Uusi suhde, mutta menneisyyden haamut vaivaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HämmentynytN
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HämmentynytN

Vieras
Ajattelin täällä kysellä kokemuksia ihmisiltä, jotka ovat olleet samankaltaisessa tilanteessa kuin minä nyt, jompana kumpana osapuolena. Syy tähän on halu ymmärtää "suhteen" toista osapuolta.

Tapailin reilun kuukauden erittäin tiiviisti miestä, joka itseäni viitisen vuotta vanhempi, lähenee kolmeakymppiä. Alussa olin suhteessa se osapuoli, joka ei ollut niin hirveän innoissaan, koska koin jollain tavalla olevani yhä kiinni miehessä, jota olin tapaillut aiemmin keväällä, vaikka meillä ei varsinaista parisuhdetta ollutkaan. Ajattelin kuitenkin katsoa tilannetta vielä hetken, koska tämä uusi mies vaikutti kuitenkin kaikinpuolin todella mahtavalta ihmiseltä. Onneksi en hätäillyt, koska pian huomasinkin, että tämä mies oli vienyt sydämeni ihan omana itsenään, ei siis minään eksäni korvikkeena.

Jonkin aikaa kaikki meni hyvin ja asiat etenivät aika vahdilla, vietimme suuren osan vapaa-ajastamme toistemme luona. Aloin kuitenkin jossain vaiheessa huomata, että mies oli välillä todella etäinen ja tuntui kovasti pohtivan jotain. Samaan aikaan omat tunteeni syvenivät, ja alkoi ihmetyttää toisen mietteliäisyys. Koetin varovasti kysellä syytä tähän käytökseen, mies sanoi aluksi, että hänellä on elämässään asioita, joita ei ole vielä valmis jakamaan kanssani. Annoin siis asian olla, koska ajattelin että se päivä vielä tulee, kun hän niin tekee. No, se päivä tulikin, kun mies sitten kertoi, että välittää minusta aivan mielettömästi, mutta että reilu puoli vuotta sitten päättynyt suhde eksän kanssa painaa vieläkin mieltä, varsinkin nyt, kun suhteemme oli alkanut käymään vakavaksi. Hänet oli aikanaan jätetty melko tylyllä tavalla (nainen oli pakannut kamat eräänä päivänä ja häipynyt toisen miehen matkaan 5 vuoden parisuhteen jälkeen). Mies kertoi pelkäävänsä antaa sydämensä minulle, koska pelkää minunkin lähtevän. Käsitin myös, että hän oli ollut viimeiset 6kk aivan pohjalla tämän eronsa takia, siis oikeasti pohjalla henkisesti..

Tästä alkoi sitten vaihe, jonka seurauksena tänne kirjoittelen. Mies pyysi hetken aikaa saada miettiä asioita ja selvitellä päätänsä kaiken suhteen. Emme nähneet pariin viikkoon, mutta en myöskään voinut olla pitämättä häneen yhteyttä muuten, vaikka olisikin pitänyt varmaan hillitä hermoni. Sitten mies ilmoitti, että ei ole yhäkään saanut ajatuksiaan järjestykseen, ja että hän ei voi odotuttaa minua tässä, koska ei tiedä kauanko aikaa vielä tarvitsee. Hieman mustasukkaisesti myös totesi, ettei halua estää minua "ravaamasta baareissa ja hankkimasta uusia suhteita", jostain syystä hänellä nyt siis on se kuva, että hän ei riittäisi minulle vaan haluaisin muka jotain muuta. Hän myös tietää, että eksäni, joka keväällä minut jätti, on nyt tullut katumapäälle ja yrittää saada minut takaisin. Itseltäni ei enää sellaista halua löydy, mutta tälle uudelle miehelle tilanne tuntuu olevan vaikea. Näimme vielä tarkoituksena puhua asiat läpi ja lopettaa suhde hyvissä ja asiallisissa merkeissä. No tämän tapaamisen aikana mies sitten murtuikin äkkiä, ja pyysi että voisin häntä vielä hetken odottaa, ottamatta lainkaan mitään yhteyttä, jotta hän voi täysin rauhassa ja yksin selvittää päänsä. Tiedän, että ero eksästä ei ole ainut hänen mieltään kaivertava asia, hänellä on esimerkiksi töitä niin älyttömästi, että hän on senkin takia melko lopussa. Tapaamisemme aikana hän totesi, että luulee katuvansa pitkään, jos antaa minun nyt mennä, mutta ei vaan tunne olevansa vielä täysin valmis uuteen suhteeseen, eikä halua kanssani mtn "kevyttä" suhdetta vaan yhteisen elämän. En usko, että tässä on kyse siitä, että mies kaipaisi eksäänsä (ja näin on myös sanonut), vaan siitä että hän tosissaan oli kuvitellut että se suhde olisi ollut se "lopullinen" suhde, ja yhtäkkiä kaikki vietiin häneltä ja vielä niin tökeröllä tavalla.

