Uusien vaatteiden pesu ennen käyttöä - onko paljonkin niitä jotka eivät pese?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Neiti";27814234]Enkä mielestäni ole mikään viherpiipertäjähippi tai muutenkaan luomuäiti, vaan ihan tavallinen kansalainen, joka noudattaa neuvolan ohjeita :)[/QUOTE]

:whistle: jos oliisn aikoinani uskonut kaikkea mitä neuvolassa sanotaan, mun poika olis kuollu nälkään.

No tyhmä sitä on jos kaikkea kirjaimellisesti noudattaa. Tyhmyyttä on myös se ettei tajua että uusissa vaatteissa on TODELLA paljon kaikkea epäterveellistä. Oma valinta on sitten se altistaako lapsensa ja itsensä niille vai ei.

en uskaltanut sanoa neuvolassa että poika sai pottua ja veliä jo 2kk iässä, hänelle kun ei enää maito pitänyt nälkää, ja hyvin o kasvanut terveeksi pojaksi. vauvana oli korvatulehduksia, mutta mitäänaallergioitaa ym ei ole ollut

No tyhmä sitä on jos kaikkea kirjaimellisesti noudattaa. Tyhmyyttä on myös se ettei tajua että uusissa vaatteissa on TODELLA paljon kaikkea epäterveellistä. Oma valinta on sitten se altistaako lapsensa ja itsensä niille vai ei.
missä ei olisi kemikaaleja ja myrkkyjä. OIKEAASTi katsotko mitä meikkejä käytät? aiak monissa ihovoiteiss aon myrkkyjä, meikit on myrkkyä täynnä, mys ne ns fermatologisesti testatut.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Pesen, myös ulkovaatteet.
Tästä myrkkyjen välttämisen lisäksi se hyöty, että jos vaate on huonosti ommeltu jostain saumasta tms, se yleensä tulee esiin pesussa ja kun vaate on just ostettu niin saa uuden tilalle/rahat takaisin. Ulkovaate joka ollut muutaman kuukauden käytössä ja hajoaa ekassa pesussa ei välttämättä ole niin helposti vaihdettavissa.

Pesin lastenvaatteet tuonne 1-2 vuoteen asti, nykyisin pesen vain alushousut, aluspaidat, yöasut tai jos on muuten epäilyttävä vaate. Aika paljon ostan vaatetta kirppareilta ja huutiksesta, ne pesen kyllä aina ennen käyttöä, vaikka niissä tuskin myrkkyjäämiä on. Lakanat ja pyyhkeet pesen ennen käyttöä.

[QUOTE="vieras";27814563]Pesen, myös ulkovaatteet.
Tästä myrkkyjen välttämisen lisäksi se hyöty, että jos vaate on huonosti ommeltu jostain saumasta tms, se yleensä tulee esiin pesussa ja kun vaate on just ostettu niin saa uuden tilalle/rahat takaisin. Ulkovaate joka ollut muutaman kuukauden käytössä ja hajoaa ekassa pesussa ei välttämättä ole niin helposti vaihdettavissa.[/QUOTE]
minusta vaate ei ole uusi jos se on pesty. on väärin että rahat sa takain jos vate on pesty. Silä pesula voi pilata sen vaatteen, mistä se myyjä sen teitää oletko pilannut sen sillä että pesit liian kumassa.

minusta vaate ei ole uusi jos se on pesty. on väärin että rahat sa takain jos vate on pesty. Silä pesula voi pilata sen vaatteen, mistä se myyjä sen teitää oletko pilannut sen sillä että pesit liian kumassa.

Vaatteen tulee kestää pesu, se kuuluu normaaliin käyttöön ja tämä on ihan kuluttajalain mukainen tulkinta(sieltä joskus kysytty). Jos vaate hajoaa heti ekassa pesussa, se on virhe joka tulee hyvittää uudella tuotteella. Myyjän homma on osoittaa jos epäilee et vaate on pilattu vääränlaisella pesulla.

