Vääntäkää mulle rautalangasta pliis. Siis vienkö kuopuksen sikainfluenssa-rokotettavaksi vai en?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Tuli ilmoitus että rokotettavaksi voi viedä 6-35 kk vanhat lapset ja kaupunki maksaa sen. Olen sivusilmällä (en ole suoraan sanottuna ollut kovin kiinnostunut aiheesta aiemmin) huomannut että täällä on väännetty rokotuksesta kättä.

Eli: miksi veisin lapseni rokotettavaksi? Miksi en veisi häntä rokotettavaksi?

1. Veisit, koska rokote ehkä suojaa sairastumuasta sikainfluenssaan ja siten myös taudin vakavilta jälkitaudeilta.
2. Et veisi, koska rokotteesta saattaa aiheutua vakavia haittavaikutuksia.

Meillä neuvolalääkäri oli suositellut 3v. infektioastmaa sairastavalle sitä tavallista influenssarokotetta mutta ei sikaa. Joten itsekkin olen nyt vähän pihalla mitä teen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
1. Veisit, koska rokote ehkä suojaa sairastumuasta sikainfluenssaan ja siten myös taudin vakavilta jälkitaudeilta.

Mitä nuo vakavat haittavaikutukset mahdollisesti on?

Ja 2. Sikainfluenssaa ei todennäköisemmin tule, kuin että tulisi (30 % mahdollisuus).

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
En enää muista sen neurologisen sairauden nimeä. Ja taisi rokotteella olla muitakin haittavaikutuksia. Lisäksi ehkä vaikutuksia, joita ei tunneta.

Meillä 1v3kk:n ikäinen, enkä vie rokotettavaksi. Tää ensimmäinen aalto on lievä, ja on hyväksi sairastaa se. Silloin on hyvin epätodennäköistä, että "oikea" sikainfluenssa edes tarttuu. Lisäksi tuosta rokotteesta tiedetään niin vähän, ja sen haittavaikutuksista myös. Epäillään, että niitä on paljon.

Veisit koska silloin lapsesi saa rokotteen nopeampaan aikatauluun, kuin mitä hän muutoin saa ja näinollen välttyy todennäköisemmin sikainfluenssaan sairastumiselta (ja sen tartuttamiselta muihiin perheenjäseniin).

Syytä sille, ettet vie, en keksi.

Meillä siis nuorin on jo rokotettu, eli itse päätin viedä.

et veisi. rokotetta ei ole ehditty testata normaalin prosessin mukaan koska kyseessä on pandemiaksi luokiteltava tauti. en ikinä antaisi lapselleni rokotetta jonka seurauksista ei ole mitään tutkittua tietoa. lapsestasi tulisi käytännössä rokotteen koehenkilö.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
En enää muista sen neurologisen sairauden nimeä. Ja taisi rokotteella olla muitakin haittavaikutuksia. Lisäksi ehkä vaikutuksia, joita ei tunneta.

Guillen Barren oireyhtymä tai joku sinnepäin.

Olen tästä ennenkin kirjoittanut tänne, eli tavallisessa kausi-influenssarokotteessa on ihan yhtälailla mahdollisuus tuo saada.

Mua pisti ajatteluttamaan tänään uutisissa ko.tautia potevan inttimiehen kommentit taudin rajuudesta...että osaa olla ankara hyväkuntoiselle miehelle...ja meillä on mukulat vastikään toipumassa taudeistansa ja ovat vielä "heikossa hapessa"...että jos nyt tulis vielä raju kuumetautikin ja olisivat rokottamatta, niin voishan tuo olla heille kuolemaksikin. Esikoinen on herkkä saamaan heng.tieinfektioita kuten minäkin, keskimmäinen on niin hentonen että jo senkin puolesta olen huolissani, ja nuorin on vasta muutaman kuukauden... Mene ja tiedä. Armotonta keskustelua käydään miehen kanssa aiheesta lähes päivittäin ja mielipiteet vaihtuu alvariinsa. Eikä tilannetta edes helpota se, että hoitsukaveritkaan eivät tiedä, ottaisivatko rokotetta vai ei...

Sori, ei oikein irronnutkaan sitä vastausta...:ashamed:...

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Et vie, koska rokotteen sivuvaikutukset saattavat olla vakavampia, kuin itse tauti.
Toisaalta myös taudin jälkitaudit saattavat olla vakavampia kuin rokotteen sivuvaikutukset.

Ei tähän asiaan ole mitään "tee näin" -ohjetta. Riskit on kummassakin ja vanhempien pitää vaan päättää, millaisen riskin haluaa ottaa.

Ihmettelen, kun puhutaan lievästä influenssasta. Työkaverini on sen sairastanut, ja sanoi että hirveä tauti. Hän oli nukkunut (=valvonut) istualtaan, kun muutoin ei pystynyt hengittämään. Jos terveydenhuollon henkilkunta uskaltaa ottaa tuon rokotteen, niin kaipa minäkin uskallan.

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
Nyt kysyit lääketieteellisiä perusteluita torimuijilta. Teetkö näin silloinkin, jos lapsi potee leukemiaa?

Minusta rokotteista pitäisi puhua enemmän näin 'torimuijien' foorumeillakin, varsinkin uusista tutkimuksista ja mahdollisista haittavaikutuksista/reaktioista.

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
Nyt kysyit lääketieteellisiä perusteluita torimuijilta. Teetkö näin silloinkin, jos lapsi potee leukemiaa?

No sanos muuta! Täällä mammat esittää tietojaan "faktoina" vaikka tosiasiassa ainut FAKTA on se, että sikainfluenssa VOI AIHEUTTAA vakavia jälkitauteja. Se on fakta. Sitävastoin ei ole FAKTA, että rokotteesta voi tulla vakavia seurauksia koska sen käytöstähän ei ole vielä kokemuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Et vie, koska rokotteen sivuvaikutukset saattavat olla vakavampia, kuin itse tauti.
Toisaalta myös taudin jälkitaudit saattavat olla vakavampia kuin rokotteen sivuvaikutukset.

Ei tähän asiaan ole mitään "tee näin" -ohjetta. Riskit on kummassakin ja vanhempien pitää vaan päättää, millaisen riskin haluaa ottaa.

Näinpä. =)

mä olen miettinyt, että toisaalta me otettiin lapselle vielä tänä vuonna bcg rokote myös, josta on todettu niitä kaikenlaisia sivuvaikutuksia tulevan. että samalla riskilläkö nyt pitäis sitten mennä ottamaan tämä..

Yhteistyössä