Uusien vaatteiden pesu ennen käyttöä - onko paljonkin niitä jotka eivät pese?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Pesettekö uudet vaatteet ja muut tekstiilit ennen käyttöä? Minä pesen aina kaikki vaatteet ja tekstiilit ennen käyttöä. Tulevat ties mistä kaukomailta täynnä väriainejäämiä ja homeenestoaineita. Poikkeuksena kengät ja jotkut ulkovaatteet, joita en pese, mutta tuuletan kyllä ennen käyttöä.

Tuli tämä mieleen jouluna kun annoin ystäväperheen lapsille vaatteita mm. farkut ja paitoja ja ottivat ne heti käyttöön ja farkut haisivat vielä "uudelle" eli jollekin kemikaalille. Monella myös lakanat ja äitiyspakkauksen vaatteet otetaan suoraan paketista käyttöön, vaikka monesti mm. lakanat on käsitelty formaldehydillä!

[QUOTE="jonna";27812942]Lapsen vaatteet pesen ennen käyttöä lukuunottamatta ulkovaatteita. Lakanat ja pyyhkeet myös yleensä pesen, mutta en omiani tai miehen vaatteita.[/QUOTE]

Just näin minäki =)

Todellakin pesen. Vaatteita käsitellään aika rajuilla kemikaaleilla. Onhan noita uutisia ollut vaatekauppojen työntekijöistä jotka kärsivät noista kemikaaleista, eteenkin kun purkavat vaatekontteja.

• Tykkää
Reactions: BettyBoop
Kauheaa ajatella, että joku pukee uudet vaatteet vauvallekin ilman pesua. Minusta ne vaan on pestävä, siis minun itseni. Ties missä pyörineet ja kaikki se myrkkyjämä...:/

Meilläkin pestään lakanat ja pyyhkeet, sekä useimmiten lastenvaatteet, paitsi ulkovaatteita en turhaan pese.
Omiani tai miehen en pese, elleivät haise tai ole tönkköjä.

" Alkuperäinen kirjoittaja "ruuth"
Kauheaa ajatella, että joku pukee uudet vaatteet vauvallekin ilman pesua. Minusta ne vaan on pestävä, siis minun itseni. Ties missä pyörineet ja kaikki se myrkkyjämä...:/

noin kun ajattelee niin ei voi mennä ulos ovesta. Ties mitä myrkkyjä siellä on!"

No todellakin voin mennä ulos ja kyllä suojelen vastasyntynyttä sellaiselta mitä voin. Ei ole silti meidän elämää haitannut, vaikka joissakin asioissa tarkka olen! Vaatteiden pesu on aika pieni vaiva. Välillä epäilen juuri näitä aiheuttajiksi kun vanhemmat pohtivat miksi vauvan maha on näppyä täynnä...:/

• Tykkää
Reactions: fazerina
Ehkä tyhmin argumentti ikinä, että "ollaan hengissä edelleen". Ei taida olla ihan tuttu juttu aineiden kertyminen elimistöön...Voi tyhmyyttä ja tietämättömyyttä, mutta eipä se koulutustaso taida kovin korkea täällä palstalla ollakaan ;)
Ajatteletteko te jotenkin että se vaikutus tulee samantien - ja olisitteko ylipäänsä valmiita aiheuttamaan vaikkapa vauvalle voimakkaan iho- tai muun reaktion laiskuuden takia.

Vaatteita en pese ikinä, paitsi alusvaatteet. Lakanat pesen yleensä, koska ne vähän "pehmenee" siinä pesussa, uudet lakanat on yleensä vähän karheat/kovat, riippuu kyllä materiaaleista, mutta ihan semmosia tavallisia puuvillalakanoita tarkoitan. Sain siskolta joululahjaksi aivan ihanat pussilakanat ja tyynyliinat, ja mulla sattu just oleen siivouspäivä ja petivaatteet oli tuulettumassa ja lakanat menossa pyykkiin, niin oli sit tietenkin pakko laittaa ne ihan uudet lakanat pesemättä, kun ei malttanut odottaa. Ensin ne kyllä tuntu vähän karheilta mutta on nyt jo vähän käytössä pehmenny :)

Yhteistyössä