[QUOTE="vieras";27814640]Vaatteen tulee kestää pesu, se kuuluu normaaliin käyttöön ja tämä on ihan kuluttajalain mukainen tulkinta(sieltä joskus kysytty). Jos vaate hajoaa heti ekassa pesussa, se on virhe joka tulee hyvittää uudella tuotteella. Myyjän homma on osoittaa jos epäilee et vaate on pilattu vääränlaisella pesulla.[/QUOTE]
minusta van ei le enää palautusoikeutta eikä vaatetta voi sanoa udeksi kun se on pesty , käytetty n käytetty, vaika olsi olut vaan kerran päällä. En mä ainakaan haluais kaupasta ostaa vaatetta josk on jo pesty ja ryppyinen =( uuden hinnalla varsinkaan, siitä ptiä kyllä sada alennus, SE EI OLE uusi, vaan käytetty.

Pesen kaikki vauvan, leikki-ikäisen ja omat vaatteeni, paitsi ulkovaatteet. Kaikki lakanat, pyyhkeet ym. pesen myös. Miehen uusia vaatteita en pese, paitsi että itse laittoi juuri ostamansa kalsarit ensin pyykkiin.
Ihan oikeastiko joku ei pese äitiyspakkauksenkaan vaatteita ennen kuin laittaa ne vauvalle?!

minusta van ei le enää palautusoikeutta eikä vaatetta voi sanoa udeksi kun se on pesty , käytetty n käytetty, vaika olsi olut vaan kerran päällä. En mä ainakaan haluais kaupasta ostaa vaatetta josk on jo pesty ja ryppyinen =( uuden hinnalla varsinkaan, siitä ptiä kyllä sada alennus, SE EI OLE uusi, vaan käytetty.

Ei sitä vaatetta tokikaan enää myyntiin laiteta jos sen palauttaa, ei pestyä vaatetta voi palauttaa jos se ei ole rikki. Mutta jos vaate hajoaa ekassa pesussa, sen voi palauttaa ja saada uuden tilalle ja se hajonnut menee kaupan tappioksi (eli joko valmistajalle tai maahantuojalle tutkittavaksi tai sit ihan vaan roskiin).

missä ei olisi kemikaaleja ja myrkkyjä. OIKEAASTi katsotko mitä meikkejä käytät? aiak monissa ihovoiteiss aon myrkkyjä, meikit on myrkkyä täynnä, mys ne ns fermatologisesti testatut.

Niin?? Kun niitä saa joka paikasta muutenkin niin miksi sitten kyllästyttää itseään vielä lisää homeenestoilla yms. paskalla, kun helposti voi vähentää sitä oman kehon myrkkykuormitusta??

muoks. dermatologisesti testatut....

[QUOTE="vieras";27814728]Ei sitä vaatetta tokikaan enää myyntiin laiteta jos sen palauttaa, ei pestyä vaatetta voi palauttaa jos se ei ole rikki. Mutta jos vaate hajoaa ekassa pesussa, sen voi palauttaa ja saada uuden tilalle ja se hajonnut menee kaupan tappioksi (eli joko valmistajalle tai maahantuojalle tutkittavaksi tai sit ihan vaan roskiin).[/QUOTE]
oleko aivan varma asiasta. OEln nimittäin nähnyt kaupoissa mynnisä jo valmiikis rikinäisiä tuoteita, vähän halvemmalla, niissä on toisn ollut maininta että vetoketju rikki , tahra tmv.
ja saa vaatteen palauttaa monesa paikassa kuittia vastan, sanoo van että se oli liian pieni.

Pesen kaikki pikaohjelmalla, 15 min.

Enkä meikkaa :)

Kaksikuiselle potunsyöttäminen kuulostaa kyllä tosi karmealta, samaten se, että uskoo viallisena palautetun tuotteen menevän uudelleen myyntiin alkuperäisellä hinnalla. Kannattaisi pitää hieman ajatustaukoa, niin käsittää asiat paremmin.

[QUOTE="vieras";27814768]Pesen kaikki pikaohjelmalla, 15 min.

Enkä meikkaa :)

Kaksikuiselle potunsyöttäminen kuulostaa kyllä tosi karmealta, samaten se, että uskoo viallisena palautetun tuotteen menevän uudelleen myyntiin alkuperäisellä hinnalla. Kannattaisi pitää hieman ajatustaukoa, niin käsittää asiat paremmin.[/QUOTE]
mutta peset pyykkiä, astioita ja myös käytätä suihkussa saippua. niisäkin on vaikka mitä.

oleko aivan varma asiasta. OEln nimittäin nähnyt kaupoissa mynnisä jo valmiikis rikinäisiä tuoteita, vähän halvemmalla, niissä on toisn ollut maininta että vetoketju rikki , tahra tmv.
ja saa vaatteen palauttaa monesa paikassa kuittia vastan, sanoo van että se oli liian pieni.