Kysyisinkin teiltä mielipiteitä, oletteko olleet vastaavassa tilanteessa? Olen itse myös elänyt 5 vuoden parisuhteessa, ja eronnut siitä vuosi sitten, mutta meidän eromme oli sopuisa ja molemmille jäi yhteisestä ajastamme vain kauniita muistoja. En kokenut missään vaiheessa mtn aivan järkyttävää erotuskaa, joten vaikka haluaisin niin kovin ymmärtää tätä uutta miestä, tuottaa se minulle hankaluuksia. Oletteko itse kokeneet eron, joka on sattunut niin valtavasti, että vielä 7-8 kk erosta olette olleet henkisesti niin rikki, ettette pysty suunnitella mtn uutta, vaikka olisitte löytäneet ihmisen, josta välitätte hyvin syvästi? Tai oletteko olleet se osapuoli, joka on joutunut valitsemaan, jääkö odottamaan toista vai jatkaako vain elämäänsä? Järjellä ajateltuna minun toki tulisi mennä eteenpäin ja koettaa unohtaa tämä mies, mutta olen aina elänyt vahvasti tunteella ja nyt se tunne sanoo, että tässä olisi mies, josta kannattaisi pitää kiinni. En todella ihastu miehiin helposti, ainakaan syvästi, mutta tässä olisi sellainen ihminen, jolle sydämeni todellakin väpättää. Olen ihan rikki tästä tilanteesta, koska en voi saada ihmistä, jonka haluaisin.

Kyllä menneisyyden haamut voi vaivata, mutta ajattele nykyhetkeä ja sen sujumista. Jos mies haluaa olla ja ei halua olla suhteessa, niin aika vaikea on tilanne. Minun mielestäni hän ei jaksa. Hän on voinut olla poissaoleva jo edellisessä suhteessa. Selviät pienemmillä sydänsuruilla, jos et ole vakavasti suhteessa hänen kanssaan nyt? Mielestäni suhteessa pitäisi olla halua ja intohimoa.

Kyllä menneisyyden haamut voi vaivata, mutta ajattele nykyhetkeä ja sen sujumista. Jos mies haluaa olla ja ei halua olla suhteessa, niin aika vaikea on tilanne. Minun mielestäni hän ei jaksa. Hän on voinut olla poissaoleva jo edellisessä suhteessa. Selviät pienemmillä sydänsuruilla, jos et ole vakavasti suhteessa hänen kanssaan nyt? Mielestäni suhteessa pitäisi olla halua ja intohimoa.

Näinhän se on. Ongelma piileekiin siinä, että mies omien sanojensa mukaan haluaa olla parisuhteessa, mutta että se tuntuu vielä liian vaikealta. Itsekään en siis halua meille mitään suhdetta ennen kuin hän on ajatuksensa selvittänyt, siitä ei siis ole kyse, vaan siitä, että onko mitään järkeä ns. odottaa toista ihmistä :) Intohimoa ei yhteisestä ajastamme puuttunut varmasti kummankaan mielestä, eli mistään kaverillisesta suhteesta ei kohdallamme ollut kyse, vaan siitä että edellisestä suhteesta jääneet traumat ja pelot eivät näytä hellittävän. Mutta oikeassa olet siinä, että vähemmillä sydänsuruilla varmasti pääsisin unohtamalla..

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja HämmentynytN;10954579:
Näinhän se on. Ongelma piileekiin siinä, että mies omien sanojensa mukaan haluaa olla parisuhteessa, mutta että se tuntuu vielä liian vaikealta. Itsekään en siis halua meille mitään suhdetta ennen kuin hän on ajatuksensa selvittänyt, siitä ei siis ole kyse, vaan siitä, että onko mitään järkeä ns. odottaa toista ihmistä :) Intohimoa ei yhteisestä ajastamme puuttunut varmasti kummankaan mielestä, eli mistään kaverillisesta suhteesta ei kohdallamme ollut kyse, vaan siitä että edellisestä suhteesta jääneet traumat ja pelot eivät näytä hellittävän. Mutta oikeassa olet siinä, että vähemmillä sydänsuruilla varmasti pääsisin unohtamalla..

Ongelma on siinä, että et tiedä mitä odottaa. Tai tiedät, mutta onko odotuksesi realistinen ja sieltä kehittyy tasapainoinen ja suhteessa jaksava mies.

Ongelma on siinä, että et tiedä mitä odottaa. Tai tiedät, mutta onko odotuksesi realistinen ja sieltä kehittyy tasapainoinen ja suhteessa jaksava mies.

No näinpä juuri.. Jos näkisin tulevaisuuteen ja tietäisin, että hän pääsisi lopulta vaikeuksiensa yli, odottaisin kyllä, mutta kun tulevasta ei ole mitään varmuutta, en tiedä kannattaako minun odottaa millään tasolla vain sen perusteella, että tunteeni ovat hyvin vahvat, ja hän on upea ihminen.

Viimeksi muokattu:
Minusta ei ole mitään syytä tehdä mitään sen radikaalimpaa ratkaisua asian suhteen. Elä normaalia elämääsi ja katso mitä tapahtuu. Jos et aio mennä sinne baariin etsimällä etsimään jotakuta, niin miksi kiire? jos vastaan sitten sattuu tulemaan joku, joka tuntuu erityiseltä ja kiinnostuksesi herää, ei kannata jarrutellakaan, mutta jos niin ei ehdi käydä ja tämä mies saakin päänsisustansa kuntoon niin miksei teillä voisikin olla tulevaisuutta...

