Uusin kaksplus ja juttu tuplamammoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siinä kolme viime kesän tuplamammaa kertoo kokemuksistaan jne jne.

Siinä on myös tälläinen kohta:

"Yhden lapsen äidit tuntuvat elävän eri maailmassa. ÄIdit myöntävät että yksösten äitien kanssa ei ihan aina huvita olla edes tekemisissä, koska itselle tulee ulkopuolinen olo ja heidän valituksensa vauvanhoidon rankkuudesta tuntuu kohtuuttomalta."

Siis mitä?!?! Onko kaksosten äidit jotenkin jollain jalustalla? Onko heillä aina kaikki tuplasti rankempaa vai? Itselläni on kolme lasta enkä ole koskaan voinut valittaa vauvanhoidon rankkuudesta, mutta olen aivan sataprosenttisen varma, että tässä maailmassa on olemassa yhden lapsen äitejä joilla on rankempi vauva-aika kuin monella tuplamammalla. Eihän se kaksi vauvaa tarkoita automaattisesti sitä, että on tottakai rankempaa kuin yhden lapsen äidillä. Toki jos on kaksosilla koliikki niin se on eri asia kuin on vain yhdellä lapsella koliikki. Mutta entä tuplat, jotka nukkuu hyvin verrattuna koliikkinen yksi vauva?

Pisti sieppaan oikeesti.

mutta tässä asiassa pitää ottaa sekin asia huomioon et meil kaikil on erinlainen sietokyky...... tiedän monta mammmaa joil yksi lapsi ja heitä tuetaan niin rahallisesti kuin vauvanhoidollakin ja silti elämä on niin kovaa kun on lapsi........ kun taas toinen samassa tilanteessa ehkäpä ilman tukiverkkoo pärjää mainiosti eikä häl tulis meileenkään alkaa narisee asiasta kuin asiasta..... meitä on moneen junaan ja jotku jää asemalle....

Ei varmaan kaikki tuplien vanhemmat sentään ajattele noin :whistle: Voihan sen yhdenkin vauvan kanssa olla rankkaa, mä en ainakaan menisi sanomaan että jonkun valitus tuntuu kohtuuttomalta, kun en voi tietää sitä tilannetta/tunnetta.

Varmasti tuplien vanhemmilla on tuplaten työtä, mutta he saavat sitten "palkankin" tuplana, ne ihanat hymyt ja kuolapusut jne :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
Ei varmaan kaikki tuplien vanhemmat sentään ajattele noin :whistle: Voihan sen yhdenkin vauvan kanssa olla rankkaa, mä en ainakaan menisi sanomaan että jonkun valitus tuntuu kohtuuttomalta, kun en voi tietää sitä tilannetta/tunnetta.

Varmasti tuplien vanhemmilla on tuplaten työtä, mutta he saavat sitten "palkankin" tuplana, ne ihanat hymyt ja kuolapusut jne :heart:

Niin tuota minäkin ja eipä tulisi mieleenkään mennä ihan lehteen kauhistelemaan sitä, että jotkut yhden vauvan äidit jaksaa valittaa rankkuudesta.

Tuplien mammojen lapsilla on heti seuraa toisistaan, kun kasvavat. Siinä äiti saa "omaa aikaa" kun lapset leikkii kahdestaan lattialla. Yhden lapsen äiti on lapsen ainut leikkikaveri, eikä saa siten niin paljon omaa aikaa.

pitää ottaa myös huomioon tukiverkosto.On todella rankkaa jos sitä ei ole tai on mutta niistä ei paljoa apua kun 500km päässä ihmiset töissä/koulussa jotka pystyisivät auttaa.siihen lisää kenties sen masennukseen sairastumisen ja muun.Mun mielestä sillä ei ole väliä onko niitä lapsia yksi vai enemmän oli ne kerralla vuoden tai useamman välein tai vaikka ollenkaan lapsia.Vaan niin tapauskohtainen sietokyky kohtainen ja jne.