Itse asiassa luulen itse et yks mun pesemä (ja vialliseksi osoittautunut) ja palauttama tuote oli laitettu takaisin myyntiin alennuksella. Mut ei se ole mun vika eikä tarkoita etteikö sitä pestyä ja hajonnutta tuotetta vois tai pitäis palauttaa.
Toki kaupalta olis fiksua olla laittamatta niitä uudelleen myyntiin, en itsekään haluisi ostaa uutena käytettyä vaatetta.
Mutta jos kauppa toimii tässä huonosti, ei se ole asiakkaan vika ja jos jonkun viallisen ostaa, on se voitava palauttaa ja saatava uusi tilalle.

Jos vaate on ollut pieni, sen voi tietenki palauttaa jos siinä on laput tallella. Mutta on aivan eri asia, jos vaate hajoaa ekassa pesussa ja vie sen takaisin kauppaan.
Pienenä palautettu vaate menee tietenkin takaisin hyllyyn muiden ostettavaksi mutta pesussa hajonnut laitetaan takaisin valmistajalle (tai mikä nyt on kaupan tapa) mutta se ei missään tapauksessa päädy takaisin hyllyyn.
Kaupassa löydetyt vialliset tuotteet (nappi puuttuu, vetskari rikki jne) voi myydä eteenpäin mutta tietenkin edullisemin tuolla puute-maininnalla.

mutta peset pyykkiä, astioita ja myös käytätä suihkussa saippua. niisäkin on vaikka mitä.

Voi olla mutta luultavasti ovat turvallisia oikein käytettyinä verrattuna siihen että laittaa vauvalle pesemättömät vaatteet joissa on ties mitä myrkkyjä ja jotka ovat pyörineet ympäri maailmaa ja vaikka kenen käsissä.

Mua yllättää aina se miten paljon on ihmisiä jotka eivät pese uusia vaatteita. Meillä pestään kaikki muut tekstiilit paitsi ulkovaatteet (takit, ulkohousut, ulkohaalarit) ja patjat sekä jotkut matot.

[QUOTE="vieras";27814792]Jos vaate on ollut pieni, sen voi tietenki palauttaa jos siinä on laput tallella. Mutta on aivan eri asia, jos vaate hajoaa ekassa pesussa ja vie sen takaisin kauppaan.
Pienenä palautettu vaate menee tietenkin takaisin hyllyyn muiden ostettavaksi mutta pesussa hajonnut laitetaan takaisin valmistajalle (tai mikä nyt on kaupan tapa) mutta se ei missään tapauksessa päädy takaisin hyllyyn.
Kaupassa löydetyt vialliset tuotteet (nappi puuttuu, vetskari rikki jne) voi myydä eteenpäin mutta tietenkin edullisemin tuolla puute-maininnalla.[/QUOTE]
mutta oleko varma että nitä ei ole käytetty ja pesty. aian se ei näy että on pesty

[QUOTE="Vieras ap";27814178]No mulla on kyllä noiden vaatekemikaalien kanssa ihan sama homma kuin muidenkin kemikaalien ja lisäaineiden. Eli katson mitä suuhuni laitan, päälleni puen ja sudin, en polta enkä juo, lajittelen jätteet jne. joten enköhän ota huomioon aika paljon ja pidän huolta ympäristöstäni ja samalla myös yhteiskuntakelpoisuudestani enkä aiheuta itselleni sairauksia mm. tupakan aiheuttamia sairauksia ja taakkaa veronmaksajille on vaikea välttää jos tupakoi...[/QUOTE]

Enhän minä sinusta puhunutkaan, vaan yleisellä tasolla ihmisten irrationaalisista päähänpinttymistä, joita on varmaan kaikilla joissakin asioissa.

Pienten vaatteet pesen. Isompien ja aikuisten vaatteet on vähän siitä kiinni, tuntuuko kangas miltä ja millaiselle se tuoksahtaa.. Mies tosin itse taitaa sitten tunkea pyykkikoneeseen kaiken muun paitsi uudet sukat.

Yhteistyössä