Olen ollut samassa tilanteessa jossa tämä uusi miehesi on juuri nyt. Itse en haikaillut entisen suhteen perään vaan pelkäsin, että satutan itseäni uudelleen ja minua petetään taas. Tuollaisen jälkeen on vaikea luottaa yhteenkään naiseen ja toipuminen itsellä vei yli vuoden. Alku oli vaikea uudessa suhteessa, mutta pikkuhiljaa sitä alkoi luottamaan uuteen naiseen ja nyt 2 vuotta myöhemmin menee paremmin kuin koskaan elämässä. Suurin ongelma on todennäköisesti juuri se, että mies ei luota yhteenkään naiseen ja on varuillaan sen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja missä haamut ja miksi?;10954755:
Jotta voisit todella ymmärtää suhteesi toista osapuolta, niin sinun täytyy ensin ymmärtää itseäsi. Miksi aikaisempi suhteesi kaatui? Siis todella miksi, ei että "miehelläni oli kova lapsuus" selityksiä. Miksi suhteet yleensä kaatuu ja mitä virheitä minä itse teen? Tämän päivän ihmissuhteet, niin pari- kuin kaverisuhteetkin, ovat lähinnä sitä että koko ajan tehdään kompromisseja oman itsensä kanssa. Sen seurauksena suhteet muuttuu epäaidoiksi, koska itsensä ja oman tahtonsa kanssa kompromissoiminen on epärehellisyytä itseään ja toista osapuolta kohtaan. Jos tahdot syventyä itseesi ja oivaltaa perimmäisen ongelman, niin parisuhteissa kun ihmisenä olemisessa yleensä, niin lue kirja Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja. Kirja antaa tarkkaa tietoa joka johtaa sihen että oivallat itseäsi ja ymmärrät asioita paljon paremmin. Suosittelen lämpimästi ostamaan tämän kirjan, saat varmasti paljon apua siitä. Tilasin sen täältä Alkuajatus - Elmn pieni ksikirja
Onnea sinulle!

Kiitos kirjavinkistä :) Varmastikin lukemisen arvoinen oli missä tahansa tilanteessa. Nyt ei vaan kuitenkaan niinkään ole kyse omasta menneisyydestäni, olisin itse enemmän kuin valmis uuteen suhteeseen. Entinen suhteeni loppui siihen tavalliseen syyhyn, että rakkaus muuttui kaveruudeksi ja kasvoimme erillemme, ei siis mitään dramaattista. Kyse tässä onkin enemmän tuon uuden miehen menneisyydestä. En itse ole kokenut petetyksi tulemisen tunnetta, ja siksi en täysin osaa samaistua siihen kuinka pahalta sen täytyy tuntua, tai lähinnä siihen miten syviä haavoja se voi petetylle jättää.

Olen ollut samassa tilanteessa jossa tämä uusi miehesi on juuri nyt. Itse en haikaillut entisen suhteen perään vaan pelkäsin, että satutan itseäni uudelleen ja minua petetään taas. Tuollaisen jälkeen on vaikea luottaa yhteenkään naiseen ja toipuminen itsellä vei yli vuoden. Alku oli vaikea uudessa suhteessa, mutta pikkuhiljaa sitä alkoi luottamaan uuteen naiseen ja nyt 2 vuotta myöhemmin menee paremmin kuin koskaan elämässä. Suurin ongelma on todennäköisesti juuri se, että mies ei luota yhteenkään naiseen ja on varuillaan sen takia.

Kiitos kokemustesi jakamisesta :) Uskoisin näin olevan tämänkin miehen kohdalla, olen käsittänyt että pelko jätetyksi ja petetyksi tulemisesta uudelleen on erittäin kova. Hän kyllä puhuu todella avoimesti minulle asiasta ja uskon hänen olevan rehellinen sanoissaan. Toivon että hänkin lopulta tulee samaan tulokseen kuin sinä, eikä anna menneen pelkojen loputtomasti estää jatkamasta elämää onnellisena eteenpäin. Olkoon sitten minun kanssani tai jonkun muun.. :)

Viimeksi muokattu:
7-8kk. ei ole kovin pitkä aika 5 vuoden suhteen jälkeen. Tosin mieshän tässä on ryssinyt, kun ei ole nuollut haavojaan ennen uuden etsimistä. Tuomio kuitenkin on, että sinä et pärjää exälle tai sen muistoille, joten jatka matkaasi. Voithan kohdata miehen uudelleen, jos aika olisi parempi. En tosin löisi sen puolesta ropojani vetoa. Ettet vain olisi päätynyt lohtupokaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Elämää kokenut;10954868:
7-8kk. ei ole kovin pitkä aika 5 vuoden suhteen jälkeen. Tosin mieshän tässä on ryssinyt, kun ei ole nuollut haavojaan ennen uuden etsimistä. Tuomio kuitenkin on, että sinä et pärjää exälle tai sen muistoille, joten jatka matkaasi. Voithan kohdata miehen uudelleen, jos aika olisi parempi. En tosin löisi sen puolesta ropojani vetoa. Ettet vain olisi päätynyt lohtupokaksi?

