattamiselle, jotta avioerossa voisi saada puolisoltaan hyvitystä.

[QUOTE="just";22531691]Kertokaa nyt joku ne avioliiton haitat, kun se on niin kauhea asia, ettei siihen voi ketään pakottaa vaan samat edut pitää saada myös ilman avioliittoa?[/QUOTE]

Onko joku puhunut haitoosta? Jos ei vain halua naimisiin, ei koeta että se on tarpeellista ja se mitä halutaan.

Yhteistyössä