Kääk, minkälainen musta tulee ku vauvat syntyy :o.
En ole juttua lukenut, mutta tuli mieleen, että oliko haastateltavilla kaksoset esikoiset?
Varmasti jos kahden vauvan hoitamisen ottaa kellontarkasti niin on rankkaa. Sama jos yhden vauvan kanssa pitää tarkat ajat niin rankkaa on.
Ennestään mulla kaksi yksöstä...

En ole lukenut juttua mutta kaksosten äitinä en todellakaan ajattele noin. Nykyisin tuntuu olevan trendi että aina pitää olla rankkaa ja haukkua muita.
Sitä ei kukaan jolla ei ole kaksosia pysty tajuamaan millaista elämä kahden kanssa on,kuten en minä voi ymmärtää minkälaista elämä kolmosten kanssa on,kun kädet eivät oikeasti riitä.

Toisaalta (vaikken monikko-äiti olekaan) minusta on tosi epäreilua että jos saa useamman lapsen kerralla, isä ei saa kuitenkaan pidempää isyyslomaa jne. Hyvä sentään että kaksos-perheet saavat äitiysavustuksia sen 3kpl.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaksosten äidit saavat paljon enemmän hoitoapua kuin yhden lapsen äidit. Yhden kanssa yksin voi olla aika raskasta.

Esimerkiksi mitä? Riippuu kai kunnasta mutta täälläpäin ei saanut yhtään mitään,onneksi en kai tarvinnutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
Toisaalta (vaikken monikko-äiti olekaan) minusta on tosi epäreilua että jos saa useamman lapsen kerralla, isä ei saa kuitenkaan pidempää isyyslomaa jne. Hyvä sentään että kaksos-perheet saavat äitiysavustuksia sen 3kpl.

Saako nykyisin,hienoa. 2001 ei saanut kuin kaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin tuota minäkin ja eipä tulisi mieleenkään mennä ihan lehteen kauhistelemaan sitä, että jotkut yhden vauvan äidit jaksaa valittaa rankkuudesta.

Joskus kyllä toimittajatkin kirjoittavat eri tavalla lehteen, mitä haastateltava on sanonut/tarkoittanut, nimimerkillä kokemusta on :whistle: :xmas:

Joo kiitos samoin, pisti sieppaamaan minuakin.

Itseäni mitenkään jalustalle nostamatta väitän että tuplien kanssa on triplasti vaikeampaa. Ja minulla on ollu helpot kaksoset. Ja yhden lapsen äidit todella elävät eri maailmassa. Noiden kaksosten jälkeen meille syntyi kolmaskin ja voi helvetti miten helppoa sen hoitaminen oli. Siinä se meni sivussa. Nyt 3,5v. kaksoset työllistävät edelleen enemmän kuin tämä yksi. Siitäkin huolimatta että tämä kolmas oli ekat kuukautensa itkuinen, kaikki kolme sairastavat jatkuvasti kolmannen 6 ekaa kuukautta ja tämä kolmas 1v. 4kk ikäisenä on edelleen huono nukahtamaan ja herää useita kertoja yössä.

Ole onnellinen, että olet saanut lapset yksi kerrallaan. Niin se on jumala tarkoittanut enkä tänä päivänä ymmärrä miksi minä sain lapsia kaksi kerrallaan. Kai jotain pahaa olin tehnyt. Ja tuohon jalustalle nostamisen kanssa sanoisin että ne oli kyllä kaikki ulkopuoliset jotka nosti jalustalle. Eipä saatu kertaakaan käydä rauhassa ekana vuonna ruokakaupassakaan, kun kaksoset oli niin helvetin ihmeellinen asia >:/.