Asian voi toki näinkin nähdä ja elämässähän on mikä vain mahdollista.. :) Mutta aina asiat ei onneksi mene niin negatiivisesti. Tietenkään kukaan muu täällä kuin minä ei tätä ko. henkilöä tiedä ja tunne, mutta omien "lähteideni" kautta tiedän, että tässä ei nyt onneksi ole kyse mistään laastari/lohtupokasuhteesta, onneksi. Se ei siis nyt ole ongelman ydin, ja jokainen toki voi ajatella asiasta mitä hyvänsä tahtoo, mutta sen asian suhteen en kaipaa neuvoja/mielipiteitä, vaan olen oman neuvontarpeeni tuolla aloitusviestissäni jo esittänyt :)

Emme me voi tietää mikä on miesystäväsi todellinen tilanne. Voimme vain arvailla.
Minun arvaukseni on, että hän ei ole valmis sitoutumaan. Mutta syy miksi hän ei ole valmis sitoutumaan ei ole välttämättä erosta toipuminen. Hän olisi todella fiksu mies, jos hän tietäisi olevansa erosta rikki ja jarruttelisi suhdetta sen vuoksi. Aika harva mies kai siihen kykenee tai edes osaa ajatella asiaa siltä kantilta? Voi olla myös valitettavasti niin, että hän ei ole yhtä ihastunut kuin sinä? ja sekin on mahdollista, että hän haluaisi olla vapaa? Eli en usko, että kysymyksessä olisi vain jokin erotuska. Mahdollisuus laastarisuhteeseen hänen kanssaan on kyllä aika iso.

Mä elän vähän samanlaisessa tilanteessa, omasta erosta on 5 kk (erosin omasta halusta) ja miesystäväni taas on märehtinyt omaa eroaan vuoden (ja oikeastaan 5 vuotta sitä edellistä suhdetta).

Välillä mies sanoo että ei uskalla antaa itsestään kaikkea minulle, koska häntä on petetty niin paljon ja hän keräilee itseään ja miettii uskaltaako antaa itsensä minulle (joo hän on 10 vuotta mua vanhempi, ja häntä mietityttää jaksanko pysyä hänen kanssaan kun kaikki miehet piirittää minua koko ajan).
Mutta me keskustellaan näistä asioista koko ajan. Olen hänelle sanonut että mulla ei ole kiire. Haluan katsoa miten tämä meidän juttu menee, ja jos se ottaa enemmän aikaa niin se sopii minulle. Tapaamme silti joka päivä, edes hetken.

Kyllä mä huomaan että jos menee "liian vakavaksi" niin hän yrittää ottaa etäisyyttä ja sen hänelle kyllä suon. Mulla ei ole mitään menetettävää jos mä odotan puoli vuotta tai vuoden ja katson eteneekö tämä mihinkään, saanko lunastettua miehen luottamuksen.

Minulla silmään pistää tässä tarinassa eniten se miten lapsellisia ihmisiä olette. Varsinkin tämän tarinan mies, kolmekymppinen mies! Kyllä tuon ikäisen ihmisen olettaisi jo muutenkin osaavan tunteitaan käsitellä kuin vain sarkastisesti heitellä " baarissa ravaamisesta ja muista miehistä".

Hän odotuttaa sinua sen takia koska ei ole saanut ketään muuta haavinsa tämän säätämisen aikana. Ja sinä tyttö odotat! Sinä olet nuorempi, tämä sinulle anteeksi annettakoon.

Älä tuhlaa tuollaiseen peluriin enää hetkeäkään. Eikä ole pakko ottaa eksääkään takaisin. Ei ole itseasiassa PAKKO seurustella kenenkään kanssa, suosittelen sinulle vahvasti että olisit nyt hetken ihan itsekseksi ja jätät rakkauden palot myöhemmäksi.

Ja muista : Rejection is the greatest aphrodisiac ;)

Minulla silmään pistää tässä tarinassa eniten se miten lapsellisia ihmisiä olette. Varsinkin tämän tarinan mies, kolmekymppinen mies! Kyllä tuon ikäisen ihmisen olettaisi jo muutenkin osaavan tunteitaan käsitellä kuin vain sarkastisesti heitellä " baarissa ravaamisesta ja muista miehistä".

Hän odotuttaa sinua sen takia koska ei ole saanut ketään muuta haavinsa tämän säätämisen aikana. Ja sinä tyttö odotat! Sinä olet nuorempi, tämä sinulle anteeksi annettakoon.

Älä tuhlaa tuollaiseen peluriin enää hetkeäkään. Eikä ole pakko ottaa eksääkään takaisin. Ei ole itseasiassa PAKKO seurustella kenenkään kanssa, suosittelen sinulle vahvasti että olisit nyt hetken ihan itsekseksi ja jätät rakkauden palot myöhemmäksi.

Ja muista : Rejection is the greatest aphrodisiac ;)

Hienosti kirjoitettu viesti. Ihmisille syötetään suut ja korvat täyteen rakkaushömppää.
Kuuntelen Radio Suomea ja voin pahoin iskelmien sanoituksista. Kun en kuitenkaan viitsi vaihtaa kanavaa, kun kanavalla kuuntelen kuitenkin uutisia niin alan vääntää sanoja uusiksi.

Joskus mietin pitäisikö yrittää tarjota sanoituksia solisteille.

Miksi kukaan julkisuudessa uutta onnea hehkuttava ei kehtaa sanoa suoraan, että en uskalla elää yksin. Minä en osaa elää yksin. Miksi kukaan ei kerro miten eletään yksin.

Miksi kukaan ei laula miten ihanaa on elää yksin. Joka aamu herään kodissani ja kaikki on kuten eilen. Ei ole kriisiä yhtään mistään. Ei tarvitse miettiä millaista elämäni on, kun jään leskeksi. Itsestään ei voi jäädä leskeksi.

Viimeksi muokattu:
Onneksi ketjuun on tullut ainakin jonkin verran myös asiallisia vastauksia, ja myös niitä ns. negativiisiakin, jotka on kirjoitettu asialliseen sävyyn. Tuollaisilla vastauksilla, jotka julistavat kuinka lapsellisia ihmisiä olemme, en kuitenkaan juurikaan tee mitään. Joskus tuntuu että ihmiset ovat kyllä niin kyynisiä ja ehkä omien huonojen kokemustensa peilaamina uskovat, että muidenkin ihmisten suhteet voivat mennä vain metsään. Joillekin tuntuu myös olevan kovin vaikeaa käsittää, että ihmisillä on ihan oikeasti erilaisia vaiheita elämässä, eivätkä kaikki näistä tilanteista uppoa johonkin stereotypiamuottiin. Ihmiset kun ovat kovin erilaisia ja suhtautuvat elämänsä kokemuksiin eri tavoin, eikä oma tapa suhtautua asioihin ole se ainoa mahdollinen. Itse ainakin yritän ymmärtää myös toisten ihmisten näkökantaa, ja siksi tämän viestin tänne kirjoitinkin, saadakseni kuulla toisten KOKEMUKSIA, en jauhantaa lapsellisuudestamme yms. Aivan välttämättä tuollaisten lapsellisuuskommenttien jättäjästä nyt jää vain itsestään kovin lapsellinen kuva itselleni. Mutta tämänhän nyt tiesin, kun ketjun tänne aloitin, ettei tällaisilta viesteiltä voi välttyä. Kiitos kuitenkin kaikille asiallisesti kommentoineille :)

Ja sen verran vielä lisäisin, että tosiaan pyysin saada kuulla kokemuksia samassa tilanteessa olleilta, en spekulaatiota tämän miehen vaikuttimista ja hänen pelurimaisuudestaan. Uskoisin, että tältäkin keskustelupalstalta löytyy mielin määrin ketjuja, joissa tällaista spekulaatiota voi harrastaa ihan aloittajan toiveestakin. Tähän ketjuun se nyt ei mielestäni kuulu.

Surullista, että osa ihmistä leimaa aloittajan suoraan lapselliseksi hölmöksi, joka odottaa tyhmänä pelurimiestä. Olen kyllä elämässäni nähnyt ihan tarpeeksi monta häntäheikkiä ja peluria todetakseni, että tämän tarinan mies ei heihin kuulu, vaan kyse on nyt muusta. Myös hölmöä olettaa, ettenkö todellakin olisi näitä vaihtoehtoja mielessäni vakaasti punninnut. Mielestäni ei ole mitenkään lapsellista koettaa ymmärtää toista ihmistä ja ymmärtää se, että elämässä kaikki ei ole niin mustavalkoista (tarvitsee itselleen hetken aikaa - on peluri, olet hänelle laastari, olet hölmö kun odotat). Tällaisella ajattelumallilla ei kovin pitkälle pötkitä.

Toivoisinkin tähän ketjuun vast'edes vain niitä kokemuksia toisilta, en enää tällaista spekulaatiota, olitte sitten itse mitä mieltä asiasta tahansa :)

Mutta kerroppa minulle sitten miksei mies ole yhtä lailla mukana hommassa niin kuin sinä? Sinä olet varma tunteistasi ja sen takia uskaltaisit ottaa riskejä ja heittäytyä virran mukana. Olet rakastunut. Miksei mies sitten tee samoin?

Koska et kiinnosta häntä tarpeeksi. Usko pois, tälläinen "omien kokemustensa pilaama nainen" kyllä tietää :) Itse olen ollut samanlaisessa tilanteessa kuin itse, onnistuin roikuttaan itseäni siinä jopa 2,5 vuotta. Se riitti, kiitti. Luulin minäkin olleeni kokenut ja maailmaa nähnyt, ja olinkin. Kun sitä rakastuu niin siinä ei järki auta. Fakta on kuitenkin se, että jos miestä oikeasti kiinnostaa, häntä ei eksät uhmaa eikä hän roikuta sinua kivuliaassa hirressä.

Voi olla että et ehkä pidä siitä mitä sinulle sanon eikä sinun tarvitsekään. Kerron sinulle vain yhden maailman yksinkertaisemman säännön: mies ei epäile lähteä sellaisen perään josta hän on ihan oikeasti kiinnostunut. Huomaat sen vielä.

Mutta toivon että tilanne parane kohdallasi pian!