Mua todella pistää sieppaamaan tuollaisen asiasta tietämättömän oletukset, olisit hiljaa, jos sinulla ei ole kaksosia tai sellaisia ei lähipiiristäsi löydy. Kaksosten äitiä voi täysin ymmärtää vain toinen kaksosten äiti, tykkäät sinä siitä tai et!

Itse yritän itseäni päivittäin tsempata, että jollain tulee kolme tai enemmänkin kerralla. Minulla sentään on vain kaksoset. Mutta ap sä voit miettiä miltä se tuplamammojen vauva-aika tuntuu kun parhaimmillaan vauvat vaatii tunnin välein maitoa, kuten minun vauvani. Imetin yhtä puoli tuntia ja sitten toista saman verran ja taas uudelleen, helppoa kuin heinänteko!

Tuplien mammojen lapsilla on heti seuraa toisistaan, kun kasvavat. Siinä äiti saa "omaa aikaa" kun lapset leikkii kahdestaan lattialla. Yhden lapsen äiti on lapsen ainut leikkikaveri, eikä saa siten niin paljon omaa aikaa.

sulla vissiin on kokemusta asiasta? Mä en tänä päivänäkään saa tehdä mitään rauhassa ja kaksoset on kohta 3,5v.

Ainakin Kelan sivuilla lukeem että kaksosista kolme avustusta jne. Eräs sukulaiseni joka sai kaksoset vuonna -77 sanoi että silloin sai kaksi äitiyspakkausta, mutta sen toisen vasta lasten synnyttyä kun pystyi todistamaan että ihan oikeasti vauvoja on kaksi :)

Kaksosten äidit saavat paljon enemmän hoitoapua kuin yhden lapsen äidit. Yhden kanssa yksin voi olla aika raskasta.

Tjaa, saa vai???

Ei ainakaan meillä ole yhtään "ylimääräistä" apua näkynyt, omilla on pärjätty..
Siis joo, ei tosin meillä olis tarvittukaan, mutta eipä se noin yksi selitteistä ole ainakaan Helsingissä että monikkoäiti saa automaattisesti jotenkin enemman hoitoapua kuin yksösäiti...

Vaikken juttua ole lukenut niin en kyllä minäkään noin näe asiaa, ettei kuitenkin olis ikäänkuin väärin ymmärryksestä kyse? Tai asiayhteys eksynyt?

No kuten sanottu en ole juttua lukenut..

jokaiselle jokin on elämässä rankkaa kunnes kokeaa jotain vielä rankempaa ja huomaa ettei se mitä aikaisemmin sanoi rankaksi ollutkaan niin rankkaa.Se on sillä hetkellä kun tuntuu se tuntuu.Ei sitä voi verrata keskenään mihinkään.Niin elämän tilanteista kiinni.Ihmisistä kiinni.Uskokaa huviksenne!

Pakko vielä osittaispeesata haista paskaa.. :laugh:

Meillä jätkät vatsataudissa, ja kun tota kokemuspohjaa on kahdesta yksösestä niin voin sanoa että on muuten senkin taudin hoito 110 kertaa helpompaa yhden kanssa.
Toisella kun falskaa yläpää niin jo toinen huutaa löysät housussa. Koita siinä sitten pitää kahta kymmenkilosta rauhallisena ja siivota kolmannella kädellä.. ainiin sehän multa puuttuikin.. :laugh:

Mut siis pointtina tuo että yhden saa oikeesti menee ihan siinä sivussa..

No onneksi kaiken kaikkiaan meidän jätkät on ihan hyviä jätkiä ja on hyvin pärjätty. Joskus öisin miettinyt toki kuin helppoa olis kun vain yksi heräis tunnin välein, sais ainakin nukkua sen tunin putkeen... :)

Ja peesi muuten tuohon jalustalle nostoon, on melko raivostuttavaa kun aina jonkun täytyy nuppi työntää vaunuihin.. "onkos nuo kaksoset?" (ei kun kaksi alle vuoden ikästä muuten vaan.. :) )

Yhteistyössä