Miksi on pakko lähteä heti liikkeelle suhteesta, seurustelusta ja vakavasta tulevaisuudesta? On ymmärrettävää, että tuollaisen kokemuksen jälkeen on epävarma ja haluaa aikaa selvittää päätään ja tunteitaan. Mutta silti samalla ei voi pyytää toista pistämään elämäänsä pauselle/holdille ja odottamaan, jos ei ole varmuutta siitä, että odotus palkitaan.

Ehdottaisin, että aloittaisitte uudestaan: ystävinä. Tehkää pelisäännöt: ei suudelmia, ei halailuja, ei seksiä, ei puhetta seurustelusta tai tulevaisuudesta, ei hyvänyön tekstareita tai puheluita jne. Mutta viettäkää aikaa yhdessä. Käykää kävelyllä, lenkillä, pyöräilemässä, elokuvissa, konserteissa, syömässä jne. Tutuskaa toisiinne rauhassa ja eri pohjalta ilman paineita suhteesta. Älkää olko tekemisissä joka päivä vaan vaikka kerran pari viikossa. Kyllä se ajan oloon selviää, haluatteko samoja asioita ja haluatteko niitä yhdessä vai erikseen.

Totaalinen erossa oleminen ei auta sen enempää kuin suhteesta jauhaminenkaan. Rento yhdessä oleminen ilman paineita sen suuremmasta sen sijaan voisi auttaakin. Jos molemmilla kerran on kuitenkin todellista halua pitää toisesta kiinni.

Minusta nimimerkki "nes" antoi fiksun neuvon: älä tee mitään erityistä, elä elämääsi. Jos eteen tulee "kilpaileva mies" niin mieti sitten, kumman matkaan lähdet, mutta ihan turha etsimällä etsiä toista.
Joskus ihminen tarvitsee vain aikaa, ja jos välität hänestä niin annat sitä hänelle. Mutta varmista, että hän kohtelee sinua hyvin: Aikuinen ihminen ei voi eikä saa käyttäytyä samalla tavalla kuin pieni lapsi, vaikka olisi kuinka loukattu ja rakkauden ja ymmärryksen tarpeessa. Tällä viittaan nyt heittoihin siitä, että esim. lähtisit baariin pokailemaan muita. Et ole ansainnut tuollaisia loukkaavia kommentteja. Mieheltä on löydyttävä sen verran kypsyyttä ja itsehillintää, ettei hän päästele tuollaisia juttuja suustaan ainakaan monta kertaa. Yksi kerta nyt menköön.

Eli kunhan sinulle ei tule hyväksikäytetty tai kovin loukattu olo, en näe, mikset voisi "odottaa" häntä. Viiden vuoden suhde ja traumaattinen ero voivat kyllä vaatia monen kuukauden toipumisajan. On ihan fiksua antaa itsensä parantua ennen seuraavaan vakavaan suhteeseen ryhtymistä. Se, miten kauan jaksat häntä odottaa, riippuu ihan itsestäsi. Älä kuuntele palstan kyynisiä ilkeilijöitä, vaan omaa sydäntäsi. Jos kaipaat ulkopuolisen mielipidettä, pyydä sitä mieluummin joltain luottoystävältäsi tai vaikka äidiltäsi, koska he tuntevat sinut ja näkevät, voitko tilanteessa hyvin - toisin kuin me anonyymit nettipalstalaiset.

Miksi on pakko lähteä heti liikkeelle suhteesta, seurustelusta ja vakavasta tulevaisuudesta? On ymmärrettävää, että tuollaisen kokemuksen jälkeen on epävarma ja haluaa aikaa selvittää päätään ja tunteitaan. Mutta silti samalla ei voi pyytää toista pistämään elämäänsä pauselle/holdille ja odottamaan, jos ei ole varmuutta siitä, että odotus palkitaan.

Ehdottaisin, että aloittaisitte uudestaan: ystävinä. Tehkää pelisäännöt: ei suudelmia, ei halailuja, ei seksiä, ei puhetta seurustelusta tai tulevaisuudesta, ei hyvänyön tekstareita tai puheluita jne. Mutta viettäkää aikaa yhdessä. Käykää kävelyllä, lenkillä, pyöräilemässä, elokuvissa, konserteissa, syömässä jne. Tutuskaa toisiinne rauhassa ja eri pohjalta ilman paineita suhteesta. Älkää olko tekemisissä joka päivä vaan vaikka kerran pari viikossa. Kyllä se ajan oloon selviää, haluatteko samoja asioita ja haluatteko niitä yhdessä vai erikseen.

Totaalinen erossa oleminen ei auta sen enempää kuin suhteesta jauhaminenkaan. Rento yhdessä oleminen ilman paineita sen suuremmasta sen sijaan voisi auttaakin. Jos molemmilla kerran on kuitenkin todellista halua pitää toisesta kiinni.

Itse olen ihan samoilla linjoilla, ja jotain tämän suuntaista olen miehelle ehdottanutkin. Ongelma vain on se, että hän ei jotenkin tunnu kykenevän tällaiseen; hän sanoo, että hänellä on liikaa tunteita minua kohtaan, jotta pystyisi tapailla minua vain ystävänä, ja joka kerta kun on kanssani, hän saa muistutuksen siitä kuinka paljon minusta pitää, mutta samalla myös pelko siitä, että menettää minutkin, voimistuu. En ole ollut häntä missään vaiheessa painostamassa suhteeseen, vaan itselleni on sellainen kevyt yhdessä olo riittänyt hyvin, mutta meidän tapauksessamme hän onkin se, joka haluaisi enemmän ja alkanut puhumaan vakavasta suhteesta, mutta ei koe vielä siihen kykenevänsä. Samaa mieltä olen myös siitä, että totaalinen erossa olo ei tilannetta edistä suuntaan eikä toiseen..

Viimeksi muokattu:
Minusta nimimerkki "nes" antoi fiksun neuvon: älä tee mitään erityistä, elä elämääsi. Jos eteen tulee "kilpaileva mies" niin mieti sitten, kumman matkaan lähdet, mutta ihan turha etsimällä etsiä toista.
Joskus ihminen tarvitsee vain aikaa, ja jos välität hänestä niin annat sitä hänelle. Mutta varmista, että hän kohtelee sinua hyvin: Aikuinen ihminen ei voi eikä saa käyttäytyä samalla tavalla kuin pieni lapsi, vaikka olisi kuinka loukattu ja rakkauden ja ymmärryksen tarpeessa. Tällä viittaan nyt heittoihin siitä, että esim. lähtisit baariin pokailemaan muita. Et ole ansainnut tuollaisia loukkaavia kommentteja. Mieheltä on löydyttävä sen verran kypsyyttä ja itsehillintää, ettei hän päästele tuollaisia juttuja suustaan ainakaan monta kertaa. Yksi kerta nyt menköön.

Eli kunhan sinulle ei tule hyväksikäytetty tai kovin loukattu olo, en näe, mikset voisi "odottaa" häntä. Viiden vuoden suhde ja traumaattinen ero voivat kyllä vaatia monen kuukauden toipumisajan. On ihan fiksua antaa itsensä parantua ennen seuraavaan vakavaan suhteeseen ryhtymistä. Se, miten kauan jaksat häntä odottaa, riippuu ihan itsestäsi. Älä kuuntele palstan kyynisiä ilkeilijöitä, vaan omaa sydäntäsi. Jos kaipaat ulkopuolisen mielipidettä, pyydä sitä mieluummin joltain luottoystävältäsi tai vaikka äidiltäsi, koska he tuntevat sinut ja näkevät, voitko tilanteessa hyvin - toisin kuin me anonyymit nettipalstalaiset.

Kiitos hienosta viestistäsi. En aiokaan anonyymeja palstalaisia sen enempää kuunnella, kuin juuri siinä suhteessa, että kaipaisin kuulla kokemuksia ihmisiltä, jotka ovat samanlaisessa tilanteessa olleet. Sellaisia kun ei ihan lähipiiristäni juurikaan löydy. Siksi myös toivoin, ettei ketjussa spekuloitaisi miehen käyttäytymisen takana olevia syitä yms., koska niistä olen keskustellut sekä omien läheisteni, että miehen läheisten kanssa, ja heiltä olen saanut kuulla, että mies ei juuri muusta heille puhukaan, kuin minusta (kyseessä ei siis ole sellainen puhumaton suomalainen jörökölli, joka ei keskustele tunteistaan kavereilleen ja perheelleen), ja sitä kautta olen siis tullut tulokseen, että kyseessä ei mikään pelurimies ole :) Neuvosi kuulostaa hyvältä, ja näin varmaan aion tehdäkin - eipä tässä juuri muuta oikeastaan ole tehtävissäkään. Silti olisi juuri mukava kuulla samassa tilanteessa olleiden tuntemuksia, mitään radikaaleja neuvoja en sinänsä tarvitse ("jätä se" tms.), koska tässä tilanteessa ei ole syytä eikä oikeastaan mahdollisuuttakaan ihan hirveän ihmeellisiä lopullisia päätöksiä tehdä.

Viimeksi muokattu:
Mulla oli pitkä suhde (n. 7 vuotta kaikkineen), joka päättyi eroon. Mies teki lähdön yhtenä viikonloppuna, oli löytänyt uuden naisen ja niiiin rakastunut, että näki meidän eron ainoana vaihtoehtona.

Olin alussa aivan karilla, hyvä kun hengissä pysyin ja sain pakolliset asialliset asiat (muuton, töissä käynnin) hoidettua. Pari kuukautta eron jälkeen aloin vähän väkisin pakottaa itseäni seuraelämään ja kävin treffeillä. En ajatellut niiden johtavan sen ihmeempään, eivätkä johtaneetkaan. Sain hetkeksi muuta ajattelemista kuin eron, kun kävin elokuvissa tai kahvilla jonkun tyypin kanssa. Seksihalut olivat kokonaan hävinneet.

Sitten ihastuin yhteen treffikumppaniini. En täysillä ja palavasti, mutta selvästi kumminkin. Oli tosi outoa aikaa olla samaan aikaan ihastunut ja silti itkeä iltaisin yksiössä sitä eroon loppunutta suhdetta. Ei mulla edes ollut kovin hyviä muistoja, tunsin vaan oloni valtavan loukatuksi ja hyväksikäytetyksi. Miehen rakastuminen oli alkanut jo melkein vuotta aikaisemmin ja mies oli meidän suhteen aikana aikamoinen siivelläeläjä - maksatti mulla meidän yhteisiä juttuja ja mä suostuin siihen, kun olin enemmän varoissani, enkä halunnut niuhottaa.

Mun onnekseni etenimme tosi hitaasti. Olisi varmaan pää seonnut, jos oltaisiin heti alettu viettää viikonloppuja ja lomia yhdessä... Voi olla naisen tapa käydä läpi päättynyttä suhdetta, mutta mä ainakin itkin liki joka päivä, välillä tuntitolkulla. Yhdessäoloaikana pystyin yleensä suuntaamaan itseni surusta pois, mutta sellaisiakin hetkiä oli, kun itkin uuden rakkaani sylissä - ja tunsin syyllisyyttä siitä, etten kyennyt olemaan niin vahva, että olisin selvittänyt kaiken vain omassa mielessäni. Ajan kanssa nämä itkut ovat jääneet pois, samoin tarve millään lailla viitata siihen vanhaan suhteeseen. Ajan kanssa olen myös oppinut luottamaan siihen, ettei tämä rakkaus ole vain laastari, jolla paikkaisin repivän eron jättämiä haavoja. Mun on aivan älyttömän helppo olla rakkaani lähellä. Ja mä olen se entinen jääneito, joka ei oikein välittänyt kosketuksesta tai pussailusta tms.

Nyt on kaksi vuotta erosta. Olemme muuttamassa yhteen, minä ja rakkaani. Kaikki on kääntynyt parhain päin - tuntuu että se aiempi tausta antaa mulle ihan erilaisen kyvyn kuunnella itseäni ja toista ja arvostaa sitä, mikä on nyt.

Mulla oli pitkä suhde (n. 7 vuotta kaikkineen), joka päättyi eroon. Mies teki lähdön yhtenä viikonloppuna, oli löytänyt uuden naisen ja niiiin rakastunut, että näki meidän eron ainoana vaihtoehtona.

Olin alussa aivan karilla, hyvä kun hengissä pysyin ja sain pakolliset asialliset asiat (muuton, töissä käynnin) hoidettua. Pari kuukautta eron jälkeen aloin vähän väkisin pakottaa itseäni seuraelämään ja kävin treffeillä. En ajatellut niiden johtavan sen ihmeempään, eivätkä johtaneetkaan. Sain hetkeksi muuta ajattelemista kuin eron, kun kävin elokuvissa tai kahvilla jonkun tyypin kanssa. Seksihalut olivat kokonaan hävinneet.

Sitten ihastuin yhteen treffikumppaniini. En täysillä ja palavasti, mutta selvästi kumminkin. Oli tosi outoa aikaa olla samaan aikaan ihastunut ja silti itkeä iltaisin yksiössä sitä eroon loppunutta suhdetta. Ei mulla edes ollut kovin hyviä muistoja, tunsin vaan oloni valtavan loukatuksi ja hyväksikäytetyksi. Miehen rakastuminen oli alkanut jo melkein vuotta aikaisemmin ja mies oli meidän suhteen aikana aikamoinen siivelläeläjä - maksatti mulla meidän yhteisiä juttuja ja mä suostuin siihen, kun olin enemmän varoissani, enkä halunnut niuhottaa.

Mun onnekseni etenimme tosi hitaasti. Olisi varmaan pää seonnut, jos oltaisiin heti alettu viettää viikonloppuja ja lomia yhdessä... Voi olla naisen tapa käydä läpi päättynyttä suhdetta, mutta mä ainakin itkin liki joka päivä, välillä tuntitolkulla. Yhdessäoloaikana pystyin yleensä suuntaamaan itseni surusta pois, mutta sellaisiakin hetkiä oli, kun itkin uuden rakkaani sylissä - ja tunsin syyllisyyttä siitä, etten kyennyt olemaan niin vahva, että olisin selvittänyt kaiken vain omassa mielessäni. Ajan kanssa nämä itkut ovat jääneet pois, samoin tarve millään lailla viitata siihen vanhaan suhteeseen. Ajan kanssa olen myös oppinut luottamaan siihen, ettei tämä rakkaus ole vain laastari, jolla paikkaisin repivän eron jättämiä haavoja. Mun on aivan älyttömän helppo olla rakkaani lähellä. Ja mä olen se entinen jääneito, joka ei oikein välittänyt kosketuksesta tai pussailusta tms.

Nyt on kaksi vuotta erosta. Olemme muuttamassa yhteen, minä ja rakkaani. Kaikki on kääntynyt parhain päin - tuntuu että se aiempi tausta antaa mulle ihan erilaisen kyvyn kuunnella itseäni ja toista ja arvostaa sitä, mikä on nyt.

Hienoa lukea kertomustasi ja rauhallista etenemistäsi. Tuntuu siltä, että olet saanut surutyön tehtyä ja loukkaukset edellisessä suhteessa eivät enää ole märkönä, eivätkä estä tulevaa elämistä. Olet oppinut paljon itsestäsi. Onnea matkaan.

Viimeksi muokattu: